Dat is een tijdrelais he...
Dus de lampjes in de schakelaars blijven een minuutje branden voordat de boel in rust gaat.
iemand ervaring met stroomverlies via relais 343 , deze van de elektrische ramen in een cabrio 1993 ?
met de relais in heb ik ongeveer 0.320 / 0.275 Amp verliesstroom. met relais erruit zakt dit naar een aannemenlijke 0.03 amp...
ligt dit aan de relais of iemand al andere oorzaken gehad ?
Groeten ,
Dat is een tijdrelais he...
Dus de lampjes in de schakelaars blijven een minuutje branden voordat de boel in rust gaat.
tijdsrelais ok , maar zonder deze relais kan ik mijn ruiten enkel via de knop aan handrem naar beneden doen.
dus de deurbedieningen lopen altijd over die tijdsrelais dan ... ?
want als deze stuk is (wat vroeger was) dan werkten ruiten niet...
maar nu heb ik dus stroomverlies via daar....
zou deze dan altijd mijn ledjes aansturen in de deurbedieningen ?
(kofferlampje, handschoenkastjelampje is eruit)
heb ook altijd een vervelende pieptoon uit tableau komen (niet draaiend) , en als ik deurcontact induw of afkoppel zoals nu gedaan is het natuurlijk weg , kan dit er ook mee te maken hebben ?
Klopt, de schakelaars in de deuren zullen alleen werken als dit relais geplaatst is. De ledjes in de deurbedieningen worden inderdaad via dit relais gestuurd.
Die pieptoon is een apart euvel, heb je er een niet-originele radio in zitten? Dikke kans dat de witte draad in de kabel naar de radio verkeerd aangesloten zit.
nu juist even rap verder gekeken voor naar het werk te vertrekken , omdat het nog lekker donker is zag ik idd met de relais erin en deuren toe (deurschakelaar is toch afgekoppeld) de ledjes nog oplichten.
wat opviel is dat van bestuurderskant ledjes van knopjes achterruiten links en rechts afwisselde , dus zal idd toch iets mis zijn met de relais die spanning blijft geven dan...
ivm de radio , er zit er geen in , maar aan die kabelboom heb ik nog wat opkuiswerk , vorige eigenaar zag niet zo nou blijkbaar , maar dat heb je wel vaker met deze wagens jammer genoeg.
alvast bedankt !
Kristof
Ik heb het zelfde probleem gehad, en zelfs een nieuw relais erin gezet, maar dat hielp niet. Zelfs het Bosch Service Centrum bij mij in Dordrecht, gespecialiseerd in elektrische problemen, kon er niet uitkomen. Maar ze maten wel een, op zeer regelmatige tijden, een piek met een verhoogd stroomgebruik.
Ik heb daarna zowat het gehele interieur uit de auto gehaald, om het probleem op te sporen. En ik heb het gevonden. En het is zo banaal.....
Bij mij was de oorzaak de schakelaar in de "B" stijl, die ook het interieur lampje bedient. (Jij zit dus ook goed al in de richting te denken).
Deze deur schakelaar kent 3 draadjes, en eentje daarvan geeft het signaaltje af, dat als de deur dicht gaat, de ledjes uit moeten gaan. Anders blijven ze branden. Dan geeft het raambedieningsrelais / tijdrelais (343) om de minuut een signaal af (je kan dat ook horen, het is een zachte metalige ping) en het relais wordt ook warm, doordat het constant stroom trekt. Zoveel zelfs, dat binnen 5 dagen je accu plat is.
Dus controleer dat schakelaartje even. Het is degene aan de bestuurderskant, aan de bijrijderskant is het een gewone schakelaar met maar 2 draadjes, alleen voor het lampje. . ik heb gewoon een andere erin gezet, en het probleem was weg.
ja het was over die schakelaar dat ik het hierboven had , hier was ook al aan gefoefeld, want een blauwe 2.5draad hoort er niet thuis denk ik.
(draad op afgetapt :s , hoe dom kan je zijn )
en mijn constante pieptoon bij openen van deuren tot aan het starten verdwijnt als ik deze induw ,
daarom heb ik deze er even afgehaald... maar is idd ook niet de correcte methode blijkbaar...
want deze gaat dan naar de tijdsrelais als ik het goed begrijp voor alles in slaapmodus te zetten na paar minuten...
MAAR waarom dan drie draden ? weet je dat ? want pak duidelijk zijn massa langs het vijsje in de carosserie (zoals elke deurschakelaar)
en kan je er veel aan controleren ? eerder gewoon vervangen zeker ?
heb je foto van jouw draadjes op de schakelaar ?
groeten ,
heb trouwens zojuist 2 deurschakelaars eens gewisseld maar bleef tuuten , op bestuursschakelaar is 1 draadje en 1 draadje waar er 2 op bevestigd zijn , en op passagiersschakelaar is er maar 1 draadje.
leken me wel zelfde schakelaars....
Schakelaars links en rechts in de auto zijn inderdaad hetzelfde, maar het verschil zit in het aantal draadjes. Toch zou ik die draadjes in z'n geheel even kontroleren. Kan zijn, dat je een draadbreuk of versleten isolatie hebt. Een draadje sluit volgens mij het systeem kort, zodat relais 343 weet dat de deur gesloten is (want dat is het). Bij een draadbreuk (of iets in die trant) wordt het systeem niet gesloten, en blijft het relais "aan" staan en je ledjes ook. Volgens mij loopt de gehele draad langs de binnendorpel en komt aan de zijkant van de voetenbak omhoog.
Hey Thalys ,
kan je even iets verduidelijken voor mij ,
die deurschakelaar heeft dus 2 bruine draadje aan elkander bevestigd op 1 pennetje vd schakelaar en op het ander pennetje van de schakelaar een gele ofzoiets.
nu mag er op 1 van de drie massa staan of in contact staan met massa ?
normaal niet zeker aangezien deze massa pakt via het vijsje in de carosserie...
of bezie ik het fout ?
heb namenlijk massa op de 2 bruin/witte....
groeten ,
Hij pak massa op de carrosserie en zet deze als de deur open is door op de bruin/witte (binnenverlichting) en de bruine/gele (ramen)
ok idd , dus geen massa's tot deze gesloten word
wou even zekerzijn dat ik het hier sebiet niet voor niets opengooi ,
gisteren tableau al opengedaan en solderingen al eens nagegaan , kan nooit geen kwaad , en kan ik die kabelbomen ook terug mooi intapen want na al die jaartje en soms wat prutswerk van een ander ziet het er soms niet al te fris uit
nog altijd geen stap verder dus , enkel als ik contactslot induw is het weg....
aan beide kanten de fichen doorgemten naar massa en lijkt ok ,
nu zit ik wel met kofferbakkabelboom die gekrakt en paar door is , dus dit ga ik morgen herstellen , ook was er een witte stekker achter de bekleding van de kofferbak los en is er nog een kabeltje los waar ik het ander deel niet direct van zie , maar dit zal zijn van het vroegere elekctrische deel van het afdekdak...
maar nu kan het probleem evengoed komen van een kofferbak die zogezegd niet toe is als van een van de voordeuren ? of staat dat los van dat relais cirecuit voor in slaapmodug te gaan ?
Volgens mij staat dat los ervan Relais 343 is alleen van de raambediening en de tijdsschakeling daarvan. heeft niets met het kofferdeksel te maken. Al is het natuurlijk wel goed, dat je daar de zaak ook weer okido maakt.
Heb je ook al de stekkertjes van de knopjes van de raambediening zelf (dus het cluster in je portier) al gecheckt?
even op op peil houden hier , zojuist deurpaneel links eraf gehaald , nog niet direct iets zichtbaar , toch moet er iets ergens mis zij, want ledjes erin blijven flikkeren (deur open of toe ze blijven 'gaan'). natuurlijk relais erruit en ze stoppen...
nog even bijkomen vraagjes ; telt de motorkap schakelaar mee ? want deze zit er wel op maar zier er geen bedrading aankomen , en de rechts schakelaar in de deur (voor de verlichting) komt daar 1 draadje op aan of 2...
groeten ,
Motorkapschakelaar is voor het alarm, niet voor de ramen. 100% zeker ben ik er niet van, maar volgens mij zit er 1 draad op de rechter schakelaar. (Wit/bruin)
Heb je het relais al eens open gemaakt en doorgesoldeerd? Had laatst ook problemen met de ramen van m'n B4, was een kwestie van alle contacten nasolderen in het relais
ok 1 bruin witte heb ik rechts ook ,
en ivm relais heb ik idd al eens opengedaan , het doorsolderen kan ik eventuuel morgen eens proberen (had bij mijn tableau ook al wat nut gehad)...
mmmm alarm , zit er zoizo niet meer in maar kan moeilijk aannemen dat ze er standaard een schakelaar gaan opzetten vooraan en dan geen elec draden aansluiten...
misschien liggen er nog 'resten' ergens van....