Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 38

Onderwerp: Zelf powerbox maken (inc. schema)

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    40
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Omdat ik hier nog niets over heb gelezen bij deze laat weten of het is gelukt!

    http://home.versatel.nl/leeoscar/index.htm

  2. #2
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Het blijft me verbazen hoe mensen weer manieren vinden om je wagen meer pk's te laten leveren voor nog minder geld. Maar ik denk niet dat de kans groot is dat hier iemand het uit gaat proberen.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.874
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Jottem, je motor nu nóg goedkoper opblazen!

    Wie is er gestoord genoeg om het uit te proberen?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Powerboxen worden meestal hier niet aanbevolen.
    Nu hoeft een powerbox geen probleem te zijn, maar je moet wel weten waar je mee bezig bent, en wat evt. de consequenties zijn.
    Dan kan het nog wel 'leuk' zijn, maar je zit volgens mij altijd met een hoger verbruik... onder alle omstandigheden word er meer diesel ingespoten, terwijl je dat eigenlijk alleen zou willen als je accelereert. Je belast dus eigelijk continue het blok, en je moet donders goed weten waar je mee bezig bent.

    Risico.
    Het klinkt erg aantrekkelijk: 25 euro (zelf bouwen) of 100 euro (laten maken) en dan 20 pk erbij krijgen, maar er is wel degelijk een risico aan verbonden waarvan je je goed bewust moet zijn:
    Van te veel brandstofinspuiting kan een blok schade oplopen. Als het echt veel te veel is kan dat niet allemaal worden verbrand. Het grootste deel gaat wel via de uitlaat naar buiten (zwarte pluim), maar een klein deel blijft in de cilinder achter en spoelt daar de olie van de cilinderwand af. De gevolgen op langere termijn laten zich raden.
    Optioneel kan een powerbox ook zorgen voor een hogere turbodruk (ca. 200 mbar hoger) en daar zit een bepaald risico aan. De ECU ziet namelijk die verhoogde turbodruk niet, de ECU denkt dat de druk normaal is terwijl die druk in werkelijkheid 200 mbar hoger is. Een TDI blok kan die verhoging vrijwel altijd wel aan, maar het gevaar zit 'm in het feit dat de begrenzing die zorgt voor het noodloopprogramma ook 200 mbar hoger komt te liggen. Voorbeeld: bij een TDI die standaard maximaal ca. 2000 mbar levert ligt de begrenzing voor de noodloop op ca. 2200 mbar (verschillen tussen duur- en piekbelasting even buiten beschouwing gelaten). Bereikt de druk een keer 2200 mbar dan zal het blok echt niet opgeblazen worden, maar de noodloop grijpt wel in. Bij een powerbox met een turbodruk verhoging van ca. 200 mbar ligt de begrenzing van het noodloopprogramma ook 200 mbar hoger, op ca. 2400 mbar. En dat is een druk waarbij de kans op schade duidelijk groter is. Bovengenoemde risico is bij een echte tuning (herschrijven van de ECU) veel minder omdat daarbij de ECU de werkelijke druk blijft zien. Een goede tuner zal de gevraagde turbodruk met 100-200 mbar verhogen en de begrenzing van het noodloopprogramma niet, of met hoogstens 100 mbar verhogen, om niet te snel noodloop te krijgen.
    De meeste mensen weten niet waar ze mee bezig zijn, en denken even 'snel' en 'goedkoop' de wagen te tunen, dan kun je toch maar beter naar een Tuner gaan.
    Het geef overigens ook wel aan dat sommige boxen voor veel te veel geld verkocht worden...

    op http://www.tdisite.nl word er veel over geschreven, en zie ook:
    http://wiki.tdiclub.nl/Powerbox
    http://www.gerritspeek.nl/vag-com_powerbox.html
    http://www.detdisite.nl/powerbox.htm
    http://www.msmax.nl/

    maar zoals tom zegt...
    Laatst gewijzigd door theeuwke; 31-01-11 om 08:29.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  5. #5
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.874
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Audiforum.nl is niet aansprakelijk voor eventuele gevolgschade na het monteren van dit ding.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #6
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    De powerbox van 35 euro zijn de simpelste en bestaan uit een weerstand in een doosje met twee draadjes er aan. De verkoper maakt er dus 34 euro winst op.
    De iets geavanceerdere powerbox hebben minimaal twee stekkers en schakelen een weerstand in serie met de temperatuuropnemer.
    Een hele geavanceerde powerbox schakelt pas een weerstand in als de motor op bedrijfstemperatuur is.
    Vooral die 2e zin over de winst. Maar goed je krijgt er voor terug wat het waard is; 1,-. 'kost niks maar dan hedde ook niks'.
    Ga je naar pedro en word je auto zuiniger dan heb je met de huidige dieselprijs die tuning zo terug verdient.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  7. #7
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Je mag het eigenlijk niet roepen, maar laat aub iemand zo'n ding monteren en dan hier komen vertellen dat hij zijn motor opgeblazen heeft. Is gelijk iedereen genezen van deze rommel.

    Als je je auto wil laten tunen, laat het dan gelijk goed doen. En als je het veel geld vindt, doe je het gewoon lekker niet.
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  8. Ad
  9. #8
    Jelle..'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2007
    Leeftijd
    34
    Posts
    2.499
    Kudos
    45
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Het probleem is dat zo'n iemand niet komt vertellen dat zijn motor kapot is, omdat het hem goed van te voren is gezegd.

  10. #9
    KIK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    34
    Posts
    3.263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    zo zal ik vanmiddag eens even gaan knutselen om dit er in te bouwen.. haha dus nooit van me leven.
    hoe krijg je dit bedacht om het te maken..
    hoe veniel ik me auto les 1

    gewoon naar een goede tuner gaan en daar laten doen en niet zelf mee rommelen lijkt me vrij duidelijk.
    Audi A3 1.8 20v Turbo
    S3 Recaro Interieur zwart zilver

  11. #10
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.874
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Er is hier wel eens iemand geweest die een chipje voor een habbekrats op eBay kocht en daarmee zijn motor om zeep hielp.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  12. #11

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    40
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Hallo allen,

    Voor de duidelijkheid, ik ben het zeker eens dat chippen en nog het liefst op de auto het beste en veiligste is! Maar vond het grappig dat er vp boxen te koop zijn van +- €500,- en die volgens mij precies het zelfde doen, welicht iets meer beveiligd maar toch. Wat betreft de pd tuning heb is zitten kijken op mp en voor €45,- heb je een ''power box'' en jawel die gaat tussen de brandstof temp sensor zonder voeding dus enige vorm van regeling lijkt me niet mogelijk (geen voeding). Dus €0.10 voor de weerstand en €44.90 voor het doosje??? Wat betreft de nadelen op de site staat zeer duidelijk wat de nadelen en evt gevolgen zijn. Mocht er iemand lijp genoeg zijn om het te proberen wou ik eigelijk alleen weten of het werkte ik vroeg niet hoelang
    gr


    P.S. mocht de motor ploffen in zeeland dan weet ik wie ik de schuld kan geven als ie op de kar gaat
    Laatst gewijzigd door Michiel a4; 31-01-11 om 23:52.

  13. #12
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Waarom probeer je het zelf niet??
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  14. #13
    KIK's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2009
    Leeftijd
    34
    Posts
    3.263
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    jaja probeer zelf eens??!!
    Audi A3 1.8 20v Turbo
    S3 Recaro Interieur zwart zilver

  15. #14
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Tja, kijk eens de eerder genoemde fora's. Daar zijn ervaringen genoeg.
    Er rijd zelfs iemand met een powerbox op een sdi en die ging van 64 pk naar 88 pk.
    Probleem is gewoon dat het veel te aantrekkelijk en te makkelijk is om het 'schroefje' iets te hoog te draaien, zonder te weten wat er in je blok gebeurd.
    Je zou bijna kunnen zeggen dat het vergelijkbaar is met die ene verzegelde schroef die je vroeger op de mechanische dieselpompen kon vinden.

    Hier nog een mooi verhaal: http://home.zonnet.nl/leeoscar/ugt.htm
    en als je dat gelezen hebt, en je leest dit (en begrijpt het):
    http://home.zonnet.nl/leeoscar/kenvelden.htm
    dan weet je hoe weinig controle je hebt met een powerbox.
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2011
    Leeftijd
    40
    Posts
    16
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    een 130kp pd motor dus gaat nie passen

  17. #16
    MaartenS1981's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2009
    Posts
    6.534
    Kudos
    151
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Ga je nu serieus overwegen om zo'n powerbox te plaatsen Michiel a4?
    Wie het laatst lacht, denkt het traagst.....

  18. #17

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2011
    Leeftijd
    37
    Posts
    105
    Kudos
    2

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Deze powerbox is echt niet slecht hoor.
    Hij dient voor de 90 en 110 pk's met verdeelpomp.
    Ik heb hem zelf ook in mijn golf 4.
    Je moet maar eens op tdiclub.nl gaan kijken en zoeken achter de DHZ-powerbox.
    Je zal er veel positieve reacties zien hoor. Bij mijn weten is nog niemand zijn motor er daar slechter van geworden hoor.
    Je kan hem trouwens op en af zetten dmv een schakelaar die je naar binnen brengt. Dan hoef je er niet constant met te rijden.

  19. #18
    Backloop's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    898
    Kudos
    33
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Michiel a4 Bekijk Berichten
    Omdat ik hier nog niets over heb gelezen bij deze laat weten of het is gelukt!

    http://home.versatel.nl/leeoscar/index.htm
    Ik snap niks van je als je op zo'n manier een topic opent.
    Het gaat nergens over.
    @Tom, ik zeg slotje erop.
    Groet,
    Jan
    Audi S4 Avant 3.0TFSI

  20. #19

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Heb ooit bij Pedro zo'n powerbox gezien, een plastic doosje uit china met een draadje en een weerstandje, kosten 30cent ofzo?

    De auto had 10pk meer en 20nm op een 130pk pd motor, maar wel erg hoge uitlaatgas temperatuur, niet goed dus... snel weg met die rommel!
    A4 Avant 3.0tdi quattro

  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.874
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf powerbox maken (inc. schema)

    Bij TDIclub zitten blijkbaar genoeg mensen die totaal geen verstand van motortechniek hebben.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •