Resultaten 1 tot 10 van de 10

Onderwerp: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Als eerste : Hoop dat deze hier goed staat!!

    Hier komt hij dan, een beknopte handleiding voor het wisselen van de distributieriem van een A4 B5 1.6 Avant met motorcode ARM uit maart 2000 met airco. Hoop dat iemand hier zijn voordeel mee kan doen op het forum.

    Ik heb een garage, dus kon de werkzaamheden laten liggen en de poort dicht doen als ik wilde pauzeren of nog snel iets moest gaan halen.
    Een opsomming van de materialen gebruikt tijdens deze wissel:
    Distributieset Contitech (Distributieriem, Waterpomp, Spanner + nieuwe moer en onderlegschijf) Euro 117,00
    Multiriem t.b.v. dynamo, stuurbekrachtigingpomp en visco koppeling. Euro 13,00
    Multiriem voor airco compressor Euro 10,00
    7 liter koelvloeistof (was niet helemaal nodig maar had gewoon 7 liter gehaald) Euro 15,00
    Diverse nieuwe schroeven (Krukaspoulie, waterpomp, distributiekappen, spanners voor multieriemen) Ca. Euro 15,00
    Totaal Euro 170,00 inclusief BTW
    Bij mij zat de riem er ca. 80.000 km. op nu en bijna 6 jaar. De waterpomp weet ik niet, was een originele, en de riem van Gates, dus denk niet dat bij de vorige wissel de pomp is meegenomen. Dat was ook wel te zien, lekte over de as en het tandwiel liep aan tegen de behuizing (zie foto’s oude pomp en oude riemen).

    De start op zaterdagochtend ca. 09.00 uur. Motorkap open en aan beide zijden de auto omhoog gekrikt om de bodemplaat te verwijderen. Deze zit met een aantal schroeven aan de onderzijde vast, en een aantal aan de binnenschermen bij de wielen. Toen ik de plaat weghaalde zag ik al een klein beetje koevloeistof op de plaat liggen t.h.v. de waterpomp. Zie foto.
    Auto weer laten zakken en voorbereiden om de bumper te verwijderen. Ik heb een facelift met mistlampen. Naast die mistlampen zitten roosters die eruit kunnen door aan de bovenzijde een soort lipje in te drukken en de roosters eruit te schuiven. Als je vanuit daar naar boven kijkt zie je lange inbusbouten. Deze eruit schroeven. Bij mij zat de bumper ook nog vast met wat torx schroeven aan de zijschermen. Of het nodig was weet ik niet maar heb ze er allemaal uitgedraaid. Dan zit de bumper geklikt in 2 houders links en rechts. Voorzichtig eruit klikken. Ik kon pas bij de stekkers van de mistlampen bij het verwijderen van de bumper, dus die losgemaakt. Dan kan de bumper zo weg. Heb de mistlampen dus in de bumper gelaten. Nu zijn de koplampen eenvoudig te verwijderen door de 2 schroeven aan de bovenkant los te halen en een bout aan schermzijde achter de koplamp. Stekkers eruit en knipperlichten eruit en deze kunnen ook weg.

    Nu eerst koelvloeistof aftappen via (bij mij) een rode plug rechtsonder in de radiateur, dan loopt aan de zijkant van de radiateur de koelvloeistof weg. Netjes opvangen en afvoeren via gemeentedepot. Dit duurt wel een tijdje, bij mij een minuut of 10. Vergeet niet de dop van het reservoir af te halen anders kan het lang duren. Zie foto zoals de auto er nu bij staat.

    Dan het front loshalen. 6 grote torxbouten (t45 volgens mij) aan de voorzijde aan weerskanten van de radiateur 3 stuks. Tevens tegen de zijkant 2 stuks (aan beide zijden 1 stuks) en aan de bovenzijde naast waar de koplampen zaten 2 aan iedere kant. Waar de 6 grote torxbouten zitten, zit ook een extra gat om een bout in te draaien zodat het gewicht van het front opgevangen wordt. Volgens mij M8. Ik heb er even 2 bouten in gezet om het gewicht op vangen. Nu eerst met 2 x dop 10 de koeling van de stuurbekrachtigingvloeistof los maken en naar onderen wegschuiven en ophangen aan een ijzerdraadje zodat deze niet in de weg ligt. Heb daarna een transportkarretje onder het front gezet met wat oude automatten erop en vervolgens zo ver als kon naar achteren gereden. Ik doe het zo omdat als ik het volledige front wil verwijderen ik de airco leidingen los moet koppelen (correct me if i’m wrong) en ik zo ook genoeg ruimte had om te werken.

    Ventilator heb ik losgehaald van de visco koppeling met 4 inbusbouten aan de voorkant. Deze zat wel in de weg namelijk. Vervolgens de spanner van de airco riem loshalen (2 inbusbouten, van bovenaf goed bij te komen. Riem eraf nemen. Vervolgens de spanner van de andere multieriem afhalen. Met een steeksleutel terugduwen en blokkeren met een inbus-sleuteltje of iets wat er tussen past. 3 bouten loshalen en spanner verwijderen. Dan kun je deze riem ook zo afnemen van de poulies. Tip : maak ff een foto hoe de riem liep als je geen werkplaatshandboek hebt zodat je nog weet hoe deze terug moet.

    Dan de distributiekappen 1 voor 1 verwijderen behalve de onderste. Achter het nokkenastandwiel op de plastic afdekkap staat een markering met een pijl OT. Op het tandwiel staat ook een inkeping. Op de onderste distributiekap zit een markering (gleufje) en op de krukaspoulie ook. Draai met een passende dop als je voor de auto staat rechtsom tot allebei de markeringen goed staan. Als je riem er goed op lag komen de markeringen overeen. Bij mij zat er een minimaal verschil. Nu de timing goed is kun je ook de onderste distributiekap verwijderen.
    Optioneel : zelf nog markeringspunten extra plaatsen. Ik heb dit zowel op de nokkenas als op de krukaspoulie gedaan.
    Met een dop de krukas tegenhouden en de 4 inbusbouten van de krukaspoulie los halen. Er zaten bij mij 2 gaten in de poulie (buiten de 4 gaten van de schroeven), maar in het rechtse gat (vanuit de voorkant gezien) moet een klein dopje zichtbaar zijn wat op het krukastandwiel zit. Hij kan er dus in principe maar op 1 manier op. Ik heb er een foto van gemaakt voor demontage, zie foto. Poulie met een rubberen hamer voorzichtig lostikken. Vervolgens ook de onderste distributiekap loshalen. Spanner van de distributieriem ontspannen door moer los te draaien. Nu kun je de riem vrij eenvoudig eraf halen. Niet meer aan de tandwielen draaien nu! Spanner eraf halen. Indien je de waterpomp vervangt de 3 schroeven loshalen en de waterpomp ook verwijderen. Ook zorgen dat de rubberen dichting eruit is. Zie foto hoe dit eruit zag bij mij omdat de pomp lekte (pomp nog gemonteerd). Nieuwe waterpomp plaatsen met de 3 schroeven. Het beste is ze 1 voor 1 om de beurt een aantal slagen aan te halen zodat de nieuwe dichting mooi recht erin komt. Daarna met een momentsleutel op het goede moment aanhalen. De spanner alvast op de bout zetten die uit het blok komt, kijken dat hij goed pakt in het blok aan de achterzijde zodat hij niet rond draait. Moertje en schijf plaatsen en licht aanhalen zodat de spanner blijft zitten. Ik heb eerst nog de hele zooi goed schoon moeten maken omdat overal koelvloeistof zat van het lekken en omdat er nog wat uit kwam toen de waterpomp eruit kwam.

    Nu de riem plaatsen over het krukastandwiel. Onderste distributiekap weer terug en de poulie alvast plaatsen en de boutjes (nieuw) lichtjes aanhalen zodat je de timing weer kunt controleren. De riem dan op het waterpomp tandwiel plaatsen, dan over de spanner en als laatste over de nokkenas. Als hij goed geplaatst is de timing weer controleren. Niet goed, dan weer opnieuw erop leggen. Als hij goed is kan de spanner gespannen worden (met een borgringtang of met een de speciale sleutel van Audi). Ik heb een borgringtang gebruikt, gaat prima. De wijzer moet gelijk komen met de wijzer aan de achterkant van de spanner. Op spanning gezet? Timing weer controleren.
    Als de timing nog goed is 2 omwentelingen draaien aan de krukas (eventueel bougies verwijderen als het niet lukt. Ik heb ze eruit gehaald). Spanning en timing weer controleren. Alles nog ok? Dan alles weer in omgedraaide volgorde terugzetten. Niet vergeten de boutjes van de krukaspoulie met het juiste moment aan te halen.
    Waar ik nog tegenaan liep bij het terug monteren van alles was het plaatsen van de multieriem van de compressor van de Airco. Ik moest echt de gehele spanner demonteren om de riem goed geplaatst te krijgen. Er zit wel een stelmechanisme in verwerkt (doordat er een sleuf zit voor 1 bout) maar ik kreeg hem er niet goed op. Hele spanner gedemonteerd, riem geplaatst en spanner weer erop en dan pas spannen. De rand van de poulie op de compressor is ook erg hoog en daar kreeg ik de riem niet overheen.
    Verder ging alles vrij soepel weer terug. Bovenste distributiekap als laatste geplaatst en nog een laatste keer timing gecontroleerd. Staat nog spot-on.
    Koelvloeistof bijvullen (slangen naar kachelradiateur vrijleggen naast de accu, de linkse daarvan (van voren gezien) heeft een ontluchtingsgat, de slang eraf schuiven dat dit gat open is). Dan vullen tot uit dat gat koelvloeistof komt. Eventueel reservoir los schroeven en optillen. Vullen tot ergens tussen min en max.

    Nu het grote moment, starten… en ja, alles loopt soepel, verwarming vol aan en niveau koelvloeistof in de gaten houden, nog een beetje koelvloeistof erbij. Temperatuur loopt netjes op, kachel wordt lekker warm. Alles lijkt prima te zijn gegaan. Stukje rijden, en alles werkt ook prima. Dat is een goed gevoel. We kunnen er weer even tegen. Totaal heeft het me ca. 8 uur gekost.

    Achteraf wat te weinig foto’s gemaakt om alles te onderbouwen, maar ik denk dat als je wat ervaring hebt met sleutelen en technisch inzicht hebt dat dit goed te doen is. Maar hou in je achterhoofd : Als je dit niet dagelijks doet, controleer dan alles liefst meer dan 1 keer. Zo heb ik het in ieder geval gedaan. Benodigd gereedschap is eigenlijk allemaal vrij standaard, behalve de tool om de spanner op te spannen en de grote torx maat voor het front los te halen. Tevens heb je een degelijke momentsleutel nodig. Doppenset, inbusset en steeksleutels zijn wel handig. Ik heb ook een So wird’s gemacht van de A4 B5, daar staan alle aanhaalmomenten in, eventueel kan ik die nog wel even posten als iemand deze nodig heeft.

    Hoop dat jullie er iets aan hebben! Mocht iemand vragen hebben (of pointers/adviezen willen geven voor een volgende doe het zelver) over iets in deze handleiding, zie ik dat graag verschijnen!

    Beschermkap onderzijde.jpgVooraanzicht aftappen KVS.jpgKrukaspoulie 2.jpgAanzicht DB riem verwijderd lekke WP.jpgOude WP Tandwiel.jpgOude WP schoepenrad.jpgMultiriem Visco-dynamo-stuurbekr.jpgMultiriem airco.jpgDB riem.jpgAanlopen WP op behuizing.jpg
    Laatst gewijzigd door Sebas; 20-02-13 om 08:03.

  2. #2
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Top maar verplaats hem even naar garagescene, dat subforum is bedoeld voor dit soort goed onderbouwde uitleg, zodat iedereen het makkelijk kan vinden.

    Je was er mooi op tijd bij
    Laatst gewijzigd door MikeV; 20-02-13 om 18:23.
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Mike, staat hij hier niet in de garagescene?
    Dacht dat dit de goede plek was..

    Ja inderdaad, als ik de oude pomp handmatig draai gaat t al zwaar en hoor je metaal op metaal schuren.
    Plus het lek over t asje, maar die pomp heeft het wel lang gehouden!

    Ps. Voor demonteren van bumper en front loshalen heb ik deels jou how to gebruikt. Goede omschrijving!
    Laatst gewijzigd door Sebas; 20-02-13 om 19:59.

  4. #4
    MikeV's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2004
    Leeftijd
    40
    Posts
    2.665
    Kudos
    39
    Auto
    Audi TT
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    @Sebas

    Ow ja had verkeerd gekeken hij stond al wel goed hier haha sorry!
    Het leven is een spel, de regels moet je leren!

    Audi TT, 225 PK Q, Speedport tuning, Forge DV007, Forge intakehose, Forge turbo hose.

  5. #5
    Schlap's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2010
    Posts
    18
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Mooi en duidelijk verhaal!

    Mijn eigen 1.6 uit 2001 is binnenkort ook een keer aan de beurt.
    Ik vroeg me echter af of ik je bovenstaande verhaal op een punt wel goed begrepen had. Kennelijk heb je het front kunnen verplaatsen door enkel de radiator af te tappen maar zonder het airco systeem te moeten legen, zit het airco systeem met flexibele slangen/koppelingen aan het front vast?
    Dit is namelijk nog wel een struikelblokje voor mij voordat ik er aan wil beginnen, ik heb een aantal handige collega's dus voor de rest kom ik er wel uit gok ik
    Audi A4 B5 Avant (2001)


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Schlap Bekijk Berichten
    Mooi en duidelijk verhaal!

