Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: Koplamp lenzen poetsen

  1. #1
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Koplamp lenzen poetsen

    Deze how-to gaat over een B5 facelift lamp, maar waarschijnlijk ook toepasbaar voor andere Audi's.

    In m'n A4 B5 zaten halogeen lampen, deze hebben de lenzen redelijk laten beslaan. Met een xenon setje wordt het lichtopbrengst daar niet beter door.

    De Valeo lamp units zitten gesealed. De lens+reflector is in fabriek geplaatst voordat de transparante voorkant erop gelijmt wordt. Naderhand eruit halen wordt erg lasting omdat de hele lens+reflector niet door het achterste gat past.
    Maar, met wat werk is het wel te doen!

    Benodigdheden:
    - Torxschroevendraaier om de unit los te halen
    - kruiskop schroevendraaier
    - kleine platbektang
    - dunne magneet
    - spul om lens schoon te maken

    Als eerste de unit uit de auto bouwen. Even de bovenste 2 bevestigings punten markeren met tape om zo de units zonder afstelling weer terug te kunnen plaatsen.
    Daarna de lamp verwijderen en de 3 schroefjes die de lens/reflector vasthouden, los halen. (3 rode circels op de foto)
    De lens/reflector ligt nu los, maar is met geen mogelijkheid door het gat te krijgen. Op de rand van de lens/reflector unit zitten 4 clipjes. Deze met de platbektang los halen.
    Hierna liggen de lens, lichtbeeld regelaar en reflector los. Deze kun je nu 1 voor 1 uit de lampunit halen.

    De lens schoonmaken met wat spul wat je ook b.v. voor je fototoestel gebruikt. Let op voor de coating aan de binnenkant van de lens.

    De reflector is door de jaren heen beschadigd geraakt door de warmte van de halogeenlamp. Dit is niet te herstellen en probeer dit niet schoon te maken met een vloeistof. Evt alleen met een zachte doek de binnenkant schoon vegen.

    Daarna de lens/reflector weer terug bouwen. De 3 delen weer terug in de lampunit zetten. Deze 3 delen passen maar op 1 manier opelkaar. Zodra deze weer opelkaar zitten kun je het beste 1 schroef terug zetten die tijdelijk alles bijelkaar houd. Daarna de 4 clipjes terug drukken. Hiervoor moet je geduld en handigheid hebben. De magneet kan evt helpen om het clipje terug te vissen, mocht deze in de lampunit verdwijnen.
    Als er eenmaal 1 clipje erop zit kan de schroef weer los om zo de andere 3 clips gemakkelijker terug te zetten.
    Eenmaal klaar de lens/reflector terug schroeven, unit weer dicht maken en terug in de auto monteren.

    En dan de foto's.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg 1.jpg (217,4 KB, 439 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 2.jpg (208,1 KB, 425 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 3.jpg (217,2 KB, 392 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 4.jpg (186,4 KB, 397 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 5.jpg (175,1 KB, 390 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 6.jpg (165,1 KB, 442 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 7.jpg (111,8 KB, 398 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 8.jpg (108,6 KB, 399 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 9.jpg (122,3 KB, 407 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 10.jpg (201,7 KB, 421 keer bekeken)

  2. #2
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    En nog meer

    Van de laatste is de 'gamma' terug gedraaid om zo het lichtopbrengst verschil te laten zien. Linker lamp was al gedaan, de rechter nog niet.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    • Bestandstype: jpg 11.jpg (126,1 KB, 273 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 12.jpg (150,7 KB, 240 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 13.jpg (185,0 KB, 264 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 14.jpg (173,2 KB, 298 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 15.jpg (148,3 KB, 349 keer bekeken)
    • Bestandstype: jpg 16.jpg (32,5 KB, 388 keer bekeken)

  3. #3
    KIK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    34
    Posts
    3.263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    ziet er goed uit zeg zal wel weer wat meer ligt geven
    Audi A3 1.8 20v Turbo
    S3 Recaro Interieur zwart zilver

  4. #4
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    En ik denk het meest belangrijke, minder strooi licht en scherper lichtbeeld.

