Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 69

Onderwerp: Roest ! CQ .

  1. #41

    Standaard

    hij zei het zelf al;

    Helaas is dat praktisch gezien niet mogelijk .



    de truc is namelijk dat bij warmte en kou de lucht in die koker gaat uitzetten en inkrimpen. ook stikstof doet dat. als je het nou helemaal luchtdicht maakt, komt er een flinke druk op te staan, en daardoor worden kieren etc vanzelf open gedrukt, en is je afdichting dus direct stuk.

    als hierna de lucht weer afkoelt wordt vanzelf andere lucht (ook weer met vocht) naar binnen gezogen. dit vocht condenseert, etc. binnen afzienbare tijd is het van binnen een aquarium!
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  2. #42
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Ooit eens bij een vroegere werkgever de kokerbalken van zijn MG-B vol laten lopen met een paar liter tectiel. Denk niet dat dat ooit nog gaat roesten van binnenuit.
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  3. #43
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Hij gaat alleen nog de komende 40 jaar over zijn nek van de Tectyl-lucht... :-D
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #44

    Standaard

    Stragenmitsuko,

    Welke lastechniek gebruik je hiervoor ? ik ben op gebied van plaatbewerking een noob, kan enkel werken met bagetten en een goedkoop laspostje.
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

  5. #45

    Standaard

    lassen met plaatwerk in de hobby werkplaats is in bijna alle gevallen MIG/MAG lastechniek, ofwel CO2 lassen.

    ik ga er dan ook vanuit dat pat zon las apparaat heeft staan?


    als je precies wilt weten wat het is kun je misschien eens op google kijken met de zoektermen lastechniek en MIG.
    het is iig een lasdraad van de rol die via een toorts toegevoerd wordt, terwijl beschermgas erlangs geblazen wordt om de zuurstof weg te houden.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"


  6. #46

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio
    lassen met plaatwerk in de hobby werkplaats is in bijna alle gevallen MIG/MAG lastechniek, ofwel CO2 lassen.

    ik ga er dan ook vanuit dat pat zon las apparaat heeft staan?
    Stragenmitsuko heeft als toegewijd "hobbyist" (ook?) een TIG-apparaat blijkens een eerder topic van zijn hand...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #47

    Standaard

    Idd , ik heb een tig , een autogeen , een halfautomaat en wat propaanspul om te solderen .

    Tig , (tungsten inert gas) vooral voor alu en stainless of voor fijn werk op staal . Werkt met zuiver argon , en apart toevoegmateriaal naar gelang de materiaal soort .
    Tig lassen is duur en moeilijk , maar je haalt er onwaarschijnlijke resulatten mee .
    Schijnt ook voor plaatwerk bruikbaar te zijn alhoewel ik het nog niet geprobeerd heb .
    Er zijn DC tig's voor staal en stainless , en AC/DC tig's waarmee je ook alu kunt lassen .

    Autogeen , zuurstof /acetyleen ofwel de chalumeau zoals men hier zegt . Gebruik ik enkel nog voor iets warm te maken om te buigen . Om te hardesolderen . En uitzonderlijk om te snijbranden .
    Werd vroeger zeer veel gebuikt op carosserieplaat , maar is nu door de halfautomaat verdrongen .

    De halfautomaat .
    Idd een draad op een rol die door en motortje afgewikkeld word , en die bij de toorts afsmelt en zo de lassing maakt .
    Werkt met een 92/8 argon /CO2 mengsel . NIet met zuiver CO2 wouter , das al lang achterhaald . CO2 geeft te veel spatten en een te smal smeltbad .
    Met CO2 spreken we can MAG ( metal-active gas)
    Je kan ook een rol inox of alu draad gebruiken en zo deze metalen lassen . Dan gebruikt men zuiver argon en spreeken we van MIG .
    Metal inert gas .
    Inox gaat vrij goed , alu is een ramp .
    Ik gebruik de halfautomaat vrijwel voor alles wat ik aan gewoon staal te lassen heb . Van carosserieplaat tot 15mm dikke profielen .
    Werkt heel prettig , gaat snel vooruit en nagenoeg elke idioot kan halfautomaat lassen .

    Post met bagetten heb ik niet . Je bent er niks mee , toch niet voor wat ik doe , op carosserieplaat gaat het al helemaal niet , en je maakt er slordige vieze lassen mee . Nu ja ik toch . :-D
    Er zijn mensen die met de baget , of electrodelassen zoals dat officieel heet , prachtige dingen kunnen doen die met geen ander lasproces mogelijk zijn .


    Pat
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  8. Ad
  9. #48
    quattro84
    Guest

    Standaard

    En dan valt het MIG/MAG nog te verdelen in pulsboog, kortsluitboog, enz.
    Normaal MIG/MAG-apparaat is kortsluitbooglassen, wat gemiddeld meer spat.
    Maar dan kom je bij het belangrijkste onderdeel van allemaal: De lasser en zijn kennis. Al is je apparaat nog zo duur, als je de mogelijkheden van je apparaat niet kent kun je in de praktijk nog niets, afstelling is de kunst!

    Dus oefening baart zeker wel kunst.. en daarbij leer je het MIG/MAG gedeelte het snelst.. TIG zou ik nieteens aan beginnen wanneer je het zelden gaat gebruiken.. alleen al door de hoge prijzen van de apparatuur. 'n vriend kocht onlangs een nieuwe AC/DC inverter met waterkoeling upslope/downslope enz. enz. 4500 euro...

  10. #49

    Standaard

    Stragenmitsuko, al onder de indruk zijnde van je kennis, ben ik dankbaar voor dit uitgebreid overzicht van de lastechnieken die in aanmerking komen bij plaatbewerking.

    Wat betreft de laspost met bagetten, ik kan er in beperkte mate wel wat mee doen. Enkel is de grote slak-vorming wel vervelend. Die slak kan ook op plaatsen zitten waar je het niet wenst en zo de structurele sterkte sterk verminderen.

    Ik heb ooit wat experimentjes gedaan met fijne plaat, en dat was nagenoeg een ramp. Er wordt niks gelast, maar door de hoge temperaturen smelt het plaatwerk gewoon weg.

    Wat betreft het werken met de chalumeau : is dit zoals je ergens aangeeft een techniek die hoort bij " solderen " en niet bij lassen ? Omdat je daar in principe materiaal toevoegd, maar de componenten zelf niet worden versmolten ?

    Dus als ik het goed begrijp ga jij kiezen voor Tig wanneer je een alu - stuk moet lassen ?

    Ik herinner me inderdaad een topic waar je een radiator hebt herstelt met behulp van TIG dacht ik ...
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

  11. #50
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.887
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ik ga ook maar eens zo'n ding aanschaffen en wat beginnen met leren. Genoeg oud plaatwerk om op te oefenen.

    Too many hobbies, too little time... :?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #51

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattro84
    Maar dan kom je bij het belangrijkste onderdeel van allemaal: De lasser en zijn kennis. Al is je apparaat nog zo duur, als je de mogelijkheden van je apparaat niet kent kun je in de praktijk nog niets, afstelling is de kunst!
    en zelfs met een goedkoop rotapparaat kan een goeie lasser nog een hele mooie las maken!...
    ik kan me bijvoorbeeld prima redden met een CO2 apparaatje dat ik voor 150€ euro op marktplaats kocht

    en ik heb ook nog een electrodeapparaat wat al een dikke 20 jaar oud is, met even oude electroden :oops:
    dat gebruik ik om hele dikke stukken ijzer te lassen of voor gietijzer

    dus koop een oud apparaat een lashelm een paar stevige lashandschoenen en pruts maar wat aan dan leer je het vanzelf!

    een automatisch dimmende lashelm is een aanrader en erg handig als je het nog leren moet, voor 80 euro heb je er al 1!
    1 maal lasogen gehad en meteen zon ding besteld

  13. #52

    Standaard

    Oooo, lasogen is zeker niet fijn nee.. Paar keer gehad door met electroden lassen op 220.. Pikt hij soms niet goed aan, moet je ff kijken waar hij vast zit dus moet kap weer omhoog.. ineens bzzzzzz.. Toch maar lang leven Mig/Tig
    De Kracht Van Audi En VW Samen

  14. #53

    Standaard

    Ap heeft ook zo'n automatisch ding, ik geloof voor een tientje of 6 via Ebay.

    En ook ik wil niet meer zonder!
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  15. #54

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Ap heeft ook zo'n automatisch ding, ik geloof voor een tientje of 6 via Ebay.

