URLs gecorrigeerd.
Vanmorgen begonnen met het vervangen van de distributieriem van mijn Audi A4 B5, 18-20v.
Om lekker de ruimte te hebben heb ik de auto op oprijbokken gereden, daarna de koplampen, bumper en radiateur gedemonteerd.
Onderin de radiateur zit een afvoerpijpje en na het bevestigen van een stukje tuinslang kon ik het systeem netjes aftappen in een emmer.
Toen de radiateur weg was heb ik het complete voorfront er af gehaald, deze zit vrij eenvoudig vast en na 6 boutjes los te hebben gedraaid aan de bovenzijde en zijkant, moest ik ook de bumpersteunen er af halen, dat zijn links 3 bouten en rechts 4 stuks.
Toen kon ik in 1x het hele front er af halen.
De boel aan de kant gelegd :
En dan ziet de audi er maar triest uit :
Daarna ben ik begonnen met het demonteren van de kunstof kappen van het distributiehuis, maar eerst moest de krukas poelie los, dat was een makkelijke klus, slechts 4 inbusboutjes en de poelie kon er zo afgehaald worden, toen kon ik de onderste kunstof kap los nemen.
Toen kreeg ik een duidelijk overzicht van de complete distributie.
Ik heb op de bout van de krukas (12 kant, dop 19) de krukas rondgedraaid totdat alle merktekens goed stonden, toen heb ik de spanrol losgedraaid en de riem er af.
In dit type motor konden 2 soorten riemen zitten, t.w. 152 of 153 tanden, na enig tel werk kwam ik op 152 tanden.
Gelukkig had ik beide riemen besteld en monteerde ik de 152 tands riem er weer op, maar toen ik de spanrol ging monteren kwam het niet helemaal goed uit, de spanrol was ook duidelijk een stuk groter.
Hier klopte dus iets niet,......
Maar na een paar telefoontjes gepleegd te hebben, kon ik de 153 tands riem gebruiken en was deze motor meteen gemodificeerd,.... ?
Ik was er niet heel erg gerust op, maar na de moter met de hand een aantal slagen te hebben gegeven voelde het toch goed aan en de merktekens kwamen ook goed uit.
Toen heb ik de motor voorzichtig gestart met de bobinekabel er af zodat hij niet aan kon slaan, dit klonk ook goed, de motor draaide mooi rond zonder tikken o.i.d.
Toen de bobinekabel er op en de motor gestart, hij loopt weer als een zonnetje en kon ik weer beginnen met de opbouw van de motor en voorfront.
Ook heb ik meteen de multiriem en V-snaartje van de stuurbekrachtiging en waterpomp vervangen, en mooi op tijd, want dat snaartje was echt op het eind en als je die moet vervangen als de auto nog in elkaar zit, dan wordt je niet blij, deze zit zo diep onderin weggewerkt,....pfffff.
Ook heb ik meteen de Webasto standkachel gecontroleerd, en na enig speurwerk kwam ik er achter dat de brandstofleiding dichtgeknepen was door een te scherpe bocht in de leiding, daardoor werkte hij dus niet.
Ook eerst even getest voordat de bumper er weer op ging, en deze werkte ook weer goed.
Affijn, de 18-20v kan er weer 120.000km of 5 jaar tegen aan.
GreetZ
Ron
Mooie beschrijving, ik wil binnenkort dezelfde ingreep uitvoeren op mijn 1.6 (ADP) B5. Bovendien wil ik meteen mijn waterpomp gaan vervangen dan, en misschien zelfs de kop eraf halen om te laten repareren (olie lokt via de stemseals) maar dat zie ik tegen die tijd wel.
Spaar je jezelf toch mooi weer een hoop geld aan arbeidsloon uit!
@ Tom :
Thanks,...
@ Audimechanic :
Ja, deze heb ik apart verwijderd, achteraf gezien had het in 1x gekunnen met het complete front, maar ja, zo werd het ook een stuk lichter, ha ha ha
@ Leon M :
Als je toch het front er af heb liggen kun je beter alles in 1x doen, je hebt dan lekker de ruimte.
@ Jodoohan L
Ik dacht ook eerst van "wat haal ik aan", maar toen ik éénmaal begon, vond ik het best wel een leuke klus.
Mede door de hydraulische demper is het echt een fluitje van een cent, je hoeft jezelf geen zorgen te maken of je de riem niet te los of te strak zet, want de demper houd de boel strak.
Mijn vorige auto Golf IV 1.6-8v had ik meer werk aan,.....
Het heeft mij i.i.g. een dikke €400,- bespaard.
Aan onderdelen was ik €247,- kwijt.
Distributieriem
Spanrolset incl. hydraulische demper
Multiriem
V-snaartje
De waterpomp was bij de vorige keer al vervangen en zit er nu nog gewoon in.
GreetZ
Ron
Nee, in het onderhoudsboekje staat dat er bij 193.567km de waterpomp is vervangen vanwege lekkage (factuur zat er bij), maar er stond niet bij of de getande riem was vervangen, naar mijns inziens was dit dus ook niet gebeurd, want de oude riem vertoonde flinke indroging, daarom heb ik deze nu vervangen bij 230.534km en de waterpomp laten zitten.
Nou euhm,.,...
omgerekend kom ik dan nog wel op veel minder uit, enneh garantie is ook maar betrekkelijk, als de riem knapt na 5000km valt er ook weinig te verhalen,...
an zeggen ze ook van, tja,.... het blijft een riem en die kan knappen.
zo heb ik ooit een drama gehad met m'n Golf, riem laten vervangen en 7300km, pats, riem stuk en €2100,- schade, ik ging terug naar het bedrijf waar het gedaan was en kreeg dit antwoord, 'k heb er een rechtszaak van gemaakt en uiteindelijk werd het ene coulance regeling en kostte me het nog €1100,- (plus de €435,- van de distributie daar voor) was ik nog weer €1500,- kwijt.
Garantie ?, nee ik doe het gewoon lekker zelf, dan maar een paar uurtjes langer er over doen, het risico dat hij dan breekt is net zo groot als dat het nij een garage gebeurd.
bij een airco laat je de radiator en de rest gewoon zitten , tap je wel af en maak je de slangen van de radiator los, de slangen van de condensor blijven gewoon zitten , je draait het spul aan de kant, de slangen zijn daarop gemaakt, aftappen en opnieuw vullen is niet nodig