Resultaten 1 tot 5 van de 5

Onderwerp: Montage (Bosal, 7 polig) trekhaak A4b5 sedan 06-1999

  1. #1

    Standaard Montage (Bosal, 7 polig) trekhaak A4b5 sedan 06-1999

    Ondanks wat ontmoedigende berichten toch besloten zelf mijn trekhaak te monteren. Eenmaal gedaan (via de moeilijke weg) bleek dit een stuk eenvoudiger te kunnen dan ik dacht.
    Ik zal een aantal foto's plaatsen zodra ik even tijd heb.
    Voor degene die ook op deze manier zo'n 5 uur garage uurloon willen besparen: Dit is het stappenplan in een notendop:

    1
    Haal de bekleding in de kofferbak los die het reservewiel en je achterlichten bedekken.

    2
    Schroef de 4 grote bouten los die links en rechts van het reservewiel zitten (waarvan er 2 de beugeltjes in je kofferbak borgen).

    3
    Schroef de torx schroefjes in de wielkasten los (bij mij 3 stuks aan elke zijde) die de bumper op zijn plek houden. Aan de buitenkant van de auto, achter je achterwielen.

    4
    De bumper zit nu alleen nog vast met klikvingers aan de zijkant van de auto in de naad tussen bumper en plaatwerk. Een paar stevige rukjes en hij is los.

    5
    Trek de bumper in zijn totaal naar achteren. Je ziet dat deze bevestigd zit op 2 aluminium kokers die in de kokerbalken van je auto zaten.

    6
    Schroef de 2 aluminium kokers los van de aluminium balk die onderdeel is van je bumper dmv 2 inbusbouten (per koker).

    7
    Haal je achterlichten los en meet goed (:roll welke draad je moet doorverbinden naar je contactdoos. De draden kunnen door de rubber dopjes die in je chassis zitten, zo'n 10cm naast ieder achterlicht (ik heb er een sneetje in gemaakt on ze erdoorheen te krijgen). Test de aansluiting m.b.v. je fietsendrager o.i.d. voordat je de boel allemaal weer monteert.

    8
    Schroef je bumper vast op de flensen van je trehaak die de aluminium kokertjes die daar zaten vervangen.
    Afhankelijk van je type trekhaak zul je misschien een hapje uit je bumper moeten zagen of slijpen.

    9
    Schuif de trekhaak in je kokerbalken van je auto. De balken van de trekhaak zijn langer en behoeven een extra bout per balk, waarvoor het gat zich onder een sticker heeft verstopt, verder naar voren in je kofferbak.
    Druk de trekhaak en bumper op zijn plaats. Ter versteviging moeten er nog 2 bouten van voor naar achteren door je chassis aan je trekhaak geschroefd worden. Teken de positie af door het daarvoor bestemde gat (opgelaste moer) in je trekhaak.

    10
    Haal de bumper en trekhaak weer naar achteren of haal hem er weer helemaal af. Boor nu met een grote boor gaten in je chassis op de afgetekende plaatsen. Boor nog iets groter dan de bout is die er door moet om wat toleranties op te vangen.

    11
    Schuif de trekhaak met bumper bijna op zijn plaats. Je kunt nu de bedrading netjes vastzetten met tie-wraps. Druk hem daarna helemaal op zijn plek.

    12
    Monteer de bumper aan de zijkanten van de auto en in de wielkasten zoals je die ook hebt gedemonteerd.

    13
    Zet de trekhaak vast door de 6 bouten vanuit je kofferbak naar beneden vast te draaien en de 2 bouten naar achter vast te draaien. In mij geval (Bosal) moest er een hoekplaat onder de achterste 2 bouten naar beneden en de bout naar achteren worden gezet te er versteviging. Dit vervangt de plaat die standaard onder de 2 achterste bouten zit.

    14
    Bekleding weer op zijn plek en klaar!

    -----
    Al met al ben ik er anderhalve dag mee bezig geweest omdat ik het niet in de bovengenoemde volgorde heb gedaan... :-?
    Het zou makkelijk moeten kunnen binnen 1 dag. Je hebt er niet meer dan een fatsoenlijke sleutelset, multimeter, doorverbinddingetjes (voor bedrading), dremel en boormachine (minimaal 12mm boor!) voor nodig. Je hoeft er niet eens voor op de grond!

    Foto's volgen snel.
    Succes
    On the other hand....
    you've got different fingers!

  2. #2

    Standaard

    Mooie How-to 8)
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3

    Standaard

    Mag ik er van uit gaan dat de montage bij een B5 avant gelijk is? Of is dat substantieel anders?

  4. #4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door martyv
    Mag ik er van uit gaan dat de montage bij een B5 avant gelijk is? Of is dat substantieel anders?
    Ik kan me niet voorstellen dat dat heel anders zou zijn. Het chassis en de bumper zijn volgens mij identiek...
    On the other hand....
    you've got different fingers!

  5. #5

    Standaard foto's toegevoegd

    hmmm Kennelijk kan ik mijn reeds geplaatste bericht niet van foto's voorzien... Dan maar in een reactie:

    Ik heb niet meer foto's genomen, omdat ik driftig aan het werk was en niet telkens het geduld kon opbrengen mijn handen te wassen om een foto te maken.... :oops:
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    On the other hand....
    you've got different fingers!


Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •