De persoonlijke gegevens exporteren doen ze niet, dus die blijk ik achteraf kwijt te zijn (gekoppelde BT devices, navigatie doelgeheugen, ...)
Dit kost hun hoog uit 5 minuten tijd.
Tijd voor een andere dealer?
En ja hoor, de dealer bewijst zijn kennis van zake weer. NIET. Ik moet even mijn frustratie kwijt.
Ik vraag bij een 30K Km onderhoud om een map update voor mijn mmi3g HDD. Dealer zegt hoeveel het kost, en zegt dat hij een SD kaart gaat bestellen. Bij het onderhoud vraagt men mij of ze de MMI mogen updaten, dat zou nodig zijn. Dat mag van mij.
De persoonlijke gegevens exporteren doen ze niet, dus die blijk ik achteraf kwijt te zijn (gekoppelde BT devices, navigatie doelgeheugen, ...)
De 32GB SD kaart krijg ik mee. Op het doosje staat dat het een workshop item is. Verdacht vind ik, maar goed.
Thuisgekomen zie ik dat de kaarten wijzigingen van jaren geleden nog niet hebben. Vreemd. Dan zie ik dat de kaartversie van de GPS niet veranderd is (gechecked met de lijst op http://en.wikipedia.org/wiki/Multi_M...ersion_history ). Ik bel de garage, zij gaan praten met de technieker die het onderhoud gedaan heeft, en het antwoord is "de update moet u zelf doen, want dat duurt te lang om hier te doen tijdens het onderhoud".
Van wat ik ondertussen gelezen heb op dit en andere forums, ben ik quasi zeker dat dat niet gaat werken (activatie nodig), dus ik vraag expliciet of dat wel de bedoeling is, maar ze verzekeren me dat dat zo hoort.
Dat de update gestart moet worden met SETUP+RETURN moet ik zelf uitvissen. Update lukt van de eerste keer (nieuwe versie 6.15.5). Ik bekijk de kaarten, ze zijn geupdate, maar na een minuutje komt er "de navigatiegegevens zijn niet vrijgegeven". Terugbellen naar de dealer, ongenoegen geventileerd, blijken ze dus idd activatie te moeten doen bij hen. Of ik nog even kan langskomen. Dat kan eigenlijk niet, maar ze geven me morgen een vervangwagen mee zodat zij er overdag aan kunnen werken. Als ze durven factureren spring ik uit mijn vel.
Pfff. Pfff. Pfff.
Zijn dit nu de Audi specialisten? Betaal ik hier veel geld voor?
groetjes,
T.
De persoonlijke gegevens exporteren doen ze niet, dus die blijk ik achteraf kwijt te zijn (gekoppelde BT devices, navigatie doelgeheugen, ...)
Dit kost hun hoog uit 5 minuten tijd.
Tijd voor een andere dealer?
1e Audi A3 1.9 TDI 90 pk 1997- 2013
2e Audi A3 2.0 TDI 150 pk 2013 - 2023 Hartog tuned.
3e Audi A4 2.0 TFSI 204 pk Avant Quattro + Performance plus + S line 2023 -
In bezit van originele Vagcom en VagCan Pro kabel, regio Apeldoorn, remi4x at gmail.com
Update: ze hebben het correct opgelost. Activatiekaart blijkt 7 EUR minder te kosten dan de SD kaart met de 2013 kaarten. Die heb ik teruggegeven en in de plaats hebben ze de activatie ingegeven. "Natuurlijk" weer een bogus-uitleg over die sd-kaart "kan u die meebrengen, want we hebben die nodig om het in orde te brengen". Zeg dan gewoon dat je die terug wil omdat het een workshop-item is en dat je dat nooit had mogen verkopen... Vertrouwen geeft het niet.
Tja, de complete update voor een MMI+ duurt ongeveer 4 uur. Zijn kostbare uren voor een dealer, maar dit is geen service. Wat was je nou kwijt voor deze update?
Het duurt 4 uur, maar je hoeft er natuurlijk niet naast te gaan staan kijken. Die monteur kan prima wat anders doen. Een navigatie-update kan prima op de plas gebeuren en daar hoef je ook geen brug voor bezet te houden. Met de prijzen van de navigatie kaarten mag je in ieder geval wel verwachten dat ze het even netjes afmaken. Bijna €250 vind ik erg veel geld.