Nou, dat issie bij de BMW van ma zeker niet.
Onze a3 heeft de af- fabriek volledige standkachel van webasto. Hij doet het wel, maar volgens mij niet voor 100% Als hij een half uur heeft gestookt is de auto ontdooid en er komt warme lucht uit de roosters, maar de motortemp is maar 50 graden. Dit moet na 30 min toch wel 90 zijn?
Nee hoor, de koelwater temp naar 90 graden gaat niet lukken met standkachel.
Volgens mij slaat hij ook af na 50 minuten.
Als je dat wil moet je een skandenavie pakket ergens scoren.
stekkertje in stopcontact en theezetten van je koelwater na een paar minuutjes
50 graden is toch prima, hoe warm wil je hem hebben? Moet je kijken wat je motor er normaal gesproken voor moet doen om hem op 90 graden te krijgen, je zou niet willen dat diezelfde hoeveelheid brandstof elke keer door je standkachel gejaagd wordt.
Dat is niet te doen, moet je kijken hoeveel warmteverlies je weer hebt met een groot motorblok in de kou. Als ik mijn 1.9tdi stationair laat draaien in de winter en ik druk op econ met als gevolg dat de electrische voorverwarmer uit gaat dan kan hij 90 graden niet eens vasthouden en loopt hij langzaam terug.
MXXL, heb jij ook een standkachel dan? Dat je een bijverwarmer hebt? Want volgens mij heb ik geen bijverwarmer op mijn B6 1.9... Zo wel bouw ik dat ding snel om naar standkachel.
Ik heb volgens mij hooguit een paar gloeipluggen in het koelcircuit, maar zou mij niet verbazen als ik die zelfs niet heb, want dat ding krijgt zichzelf nouwelijks warm in deze dagen...Laat staan als het écht koud is.
Dsarom schreef ik al dat ik een volle standkachel heb en geen halve. Bij een volle is geen sprake van bijverwarming, maar van voorverwarming. Het is een 5KW ding. Dat zou toch wel in een half uur een paar liter koelvloeistof moeten kunnen verwarmen?
Bijverwarming is sowieso voorbehouden aan dieselmotoren, door het hoge rendement krijgen die het koud in de winter, bij ottomotoren moet het wel heel gek lopen wil hij niet warm worden met gesloten thermostaat.
Vergis je niet in die paar liter koelvloeistof, het gaat ook gewoon om een lomp stuk aluminium/staal wat gewoon in de buitenlucht staat. dat krijg je niet zomaar op 90graden hoor..
Is het niet zo dat het opwarmen van het interieur voorgaat en wanneer dat min of meer bereikt is, dat dan het koelsysteem wordt opgewarmd? Wellicht als je de interieur temp verlaagt, dat er meer tijd is om het koelwater op te warmen. (aan de andere kant, waarom zou je het doen?)
Koelwater op 90 gr krijgen is een utopie. Gaat een standkachel (ook een 5KW) niet voor elkaar krijgen. Maar waarom zou je dat willen? Het gaat er imo om dat je koude start wordt omzeild & dat het al lekker op temp is als je instapt.
Je kan de kachel volgens mij nog langer laten draaien, maar dat levert je geen hogere koelwatertemp op. Wel een lege accu
De Koelwatertemperatuur moet eerst rond de 50 graden zijn, daarna gaat pas de interieurfan aan om het interieur te verwarmen. Er zit geen klep ofzo tussen die bepaald dat het interieur voorgaat... Interieur verwarmen met koude koelvloeistof schiet ook niet op :-)
Bij aftermarket word er wel eens een one-way klep gemonteerd, zodat bij koudere koelvloeistof het koelcircuit kleiner is, zodat idd het interieur sneller verwarmd kan worden. Wellicht dat zo'n klep er op een fabrieks systeem ook tussen kan...
Heb je al eens met een Webasto dealer contac gelegd? (ipv de Audi dealer)
Mijn ervaring is dat na een half uur de cabine wel lekker warm is maar de kvs meter nog niet uit de hoek komt.
Hoeft ook niet, als je gaat rijden is de kvs binnen no-time op 90 graatjes, dan wordt er pas echt arbeid verricht.
Je kunt hem ook eens een uur laten bleren, zal ie allicht wat warmer zijn, maar of dat economisch is betwijvel ik.
In mijn vorige auto heb ik een Webasto laten inbouwen. Onderaan dit bericht zie je de technische gegevens uit het boekje.
De tijd dat de thermo top moest functioneren was instelbaar tot één uur in stapjes van 10 minuten. Bij de plaatsing van de standkachel werd ook een apart aanjager relais geïnstalleerd. Voorrang voor opwarming van de motor als de temperatuur van het koelwater onder de 50ºC is komt hiermee volgens mij dus te vervallen.
In mijn huidige A4 heb ik een af-fabriek standkachel. De werkingsduur is in te stellen tot één uur in stappen van 15 minuten. De kachel werkt perfect, maar een temperatuur van 90ºC heb ik tijdens het gebruik hiervan nog nooit gezien. Ook de fan gaat blazen voordat een koelwatertemperatuur van 50ºC is bereikt.
Als je echt van mening bent dat de standkachel minder warm wordt, dan zou ik denken aan een verkeerd signaal van de temperatuursensor van de standkachel.
Maar zoals hieronder al vermeld zou de temperatuur niet boven de 70ºC moeten komen.
Webasto Thermo Top C installation manual:
2. General Description
In order to minimise the battery's workload the heater switches from full-load operation to part-load operation after reaching a water temperature of 72 °C.
In this mode of operation the heater operates with extremely low noise and particularly low power and fuel consumption.
2.4.2 Temperature Sensor
The temperature sensor senses the coolant temperature in the heat exchanger of the heater as an electrical resistance. This signal is routed to the control unit for processing.
2.4.3 Overheat Protection
Overheat protection, controlled by a temperature resistor, protects the heater against undue operating temperatures. Overheat protection responds at a water temperature in excess of 105 °C and switches the heater off.
Grtz, Jeroen
Onze 1.9TDI's hebben een bijverwarmer, alleen helaas is dit een electrische. De bijverwarmer zit voor de kachel van het interieur. Als de temperatuur onder een bepaalde waarde komt gaat die electrisch meeverwarmen. Doordat deze voor de kachel zit helpt hij het interieur te verwarmen en de motor. Bij mij is hij dermate effectief dat ik voordat ik de straat uitrijd (200m) al de eerste warme lucht voel. De motor en het interieur is ook altijd snel op temperatuur. Overigens kan je de voorverwarmer uitschakelen door de "Econ" knop in te drukken. Dan heeft de auto er beduidend meer moeite mee om op te warmen.
Helaas is deze bijverwarmer niet om te bouwen naar een voorverwarmer. Ik zou er graag 1 willen maar vindt hem simpelweg te duur.
Als die van jou nu al nauwelijks op temperatuur komt moet je op zoek gaan naar de oorzaak want dat is echt neit gebruikelijk bij dit type motor
Jeroen, weer wat geleerd. ik heb een eberspaecher retrofit. Gezien mijn ervaring met dit merk bij eerdere auto's ben ik hierbij gebleven. Bij eenA6 4f kon er sowieso geen oem integratie worden bereikt. Mijn kachel dealer, dera in arnhem, heeft het tot de bodem uitgezocht (oud vag medewerker) en kwam met dit bericht. Webasto en eberspaecher werken op hoofdlijnen gelijk afaik.Oorspronkelijk geplaatst door APLS
Bij mijn vorige auto (Multivan) begon de blower ook gelijk te lopen. Bij mijn allroad doet hij dit niet, blazen begint pas als eea aan het lopen is. De kachel start op, gaat branden en als hij brandt komt na een tijdje die blower erin. Als eea op temperatuur begint te komen schroeft hij zelf het vermogen terug.
Als de kachel nu anders draait dan eerst adviseer ik de unit door een specialist (in mijn geval dera, bas) te laten nakijken en testen. Dat kost je de kop niet en heb je zekerheid.
Het meest geniet ik van mijn kachel als hij s'ochtends op vol vermogen staat te draaien. De kachel van de polo van de mrs staat dan vaak ernaast te draaien. De krantenjongen vroeg vorig jaar met oud&nieuw of het nou gevaarlijk was.
De kachel in mijn oldie VW transporter heb ik een jaar of tien geleden compleet gereviseerd. De (gratis) hulp die ik toen kreeg vanuit eberspaecher duitsland was zo indrukwekkend dat ik als klant sindsdien geen reden meer heb om naar een ander merk kachel te kijken. Ondertussen is audi naar webasto geswitched als oem leverancier.
Hier dezelfde ervaringe als bovenstaande.
Orginele standkachel in mn A6 en zelfs als je interieur knap warm is van binnen, dus na 40 min draaien, en ik start de auto is mijn koelwater niet op 90 graden...
Hoogstens halverwege.........
Als de verbranding van een 6 pitter het koelwater op 90 graden krijgt, lijkt dat me voor een relatief klein kacheltje best moeilijk.
Buiten dat, zodra het koelwater gaat pompen zal er door uitstraling in de leidingen etc heel veer verlies optreden.
Danny.