    En ook ik wil niet meer zonder!
    heb je een fotootje van je toestel ? of resultaten ervan

    hmm we zijn hier wel op de spam-toer.

    sorry Stragenmitsuko
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

  16. #55

    Standaard

    Nee geeft niet .
    Daar zijn die tecnhiek topics juist voor . Om er van te leren .

    Om op je vraag nog te antwoorden .
    Idd voor alu is er maar 1 deftig lasproces , en dat is de AC tig .
    En een degelijke hand , want alu lassen is verdomd moeilijk .

    De chalumeau is wel degelijk een lasproces . Ik gebruik het er alleen niet voor omdat de halfautomaat handiger is .
    Autogeen lassen wordt nog veel gebruikt in verwarmingsinstallaties .
    De meeste buizen worden nog met de vlam gelast .
    Vooral wegens de eenvoud van het proces .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  17. #56

    Standaard

    Is een automatische lashelm...

    Ziet er uit als een gewone, maar slaat vanzelf op donker op het moment dat je gaat lassen. Anders is de doorkijk als een zonnebril.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  18. #57

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Is een automatische lashelm...
    Onmisbaar ! Beter een degelijke lashelm met middelmatige lasapparatuur dan een gewoon scherm en topclasse .
    Ik heb zo'n ding ook al meer dan 15 jaar .

    Er bestaan helmen die reageren op verandering van lichtintensiteit .
    Dit zijn de alom aanwezige goedkopere modellen . Het geknipper van de lasautomaat of baget is ruim voldoende om ze verduisterd te houden .
    Met een tig echter , die een zeer gelijkmatige niet sputterende vlam geeft
    heeft zo'n helm de neiging na enkele seconden uit te schakelen .
    Immers de fotcellen detetcteren geen niveauverschil meer .
    Je ogen zijn dan nog wel beschermd tegen straling , maar je wordt volledig veblind door de lichtflits . De betere helmen hebben een aparte knop om om te schakelen tussen tig en halfautomaat .

    Nog iets waar je zeker op moet letten bij de aanschaf van zo'n helm .
    De batterij : die moet absoluut vervangbaar zijn .
    Normaal zit er een oplaadbare batterij in , die door de zonnecellen en de straling van de las continue bijgeladen wordt . Als je weinig last , zeg maar enkele keren per maand , dan gaat de batterij op een bepaald moment te ver ontladen en dan is ie defect . Terug op laden gaat dan ook niet meer . De batterij is stuk door inwendige zoutvorming en dat is onomkeerbaar .
    De goekope modellen zijn toegegoten . Die moet je openbreken om de batterij te vervangen . Openbreken lukt wel , maar terug dichtkrijgen ...
    De betere helmen hebben een apart batterijvakje of schuifje .


    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  19. #58

    Standaard

    in mijn helm zit de batterij er ook vast in en ik gebruik hem maar enkele malen per jaar

    en hij doet het ondertussen al 4 jaar geloof ik

  20. #59

    Standaard

    ik had bij de firma van Cranenbroek een automatische laskap met verwisselbare voorzetruitjes (om spatters op het glaasje te kunnen verhelpen door nieuw ruitje te steken)
    en een schakelaar + regelknop voor TIG lassen.

    met de regelknop kon je zelfs tegen gewoon daglicht in verduisteren.

    aanschafprijs 52 euro, 3 reserve ruitjes 2,70

    heb hem poos terug weer verkocht aan een vriend die wel een goed lasapparaat heeft :-)
    daar maak ik af en toe wel eens gebruik van.

    als ik weer wat meer tijd en geld heb voor echte werkplaats activiteiten moet er toch zeker een keer een decent MIG apparaat komen. tegen die tijd haal ik ook zeker weer zo'n lashelm!

    weet niet meer of daar nu een batterijvakje in zat of niet... denk het niet eigenlijk.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  21. #60

    Standaard

    antiekeradio :

    een goeie 50 euro is eigenlijk geen geld voor zo'n automatische helm. Op zoiets wil ik niet bezuinigen. Het gaat immers om je gezondheid en om precies werken.
    B58D1Z www.audib5.blogspot.com

Pagina 3 van 4 EersteEerste 1234 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •