Ik heb de hulpkoppelingscilinder eruit gekregen, heel gepruts nog. Maar deze was onder de hoes nog krukdroog, dus ben ik wezen sneupen op internet en kwam er dus achter de hoofdkoppelingscilinder het nog wel eens wil begeven. Vervolgens kwam ik op het forum hier al een paar topics over tegen. Maar heeft iemand ook een foto waar dat ding zit???
foto is lastig, deze zit op je versnellingbak en is via de motor ruimte zichtbaar. heb hem zelf ook een keer moeten vervangen.
let op deze is ook geborgen met een soort splitpen! heb deze toen over het hoofd gezien met gevolg de cylinder er af maar helaas ok een stuk bak.
De hoofdkoppelingscilinder ben ik ook nu aan het vervangen.
Nu snap ik echter 1 ding niet.
Aan de zijkant zit een aansluiting voor een slang die naar het remolie reservoir gaat.
Ik heb deze van het reservoir afgetrokken en had de veronderstelling dat de remolie eruit zou lopen.
Wat gebeurt er tot mijn grote verbazing......helemaal niets!
De aansluiting op het reservoir is gewoon helemaal dicht!
Niet dichtgemaakt of verstopt maar gewoon een dom stuk plastic waar het slangetje overheen geschoven zit.
Als ik info ga zoeken over dit onderwerp heeft iedereen het over ontluchten en dergelijke.
Maar hoe kan ik nu ontluchten terwijl er geen olie toegevoerd kan worden uit het reservoir??!
Of....ben ik zo dom dat ik het een en ander over het hoofd zie?
Ik heb dus alleen maar een aansluiting op de achterzijde van de cilinder of zo?
In het verleden ontploften de reservoir weleens tijdens het remolie verversen. Had iets te doen met een slechte kwaliteit. Als er een nieuw potje op is gezet is het tutje dicht (voor de automaat versie), de "plaatser" moet het zelf open maken..... en ja dat is dus waarschijnlijk nooit gebeurt. Het olie verloop in de koppeling is niet zo groot ,dus als er olie in de slang heeft gezeten heeft is dit waarschijnlijk genoeg geweest om dit verloop op te lossen.
Aansluiting heb ik gewoon opengemaakt.
Was ook wel zo handig voor het onluchten.
Het ontluchten gedaan met een slangetje en een potje.
Was heel even klooien voor ik het door had hoe dit werkte en bovendien was ik in mijn eentje.
Mijn vraag rees,waarom hebben ze het er ove dat het potje op het dak gezet word?
Als het potje iets hoger dan het reservoir staat moet het toch ook werken?
Bleek heel simpel dus...
Na een tijdje friemelen en pompen het potje eens boven mijn hoofd gehouden.
Daarna even pedaal heen en weer....en.....ineens had ik goede druk op mijn koppeling en werkte hij weer!
Conclusie voor mij was dat er niet genoeg druk in het slangetje stond in het begin om de luchtbel uit de hoofdcylinder te drukken.
Deze bleef dus lekker staan zoals hij stond en kon niet koppelen.
Ook gelijk door wezen pompen tot er schone olie in het potje kwam.
Dat houd wel in dat je het reservoir in de gaten moet houden en bij vullen.
De auto koppelt weer fantastisch.
Alles bij elkaar heeft het me 58 euro voor de koppelings cylinder gekost en 5 euro voor een rolletje slang.
En wat zweetdruppels door het ondersteboven sleutelen onder mijn daschboard!
Oh ja en de cylinder werd na twee dagen keurig aan de deur bezorgd!