Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 24

Onderwerp: Hoe zit het nu met die grote velgen?

  1. #1

    Standaard Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Ik ben al de hele tijd aan het surfen door het forum op zoek naar een antwoord maar ik kom er niet uit.
    Volgende twee stellingen houden me bezig:

    A: Grote velgen = cool/ mooi/ sportief/ kortom een must!
    B: Grote velgen = minder (rij)comfort/harder op de weg dus als je graag smooth rijdt, niet doen!.

    Op zoek naar een antwoord op deze vraag vind ik zeer vaak een pleidooi voor stelling A. Hoe groter hoe liever. Nauwelijks een woord over het verminderde rijcomfort. Ik heb zelf m’n Q5 met de standaard 17 inch velgen omdat ik vooral op zoek ben naar aangenaam rijden en net iets minder naar sexy looks (...bij auto’s dan...). Natuurlijk vind ik grote velgen prachtig maar ik ben een beetje terughoudend over de nadelen. Is het waar dat de auto een stuk “harder” aanvoelt op de weg? Hoe zit dat met het verbruik?
    Bestaat er zoiets als een gulden middenweg of valt het allemaal wel mee met de nadelen en gooi ik zo snel mogelijk sexy 20 inches onder m’n auto?

    Please advice...
    Staf
    Laatst gewijzigd door tom; 17-01-11 om 18:41. Reden: Opmaak-onzin verwijderd.

  2. #2
    fred44nl's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Leeftijd
    80
    Posts
    4.308
    Kudos
    50
    Auto
    Audi RSQ3
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    hoe groter het wiel, des te "lager" de band, want de omtrek ongeveer moet gelijk blijven.
    de consequentie is dat het comfort minder wordt, naar mate het wiel groter wordt.
    het inveren van de band zelf, wordt hierdoor minder.
    de auto voelt hierdoor niet alleen "harder" aan, maar oneffenheden worden ook duidelijker doorgegeven.
    kortom, ga je voor comfort, dan moet je niet al te grote wielen nemen.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    4.522
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Ik heb zelf geen grote velgen onder mijn A5, noch is hij verlaagd. Er zit het standaard onderstel onder en velgen zijn 18" (standaard wordt hij geleverd met 17"). Mijn doel was optimaal rijcomfort, maar dat hij er toch nog redelijk uit zou zien. Ik vind hem prachtig, een kleine verlaging zou hem niet misstaan, maar op dit moment wil ik er nog niet aan. Het is mijn ultra-comfortabele daily drive.
    Sterker nog: mijn winterset is 17", daar werd hij nóg stiller van!

    Mijn B5 daarentegen moet "dik" zijn. Verlaging, grote velgen... Tja, want wees eerlijk: het ziet er toch wel erg fraai uit, die grote velgen.
    Rijcomfort? Pfft, daar heb ik toch de A5 voor
    In der Heimat des Audis

  4. #4
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Bij twijfel: doe eens wild, koop die 20" als funvelgen, is het het niet -> MP
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Bij een auto waar je nog voelt wat besturing en ophanging doen merk je dat grote velgen veel gewicht toevoegen (tenzij je zeer dure gesmede exemplaren koopt). Dat is voor mij genoeg reden om niets veel groters dan de standaardmaat te monteren.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Elke inch verschil ga je hoe dan ook merken, het gaat erom wat je zelf acceptabel vind
    Ik ben al eens een comfortridder genoemd, maar een auto moet voor mij ook wel een beetje uitstraling hebben
    Vandaar dat ik het niet te gek maak...Bij de A4 B5 ging ik naar 16" en bij A6 C5 heb ik 17", maar ik vind het op het randje
    Bij mij gaat het eigenlijk meer om de bandbreedte dan om de velgdiameter (waarom kan een beemer wel 225 breed op 15" bah)
    Voor het mooie zou die ook wat lager kunnen, maar ik denk dat ik daar maar niet aan begin
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 17-01-11 om 22:50.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  7. #7

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2010
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.162
    Kudos
    30
    Auto
    Audi Q3
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Funkystuff Bekijk Berichten
    Vandaar dat ik het niet te gek maak...Bij de A4 B5 ging ik naar 16" en bij A6 C5 heb ik 17", maar ik vind het op het randje
    Bij mij gaat het eigenlijk meer om de bandbreedte dan om de velgdiameter (waarom kan een beemer wel 225 breed op 15" bah)
    Ben ook meer aan brede banden dan grote velgen op onze A6 C6 zitten er 17" en vind die ook al groot genoeg. Groter zou ik bijna niet meer mooi vinden.
    En met sportonderstel is hij zo al hard genoeg.
    Work hard, play hard.
    Q5 2.0TDI 2011
    Ex audi's : Audi 80, A8 D2,A3 8L, A4 B6, A1 8X, A6 C6, A3 8V

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Ik rij een Q5 S-line icm. 20inch velgen en ADS demper controle en vind het heerlijk rijden, standaard staat ie op 19inch dus 1inch groter dan standaard

    Mijn ervaring met een Q5 2.0 TDI op 17inch is na een proefrit van 1,5uur dat hij zeer comfortabel is maar dat hij in een lange bocht gaat deinen/zwalken en dat je hierdoor soms moet bijsturen bij 100 a 120km/u en/of gas terug... dit gaf mij een wat onveilig gevoel, dan bedoel ik een goede bocht op de rijksweg waar je gerust met 100 a 120km doorheen kan zoals de rest van het verkeer... Verder rijdt het prima en uiteraard super comfortabel.

    2e proefrit in een Q5 2.0 T S-line (onderstel) en 20inch en beviel prima, zelfde bocht zou ik nu makkelijk harder kunnen nemen dan de max. snelheid zonder het deinen/zwalken, je levert wel wat in op comfort maar dat maakt het bochtengedrag in mijn ogen goed. Omdat je in een proefrit nooit helemaal de auto leert kennen heb ik gekozen voor het ADS dempercontrole maar dit staat 90% op de automatische stand. Ik heb zelf nooit het idee dat de auto te stug of oncomfortabel is en heb de stand comfort alleen op zeer slechte klinkerwegen aan staan...

    3e proefrit in een Q5 3.0 TDI S-line op standaard 19inch met ADS dempercontrole en dit rijdt erg goed, in vergelijking met de 20inch S-line onderstel merkte ik nagenoeg geen verschil. Dus heb niet alleen voor de 20inch gekozen vanwege de looks (grotendeels wel natuurlijk maar ook voor het bochtengedrag wat mij toch een beetje tegenviel op 17inch wielen. Daarnaast heb ik mij laten vertellen dat het S-line onderstel vervalt indien je voor ADS dempercontrole hebt gekozen.

    Bij twijfel zou ik een proefrit maken op 19 en 20inch, rijcomfort is natuurlijk subjectief.

    Mocht je voor grotere wielen gaan houdt dan de standaard velg/bandenmaat aan, voor 19inch 235/55/ R19 en 20inch 255/45/ R20 en schrik niet van de prijzen

    Veel succes!
    Audi A1 1.2T S-Edition [Daytona 2011]
    Audi Q5 2.0T S-line S-tronic [Daytona 2010]

  10. #9
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door dobbelsteen Bekijk Berichten
    Ben ook meer aan brede banden dan grote velgen op onze A6 C6 zitten er 17" en vind die ook al groot genoeg. Groter zou ik bijna niet meer mooi vinden.
    En met sportonderstel is hij zo al hard genoeg.
    .
    Ik vraag me eigenlijk af waarom er die 'vaste' verhouding breedte/ hoogte is.
    Waarom kunnen we niet - ik noem iets geks - 255 breed op 15"..? (of waarom zie je nooit 9J 15" velgen)
    In de usa zijn zulke verhoudingen normaal...lekker breed voor de uitstraling en toch hoog tbv comfort
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 18-01-11 om 17:54.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  11. #10
    ketelapper's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    49
    Posts
    11.214
    Kudos
    749
    Auto
    Audi A8
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Staf, dit zijn geen stellingen maar meningen... En over meningen bestaat per definitie discussie... En bij meningen is er voor ieder individu maar één werkelijkheid: JOUW EIGEN mening

    De gulden middenweg is die velgmaat, waarbij JIJ de balans tussen looks en comfort optimaal vindt.

    Naast velgmaat wordt het comfort ook sterk bepaald door de rest van de ophanging (S-line is stug, wat voor wiel je er ook onderlegt), het onafgeveerde gewicht van de velg (hoe lager, hoe comfortabeler, weet hierbij dat de 20" grote gesmede velg van Audi Exclusive minder weegt dan veel kleinere normale gegoten velg) en de wielbasis (langere wielbasis = meer comfort). Dan nog persoonlijke gebruiksomstandigheden erbij (rijstijl, veel snelweg of juist veel kassei-weggetjes), etc. etc. etc. Al met al kan dus niemand een antwoord geven op jouw A- en B-stellingenmeningen...

    Ga dus eens proefrijden met een Q5 demowagen ergens, of probeer eens af te spreken met KRS.

    En tsja, bredere banden geven hoger verbruik. Mijn eigen ervaring met 20" zomerwielen en 16" winterwielen is dat dit verschil zo'n 5% was (waarbij uiteraard ook de uiteenlopende weersomstandigheden van de seizoenen mee hebben gespeeld...).




    @Funkystuff:
    De bandbreedte heeft niet te maken met de diameter van de velg (de inch-maat) maar met de breedte van de velg (de J-maat).
    En comfort hangt ook niet samen met velgdiameter of bandbreedte, maar met de wanghoogte (245/40 R 18: dan is de wanghoogte 40% van 245mm).
    8 ringen, 2 vleugels | 22 cilinders | 1.310pk | 1.700Nm in Dagelijks: A8 (D5/4N) Limousine 60 TFSI-e, Ultrablauw (03/2022) - Mrs.: A3 (8V) Sportback e-tron, Daytonagrau (12/2017) - Hobby: 🧡 Orange Flame (04/2022)

  12. #11

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Erg verhelderend allemaal!

    @ketellapper : Dat is nu nog eens een duidelijk antwoord zie! Ik denk inderdaad inmiddels ook dat er geen juist antwoord bestaat en dat je inderdaad zelf de keuze maakt voor comfort versus looks.

    @Meaudix: ’t ja als je de audi’s maar uit te kiezen hebt zou ik ook niet twijfelen.

    @Tom, Fred44nl en funckystuff : Helder! bedankt

    @Dobbelsteen : Er zitten nu 235/65’s onder. De breedte is dus best nog wel stoer.

    @KRS: Da’s pas een overwogen aankoop! Drie verschillende settings proefgereden. Ik had het misschien ook beter zo gedaan. Van het zwalpgedrag in de bochten heb ik nog niet veel gemerkt maar…Ik kan natuurlijk niet vergelijken. Ik zal er zeker eens op letten in de volgende bocht.

    Voorlopige conclusie: Ik zou winterbanden op grote velgen kunnen doen, zo heb ik de beide, maar dat lijkt me nu niet de beste keuze. Ik ga het voorlopig maar laten zoals het is. Als de banden straks versleten zijn, zal ik nog eens goed nadenken over de volgende set... Waarschijnlijk dan winterbandjes op de 17's en nieuwe 19's voor de looks.

    Staf

  13. #12
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    Staf, dit zijn geen stellingen maar meningen
    @Funkystuff:
    De bandbreedte heeft niet te maken met de diameter van de velg (de inch-maat) maar met de breedte van de velg (de J-maat).
    En comfort hangt ook niet samen met velgdiameter of bandbreedte, maar met de wanghoogte (245/40 R 18: dan is de wanghoogte 40% van 245mm).
    Al dan niet indirect heeft de bandbreedte wél te maken met de velgdiameter, want de J waarde ligt soort van vast t.o.v. velgdiameter.
    Daarom schreef ik er ook immers achter: waarom geen 15" 9J?
    Ik kan geen brede én hoge band krijgen omdat die verhouding soort van vast ligt (met behoud van rolomtrek)
    15" heeft een max breedte van 7J , 7,5J..?
    En kijk dan bijv eens naar een Mustang Mach 1 uit 1971
    Laatst gewijzigd door Funkystuff; 18-01-11 om 20:02.
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  14. #13
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Er zijn wel kleine velgen met een breed velgbed, maar banden daarvoor zijn schaars en duur. Er zijn een paar standaardmaten waarvoor banden worden gemaakt, om te voorkomen dat er zeer kleine series banden moeten worden gemaakt. Puur logistiek, en er zijn nou eenmaal weinig mensen die gaan voor de extreem brede velgen in kleine maten.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  15. #14

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Ik had 19 inch op mijn S3. Alleen voor het mooie. Rijcomfort was voor mij niet belangrijk (merkte trouwens qua comfort geen verschil met 18 inch), en rijgedrag was ook van weinig belang (ik rijd toch meestal alleen rechtdoor (op de snelweg), dus bochtgedrag interesseert me ook niet). Het gewicht van die 19 inch velgen was trouwens wel een nadeel, maar alleen op de Duitse Autobahn. De auto was op hoge snelheid merkbaar trager met accelereren dan met de standaard 18 inch banden. Dat was een beetje jammer. Toch had ik het er graag voor over. Want ze waren geweldig mooi, mijn MTM Bimoto's
    Laatst gewijzigd door EasyRider; 18-01-11 om 20:09.

  16. #15
    Funkystuff's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2009
    Leeftijd
    43
    Posts
    476
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom Bekijk Berichten
    Er zijn wel kleine velgen met een breed velgbed, maar banden daarvoor zijn schaars en duur. Er zijn een paar standaardmaten waarvoor banden worden gemaakt, om te voorkomen dat er zeer kleine series banden moeten worden gemaakt. Puur logistiek, en er zijn nou eenmaal weinig mensen die gaan voor de extreem brede velgen in kleine maten.
    Makes sense idd..
    - 2003 A6 2.4 V6 125 kw. -

  17. #16
    muizenissen
    Guest

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door ketelapper Bekijk Berichten
    @Funkystuff:
    De bandbreedte heeft niet te maken met de diameter van de velg (de inch-maat) maar met de breedte van de velg (de J-maat).
    En comfort hangt ook niet samen met velgdiameter of bandbreedte, maar met de wanghoogte (245/40 R 18: dan is de wanghoogte 40% van 245mm).
    J = geen maat! J = velgbed, breedte = doodgewoon inch. Niks meer, niks minder.

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Posts
    4.522
    Kudos
    19
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Staf Bekijk Berichten
    @Meaudix: ’t ja als je de audi’s maar uit te kiezen hebt zou ik ook niet twijfelen.
    Klinkt decadent maar ik denk dat je toch altijd een afweging moet maken als het 1 auto betreft. Die afweging wou ik niet meer maken, dus los ik het zo op
    Natuurlijk heeft niet iedereen die luxe, dus is ook wel een beetje flauw van mij.

    Voorlopige conclusie: Ik zou winterbanden op grote velgen kunnen doen, zo heb ik de beide, maar dat lijkt me nu niet de beste keuze. Ik ga het voorlopig maar laten zoals het is. Als de banden straks versleten zijn, zal ik nog eens goed nadenken over de volgende set... Waarschijnlijk dan winterbandjes op de 17's en nieuwe 19's voor de looks.
    Goede afweging. Wees eerlijk: hoeveel erg fraaie wintersets zie je rondrijden? Die zijn allemaal een (stuk) kleiner dan de zomerset. Daarnaast heb ik begrepen dat als je een winterset hebt met meer rubber, dat het niet alleen comfortabeler is...maar ook bijdraagt aan de veiligheid. (Hoe dat precies werkt? Dan kan iemand anders veel beter uitleggen dan ik, met mijn nonkennis zeg ik het straks nog verkeerd )
    In der Heimat des Audis

  19. #18
    AUDISBY's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2009
    Leeftijd
    42
    Posts
    655
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Op het moment ben ik bijna alle comfort wel kwijt in mijn auto, A6 op 21'' wielen.
    Maar dat komt voornamelijk door de "coilovers" die ik er onder heb gezet, dat maakt de auto enorm stug. (als een plank)
    Ik heb namelijk een paar dagen rond gereden op 21'' en de standaard vering, en dat was best comfortable.

    Als je voor de looks 20'' wil rijden op een Q5, is dat volgens mij heel goed te doen. Kennis van me heeft toevallig laatst een Q5 op 22'' gezet, zie onderstaand:

    185291.jpg
    Audi A6 2.8 Quattro 2008
    SuperSprint exhaust, Vellano VSY 21'', Coilovers KW v3

  20. #19

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Ik zal me ook maar even bemoeien met dit onderwerp. Ben geen expert, maar weet door een beetje studie onderhand veel van velgen en banden. rijdt zelf in de zomer op 20 inch x 8,5 en in de winter op 18 x 8. In de winter "moet" je smallere banden monteren (op een smallere velg dus) om meer druk per vierkante centimeter te generereren op het, evetueel gladde, wegdek. Anders ontstaat het effect van een ski: veel contactoppervlak minder wrijving en dus minder contact. Velggrootte is inderdaad een kwestie van smaak en een kwestie van comfort. Wat ik in de discussie echter mis, is het feit dat de kwaliteit van de band ook een enorme invloed kan hebben op met name het comfort. Met andere woorden neem bij een grotere velgdiameter ook een kwaliteitsband die hoog scoort op het gebied: comfort.

  21. #20

    Standaard Re: Hoe zit het nu met die grote velgen?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Taeke Bekijk Berichten
    Met andere woorden neem bij een grotere velgdiameter ook een kwaliteitsband die hoog scoort op het gebied: comfort.
    Hi teake, heb je daar voorbeelden van? Welke zijn goed qua comfort?

    @audisby: Ik vind 20" voor de Q5 toch wel de maximum. 't Is geen sportwagen hé

    bv. deze vind ik héél mooi:


    Staf
    Laatst gewijzigd door Staf; 22-01-11 om 22:58.

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •