Hahaha, what's next? Vlammenwerpers, schietstoel, oliespuitinstallatie, raketwerpers? Houdt het nooit op met de opties? :-D
Kan je helaas niet helpen met de bediening...
Potjandikkie het kan niet op met de opties [img][http://download.sezaro.com/smilies/pompom.gif]http://download.sezaro.com/smilies/pompom.gifhttp://[/img]
M'n A8 blijkt ook nog een standkachel te hebben maar...
...hoe bedien je die in een A8 uit 2001 ?
In het instructieboekje staat dat ie in de BIS setup moet verschijnen die je met de "menu" knop in de middentunnel kan oproepen.
Maar hij staat niet in het rijtje met opties (wel "radio-anzeige" , "uhr" en "computer" enz. enz. maar "standheizung" staat er niet bij. Ikke nie snap.
Paul, een monteur van Coen ontdekte de standkachel toen hij de bodemplaat verwijderde. Bij het uitlezen van de pjoeter zagen we dat ie netjes staat geregistreerd. Je kunt em uitlezen and everything.
Achteraf gezien heeft die grijze A8 die ik liet aankoopkeuren ook een standkachel (als je onder de auto kijkt zie em duidelijk zitten) maar ook daar zat de bediening niet in de BIS setup dinges.
Daarom dacht ik dat ie er niet inzat. Ditto voor mijn auto.
Ikke nie snap nie [img][http://download.sezaro.com/smilies/crazy.gif]http://download.sezaro.com/smilies/crazy.gifhttp://[/img]
Steven, kan het niet een soort hulpkachel zijn voor de koude motor.
Dus een kachel die helpt de motor op temperatuur te krijgen omdat dat zo belangrijk is bij een diesel?
Zoiets heeft onze bedrijfswagen ook. Een soort mini-standkachel die alleen het koelwatersysteem op temperatuur brengt.
Als die aanstaat lijkt het wel een mini straaljager
Hoe staat hij geregistreerd in de vagcom?
Ik meen me te herinneren dat het gewoon onder WEBASTO geregistreerd zou moeten staan, maar dat weet ik niet zeker.
Staat de exacte bediening in je boekje, anders kan ik wel even een scan maken van de handleiding in mijn gebruiksaanwijzing.
Heb je er ook een A.B. bij gekregen?
Die hoort er wel bij namelijk.
Ik vrees dat als hij niet in het menu staat en er zit geen AB bij dat je met een voorverwarming te maken hebt.
Is dat niet na te kijken in ETOS?
even kort de handelingen:
menu
sub menu "einstellen" (set)
sub menu "standluftung" (aux. heating)
en dan verder
zou leuk zijn als het er in zat. :-D
anders even de kappen open op een volgende meeting, kunnen we zien of het het zelfde is.
webasto is gewoon een standkachel.
Ik weet het maandag pas zeker hoe je erin geraakt.
maar ik kan mij herinneren dat de verkoper enkele weken geleden via de
knop vlak voor de handrem (FIS dialer) op het FIS scherm de keuze in
beeld kreeg voor standheizung en nog 2 opties.
Maar ide opties die jij roept over radio, uhr en computer zag ik niet in beeld staan.
Dus ik vermoed dat je daarvoor een andere keuze moet maken in het menu.
Wat ik bedoel is dat de standkachel in de vagcom als WEBASTO geregistreerd staat. Webasto is de fabrikant van de standkachel die ook Audi gebruikt.
De volgorde van het menu dat ik neergezet heb is zoals het in mijn auto funktioneert.
menu
sub menu "einstellen" (set)
sub menu "standluftung" (aux. heating)
Zelfs nog niets wijzer maar ik het ff in de Libelle opgezocht. Die uitlaat (die nr. 4) steekt uit de bodembeschermplaat in een speciaal daarvoor bedoeld gat enz.Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
De rest klopt ook met wat ik zie. De hele handel zit onder het luchtfilter.
Er staat toch echt "interieur voorverwarming". Dus ja schiet mij maar lek.
In het uitlezen bij Coen kwamen we em ook tegen als "interieur voorverwarming" en die was gewoon uit te lezen en alles er op en er aan.
Ik ben morgen toch bij Coen want m'n remschijven en blokken zijn vandaag binnengekomen. Ik zal het dan meteen eens vragen.
Mag ik U verwijzen naar: http://audiforum.nl/phpBB2/viewtopic...31803&start=15Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
Ja daar staat dus dat ie in de BIS in te stellen moet zijn, precies op de manier zoals Poetsertje beschrijft.Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
Maar hij staat er dus niet. Dat is juist het gekke [img][http://download.sezaro.com/smilies/crazy2.gif]http://download.sezaro.com/smilies/crazy2.gif[/img]
In de Libelle staan 2 pagina's met "interieurvoorverwarming". Één van die twee heeft "Webasto" in de header staan en de ander niet.Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
De spulleboel zoals ik em in de auto heb staat in de schermafdruk die ik hier boven geplaatst heb.
De onderdelen van het Webasto gebeuren lijken in de verste verte niet op wat ik onder de mototkap aantref. Ik heb duidelijk die andere "interieurvoorverwarming" uit de Libelle.
Nou dat bied een klein beetje hoop 8)Oorspronkelijk geplaatst door Steven
Misschien kan Ome Michel er nog wat tevoorschijn toveren
Maar....
Morgen meer duidelijkheid.
had het verslag over het uitlijnen al gelezen.
Man, wat kriebelt het om er ook naar toe te gaan.
eerst maar eens mijn zomerbanden probleempje oplossen.
Michel werkt er niet meer. Die is terug naar z'n roots gegaan bij ASML.Oorspronkelijk geplaatst door poetsertje
Hij is opgevolgd door Edward. Prima kerel en zeer deskundig.
:oops:
Ik bedoelde eigenlijk Eszes onze vagcom goeroe. :oops:
Ik heb nog niet het genoegen mogen proeven om bij Coen Donkers langs te gaan. Wil dat wel graag een keertje ooit
Ik vrees dat het toch het meest lijkt op een bijverwarminkje omdat je motor een te hoog rendement heeft om de kachel van warmte te voorzien.
Door dat hoge rendement loopt hij ook 1 op 11 :cry: :-?
Ben benieuwd
Mijnes loopt gemiddeld 1 op 12 [img][http://download.sezaro.com/smilies/knip.gif]http://download.sezaro.com/smilies/knip.gif[/img]
8.3 L op 100km dus. De vorige eigenaar scoorde 8.0 L op 100km overigens maar dat red ik alleen als ik altijd maar braaf 120 rij [img][http://download.sezaro.com/smilies/heilig.gif]http://download.sezaro.com/smilies/heilig.gif[/img]
Ik zie op de schermafdruk van die webasto standkachel dat er een
waterpompje bijzit die naar ik aanneem is aangesloten op de koelvloeistof.
Nu vraag ik mij af of hij zo aansgesloten is dat het volledige watercircuit wordt rondgepompt.
Ik denk origineel van niet maar wat als we zouden uitvinden hoe we wel het
hele koelwatercircuit rondpompen en dus opwarmen met als positiev gevolg
dat ook de motor voorverwarmd wordt.
Het zou kunnen zijn dat Audi bewust niet het hele koelvloeistofcircuit laat
meedraaien omdat dit negatieve gevolgen heeft voor de volledige aandrijving.
Probleem kan namelijk zijn als je met een warme motor wegrijdt en dan de
meteen voledig beschikbare power aanspreekt de nog koude aandrijflijn te zwaar belast.
Dat is idem ook een 2e regel waarom je een auto niet stattionair warm moet laten draaien.
Maar als je daar rekening mee houdt door met voorverwarmde motor niet
meteen te vlot te rijden kun je heel veel slijtage van de motor besparen
en brandstof besparen omdat er een geen rijke warmloopfase nodig is.
Je zou er toch bijna naderhand een webasto voor inbouwen als ie er al
niet standaard inzit.
Btw zou mij niets verbazen dat Audi uberhaupt helemaal niet wil dat de
motoren bijna niet slijten vanwege zo'n motorvoorverwarming.
Dan verdienen ze namelijk niets meer aan hun grooste winstpakker de
onderdelenverkoop etc.
Deze schermafdruk is juist niet van de Webasto. Dat is een andere pagina en de onderdelen ziet er heel anders uit. Die "uitlaat" die ik heb, en ook in deze afdruk staat, zit niet bij dat Webasto verhaal.Oorspronkelijk geplaatst door Treser
Er zit een hulp-kachel in de auto ivm. het sneller opwarmen van de hele santemekraam. In m'n instructieboekje staat dat alle A8 diesels dat hebben.Oorspronkelijk geplaatst door Treser
Ik ga zo naar Coen en dat zal ik het vragen.