    Mijn eigen 1.6 uit 2001 is binnenkort ook een keer aan de beurt.
    Ik vroeg me echter af of ik je bovenstaande verhaal op een punt wel goed begrepen had. Kennelijk heb je het front kunnen verplaatsen door enkel de radiator af te tappen maar zonder het airco systeem te moeten legen, zit het airco systeem met flexibele slangen/koppelingen aan het front vast?
    Dit is namelijk nog wel een struikelblokje voor mij voordat ik er aan wil beginnen, ik heb een aantal handige collega's dus voor de rest kom ik er wel uit gok ik
    Dat heb je inderdaad goed begrepen, als je de waterpomp niet vervangt (wat ik je afraad) hoef je zelfs de radiateur niet leeg te laten.
    Ik raad je wel aan de pomp mee te nemen en even verse KVS erin.
    Op zich is het goed te doen, vrij eenvoudige motor.
    Ik heb een transportkarretje met oude automatten erop onder het front gezet en toen zo ver als kon naar achteren gereden (iets verder als de servicestand eigenlijk), dat maakte meer dan voldoende ruimte.
    Aan de aircoleidingen zit een flexibel rubber deel, want als je hem volgens het werkplaatshandboek in de servicestand zet heb je ook speling nodig namelijk.
    De leidingen lopen naar voren omdat daar je condensator van de airco zit. Ik had geen behoefte dat allemaal los te halen, en het ging perfect zonder demontage.
    Verder redelijk straight forward klusje.

  7. #7
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.940
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    @Sebas......ik zie dat jij de koplampen mee gedemonteerd hebt
    Had je deze niet kunnen laten zitten
    Heb bij mijn 1,6 met klima ondanks ook de D-riem vervangen,maar heb de koplampen in het voorfront laten zitten

    20130622_110523.jpg
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1980 Bekijk Berichten
    @Sebas......ik zie dat jij de koplampen mee gedemonteerd hebt
    Had je deze niet kunnen laten zitten
    Heb bij mijn 1,6 met klima ondanks ook de D-riem vervangen,maar heb de koplampen in het voorfront laten zitten

    20130622_110523.jpg
    Kevin,
    Ik durf het eerlijkwaar niet te zeggen. Ik heb deze gedemonteerd omdat in mijn werkplaatshandboek staat dat anders het front niet los kan.
    Ik heb er niet echt op gelet of het zonder ook zou kunnen.
    Heb jij ook een facelift? Weet niet of dat nog onderscheid geeft.

  10. #9
    Kevin1980's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2012
    Leeftijd
    44
    Posts
    5.940
    Kudos
    95
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sebas Bekijk Berichten
    Kevin,
    Ik durf het eerlijkwaar niet te zeggen. Ik heb deze gedemonteerd omdat in mijn werkplaatshandboek staat dat anders het front niet los kan.
    Ik heb er niet echt op gelet of het zonder ook zou kunnen.
    Heb jij ook een facelift? Weet niet of dat nog onderscheid geeft.
    Yup ik heb ook een Facelift.....
    Gelukkig had ik hulp van men kameraad die er ervaring mee had..........
    Hij vertelde me dat de lampen konden blijven zitten
    Anders had ik het waarschijnlijk ook niet geweten en had ik men B5 ook weg gebracht
    Ik vindt klusjes zoals een D-riem te link om het helemaal zelf alleen te doen
    Ben veelste bang dat ik het verkeerd doe
    Maar goed.......de manier zoals jij gedaan hebt kan dus ook
    Het gaat om het resultaat en in beide gevallen werkt het perfect
    Was gewoon benieuwt vandaar mijn vraag
    Gr Kevin
    A4 B6 1.8T Avant `03 Moro Blue/Pearleffect
    A4 B5 1.6 advance `99 Santorin Blue/Pearleffect 18" fat five`s

  11. #10

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Posts
    455
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: Distributieriemwissel A4 B5, 1.6, motorcode ARM met airco

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kevin1980 Bekijk Berichten
    Yup ik heb ook een Facelift.....
    Gelukkig had ik hulp van men kameraad die er ervaring mee had..........
    Hij vertelde me dat de lampen konden blijven zitten
    Anders had ik het waarschijnlijk ook niet geweten en had ik men B5 ook weg gebracht
    Ik vindt klusjes zoals een D-riem te link om het helemaal zelf alleen te doen
    Ben veelste bang dat ik het verkeerd doe
    Maar goed.......de manier zoals jij gedaan hebt kan dus ook
    Het gaat om het resultaat en in beide gevallen werkt het perfect
    Was gewoon benieuwt vandaar mijn vraag
    De situatie op jou foto is wel een stuk eenvoudiger werken!
    Maar goed, ook zonder het helemaal weg te klappen kwam ik overal prima bij.
    Het was voor mij de tweede DB riem die ik ooit verving (andere was bij een punto, dus compleet anders).
    Met een goed werkplaatshandboek (voor aanhaalmomenten en timing) en het juiste gereedschap, logisch denkvermogen en geduld kom je een heel eind hoor.
    Handig voor de volgende in ieder geval, die kan de lampen laten zitten.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •