Resultaten 1 tot 18 van de 18

Onderwerp: How-to: Distributie A4-B5, 18-20v vervangen

  1. #1

    Standaard How-to: Distributie A4-B5, 18-20v vervangen

    Vanmorgen begonnen met het vervangen van de distributieriem van mijn Audi A4 B5, 18-20v.

    Om lekker de ruimte te hebben heb ik de auto op oprijbokken gereden, daarna de koplampen, bumper en radiateur gedemonteerd.

    Onderin de radiateur zit een afvoerpijpje en na het bevestigen van een stukje tuinslang kon ik het systeem netjes aftappen in een emmer.

    Toen de radiateur weg was heb ik het complete voorfront er af gehaald, deze zit vrij eenvoudig vast en na 6 boutjes los te hebben gedraaid aan de bovenzijde en zijkant, moest ik ook de bumpersteunen er af halen, dat zijn links 3 bouten en rechts 4 stuks.
    Toen kon ik in 1x het hele front er af halen.

    De boel aan de kant gelegd :


    En dan ziet de audi er maar triest uit :


    Daarna ben ik begonnen met het demonteren van de kunstof kappen van het distributiehuis, maar eerst moest de krukas poelie los, dat was een makkelijke klus, slechts 4 inbusboutjes en de poelie kon er zo afgehaald worden, toen kon ik de onderste kunstof kap los nemen.

    Toen kreeg ik een duidelijk overzicht van de complete distributie.
    Ik heb op de bout van de krukas (12 kant, dop 19) de krukas rondgedraaid totdat alle merktekens goed stonden, toen heb ik de spanrol losgedraaid en de riem er af.

    In dit type motor konden 2 soorten riemen zitten, t.w. 152 of 153 tanden, na enig tel werk kwam ik op 152 tanden.
    Gelukkig had ik beide riemen besteld en monteerde ik de 152 tands riem er weer op, maar toen ik de spanrol ging monteren kwam het niet helemaal goed uit, de spanrol was ook duidelijk een stuk groter.
    Hier klopte dus iets niet,......

    Maar na een paar telefoontjes gepleegd te hebben, kon ik de 153 tands riem gebruiken en was deze motor meteen gemodificeerd,.... ?



    Ik was er niet heel erg gerust op, maar na de moter met de hand een aantal slagen te hebben gegeven voelde het toch goed aan en de merktekens kwamen ook goed uit.
    Toen heb ik de motor voorzichtig gestart met de bobinekabel er af zodat hij niet aan kon slaan, dit klonk ook goed, de motor draaide mooi rond zonder tikken o.i.d.
    Toen de bobinekabel er op en de motor gestart, hij loopt weer als een zonnetje en kon ik weer beginnen met de opbouw van de motor en voorfront.
    Ook heb ik meteen de multiriem en V-snaartje van de stuurbekrachtiging en waterpomp vervangen, en mooi op tijd, want dat snaartje was echt op het eind en als je die moet vervangen als de auto nog in elkaar zit, dan wordt je niet blij, deze zit zo diep onderin weggewerkt,....pfffff.



    Ook heb ik meteen de Webasto standkachel gecontroleerd, en na enig speurwerk kwam ik er achter dat de brandstofleiding dichtgeknepen was door een te scherpe bocht in de leiding, daardoor werkte hij dus niet.
    Ook eerst even getest voordat de bumper er weer op ging, en deze werkte ook weer goed.

    Affijn, de 18-20v kan er weer 120.000km of 5 jaar tegen aan.

    GreetZ
    Ron


  2. #2
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    URLs gecorrigeerd.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #3
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Heb jij de radiateur appart verwijderd?

  4. #4

    Standaard

    Mooie beschrijving, ik wil binnenkort dezelfde ingreep uitvoeren op mijn 1.6 (ADP) B5. Bovendien wil ik meteen mijn waterpomp gaan vervangen dan, en misschien zelfs de kop eraf halen om te laten repareren (olie lokt via de stemseals) maar dat zie ik tegen die tijd wel.

    Spaar je jezelf toch mooi weer een hoop geld aan arbeidsloon uit!

  5. #5

    Standaard

    Als ik dit zo lees, dan kan een kind bijna de was doen :-D

    Mooie omschrijving maar ik begin er zelf toch maar niet aan als 't zover zou zijn.
    Car: Honda
    Bike: Honda CB600F Hornet '09


  6. #6

    Standaard

    @ Tom :

    Thanks,...

    @ Audimechanic :

    Ja, deze heb ik apart verwijderd, achteraf gezien had het in 1x gekunnen met het complete front, maar ja, zo werd het ook een stuk lichter, ha ha ha

    @ Leon M :

    Als je toch het front er af heb liggen kun je beter alles in 1x doen, je hebt dan lekker de ruimte.

    @ Jodoohan L

    Ik dacht ook eerst van "wat haal ik aan", maar toen ik éénmaal begon, vond ik het best wel een leuke klus.
    Mede door de hydraulische demper is het echt een fluitje van een cent, je hoeft jezelf geen zorgen te maken of je de riem niet te los of te strak zet, want de demper houd de boel strak.
    Mijn vorige auto Golf IV 1.6-8v had ik meer werk aan,.....

    Het heeft mij i.i.g. een dikke €400,- bespaard.
    Aan onderdelen was ik €247,- kwijt.
    Distributieriem
    Spanrolset incl. hydraulische demper
    Multiriem
    V-snaartje

    De waterpomp was bij de vorige keer al vervangen en zit er nu nog gewoon in.

    GreetZ
    Ron
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  7. #7

    Standaard

    Is de pomp bij de vorige distributie wissel vervangen..?
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Nee, in het onderhoudsboekje staat dat er bij 193.567km de waterpomp is vervangen vanwege lekkage (factuur zat er bij), maar er stond niet bij of de getande riem was vervangen, naar mijns inziens was dit dus ook niet gebeurd, want de oude riem vertoonde flinke indroging, daarom heb ik deze nu vervangen bij 230.534km en de waterpomp laten zitten.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  10. #9

    Standaard

    Ow enneh in het O.H boekje staat dat de laatste vervanging van de getande riem bij 136.310 in 2002 was gedaan.
    6 jaar geleden dus en 100.000km, het werd dus echt tijd om die riem te vervangen.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  11. #10
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    nette reportage! en tof dat je dat zelf even geklaard hebt, bij mij is die net vervangen dus ik kan ook nog even mee..!
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  12. #11
    audimechanic
    Guest

    Standaard

    Waterpomp zou ik ALTIJD meenemen, aangezien de spanning v/d riem af gaat gaat de druk ook van de lagering en de keerringen af.

    Kans op lekkage is vrij groot hierna.

  13. #12

    Standaard

    nergens last van,......

    En aangezien de waterpomp 30.000km geleden is vervangen was het ook niet nodig.

    Normaal als ik geen factuur gehad zou hebben dan had ik deze zeker meegenomen in de vervanging.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  14. #13
    atjong's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Posts
    711
    Kudos
    18
    Auto
    Audi A6

    Standaard

    Klopt het dat je geen airco hebt? Want bij mij (A6) zitten voor de radiateur ook nog de intercooler, aircocondenser en de oliekoeler... Een mooie 4-eenheid. Ik vraag me af wat je dan moet doen, want die aircocondenser haal je er niet zomaar effe af.
    90 km/h-astronaut

  15. #14

    Standaard

    Nee ik heb geen airco, ik moest alleen de oliekoeler los maken, maar dat waren 2 boutjes (M6) en kon ik deze gewoon naar beneden laten hangen.

    Hoe het zit bij jou weet ik zo niet,....
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  16. #15

    Standaard

    Erg duidelijk beschreven, maar betaal toch liever omgerekend 80euro perjaar voor garantie ! efffe telle
    rijdt vanaf mijn eertse auto; DIESEL.
    En rijdt gelukkig wèèr diesel na even 7 weken benzine.

  17. #16

    Standaard

    Nou euhm,.,...

    omgerekend kom ik dan nog wel op veel minder uit, enneh garantie is ook maar betrekkelijk, als de riem knapt na 5000km valt er ook weinig te verhalen,...

    an zeggen ze ook van, tja,.... het blijft een riem en die kan knappen.

    zo heb ik ooit een drama gehad met m'n Golf, riem laten vervangen en 7300km, pats, riem stuk en €2100,- schade, ik ging terug naar het bedrijf waar het gedaan was en kreeg dit antwoord, 'k heb er een rechtszaak van gemaakt en uiteindelijk werd het ene coulance regeling en kostte me het nog €1100,- (plus de €435,- van de distributie daar voor) was ik nog weer €1500,- kwijt.

    Garantie ?, nee ik doe het gewoon lekker zelf, dan maar een paar uurtjes langer er over doen, het risico dat hij dan breekt is net zo groot als dat het nij een garage gebeurd.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  18. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door atjong Bekijk Berichten
    Klopt het dat je geen airco hebt? Want bij mij (A6) zitten voor de radiateur ook nog de intercooler, aircocondenser en de oliekoeler... Een mooie 4-eenheid. Ik vraag me af wat je dan moet doen, want die aircocondenser haal je er niet zomaar effe af.
    De verdamper zit inderdaad bij de wagens met airco nog in de weg. Je moet je airco laten afpompen, daarna kun je de verdamper weghalen. Nadat de klus klaar is laat je de airco weer vullen, heb je meteen je koelmiddel weer op peil.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  19. #18

    Standaard

    bij een airco laat je de radiator en de rest gewoon zitten , tap je wel af en maak je de slangen van de radiator los, de slangen van de condensor blijven gewoon zitten , je draait het spul aan de kant, de slangen zijn daarop gemaakt, aftappen en opnieuw vullen is niet nodig
    3 keer links is ook rechts

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •