En nog meer
Van de laatste is de 'gamma' terug gedraaid om zo het lichtopbrengst verschil te laten zien. Linker lamp was al gedaan, de rechter nog niet.
Deze how-to gaat over een B5 facelift lamp, maar waarschijnlijk ook toepasbaar voor andere Audi's.
In m'n A4 B5 zaten halogeen lampen, deze hebben de lenzen redelijk laten beslaan. Met een xenon setje wordt het lichtopbrengst daar niet beter door.
De Valeo lamp units zitten gesealed. De lens+reflector is in fabriek geplaatst voordat de transparante voorkant erop gelijmt wordt. Naderhand eruit halen wordt erg lasting omdat de hele lens+reflector niet door het achterste gat past.
Maar, met wat werk is het wel te doen!
Benodigdheden:
- Torxschroevendraaier om de unit los te halen
- kruiskop schroevendraaier
- kleine platbektang
- dunne magneet
- spul om lens schoon te maken
Als eerste de unit uit de auto bouwen. Even de bovenste 2 bevestigings punten markeren met tape om zo de units zonder afstelling weer terug te kunnen plaatsen.
Daarna de lamp verwijderen en de 3 schroefjes die de lens/reflector vasthouden, los halen. (3 rode circels op de foto)
De lens/reflector ligt nu los, maar is met geen mogelijkheid door het gat te krijgen. Op de rand van de lens/reflector unit zitten 4 clipjes. Deze met de platbektang los halen.
Hierna liggen de lens, lichtbeeld regelaar en reflector los. Deze kun je nu 1 voor 1 uit de lampunit halen.
De lens schoonmaken met wat spul wat je ook b.v. voor je fototoestel gebruikt. Let op voor de coating aan de binnenkant van de lens.
De reflector is door de jaren heen beschadigd geraakt door de warmte van de halogeenlamp. Dit is niet te herstellen en probeer dit niet schoon te maken met een vloeistof. Evt alleen met een zachte doek de binnenkant schoon vegen.
Daarna de lens/reflector weer terug bouwen. De 3 delen weer terug in de lampunit zetten. Deze 3 delen passen maar op 1 manier opelkaar. Zodra deze weer opelkaar zitten kun je het beste 1 schroef terug zetten die tijdelijk alles bijelkaar houd. Daarna de 4 clipjes terug drukken. Hiervoor moet je geduld en handigheid hebben. De magneet kan evt helpen om het clipje terug te vissen, mocht deze in de lampunit verdwijnen.
Als er eenmaal 1 clipje erop zit kan de schroef weer los om zo de andere 3 clips gemakkelijker terug te zetten.
Eenmaal klaar de lens/reflector terug schroeven, unit weer dicht maken en terug in de auto monteren.
En dan de foto's.
Al
er is dus genoeg ruimte eronder? ik dacht dat je dan in de knoei kwam met de balk die onder de lampunits langsloopt, had nl al gezien dat dat de ideale ruimte was voor die ballast alleen steken die van mij net onder de lampunit uit.
Het gaat net... Ik dacht dat de units nu net niet op die plastic balk liggen. Wat ik wel heb moeten doen is ruimte in de lampunit moeten maken waar de connectoren van de ballast in komen te liggen. Dit is in de rand waar de originele ballast zou moeten zitten, en aangezien deze dik genoeg is maak je geen gat in de lampunit.
De ballast ligt dan vlak over de lengte op de lampunit, maar aangezien deze breeder is dan de originele ballast ligt deze aan 1 kant hoger. Dit bleek net te gaan met de plastic balk die eronder zit.
Vandaag bezig geweest, mijn ballasten waren breder dus moest wat vijlen, mooie strip eroverheen gehaald bij de gamma en ziet er echt strak in, beter dan 2 ballasten in het zicht ergens onder de kap! :-) thanks voor de inspiratie albundy!
Hey Al B,
Waarkun je zo'n nieuwe, xenon/d2s reflector bestellen?
Is dat het enige verschil tussen xenon en halogeen of is de lens ook anders?
@Jovert,
die kun je helaas niet nieuw kopen. Sloop module vinden en ze daar uit halen. B.v. op ebay komen ze nog wel eens langs. Zonder voorschakel app kopen, dan kosten die lamp units niet zo gek veel.
Die D2S lenzen zijn wel wat moeilijker eruit te halen. Je moet het zaakje ietsjes forceren, maar alles blijft gewoon heel.
Dan laat ik het even zo
Oppoetsen van de lens heeft al wat extra lumen opgebracht.. Na polijsten van de lamp en installeren LED-stadslicht ben ik nu eindelijk tevreden