Resultaten 1 tot 13 van de 13
    1. #1

      Standaard Zuiger 2.3 20V glijdt heel stroef na nieuwe zuigerveren

      Hallo,

      Ik ben bezig met een motor revisie, en ben bezig met de montage van de zuigers met nieuwe zuigerveren, nu krijg ik de olieschraapveer niet in de cilinder het lijkt net alsof de ring een te grote diameter heeft. Het gaat on een 3delige olieschraapveer met een spiraal en 2 veren aan beide kanten. De zuigerveren passen wel goed. Ik vroeg me af hoe ik dit moet oplossen en of hier een trucje voor is. Ik denk dat dit ook niet lukt met een veertang.

      Mvg Mike

    2. #2

      Standaard re: Olieschraapveer 2.3 20V wil niet in cilinder

      Wat voor motor?
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    3. #3

      Standaard re: Olieschraapveer 2.3 20V wil niet in cilinder

      Audi 90 2,3liter 20v 5 cilinder

    4. #4

      Standaard Re: Olieschraapveer 2.3 20V wil niet in cilinder

      Topictitel aangepast.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    5. #5
      Kees B's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      01 2010
      Leeftijd
      69
      Posts
      1.369
      Kudos
      3
      Auto
      Audi Q5
      Land
      Land

      Standaard Re: Olieschraapveer 2.3 20V wil niet in cilinder

      Heb je de olieschraapveren ook los in de cilinder geplaatst? Dus één veer netjes recht erin zetten, zoals je doet wanneer je de slotspeling wilt meten? Als dat al niet lukt zijn de veren idd te groot, mss per ongeluk overmaat? Als dat wel lukt, en met de correcte slotspeling, dan is de passing in de zuiger niet goed.
      Overigens gebruik je voor de 3-delige schraapveer géén verentang, montage gaat met de hand, deel voor deel. Op internet staat een duidelijk instructiefilmpje.
      Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
      A6 Avant 2.4 Multitronic 2001


    6. #6

      Standaard Re: Olieschraapveer 2.3 20V wil niet in cilinder

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
      Heb je de olieschraapveren ook los in de cilinder geplaatst? Dus één veer netjes recht erin zetten, zoals je doet wanneer je de slotspeling wilt meten? Als dat al niet lukt zijn de veren idd te groot, mss per ongeluk overmaat? Als dat wel lukt, en met de correcte slotspeling, dan is de passing in de zuiger niet goed.
      Overigens gebruik je voor de 3-delige schraapveer géén verentang, montage gaat met de hand, deel voor deel. Op internet staat een duidelijk instructiefilmpje.
      Hoeveel moet de slotspeling zijn? Ik meet 0.55mm

    7. #7

      Standaard Re: Olieschraapveer 2.3 20V wil niet in cilinder

      Heb je al zo een klemband geprobeerd die zij speciaal voor zuigers in het motorblok te monteren

      9200000083440231.jpg

    8. Ad
    9. #8

      Exclamation Zuiger glijd heel stroef na nieuwe zuigerveren

      Hallo,

      ik heb nieuwe zuigerveren op mijn zuigers geplaatst en van te voren de slotspeling opgemeten, deze was 0.55mm nadat ik de zuiger geplaatst heb gaat deze heel zwaar in de cilinder op en neer. Is dit normaal bij nieuwe zuigerveren? Ik heb alles goed ingeolied bij montage.

      graag hoor ik of dit normaal is of niet voordat ik verder ga met montage.

      met vriendelijke groet,

      Mike Mul

    10. #9
      jos_br's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      11 2003
      Leeftijd
      59
      Posts
      1.039
      Kudos
      13
      Auto
      Audi TT
      Land
      Land

      Standaard re: Zuiger 2.3 20V glijdt heel stroef na nieuwe zuigerveren

      De groeven goed schoon gemaakt?

      Jos.

    11. #10

      Standaard Re: Zuiger 2.3 20V glijdt heel stroef na nieuwe zuigerveren

      Samengevoegd met vorige topic over dezelfde klus, nogmaals motortype toegevoegd. Lees ook eens de forumreglementen door.
      WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

    12. #11

      Standaard Re: Zuiger 2.3 20V glijdt heel stroef na nieuwe zuigerveren

      Deleted
      Laatst gewijzigd door Mikemul; 08-09-19 om 11:43.

    13. #12

      Standaard Re: Zuiger 2.3 20V glijdt heel stroef na nieuwe zuigerveren

      Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jos_br Bekijk Berichten
      De groeven goed schoon gemaakt?

      Jos.
      Ja zijn goed schoongemaakt

    14. #13
      al_bundy's Avatar
      Algemeen Auto Social
      Sinds
      04 2006
      Leeftijd
      39
      Posts
      2.685
      Kudos
      4
      Auto
      Audi 80

      Standaard Re: Zuiger 2.3 20V glijdt heel stroef na nieuwe zuigerveren

      Speling van de veerring zou tussen 0.25 en 0.5mm moeten zitten (veer op ~2cm van onderkant cilinder)
      Weet je zeker dat de veerringen goed gemonteerd zitten? De meeste hebben een markering hoe ze op de zuiger moeten zitten (bv 'TOP').
      Zijn de cilinders nog bewerkt? Zijn deze goed schoon gemaakt? Heb je deze goed in de olie gezet? Idem voor de zuiger.
      Zijn de groeven echt goed schoon?
      Passen de ringen wel bij deze zuigers? Heb je ze vergeleken met de oude ringen?

      Vergeet ook niet om de ringen 120grd van elkaar te verdraaien zodat de openingen niet boven elkaar zitten.

      De zuigers mogen opzich iets van weerstand hebben, maar het mag niet stroef gaan. Als je krassen in de zuigerwanden ziet komen dan zit er zeker iets niet goed.
      Met de hand moet je de krukas zeker kunnen verdraaien.

    Forum Rechten

    • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
    • Je mag geen reacties plaatsen
    • Je mag geen bijlagen toevoegen
    • Je mag jouw berichten niet wijzigen
    •