Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 118

Onderwerp: HiFi met Subwoofer in de Cabrio

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.583
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard HiFi met Subwoofer in de Cabrio

    Bonjour,

    De Cabrio rijders (80-based) kennen het probleem wel. Het valt niet mee om een fatsoenlijke bas in de wagen te krijgen zonder een (groot) deel van de kofferbak op te offeren aan een subwoofer-kist. Velen halen het reservewiel weg maar daar had ik dus geen zin in.
    Geinspireerd door foto's op de site www.audicabriolet.de ben ik zelf aan den knutsel gegaan.


    Het project
    In de Cabrio zit een tunnel tussen de kofferbak en de achterbank waar normaal gesproken een ski-zak in zit.
    Nu heb ik een trauma overgehouden van lange latten dus ik dacht net zoals een aantal duitse Cabrio eigenaren: ich brauche em toch niemal dus raus mit der ski-sack 8)

    Wat er overblijft is een tunnel van zo'n 41cm lang, 21cm breed en 20cm hoog.
    De duitse jongens hebben daar al eerder subwoofer-kisten voor gefrabiceerd en wat zij kunnen kan ik ook dacht ik bij me zelf.

    Dus ik naar de gamma, 18mm MDF gehaald en op maat laten zagen volgens een bouwtekening die op de genoemde website gevonden had.
    Ja dat gaat dus niet passen. De lengte en breedte kloppen maar de kist was veel te hoog. Potverpielekes hoe kan dat nou. Elke Cabrio is toch het zelfde niet waar.
    De pagina eens door de vertaler gehaald alwaar ik vervolgens lees dat hij de kist er met moeite in gekregen heeft. Hij heeft ook wel wat weg moeten slijpen :shock:

    In mijn dakloze geen slijptol dacht ik bij mezelf dus dan maar zelf een kist ontwerpen.
    Het binnen-volume moet minimaal 11 liter zijn en dat ga je niet halen met een kist gemaakt van 18mm MDF en die minder hoog is als op dit site.

    Dus ik rekenen en rekenen. Met 12mm MDF ga ik net net redden. Dan kom ik op 11,3 liter.
    Waar komt die 11 liter vandaan zullen sommigen vragen. In deze ruimte kun je niet meer dan een 8" (20cm) subwoofer kwijt. En als je dan voor een goed merk wilt gaan vallen veel woofers af omdat ze 14 tot soms 18 liter nodig hebben om goed te functioneren (minimum recommended sealed enclosure).
    De woofers die ge-optimaliseerd zijn voor 10,5 tot 11 liter zijn op één hand te tellen.
    En aangezien je er echt niet meer dan 11,3 liter uit gaat krijgen zonder dat de kist de kofferbakruimte in steekt zit je dus vast aan een hele beperkte selectie ( 8 inch subwoofer zijn zowieso zeldzaam, de meeste fabrikanten beginnen bij 10 inch).


    De harde waren
    Verder heeft m'n versterker (een Alpine MRV-F450 5-kanaals amp.: 4x30W RMS + 150W RMS Sub-kanaal @ 12V) toch niets aan een woofer met 5000000 Watt vermogen. 100 tot 200W RMS was voor mij genoeg.

    Wat overbleef was deze selectie:
    - Phase linear : Aliante 8"
    - JL-Audio : 8W3v2 - D4
    - Rockford Fosgate : P18S4 en P28S4
    - Audiobahn : AW831T
    - Diamond Audio : CM3 D08D4
    - Polk Audio : MM2048

    Dit zijn woofers uit de topklassen die tussen de 150W en 200W RMS zitten én die goed functioneren in een kist van 10,5 a 11 liter.

    Het is de Polk Audio MM2048 geworden.
    Specs: 8" , 200W RMS , 4 ohm, optimized for small sealed enclosures (11 litres) , sensitivity: 91db , Overall Frequency Response 26Hz-200Hz.

    De prijs van 129 euro vond ik nog te betalen. De Phase Linear en de JL-Audio woofers zijn zo vreselijk duur.
    Bovendien heeft de versterker een cross-over van max. 200Hz dus daar past deze woofer heel mooi bij.

    De speakers zijn Pioneer E-motion full-range speakers. 10cm vóór in het dash en 13cm achter op de flanken van de achterbank.
    Ze zijn full-range maar worden op 200Hz afgewisseld door de Woofer door middel van de cross-over in de versterker. Bij hele lage frequenties gaan deze speakers een beetje vervormen en ploppen maar op deze manier wordt dat prolbleem mooi omzeild.
    Ik zit te dubben om deze speakers te vervangen door bv. Infinity's. Ik weet nog niet of die investering het kwaliteitsverschil waard zal zijn.