    Nog even een toevoeging, het is een pilot xenon setje waarbij ik de ballast onder de lampunit hebt geplaatst. Ook zijn beide (4300K) lampen nagenoeg nieuw.

  5. #5

    Standaard

    Zo, je ziet het verschil zelfs op de foto al goed naar voren komen.

    Nice write-up, thanks!


  6. #6
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Al


    er is dus genoeg ruimte eronder? ik dacht dat je dan in de knoei kwam met de balk die onder de lampunits langsloopt, had nl al gezien dat dat de ideale ruimte was voor die ballast alleen steken die van mij net onder de lampunit uit.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  7. #7
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Het gaat net... Ik dacht dat de units nu net niet op die plastic balk liggen. Wat ik wel heb moeten doen is ruimte in de lampunit moeten maken waar de connectoren van de ballast in komen te liggen. Dit is in de rand waar de originele ballast zou moeten zitten, en aangezien deze dik genoeg is maak je geen gat in de lampunit.

    De ballast ligt dan vlak over de lengte op de lampunit, maar aangezien deze breeder is dan de originele ballast ligt deze aan 1 kant hoger. Dit bleek net te gaan met de plastic balk die eronder zit.

  8. Ad
  9. #8
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard

    Vandaag bezig geweest, mijn ballasten waren breder dus moest wat vijlen, mooie strip eroverheen gehaald bij de gamma en ziet er echt strak in, beter dan 2 ballasten in het zicht ergens onder de kap! :-) thanks voor de inspiratie albundy!
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  10. #9

    Standaard

    mooie handige uitleg maar ik ga me er bij de a3 toch maar niet aan wagen, ben niet zo goed in dat gepriegel helaas . Tip van de xenon ballast ga ik eens bekijken of dat bij een a3 ook kan.

  11. #10
    Coen Bergmans's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2008
    Leeftijd
    43
    Posts
    3.813
    Kudos
    163
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard

    goede technische uitleg met mooi resultaat, daar hebben we wat aan!
    Audi Q5 2.0TFSI S-Line Quattro JD Engineering 290pk / 430Nm

  12. #11
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Koplamp lenzen poetsen

    Hey Al B,

    Waarkun je zo'n nieuwe, xenon/d2s reflector bestellen?

    Is dat het enige verschil tussen xenon en halogeen of is de lens ook anders?
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2008
    Posts
    657
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: Koplamp lenzen poetsen

    mooi gedaan chapeau
    A6, 2000 2.7 BiTurbo ~360pk(257kW)/490Nm Hartog tuned, Hartog repaired, Hartog maintained ;-)

  14. #13
    al_bundy's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2006
    Leeftijd
    44
    Posts
    2.697
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 80

    Standaard Re: Koplamp lenzen poetsen

    @Jovert,

    die kun je helaas niet nieuw kopen. Sloop module vinden en ze daar uit halen. B.v. op ebay komen ze nog wel eens langs. Zonder voorschakel app kopen, dan kosten die lamp units niet zo gek veel.

    Die D2S lenzen zijn wel wat moeilijker eruit te halen. Je moet het zaakje ietsjes forceren, maar alles blijft gewoon heel.

  15. #14
    j03p's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2009
    Posts
    1.030
    Kudos
    11
    Auto
    Audi 90

    Standaard Re: Koplamp lenzen poetsen

    Dan laat ik het even zo


    Oppoetsen van de lens heeft al wat extra lumen opgebracht.. Na polijsten van de lamp en installeren LED-stadslicht ben ik nu eindelijk tevreden
    Daily: Citroen C6 2.7 HDiF 2007 modded | Winter: Audi A4 Avant TDI Quattro 1997 stock | Zomer: Audi 90 TD 1986 AFN mTDI 12mm/pp764/T3
    Extra: Audi 80 1.6 Weber DCOE | RIP: Audi A4 Avant TDI 1996 + 15 others since 2003

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •