Resultaten 1 tot 11 van de 11

Onderwerp: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Daar ben ik weer eens...
    Ik heb een vraagje over een motor ruil.. Mijn coupe had last van compressie verlies op de twee achterste cylinders.
    Koppakking tussen twee cylinders doorgeslagen bleek na de kop er af gehaald te hebben.
    Maar helaas is de kop zelf waar de pakking kapot is ook ingebrand lijkt t wel..
    Repareren is geen optie. Dus blijven er 3 opties mogelijk.

    Andere cylinderkop..
    2.3 motor er in hangen
    2.2 turbo er in lepelen.

    Aangezien ik niet echt onder de indruk was van de originele 1.9 blok denk ik dat t tijd word voor een upgrade.
    Alleen weet ik zo niet wat er mogelijk is.
    De cylinderkop optie is veruit het gemakkelijkste maar als ik toch bezig ben ga ik liever voor een engine swap.

    Wie kan me vertellen of op de bak een 2.3 of 2.2 past.. En of deze meer vermogen aan kan..?
    Wat moet er behalve de motor omhangen nog meer gebeuren..? Mijn 1.9 is gewoon een carburateur uitvoering. inj heeft ook een inspuitcomp. neem ik aan.
    Graag hoor ik meer hier over..

    En alvast thnx.....

    Grtz Ralf.

  2. #2
    Arie220's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Leeftijd
    47
    Posts
    307
    Kudos
    18
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Kop revisie en bikecarbs erop. Is volgens mij redelijk makkelijk en zeer bijzonder op een 5 cilinder. Is ook anders dan de rest.
    Kijk maar op youtube. Onder de zoekterm "audi bike carbs"

  3. #3
    formatix's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2012
    Posts
    397
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Als je het kunt doen/ betalen zou ik persoonlijk meteen een ander blok in zetten met een turbo , er werd hier laatst een 2.1 10klepper turbo met alles er op en aangeboden voor niet te veel geld

  4. #4
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Swap naar een turbo is niet triviaal. Kabelboom, brandstofpomp en leidingen, koeling, inlaat (tenzij je een blok van een urquattro vindt past het niet), accu naar de kofferbak, stuurstang komt tegen de uitlaat aan... ik zou de originele 1.9 repareren en wat aanpakken.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  5. #5

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Die turbo-swap lijkt me geen optie op een voorwielaandrijver; de extra prestaties gaan ten koste van veel brandstof...

    Die 2309 zou dan een NG of een NF worden; beide hebben de KE-III jetronic erop. An sich prima, maar de volledig mechanische/ analoge inspuiters ijn het easiest on onderhoud en geven minder troubles over het algemeen.

    Die 1.9 die je nu hebt klinkt het lekkerst van alle drie. Hang daar een lekkere RVS uitlaat onder en je hebt net zo veel lol.

    edit: ik kan je trouwens helpen aan een reeds gereviseerde 10V kop, nieuwe kopbouten en koppakking. Indien interesse, mail even op integraleben apestaartje gmail com
    Laatst gewijzigd door Montestoni; 17-04-13 om 21:19.
    turn in turn out turn on


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2011
    Posts
    14
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    de 1900 heeft inderdaad een mooi geluid.. de rvs uitlaat zit er al op..
    Hij loopt op lpg en aangezien de geringe kilometers maakt het verbruik me niet veel uit. De auto is helemaal rally uitgevoerd met bestickering enz. Helaas maakt ie zijn uiterlijk niet waar omdat ik toch vermogen mis.
    Liefst een turbo er in.. Maar hier is moeilijker aan te komen. 2.3 blokken zijn er meer.. Dan heb ik toch wat meer pks ten op zichte van een 1.9..
    Wat is wijsheid..?
    Ik heb er zelfs over gedacht om er een 4wd van te maken.. Een hele verbouwing maar niet onmogelijk. En ik ken iemand die er ervaring mee heeft bij een mitsubischi.. Een accu achter in plaatsen lijkt me nog de kleinste aanpassing om er een turbo in te kunnen hangen.
    De op 2 na snelste optie is 2.3.. En de snelste andere kop..
    Wie had er een gereviseerde kop..? En wat moet ie kosten..?

    Graag hoor ik nog van jullie..

    grt Ralf.

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Als je even wacht op belastingstelsel dan rip ik heel misschien mijn 200 tq met een blok erin waar 75888 km op gedraaid is?
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  8. Ad
  9. #8
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Een CGT is geen Mitsubishi. Ombouw naar quattro is geen haalbare kaart voor een amateur.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2009
    Posts
    3.967
    Kudos
    27
    Land
    Land

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Tom heel af en toe maak ik ook wel eens een grapje hoor!
    Dan verscheep ik hem eerder naar Engeland waar er al interesse bestaat in deze machine.
    Het liefste hou ik hem aan een stuk en voor mezelf heeft me veel moeite gekost om een in deze staat te vinden.
    Audi 100CC sedan 1.8DS 210600 km Audi 200TQ sedan 2.1KG 076666 km

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Mijn reactie was niet op jouw bericht, maar op #6 .
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Standaard Re: engine swap 1.9 naar 2.2 turbo of 2.3 inj

    Als je al iets wil ombouwen, swap dan naar K-jetronic icm met de juiste kop. Erin knutselen van KE-III jetronic wil je echt niet. KE-III jetronic heeft een aantal dingen die je zowiezo niet wil: zuurstofmeting / Lambda (en katalysator) en een hoogtemeter en een potmetertje op je gasklephuis.

    Een 2.2 is makkelijker af te stellen en biedt evenveel pep.

    Als je op gas wil blijven rijden houd het dan gewoon op die 1.9 carb.

    Stel iig je ontsteking goed af om te voorkomen dat je weer pingelschade krijgt...
    turn in turn out turn on

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •