Omdat ik zelf zeer blij met het eindresultaat ben,wil ik dit graag met de rest op het forum delen. Deze How To geldt sowieso voor de stoelen van een Audi 100/200 typ44 C3. Hoe een stoel in elkaar zit bij jongere wagens weet ik niet maar wellicht is dit een goede leidraad.
Niet iedereen wilt gelijk het complete interieur omwisselen. Vervangen van de rugleuning kan ook. Groot voordeel de bijrijdersstoel is vaak niet versleten.
Bijlage 185144
Het plan is om de rugleuning om te wisselen van een bijrijdersstoel.
In eerste instantie dus het mechaniek omwisselen en draaien.
Maar naarmate ik de stoel aan het ontleden was het veel makkelijker om de stof+vulling om te wisselen.
Bijlage 185145Bijlage 185146Bijlage 185147
Kwestie van de klemmetje voorzichtig losmaken met een klein schroevendraaiertje.
Aan de onderkant zitten soort vouw puntjes.
Bijlage 185148
Wat het lastige was om te demonteren waren de houdertjes voor de hoofdsteunen. Met een punttang de onderzijde van de houders samenknijpen en lostrekken.
Bijlage 185156Bijlage 185157
Daar was het een kwestie van het zelfde trucje bij mijn huidige stoel.
De schade:
Bijlage 185158
Frame van de mijn bestuurdersstoel
Bijlage 185159
Zoals je ziet is de vulling van de stoel gemaakt van een soort samengeperst jutte zak. Om te voorkomen dat het frame weer door de stoel slijt, heb ik aan de binnenkant waar het frame zit ducktape geplakt.
Bijlage 185160Bijlage 185161
Let goed op bekleding waar de klemmetjes eerst gezeten hebben. Dit is de beste plek waar de bekleding gespannen kan worden.
Overigens een mooie gelegenheid om het interieur eens goed schoon te maken.
Bijlage 185162Bijlage 185163
Geleiders oliën
Bijlage 185164
Het eindresultaat :
Bijlage 185165Bijlage 185166Bijlage 185167
Het lijkt wel of ik in een nieuwe auto zit!