    De look van de wagen is geenzins aangetast. Het zit allemaal op de originele plaatsen met de fabrieks-roosters.
    De woofer is ontzichtbaar.


    Grafkist of Subkist
    De kist die ik gemaakt hebt is (LxBxH) 40,8 x 20,4 x 19,4 cm groot en is gemaakt van 12mm MDF met een 18mm MDF voorkant waar de woofer in geschroefd zit voor extra stevigheid (kan dan langere schroeven gebruiken).
    De kist past werkelijk op de millimeter in de ski-zak tunnel en zit daarmee ook meteen klem.
    Zo slaan we twee vliegen in één klap: Geen gerammel (vanwege de perfecte pasvorm) en hij wordt netjes op z'n plaats gehouden.

    Deze woofer heeft een inbouw-diameter van 18cm (de "buitenkant" is 20,32m). En dan komt meteen het eerste probleem boven water :x
    Een kist van 19,4cm minus 2 x 12mm MDF dikte is 17cm. De kist is aan de binnenkant dus te klein (alleen qua hoogte, de binnen-breedte is wel precies 18cm). Dat heb ik verholpen door over twee cm diepte 0,5 cm weg te frezen (is ook te zien op de foto van de kist toen ie net gelijmd was).
    Zo verkreeg ik de 18cm die ik nodig had. De woofer is maar een paar cm qua diep qua "18cm ring" dus twee cm uitfrezen was genoeg. De voorplaat is 18mm MDF dus die hoef je al niet weg te frezen.
    Het komt nu heel simpel over maar wat een ge-etter is dit geweest. Frezen met een dremel: Heeft U even...

    Vervolgens de kist gelijmd met constructie-houtlijm en met 8500000 schroeven afgemonteerd.
    Toen de binnen-naden netjes met kit gesealed waardoor een luchtdicht geheel ontstaat.
    De kist is zeer stevig wat ook wel moet met zo'n woofer er in.

    De versterker heb ik op de bodem van de kofferbak gelegd en met dubbelzijdige tape en klittenband vastgemaakt. Schroeven kan namelijk niet (dan ga je door de stalen bodem heen...) maar zo met tape zit ie toch heel goed vast. Verschuiven of stuiteren zal ie niet.


    Het geluid
    Het geluid is loepzuiver, vol en warm en blijft zo ook al wordt de boel flink opengedraait. De bass is erg strak.
    De kist doet z'n werk goed. De auto staat niet te shaken en je hoort geen resonanties tenzij de je de boel wel héél erg ver open draait wat ik toch nooit doe (alles heeft z'n grenzen)
    Ik hoef geen boom-boom doos maar ik wil wel een mooi zuiver, warm en vol geluid.
    Zo maar een voorbeeldje: Toms Diner van Suzanne Vega klinkt geweldig zonder te vervormen of resonanties ergens in de auto.
    Ook b.v. "Private investigations" van de Dire Straights is een lust voor het oor.

    @ Arlo: ben nog een beetje aan het EQ-tweaken geweest vandaag. Het klinkt nu helemaal rete-strak 8)


    To-do
    - Sub-kist aan de achterkant afwerken met van dat spul waar men ook bagageruimtes enz. mee afdekt (ben de naam ff kwijt).
    - Plank maken die over de versterker heengelegd kan worden zodat de boodschapjes geen krassen maken op m'n spullen. Ook deze wordt afgedekt met dat what's it's name spul. Uiteraard komt er een proper ventilatierooster in.


    De foto's
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.886
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Keurig gehobbied!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3

    Standaard

    En ik maar denken dat je het niet op autootjes met bass had...

    Voorbeeldig weggewerkt. Waat had je die versterker gepland, daar in het midden lijkt me niet de meest praktische lokatie... (of doe je altijd boodschappen op de weg van werk naar huis?)
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4

    Standaard

    Netjes!

    /me wil daar een keertje goed naar luisteren. Can I bring 50cents :wink:
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.583
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    Can i bring 50cent
    [img][http://download.sezaro.com/smilies/hammer.gif]http://download.sezaro.com/smilies/hammer.gif[/img]



    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    En ik maar denken dat je het niet op autootjes met bass had...
    Heb ik ook niet maar ik hou wel van een mooi stukske geluid.
    Lage tonen zijn praktisch niet haalbaar. De vier ruimtes waar de speakers inzitten zijn moeilijk luchtdicht te krijgen en dan nog resoneert het de pan uit.
    Je hebt gewoon een versterker met een redelijke subwoofer nodig.
    Het klonk tot nu toe een beetje flets en kil. Wel zuiver maar niet vol en warm.
    Er miste duidelijk iets en daar wilde ik verandering in aan brengen. Hence the start of Cabrio project 28431537


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Voorbeeldig weggewerkt. Waar had je die versterker gepland, daar in het midden lijkt me niet de meest praktische lokatie... (of doe je altijd boodschappen op de weg van werk naar huis?)
    Er komt nog een MDF plank met ventilatie-rooster over heen (zie m'n to-do sectie in de start-post).
    Die gaat lopen van de verhoging, links bij het reservewiel, tot aan de wand aan de andere kant. Zo wordt de hele vloer vlak en is schapjes doen geen probleem 8)
    Zie de foto voor een voorbeeld. Ik heb wel de woofer-aansluitingen onzichtbaar weggewerkt ipv. zo open en bloot zoals hier op de foto (want dat vind ik geen mooi gezicht).
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6
    Bart Philippens
    Guest

    Standaard

    Heel netjes Steven. Chapeau :wink:

  7. #7

    Standaard

    heel mooi gedaan, ik heb idd zo'n onhandige buis achterin liggen... mijn geluk dat ik de kofferbak niet zoveel gebruik.

    Het is zeker nodig wat beter geluid te hebben in een cabrio, zodra het dak open gaat heb je heel wat meer vermogen nodig om nog iets te horen, laat staan iets fatsoenlijks...

    veel luisterplezier Steven!
    broem broem!

  8. Ad
  9. #8
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    Netjes!

    Can I bring 50cents :wink:

    Candyshop zeker of How we do ?

    dit klinkt trouwens ook onwijs lekker hoor als je echt diepe bass wil horen :

    LL Cool J - Headsprung
    R Kelly - Thoia Thoing
    Xzibit - Hey Now


    Kep ook in de auto 2 cdtjes vol met dit soort tjoens
    lekker om te cruisen

  10. #9
    私は王午前 Manus's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2004
    Leeftijd
    44
    Posts
    3.412
    Kudos
    0

    Standaard

    Trouwens steven,

    heel erg mooi gemaakt !!
    "In Nederland mag niks, maar is alles toegestaan."

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard

    heel netjes steven!
    alleen ff wat kleine vraagjes:

    Wat heb je in je kist gepropt? of issie leeg?
    kloppen je ohm waardes van je woofer en versterker?
    komt je rubere rand van je woofer niet tegen je bank aan?

    tip: gebruik de bekledingsrommel van caliber en
    niet van een swappiesway merk, en om het erop te lijmen contactlijm van bizon

    tip2: laat dit 24 uur drogen, anders lijm je je kist aan je auto :P

    ik moet zeggen dat ik met mijn 18" 600watt rms en een kist van 232 liter, wat meer tijd kwijt was met berekenen, aangezien 18" niet rechtop kan staan in een achterbak van een 80 (dies maar 42cm hoog) moest ik er een hoek van 50 graden in maken, + de 70 graden hoek van je achterbank (was wel een maandenproject) kist is 18mm mdf 102cm(b) X 74cm(L) X 42cm(h)
    Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro 2008 S-line / Audi A6 Avant 2.0 FSI 2005 Pro-line
    Audi A4 avant 2.5 TDI 2005 Pro-line Business
    Audi 80 2.3e 1992 / Audi Cabriolet 2.3e 1991

  12. #11
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.583
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Friso
    heel netjes steven!
    alleen ff wat kleine vraagjes:

    Wat heb je in je kist gepropt? of issie leeg?
    kloppen je ohm waardes van je woofer en versterker?
    komt je rubere rand van je woofer niet tegen je bank aan?
    De kist is leeg. Wat voor effect zou het moeten hebben als ik em vul met isolatiemateriaal ?

    De sub is 4 ohm en de versterker kan 2 en 4 ohm aan. De versterker past zich automatisch aan dus ik neem aan dat het wel goed zit. Ik hoor in elk geval geen problemen (ik weet trouwens niet hoe dat zou moeten klinken).

    De rubberen rand zit ongeveer een centimeter van de achterbank af.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  13. #12
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    @ Arlo: ben nog een beetje aan het EQ-tweaken geweest vandaag. Het klinkt nu helemaal rete-strak
    :P ....en het klonk al erg goed 8) .... geen gedreun en/of gebonk maar een strakke ende zuivere staande bas-toon.

    Ben benieuwd wat je er nog uit heb weten te halen....voor car-audio was ik al zeer tevreden geweest..

    En erg netjes aan de hobby-bob geweest zie ik !
    One liter, driver's licence eater...


  14. #13
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Dat ziet er supermooi uit Steven.
    Tip. Je kunt een woofer 'laten denken' in een grotere kast te zitten dan werkelijk is. De overliggende wand dempen met 'zwevend' bitumen (zeg maar dubbele bodem). Dat vertraagt de luchtcompressie en expansie en de woofer weet niet beter dan dat de kast groter is.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door eszes
    Dat ziet er supermooi uit Steven.
    Tip. Je kunt een woofer 'laten denken' in een grotere kast te zitten dan werkelijk is. De overliggende wand dempen met 'zwevend' bitumen (zeg maar dubbele bodem). Dat vertraagt de luchtcompressie en expansie en de woofer weet niet beter dan dat de kast groter is.
    klopt, alleen dan raad ik je geen wandbekleding aan (dat is echt voor bass-reflex kasten met poort)
    je kan beter BAF halen (soort glaswol maar dan geeft het geen vezels af, dan sloop je je conus niet)
    dat kan je halen bij een speaker speciaalzaak, en jij heb 1 a 2 zakken nodig, als ik het voor je moet halen, is dat geen probleem.
    je vergroot idd de groote van je kist tussen de 10 en 20%.

  16. #15

    Standaard

    Zo nice gedaan hoor... ! Superstrak.



    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  17. #16

    Standaard

    Netjes, altijd leuk een mooie sound zonder dat het er "fout" uitziet.
    Huidig transport= iets anders

  18. #17

    Standaard

    (late reactie)

    Okay.. dit was dus PRECIES wat ik zocht
    DANKJEWEL

    Ik heb een nieuwe radio, de JVC AVX1 (http://www.jvc.com/product.jsp?model...thId=58&page=1),
    en wou toch nog wat beter geluid in mijn cabrio hebben. Ik zat zelf in eerste instantie te denken aan een Infinity Basslink van 200W (mooi klein, niet duur, met eigen versterker).. Maar volgens mij gaat dit beter werken en klinken..
    Mag ik vragen hoeveel tijd en geld je hierin gestoken hebt ongeveer? (Ben toch wel nieuwschierig.. als het echt niet uitkan.. dan maar zo'n klein basslinkje )

    Thanks,

    Peter

  19. #18
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.583
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Geld: een paar euro voor de plaat MDF, houtlijm en schroeven etc.
    Tijd: een dag of drie incl. het bouwen van de kist.

    De kosten voor de speakers, woofer en versterker etc. hangen natuurlijk af van je wensen ebn portomonee :o

    Zorg wel dat je de juiste woofer neemt. Er zijn er maar weinig die geschikt zijn voor zo'n relatief kleine subkist (zie m'n lijstje).
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  20. #19

    Standaard

    Da's een vlot antwoord

    Wat heb jij aan de sub + versterker betaald?
    Voor goed geluid heb ik uiteraard wel wat geld over, maar het moet niet al te gek worden... Ik zat zelf te denken rond de 250eu (maar ik weet niet of dit reeel is voor zo'n skidingesinbouw)
    En uhm.. kun je niet stiekem de versterker IN de kist verstoppen?

    Verder moet ik nog even wachten op uitslag van de dealer.. want ik wil ook graag achterspeakers hebben en heb al een paar mooien op 't oog (13cm) maar weet niet hoe die krengen vastgezet moeten worden (even voor de beeldvorming: Als ik mijn 'plaatjes' met speakerringen van de zijkanten afwip dan zit daar een gat in de carosserie met 4, vrij breed uitelkaar liggende, schroefgaten... en dus echt geen flauw idee hoe ik dat moet bevestigen..)

    Again thanks!

    (en als ik teveel vraag, maak me maar uit voor n00b )

  21. #20
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.583
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    So many questions So many questions

    Ben je er op 4 juni ook bij (meeting/toertocht) ?
    Dan vertel en toon ik je alles.

    Nou ja, niet *alles*...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

Pagina 1 van 6 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •