Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 42

Onderwerp: Aircofan draait niet, wat kan ik testen?

  1. #21
    Erik Brouwers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    45
    Posts
    815
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Klopt ook wat je zegt! Maar de fan heeft 2 trappen! Als de ac aan staat moet hij langzaam draaien 1e trap! En als de motor boven 91 graden komt moet hij op de 2e trap gaan draaien! Doet ie dit niet zou ik eens naar de relais kijken!

  2. #22
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Hoe kom ik erachter of die 2e trap het wel doet? De motor wordt zelden heel warm; komt door mijn rijstijl . Kan ik het niet faken op de een of andere manier?

    Trouwens, 2 trappen? In eerste instantie staat er al 12 volt op de kabel. Wat gebeurt er bij die 2e trap dan? 16 volt?
    90 km/h-astronaut

  3. #23
    Erik Brouwers's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    45
    Posts
    815
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Dan krijgt hij via het relais van de 2e trap een ander signaal en gaat hard draaien, dit is ook als de ac uitstaat een de motor erg heet is! Kunje ook testen! Ac uitzetten en motor stationair laten draaien tot elctro fan aan gaat! kan even duren! Dan even kijken als ie dan aan gaat, moet ie harder draaien dan als ac aan staat! is er geen verschil, dan nieuw relais van 1e trap kopen!
    Vijf in lijn blijft zeer fijn 2.3NG Cabriolet

  4. #24
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Die diesel wordt nooit heet joh, dan kan ik wel een halve dag wachten . Ik ga wel in ETKA neuzen of dat wat jij bedoelt misschien niet de 2e elektrische fan is die op benzinemotoren zit. Mijn linkse fan is een visco-aangedreven fan die altijd draait, maar die hebben benzinemotoren volgens mij niet.
    90 km/h-astronaut

  5. #25

    Standaard

    Benzine heeft wel een viscosefan...
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS


  6. #26

    Standaard

    Die fan heeft maar 1 stand!
    Als hij 2 standen zou hebben,zouden er 3 draden op zitten waarvan er dan 1 via een weerstand zou gaan, en de andere rechstreeks spanning zou geven.(3e is massa natuurlijk)
    Die ventilatoren gaan na verloop van tijd gewoon stuk.
    Komt erg vaak voor omdat hij altijd draait met ingeschakelde airco.
    Als het goed is,heb je idd een variabele sanden compressor op je auto zitten.
    Dat betekent dat je compressor 1 keer inschakelt, en daarna intern de opbrengst van zijn slag afregelt.
    Hij zou niet bij 10 graden uit moeten gaan,want er zit geen thermostaat in jouw systeem.
    Toen de airco leeg was,hebben ze toen de dunne leiding onder de plastic afdekkap van je parafaan los gehaald?
    Daar zit nl een zogenaamde orrifice.
    Die regelt de inspuiting van je aircogas in de verdamper.
    Als je compressor al een tijdje zonder 2e ventilator heeft lopen pompen,is de kans erg groot dat daar aardig wat aluminiumslijpsel uit je compressor in zit.
    Die moet bij een defekte ventilator dan ook altijd bekeken worden!

    succes.

  7. #27
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.570
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Ik heb mijn kapotte fan afgelopen zaterdag vervangen. Draait weer als een zonnetje.

    Wel oppassen dat de kabel die er uit komt (en bij de A8 naar links-onder loopt) niet tegen de schoepen van de andere fan of de multi-snaar of poelie(s) aan kunnen lopen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #28
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snijders-a4
    Toen de airco leeg was,hebben ze toen de dunne leiding onder de plastic afdekkap van je parafaan los gehaald?
    Daar zit nl een zogenaamde orrifice.
    Die regelt de inspuiting van je aircogas in de verdamper.
    Als je compressor al een tijdje zonder 2e ventilator heeft lopen pompen,is de kans erg groot dat daar aardig wat aluminiumslijpsel uit je compressor in zit.
    Die moet bij een defekte ventilator dan ook altijd bekeken worden!
    Zover ik weet hebben ze alleen maar het systeem leeggehaald en weer gevuld. 't Is wel een aircospecialist dus ik hoop dat ze dit dan wel gedaan hebben. Wat slijt er in de compressor dan dat dat aluminiumslijpsel kan geven? Overigens gebruikte ik de airco eigenlijk nauwelijks.

    1 keer per dag 3 minuten om hem in werking te houden en verder alleen op echte zomerse dagen. Maar ik ga morgen terug voor de nacontrole. Ik zal het ze even vragen. Wat gebeurt er als er veel slijpsel was en het niet schoongemaakt wordt?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Wel oppassen dat de kabel die er uit komt (en bij de A8 naar links-onder loopt) niet tegen de schoepen van de andere fan of de multi-snaar of poelie(s) aan kunnen lopen.
    Inderdaad, maar bij mij wordt ie netjes met metalen houdertjes om de andere fan heen geleid. 't Lijkt me wel een punt om af en toe te checken want als door warmte o.i.d. kan de kabel natuurlijk wat losser gaan zitten.
    90 km/h-astronaut

  10. #29

    Standaard

    Een echte "aircospecialist" kijkt meteen de orrifice na als hij een systeem leeg heeft die last heeft gehad van een fan probleem.

    Je airco zal zonder die fan als je stilstaat hele hoge drukken op gaan bouwen.
    32 bar is de uitschakelgrens!
    Daar moet je compressor dus constant tegenin pompen.
    Dat kost erg veel kracht.
    Als het systeem dan ook nog eens niet compleet gevuld is,dan moet die compressor nog harder werken om het systeem op druk te houden.
    Plus dat hij onvoldoende smering heeft asl het systeem half leeg is,omdat de olie meelift met het koudemiddel.

    Daardoor krijg je slijpsel uit je compressor.
    Dat komt vast te zitten in je orrifice,waarna je systeem dus eigenlijk verstopt is.
    Die orrifice moet dus gewoon vervangen worden.
    Die orrifice kost 2,50 euro,en met een steeksleutel 24 en 22 heb je hem er zo uit.
    Kost je 5 minuten als je het systeem leeg hebt,dus zonde om niet te doen.

    Maar je hebt een nacontrole zeg je?
    Dat betekend dat ze een uv vloeistof in je systeem erbij gedaan hebben om de lekkage op te sporen.
    Ik denk niet dat ze iets gaan vinden.
    Het kan zijn dat je o-ringen op je droger iets lekken,maar meestal is het grootste probleem de combinatie aircofan en compressor.
    De druk loopt in het systeem zo hoog op,dat hij het er wel ergens uit gaat persen op het laatst.

    succes.

  11. #30
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Nou die aircoboer heeft toch wat van mijn vertrouwen verloren. Toen ik vrijdag terug ging voor de nacontrole concludeerden ze dat er een lek zat in de motorruimte, net na de verdamper. De o-ringen moesten vervangen worden, kosten 320 euro (OMG!). Dus heb ik gebeld naar een andere aircospecialist voor een second opinion.

    Die heeft met een meetapparaat om de auto heen gelopen, de druk gemeten en het systeem visueel nagelopen. De hoge druk was goed (12,5 bar), maar de lage druk was te hoog (4 bar). Hij heeft daarna het koelmiddel afgetapt en er zat slechts 50 gram minder in dan er in geplaatst was, maar dit zou nog wel een meetfout of een vulfout kunnen zijn. Daarna de orrifice gecontroleerd (dank je wel snijders-a4) en de conclusie was dat die niet goed meer was. Een te grote opening, waardoor het koelmiddel niet goed verneveld werd. Er was geen duidelijk aluminiumslijpsel op de orrifice te zien dus slijtage aan de compressor zou ook wel mee kunnen vallen. Met een nieuwe orrifice heeft hij het systeem weer bijgevuld en de bovendruk en onderdruk waren prima. Verder kon ook geen lek gevonden worden.

    Totale kosten: 10 (orrifice) + 75 (legen en vullen) + btw = 101,15. Het loont om af en toe op zoek te gaan naar mensen met verstand van zaken.
    90 km/h-astronaut

  12. #31
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    O trouwens, de afgelopen 2 weken heb ik temperaturen gemeten uit het dashboardrooster van 11 a 14 graden en in was content (onwetend). Na de laatste ingreep kwam er lucht uit het rooster van 4 graden! Da's nog es brrr .
    90 km/h-astronaut

  13. #32

    Standaard

    Ik ben blij dat het allemaal toch nog goed is gekomen!

    Dit is een goed voorbeeld waar dit forum voor is, nl het delen van gezamelijke kennis!

    Geniet van je goed werkende airco!

  14. #33
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door snijders-a4
    Ik ben blij dat het allemaal toch nog goed is gekomen!
    Helaas, hij heeft effe goed gewerkt maar donderdag was het weer mis. Temperaturen van 13 a 14 graden kwamen uit het dashboardrooster met de ECC op LO (ik had mijn temperatuurmeter nog in de auto) en na wat langere tijd viel de airco soms zelfs helemaal uit (max druk bereikt?). De fan draaide wel maar de gemeten temperatuur was 25 graden. Ik heb de aircoman gebeld en de enige verdachte die hij nog zag was de compressor. De rest was lekvrij. Aangezien die compressor op een rotplek zit zal een reparatie ook veel gaan kosten aan arbeidsloon . Ik heb een afspraak om het ding dinsdag te laten inspecteren; to be continued.
    90 km/h-astronaut

  15. #34

    Standaard

    Hebben ze er al contrastvloeistof ingedaan?
    Dan kunnen ze met een uv lamp kijken of er ergens een lekkage is.
    Dat werkt een stuk beter dan stikstof met een water/zeep mengsel.(alsof je een band aan het plakken bent)
    Als het systeem nog wel onder druk staat,maar de zuigdruk(lage druk) in het systeem is te hoog,dan is je compressor overleden.Of om precieser te zijn,de variabele regeling van je compressor.

    Dat hoop ik niet,want dat gaat idd een duur verhaal worden.


    Ps. waar laat jij je airco nakijken?

  16. #35
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Dat is nu precies wat er bij die 2e aircoman (Autoairco.nl) aan de hand was. De hoge druk was goed maar de zuigdruk was te hoog (4 bar). Nadat de orrifice vervangen was was de druk wel weer terug naar 2 bar (rara) en werkte de airco uitstekend. Maar dat is maar een paar dagen zo gebleven. Morgen hoor ik wat het vervangen van de compressor gaat kosten... :/.
    90 km/h-astronaut

  17. #36
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    PS: De eerste aircomensen hebben wel kleurvloeistof erbij gedaan maar de 2e niet.
    90 km/h-astronaut

  18. #37
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Nu, ik ben net terug van de aircoman en de lage druk was weer te hoog (rond 4 bar). Het oordeel is geveld: de compressor is aan het overlijden. Dus nu een afspraak gemaakt voor vervanging ervan vrijdag. Dat wordt weer een dure reparatie.
    90 km/h-astronaut

  19. #38
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Okay, de compressor is vanmorgen vervangen door een mooie nieuwe glimmende Denso uit de doos (4B0 260 805 C). Ik kon erbij blijven. De compressor zit bij de A6 op een vrij prettige plek: linksonder in de motorruimte, goed bereikbaar als de afdekplaat onder de motorkap eraf is. Nu ben ik 714 euro armer :-? en koelt de airco tot 4.1 graden (gemeten in het dashboardrooster) :-). Foto's komen later.
    90 km/h-astronaut

  20. #39

    Standaard

    Ok ik zie dat het is opgelost.

    Was je systeem niet vervuilt?
    Anders loopt je compressor binnenkort vast waarschijnlijk.
    Hij zuigt dan al het gruis van je oude versleten compressor op en loopt vast.

    Ik wil je niet bang maken hoor,want die aircoman weet waarschijnlijk wel wat hij doet.

    Veel plezier van je werkende airco!

  21. #40
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Deze aircoman is echt een oude rot uit het vak. De reden dat ik bereid ben om 2 keer 80 km te rijden hiervoor is dat ik veel vertrouwen heb in deze man; het is ok het enige dat dit bedrijf doet. Ik ga ervan uit dat hij dat allemaal gecontroleerd heeft (maar ja, zeker weten doe je het nooit...). De vorige keer zat er trouwens nauwelijks vervuiling in het koelmiddelcirquit.
    90 km/h-astronaut

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •