Zoek ff op "deurpaneel" en viola :wink:Oorspronkelijk geplaatst door Coupeetje
ik wil graag de lampjes van mijn 90 coupé vervangen,van o.a. de draaiknop die de stand van de verwarming doorgeeft: 0,ventilatie,1,2,3 en 4 en wat daar naast zit,dus de draaiknop voor koud,warm en waar de lucht moet komen (voeten,ruiten, e.d.)
hoe krijg ik dat paneeltje eraf waar dit allemaal achter huist?
Oei , das lang geleden dat ik nog een moderne coupe uit mekaar
heb gehaald .
Ik denk dat je de middenconsole moet losschroeven , maar daar ben ik helemaal niet zeker van .
Misschien beter aan een van de coupe bezitters vragen .
Area51 heeft onlangs een turbodrukmeter geinstalleerd .
Misschien kan hij je vraag beantwoorden .
Pat
Oorspronkelijk geplaatst door Coupeetje
Een 90 Coupe bestaat niet. Het is een Coupe. De Coupe is een op zich staand model......
Hoi,
Ik heb een aantal maanden geleden ook de meeste lampjes van de dash van mijn CGT vervangen door leds.
Dit heb ik opgelost door de bovenkant van de led eraf te vijlen en daarna de bovenkant van het overgebleven deel netjes glad en glimmend te poetsen met schuurmiddel en later alleen met een koperpoetsdoekje. De LED straalt dan een minder gerichte bundel uit. Als ik tijd heb ga ik de methode van stragenmitsuko ook proberen, want ik ben nog niet echt tevreden met mijn resultaat.Een ander nadeel van een led is dat ze een vrij gerichte bundel afgeeft .
Daar waar een lampje echt een bol uitstraalt , geeft een led een kegeltje .
Dit betekent dat je de led min of meer moet richten zodat hij perfect op het embleempje van de schakelaar schijnt .
Doe je dat niet , dan kan je een halfverlichte schakelaar krijgen .
stragenmitsuko heeft rode leds gebruikt, maar dat vond ik zelf niet zo mooi, omdat mijn dashboardverlichting in oranje is. Ik heb oranje/rode leds gebruikt die qua kleur bijna gelijk zijn aan de oorspronkelijke lampjes. Ik weet alleen niet precies meer welk type leds het waren. :?
Verder nog een laatste opmerking: als je toch de schakelaar uit elkaar hebt kan je meteen ook de koperen contacten een poetsbeurt geven en hier en daar wat vet aanbrengen, zodat de schakelaar wat soepeler loopt. Met name in de schakelaar voor de verlichting is goed contact belangrijk vanwege warmteontwikkeling bij slecht contact. Daar lopen nogal wat amperes doorheen en bij mij is de stekker achterop de schakelaar al half gesmolten :shock:
Mink
En dat is weer op te lossen door je koplampen mbv relais te schakelen zodat de schakelaar het heel wat minder zwaar heeft.Oorspronkelijk geplaatst door Mink
Ik moet het ook nog steeds doen...... 8)
Ik wil binnenkort de dashboard verlichting van m'n Cabrio ook in 't blauw. Heb een paar maanden geleden ook de lampjes in m'n motor "verbouwd" en wil dit nu ook in de Audi doen 8)
Hier een kleine HOW TO, over het veranderen van je dashboardverlichting naar blauw:
Hier foto's van elke stap voor het vervangen van de lampjes door LED's:
Het originele lampje, zoals je het uit het dashboard haalt:
Het lampje zelf kun je uit het voetje trekken:
Een LED met de weerstand:
Lengte een beetje aanpassen, omdat je niet zoveel plaats hebt:
Weerstand aan de LED solderen:
Ook hier de lengte aanpassen wegens het plaatsgebrek:
Uiteindelijk kan je dit 'kunstwerk' in het voetje solderen, beetje oppassen dat beide contact-punten gescheiden blijven en dan kun je de LED terugplaatsen op de plaats van het lampje:
De LED's die ik heb gebruikt zijn blauwe LED's, aangekocht in de lokale elaktronica-winkel, en de weerstandjes hebben zij er bij geleverd, na vermelding dat het voor 12 volt was...
RESULTAAT:
[/quote]
Tip: Als je kop van de LED opschuurt dan krijg je een bredere lichtstraal ipv de normale strakke bundel van +/- 10graden!
En voor de weerstandjes, een handige calculator: http://faq.tweakers.net/cme/ledweerstand.html