Kop revisie en bikecarbs erop. Is volgens mij redelijk makkelijk en zeer bijzonder op een 5 cilinder. Is ook anders dan de rest.
Kijk maar op youtube. Onder de zoekterm "audi bike carbs"
Daar ben ik weer eens...
Ik heb een vraagje over een motor ruil.. Mijn coupe had last van compressie verlies op de twee achterste cylinders.
Koppakking tussen twee cylinders doorgeslagen bleek na de kop er af gehaald te hebben.
Maar helaas is de kop zelf waar de pakking kapot is ook ingebrand lijkt t wel..
Repareren is geen optie. Dus blijven er 3 opties mogelijk.
Andere cylinderkop..
2.3 motor er in hangen
2.2 turbo er in lepelen.
Aangezien ik niet echt onder de indruk was van de originele 1.9 blok denk ik dat t tijd word voor een upgrade.
Alleen weet ik zo niet wat er mogelijk is.
De cylinderkop optie is veruit het gemakkelijkste maar als ik toch bezig ben ga ik liever voor een engine swap.
Wie kan me vertellen of op de bak een 2.3 of 2.2 past.. En of deze meer vermogen aan kan..?
Wat moet er behalve de motor omhangen nog meer gebeuren..? Mijn 1.9 is gewoon een carburateur uitvoering. inj heeft ook een inspuitcomp. neem ik aan.
Graag hoor ik meer hier over..
En alvast thnx.....
Grtz Ralf.
Swap naar een turbo is niet triviaal. Kabelboom, brandstofpomp en leidingen, koeling, inlaat (tenzij je een blok van een urquattro vindt past het niet), accu naar de kofferbak, stuurstang komt tegen de uitlaat aan... ik zou de originele 1.9 repareren en wat aanpakken.
Die turbo-swap lijkt me geen optie op een voorwielaandrijver; de extra prestaties gaan ten koste van veel brandstof...
Die 2309 zou dan een NG of een NF worden; beide hebben de KE-III jetronic erop. An sich prima, maar de volledig mechanische/ analoge inspuiters ijn het easiest on onderhoud en geven minder troubles over het algemeen.
Die 1.9 die je nu hebt klinkt het lekkerst van alle drie. Hang daar een lekkere RVS uitlaat onder en je hebt net zo veel lol.
edit: ik kan je trouwens helpen aan een reeds gereviseerde 10V kop, nieuwe kopbouten en koppakking. Indien interesse, mail even op integraleben apestaartje gmail com
de 1900 heeft inderdaad een mooi geluid.. de rvs uitlaat zit er al op..
Hij loopt op lpg en aangezien de geringe kilometers maakt het verbruik me niet veel uit. De auto is helemaal rally uitgevoerd met bestickering enz. Helaas maakt ie zijn uiterlijk niet waar omdat ik toch vermogen mis.
Liefst een turbo er in.. Maar hier is moeilijker aan te komen. 2.3 blokken zijn er meer.. Dan heb ik toch wat meer pks ten op zichte van een 1.9..
Wat is wijsheid..?
Ik heb er zelfs over gedacht om er een 4wd van te maken.. Een hele verbouwing maar niet onmogelijk. En ik ken iemand die er ervaring mee heeft bij een mitsubischi.. Een accu achter in plaatsen lijkt me nog de kleinste aanpassing om er een turbo in te kunnen hangen.
De op 2 na snelste optie is 2.3.. En de snelste andere kop..
Wie had er een gereviseerde kop..? En wat moet ie kosten..?
Graag hoor ik nog van jullie..
grt Ralf.
Tom heel af en toe maak ik ook wel eens een grapje hoor!
Dan verscheep ik hem eerder naar Engeland waar er al interesse bestaat in deze machine.
Het liefste hou ik hem aan een stuk en voor mezelf heeft me veel moeite gekost om een in deze staat te vinden.
Als je al iets wil ombouwen, swap dan naar K-jetronic icm met de juiste kop. Erin knutselen van KE-III jetronic wil je echt niet. KE-III jetronic heeft een aantal dingen die je zowiezo niet wil: zuurstofmeting / Lambda (en katalysator) en een hoogtemeter en een potmetertje op je gasklephuis.
Een 2.2 is makkelijker af te stellen en biedt evenveel pep.
Als je op gas wil blijven rijden houd het dan gewoon op die 1.9 carb.
Stel iig je ontsteking goed af om te voorkomen dat je weer pingelschade krijgt...