Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 155

Onderwerp: How-to: Audi 100/A6 (C4) Zelfdimmende binnenspiegel inbouwen

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard How-to: Audi 100/A6 (C4) Zelfdimmende binnenspiegel inbouwen

    Shortcut: Zie onderaan de pagina voor de inbouw handleiding

    Het project
    Zoals sommigen al weten is de vooruit van de 100 net gescheurd. Het begon met een steen die een putje en een klein scheurtje veroorzaakte maar begint nu toch wel een zorgenwekkende omvang aan te nemen.

    Morgen gaat de ruit vervangen worden. Bij de dealer wel te verstaan want je krijgt dan een orig. "getinte ruit met groene bies" ipv. een "blanke ruit met groene bies" als bij de carglass (weet ook niet waarom maar goed) en de kwaliteit van inbouwen bij een dealer geeft wat meer vertrouwen omdat bij deze auto het al een keer eerder mis is gegaan (vocht, ruit gesprongen) dus ik neem het zekere voor het onzekere.
    Bovendien concurreert de dealer qua prijstelling tegenwoordig direct met CarGlass en consorten (ook verzekeringsmaatschappijen worden de CG een beetje beu) via het zg. "VAG glasprogramma".

    Nu heeft de CarGlass bij de vorige ruitwissel de nachtstand van de binnenspiegel gemold. Dit was nog ten tijde van de vorige eigenaar.

    Dus aangezien de vooruit vervangen moet worden dacht ik "laat ik er meteen een zelfdimmende binnenspiegel inzetten" want ik moet toch een andere binnenspiegel hebben.
    Dus ik afgelopen zaterdag bij ome Coen voor 35 euro een mooie 2e hands binnenspiegel gehaald, afkomstig uit een '99'er A6.
    Het artikelnummer van de vastklem-beugel (die aan de ruit gelijmd zit en waar de spiegel in klikt) is het zelfde als dat van de C4's dus dat mag geen probleem zijn.

    Nou een heel verhaal (hijg hijg) maar nu komt mijn vraag:

    De spiegel heeft tot mijn verbazing *twee* sensoren. Aan de spiegelglas-kant zit ie sowieso maar aan de andere kant (de raam kant) zit er ook een.
    Why ?
    Is die aan de voorruit kant wellicht bedoeld om koplampen automatisch aan te laten springen als het te donker wordt of zo ?
    Je hebt er niets aan met auto's die achterop komen want daar is de normale positie (spiegel kant) voor dunkt me.

    Er komen zes draden uit de spiegel.
    - geel
    - Wit
    - Bruin
    - Zwart
    - Grijs
    - Groen

    Nu begint het al oude "welke draad dient waar voor" spelletje weer.

    Ik had, uitgaande van één sensor, twee draden verwacht. Een plus en een massa. Die sensor hoeft alleen maar 12V te krijgen dacht ik.
    Nu heb ik twee sensoren en zes draden. Ga d'r maar aan staan...
    De geschakelde plus wil ik, als het kan, bij het leeslampje vandaan halen.
    Het kan ook zijn dat er alleen een permanente plus en een "als de deuren open staan" plus zit. Het lijkt me geen goed idee om de permanente plus te pakken al zal zo'n spiegel geen accu-leegzuiger zijn denk ik.

    Met het relevante elektrieken schema van een '98 '99 Audi A6 zou ik al geholpen zijn. Daar moet ik uit kunnen halen wie wie is.

    Update
    Het is gelukt. Zie onderaan de pagina voor de inbouw handleiding

    Update 2
    Ik heb het "spiegelkapje" van de limousine vervangen door die van de Avant. Die is 11mm langer als die van de limo en sluit daardoor wél perfect aan op het hemeltje.
    Zoals Tom vandaag op de meeting zei: "het is nu net alsof het af-fabriek geleverd is".
    Het artikelnummer is "abdeckung fur Avant: 4B9 857 593" en kost iets van 4 euro.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2

    Standaard

    /me loopt ook al een tijdje met dit idee te stoeien...
    *bookmark*

    BTW: ik denk 2x min, 2x plus en 2 schakeldraden die op je verlichting aangesloten moeten worden. Hij werkt toch alleen als de verlichting aanstaat?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3

    Standaard

    het dimmen wordt geactiveerd als er een verschil is tussen de twee sensoren, de ene kijkt door de voorruit naar buiten, de andere door de achterruit naar buiten, wanneer nu een sterker signaal via de achterruit komt dan dimt de spiegel.

    http://www.audifaq.info/viewtopic.ph...0b2030fdd3cd8c

  4. #4

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    BTW: ik denk 2x min, 2x plus en 2 schakeldraden die op je verlichting aangesloten moeten worden. Hij werkt toch alleen als de verlichting aanstaat?
    Volgens de pagina op Meckisfaq (thanks Brammetje) heeft de zelfdimmende spiegel van een 4B de volgende bedrading:
    Code:
    Pin 1 = wit   = 12V geschakelde plus
    Pin 2 = zwart = Massa
    Pin 3 = grijs = Achter uit rij signaal 12V
    Pin 4 = geel  = Mee dimmen van buitenspiegels 12V
    Pin 5 = bruin = Mee dimmen van buitenspiegels massa
    Pin 6 = groen = Binnenverlichting ( + of - staat er niet bij)
    Voor de dim-functie zijn alleen pin 1 en 2 nodig. Die twee moeten dus afgetapt worden.
    Ik hoop dat er een geschakelde plus bij die binnenverlichting in het hemeltje zit. Heeft iemand daar mischien een idee over ?

    Ps. er staan geen kleuren op die pagina maar zo kwam ik ze tegen op de pinbezetting van de stekker op de spiegel. De kleuren komen wel reëel over (zo zijn "zwart" en "bruin" voor de massa etc.).


    Ps. waarom staat er nou "offtopic" als header van het "code"-tags segment ?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.877
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Klein foutje in de tags, blijkbaar...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  7. #7
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Offtopic:

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Klein foutje in de tags, blijkbaar...
    Hi hi Sander was vast een keertje in "a good mood" [img][http://download.sezaro.com/smilies/coke.gif]http://download.sezaro.com/smilies/coke.gif[/img]
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  8. Ad
  9. #8
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    de extra bedrading diende (immo) voor de zelf dimmende buitenspiegels,
    (voor de usa kun je er zelfs spiegels krijgen met ingebouwde kompassen) :?
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  10. #9
    rum's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    5.658
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Ik heb me ook ff op dit onderwerp geabonneerd, dat is echt leuk! Gaaf om zoiets zelf in te bouwen! Maak je ook foto's bij het inbouwen, dan kun je er een soort how-to van maken!
    Audi A4 Avant B6 2.5 TDI Pro Line 163+pk BCZ // JDE Tuning by JB

  11. #10
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    ehh, past zoiets ook in een coupe?
    Ik bedoel dan of er ook spiegel armaturen zijn voor in de coupe met die dimmende spiegel erin.
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  12. #11

    Standaard

    ik ben erg benieuwd of het prettig werkt
    groetjes michel
    audi a4 avant 1.8 turbo quattro

  13. #12
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Mijn vorige Audi had dat ook. Was een fijne functie!
    RS6 C5
    A3 TDIe

  14. #13
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Update


    [img][http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif]http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif[/img] Het is gelukt [img][http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif]http://download.sezaro.com/smilies/dance.gif[/img]



    De spiegel werkt als een tierelier. Best 35 euro i ever spent


    Hier is de how-to:
    (welke mod kan ik lief aankijken om dit topic naar "Garage scene" te verhuizen ? )

    De spiegel heeft zoals ik hier boven al verteld heb zes draden. Alleen pin-1 (geschakelde plus) en pin-2 (massa) zijn nodig om de zelf dim functionaliteit te laten werken.
    De andere vier pinnen zijn voor zaken als het laten mee-dimmen van buitenspiegels (die niet bestaan voor de C4) en er is een pin die je op het achteruit-rij signaal kan aansluiten zodat een spiegel die gedimd is onmiddelijk un-dimmed als de auto in z'n achteruit gezet wordt.
    Deze pin heb ik niet aangesloten want dat is alleen handig als je achteruit rijd (bv. parkeren) én iemand schijnt dan precies van achter in je snavel (lees: gebeurt zelden). Tevens had ik geen zin om een achteruit-rij signaaldraad te gaan zoeken. In de VW Bora had ik dat ook niet (dik 5 jaar in gereden) en ik heb het nooit gemist.


    Wat heb je nodig
    Een spiegel.
    Voor de C4's is de spiegel van de A6 van '97 -> '01 bruikbaar. Part.no: 4B0 857 511 C

    Afdek-kapje.
    Als je geen afdek-kapje er bij hebt (gaat over de draden heen) heb je nodig:
    - spiegel-afdek kap voor Limousine: 4B0 857 593
    - spiegel-afdek kap voor Avant: 4B9 857 593

    Contra-stekkertje.
    Uit de spiegel komt een stekkertje met de zes pinnen (in het geval van de spiegel van de A6) en is mannelijk.
    Bij de dealer bestel je dan het vrouwtje. Onderdeelnummer heb ik niet want het staat er niet op. De dealer kan echter het onderdeel-nummer op de stekker in de spiegel (die is er namelijk wel) in *TKA opzoeken en de contra-stekker er bij smurfen.

    Belangrijk
    zorg dat de, op de voorruit geplakte bevestigings-dinges gaat passen op de spiegel. De 100/A6 tot '97 en de A6 van '97 tot '01 hebben toevallig de zelfde aansluiting en dus gaat het passen. Zorg dat je hier geen problemen krijgt. Als de spiegel te los zit of simpelweg niet past ben je zuur. Het is een soort bajonet-aansluiting (in de C4).
    Doe net als ik eerst een onderdeel-nummer check alvorens je de spiegel koopt. De aansluiting op de ruit zit namelijk gruwelijk goed vastgelijmd in de fabriek.
    In *TKA moet je overigens niet op de pagina kijken waar de spiegel staat maar op de pagina waar de ruit staat. Zoek dan in de buurt van de vooruit naar een klein rond dingetje wiens omschrijving klinkt als een ruit-kant-bajonet-vastklem-dinges-whatever. Check het artikelnummer van dat dingetje met de zelfde info bij een auto waar uit je de spiegel wilt hebben.


    De inbouw
    De inbouw in de C4 is simpel. Haal een 3 meter lange witte en zwarte draad. 1,5mm2 is voldoende.

    Klik de witte draad in het contra-stekkertje op pin 1. Deze moet naar de geschakelde +.
    Klik de zwarte draad in het contra-stekkertje op pin 2. Deze moet naar een massa-punt.

    Welke pin 1 en 2 etc. is kun je zien aan de stekker die aan de spiegel zit. Daar zitten de pin nummers in de stekker gegraveerd. Dat is niet geval in de contra-stekker die je bij de dealer kocht. Aangezien de stekkers maar op één manier in elkaar kunnen, kun je je niet vergissen in welke draad aan welke pin gaat.

    De stekker in de spiegel steken (kan maar op 1 manier) en de draad in het hemeltje moffelen en via de A-zuil van de bestuurder naar beneden leiden. Je ziet er dan niets meer van en dat is wel zo netjes.
    Door het opbergvak boven de pedalen te verwijderen kun je draden die naar beneden komen overpakken en doortrekken.

    De radio verwijderen en uitzoeken welke draad de massa is (meestal zwart) en welke draad de geschakelde plus is. Dit is meestal rood.
    Geel is meestal de permanente plus en die moet je dus *niet* hebben.

    De draden doorsteken naar de middenconsole en overpakken. Vervolgens de massa en de geschakelde plus verbinden met die op de stekker van de radio of waar je ze dan ook vandaan wilt halen. De radio is denk ik het makkelijkst.
    Doe het netjes. Plakband en blanke draden zijn uiteraard uit den boze. Netjes isoleren.

    Ik heb er voor de zekerheid nog een zwevende zekering van 5A tussen gedaan (op de witte geschakelde plus draad). Better safe than sorry en het kost geen drol bij een automaterialen zaak.

    Controleer met een multi-meter of de geschakelde plus en de massa het nog steeds goed doen voordat je de radio terug schuift.

    Voordat je alles weer terug bouwt ff de spiegel testen. Zet het contact aan en hou een vinger volledig voor de opening van de sensor aan de ruit kant.
    De sensor aan de binnenkant zal nu een sterker licht meten als aan de ruit kant (is door je vinger nu pikkedonker) en de spiegel zal dimmen. Erg cool gezicht trouwens 8)
    Als je je vinger weg haalt wordt de spiegel weer helder omdat het signaal (lichtsterkte) aan beide kanten nu weer gelijk is.

    Radio terugschuiven. Zenders en tijd etc. opnieuw instellen. Draden netjes vastmaken met tie-wraps. Opberg-vak boven de pedalen terug bouwen en klaar


    Tip
    Je kan één klein probleempje met deze spiegel in een C4 krijgen. Het afdek-kapje van de Limo is een kleine centimeter te kort. Je krijgt dus een "gat" tussen het kapje en het hemeltje waardoor je de draden ziet lopen. Dat ziet er natuurlijk niet uit
    De oplossing is om het iets langere kapje van de Avant te gebruiken. Die past namelijk wel (sluit netjes aan op het hemeltje).

    Und selbstverständlich de verplichte foto's [img][http://download.sezaro.com/smilies/lupe.gif]http://download.sezaro.com/smilies/lupe.gif[/img]
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  15. #14
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    (welke mod kan ik lief aankijken om dit topic naar "Garage scene" te verhuizen ? )
    Bij deze :wink:

    .... mooi stuk! .... hulde! [img][http://members.chello.nl/h.smeets13/worshippy.gif]http://members.chello.nl/h.smeets13/worshippy.gif[/img]
    One liter, driver's licence eater...


  16. #15

    Standaard

    Mooi werk, Steven.

    Hmm, zou ik dit ook kunnen realiseren in de Coup?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  17. #16

    Standaard

    of in een typ85? ik heb een quatto zonder binnenspiegel, moet wel eentje hebben, en wat kost het?
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  18. #17

    Standaard

    mooi gedaan.is mischien ook iets leuks in m'n a4 .
    doet hij het ook als de radio uit is?
    michel
    audi a4 avant 1.8 turbo quattro

  19. #18
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
    Mooi werk, Steven.

    Hmm, zou ik dit ook kunnen realiseren in de Coup?
    Waarom niet. De grootste dooddoener is dat de aansluiting op de vooruit niet zou passen met *deze* specifieke spiegel.
    (maar wellicht wel met een andere spiegel uit een ander model).

    Wat is het bouwjaar van je wagen? Dan smurf ik wel even een compatible spiegel als die er is. Ik weet nu precies waar en wat ik moet zoeken in dat ene je weet wel programma.
    Die bevestigings-dingen die ze op de ruit plakken zij vrij standaard bij Audi heb ik gemerkt dus er is een goede kans.

    Het is trouwens een kleine twee uur werk als je alles perfect weg wilt werken ende verstoppelen etc.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  20. #19
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.552
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door maarten
    of in een typ85? ik heb een quatto zonder binnenspiegel, moet wel eentje hebben, en wat kost het?
    Ik haalde de mijne bij Coen voor 35 euro.
    Ik wist toen al wel welk model spiegel ging passen op mijn vooruit-bevestiging dus ik kon gericht met een artikelnummer gaan shoppen.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  21. #20

    Standaard

    is het dezelfde als die in een a4 van 97 moet
    michel
    audi a4 avant 1.8 turbo quattro

Pagina 1 van 8 12345 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •