Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 45

Onderwerp: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

  1. #21
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Vanmorgen heb ik de auto afgeleverd bij de garage om de lekkage op te sporen. Hij zoog wat valse lucht aan bij de door mij gemonteerde oliepeilstok (waar normaal een dop zit), maar daarmee was het probleem niet verholpen. Bij nader onderzoek blijkt hij olie te lekken tussen bak en motor, de krukaskeerring wordt hierbij verdacht. De combinatie met de foutmelding m.b.t. te arm lopen van de motor en meldingen over valse lucht doen vermoedden dat hierdoor het trillen wordt veroorzaakt. 100% garantie kunnen ze echter niet geven, maar het lijkt er wel op. Verder is er toch een motorsteun niet helemaal goed meer, dit helpt natuurlijk ook niet mee.

    Het lijkt erop dat ik hetzelfde heb als in dit topic: https://www.audiforum.nl/forum/model...ng-po0171.html

    Dit gaat sowieso weer een bult geld kosten aangezien de bak er onderuit moet, € 1000,- minimaal gaf hij aan. Ze raadden mij aan om dit bij de verkopende partij neer te leggen, gezien de wettelijke jaar garantie die je tegenwoordig hebt. Hopelijk kan ik via die weg nog iets besparen.

    Al met al weer een enorme domper gezien de enorme problemen die ik met mijn vorige auto heb gehad.
    Laatst gewijzigd door Janneman82; 05-12-23 om 15:08.
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  2. #22
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Eerder gezien hier op het forum van manfred of zoiets ?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  3. #23
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Hier ook 1
    https://www.audiforum.nl/forum/model...ng-po0171.html

    Let op dat je dus een keering krijgt nieuwe versie als die er niet in zit, en geen imitatie ding.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #24

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Eerder gezien hier op het forum van manfred of zoiets ?
    inderdaad @manfred had het ook https://www.audiforum.nl/forum/techn...ml#post1915541
    S5/F5 Sportback MY2018 Myhtos Zwart -> Retrofits Topic S5/F5
    ex A5/8T Sportback 1.8 TFSi H6 ProLine S, 6-2013 ->
    Retrofits Topic A5/8T
    ex A4/8K-B8 Sedan1.8 TFSi H6 ProLine 9-2009-> Retrofits Topic A4-B8/8K
    ex A4-B7 2005, A4-B6 2001, A4-B5 1996, 80-B3 1988 VCDS regio zld

  5. #25
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    De foutmeldingen die ik krijg kloppen aardig als ik dat vergelijk met deze andere gevallen, alleen loopt die van mij wel prima stationair. Ik vraag me alleen af of dit ook het resoneren van het blok veroorzaakt, dit lees ik bij anderen namelijk niet.

    Ik heb een sterk vermoeden dat het lekken van de krukaskeerring eerder een gevolgschade is van iets anders dan dat dat de daadwerkelijk oorzaak is. Bij de revisie 5000 kilometer geleden zou de keerring ook vernieuwd moeten zijn, toch? Het lijkt me sterk dat deze na zo'n korte tijd de geest geeft. Kan een verkeerde montage van de krukaspoelie deze schade ook veroorzaken?

    Het zal ander de "Vorsprung durch Technik" wel zijn.
    Laatst gewijzigd door Janneman82; 07-12-23 om 08:26.
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)


  6. #26
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Zojuist met de garage gesproken waar ik de auto heb gekocht en hij is bereidt om de helft van de kosten op zich te nemen, daar kan ik prima mee leven. Waarschijnlijk laat ik bij vervanging van de krukaskeerring ook gelijk de koppeling mee pakken, afhankelijk van wat ze aantreffen. De auto heeft 210.000 km gelopen en ik weet niet of de koppeling al is vervangen.

    Op de offerte zijn ook gelijk de motorsteunen links/rechts opgenoemd omdat er een scheurtje in zit. De totale kosten om deze te vervangen komt echter bijna net zo hoog uit als de reparatie van de krukaskeerring, namelijk zo'n € 685,- incl. btw. Die laten we voorlopig dus nog maar even zitten.

    Hopelijk kan hij snel gerepareerd worden, ik laat uiteraard nog wel weten of dit alle resonantie problemen gaat oplossen.

    *edit: 9 & 10 januari wordt hij gerepareerd (helaas niet eerder plek), mijn bevindingen volgen nog.
    Laatst gewijzigd door Janneman82; 09-01-24 om 15:30.
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  7. #27
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Zojuist gebeld door de garage en (zoals ik al wel een beetje verwacht had) dubbelpech; zowel de koppeling als het dubbelmassa vliegwiel zijn versleten, auw!
    Het vliegwiel had dusdanig veel speling dat dit ook heel goed de trilling kan veroorzaken, hopelijk is het daarmee dus ook daadwerkelijk opgelost.
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  8. Ad
  9. #28
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janneman82 Bekijk Berichten
    Zojuist gebeld door de garage en (zoals ik al wel een beetje verwacht had) dubbelpech; zowel de koppeling als het dubbelmassa vliegwiel zijn versleten, auw!
    Het vliegwiel had dusdanig veel speling dat dit ook heel goed de trilling kan veroorzaken, hopelijk is het daarmee dus ook daadwerkelijk opgelost.
    Denk niet dat het vliegwiel de trilling oplost, dat is vaak stationair en bij gas los zeggen ze, ik heb bij mijn 2.0Tfsi ook een nieuwe geplaatst omdat de oude redelijk speling had maar er trilde of schudde niets met die oude.

    Zie de speling
    https://youtube.com/shorts/d1D7153NcIs?feature=shared
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 09-01-24 om 20:12.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #29
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rol-Co Bekijk Berichten
    Denk niet dat het vliegwiel de trilling oplost, dat is vaak stationair en bij gas los zeggen ze, ik heb bij mijn 2.0Tfsi ook een nieuwe geplaatst omdat de oude redelijk speling had maar er trilde of schudde niets met die oude.

    Zie de speling
    https://youtube.com/shorts/d1D7153NcIs?feature=shared
    Hmm naja het zal in elk geval iéts doen. Als hoofdverdachte blijft dan de motorsteunen over, die pak ik echter op een later moment aan.

    Het blok, koppeling en vliegwiel zijn dan in 1 jaar alleemaal vernieuwd, hopelijk kan ik het daarmee een paar jaar volhouden.
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  11. #30
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    De A4 rijdt weliswaar een stukje beter met de nieuwe koppeling, maar helaas heeft dit het rauwe lopen en trillen (vooral tussen 2000 en 3000 toeren) niet verholpen. Bij het ophalen gaf men nog aan dat ik het verschil direct zou merken, de monteur heeft er mee gereden en gaf aan dat de trillingen weg zijn. Niet dus! Het is echt zo ontzettende frustrerend omdat anderen het kennelijk niet voelen.

    Oftewel het probleem waarvoor ik 'm eigenlijk naar de garage heb gebracht is er nog en ik ben ruim € 2000,- kwijt voor iets wat ik amper merk, zucht...

    De motorsteunen zijn weliswaar niet vernieuwd, maar ik geloof gewoon niet dat dit de oorzaak is. Dit kan volgens mij niet zorgen voor het extra geluid.
    Zal het dan toch in de timing van de nokkenas kunnen zitten??
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  12. #31
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janneman82 Bekijk Berichten
    Zal het dan toch in de timing van de nokkenas kunnen zitten??
    Dat is in twee minuten te checken met VCDS. Daarmee kun je het uit de pas lopen van de nokkenassen uitlezen bij draaiende motor, uitgedrukt in graden. Moet dicht bij 0 liggen, heb bij mijn Q5 na het vervangen van de distributieketting -0,77 graden gemeten. Door kettingrek kan deze waarde iets oplopen, bij -5 graden wordt het tijd voor een nieuwe ketting.

    De timing van de balansassen is zo helaas niet te checken, daarvoor moet de voorkant van de auto eraf en het onderste distributiedeksel.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 16-01-24 om 11:31.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  13. #32
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.134
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Ik was er al bang voor helaas.

    Ik ben bang dat je zal moeten wachten tot het duidelijker wordt, dan is het misschien beter te lokaliseren.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #33
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Zojuist op weg naar het werk ging het motorstoringslampje weer aan, dus even snel uit gelezen met OBDeleven en wederom foutcode P0171 (mengsel te arm). Het probleem werd dus duidelijk niét veroorzaakt door de lekkende krukaskeerring. Toch gek want ze hebben hem aan de rookmachine gehangen en daar kwam verder niets uit behalve wat valse lucht langs de door mij geïnstalleerde oliepeilstok. Deze had ik afgelopen weekend al weer vervangen door de originele dop om dit verder uit te sluiten.

    Niks dan ellende toe toe met dit kwaliteitsproduct uit Ingolstadt helaas. Straks maar weer de garage bellen dus.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Dat is in twee minuten te checken met VCDS. Daarmee kun je het uit de pas lopen van de nokkenassen uitlezen bij draaiende motor, uitgedrukt in graden. Moet dicht bij 0 liggen, heb bij mijn Q5 na het vervangen van de distributieketting -0,71 graden gemeten. Door kettingrek kan deze waarde iets oplopen, bij -5 graden wordt het tijd voor een nieuwe ketting.

    De timing van de balansassen is zo helaas niet te checken, daarvoor moet de voorkant van de auto eraf en het onderste distributiedeksel.
    Ik heb enkel OBDeleven tot mijn beschikking, enig idee hoe ik dat hiermee kan checken? Ik vond iets over kanaal 93 uitlezen in de live data binnen de controle unit van de motor, kan dat kloppen?
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  15. #34
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Janneman82 Bekijk Berichten
    Ik heb enkel OBDeleven tot mijn beschikking, enig idee hoe ik dat hiermee kan checken? Ik vond iets over kanaal 93 uitlezen in de live data binnen de controle unit van de motor, kan dat kloppen?
    Heb geen ervaring met OBDeleven, hopelijk kan iemand anders helpen.
    Zo zag het er met VCDS bij mij uit:Schermafbeelding 2024-01-16 122352.jpg

    Edit: toch blijft de PCV klep voor mij een verdachte, ook al is die al gecheckt. Het is een gecompliceerd geval, en staat als een “service item” bekend. Kost niet veel en is snel te verwisselen. (Aanleiding: mengsel te arm, motorgeluid, is plotseling ontstaan, slechte motorloop en -trillingen, krukaskeerring lekte).
    Laatst gewijzigd door Kees B; 16-01-24 om 12:27.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  16. #35
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Zojuist via OBDeleven het één en ander kunnen uitlezen en dit komt eruit:



    Zo te zien een afwijking van 0.64 graden, dus ruim binnen de marge. Dat geeft de burger moed!

    Ik kan de auto zo langsbrengen bij de garage en ze gaan 'm nogmaals uitlezen en bekijken wat de eventuele vervolgstappen zullen zijn.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Kees B Bekijk Berichten
    Edit: toch blijft de PCV klep voor mij een verdachte, ook al is die al gecheckt. Het is een gecompliceerd geval, en staat als een “service item” bekend. Kost niet veel en is snel te verwisselen. (Aanleiding: mengsel te arm, motorgeluid, en is plotseling ontstaan).
    Ik zal het ze er zo dadelijk nogmaals op wijzen, al hebben ze deze al eens los gehad en bekeken.

    In de logs zie ik dat de foutmeldingen enkel komen bij stationair toerental, dus onder 1000 toeren. Een vacuüm lek komt zover ik lees hoofdzakelijk bij lage toeren naar voren, dus je zou in de goede richting kunnen zitten.

    Wordt vervolgd!
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  17. #36
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Als het nog de originele PCV klep is (hebben ze de datum erop toevallig ook bekeken?) is het sowieso een no-brainer, zou ik zeggen. Er kunnen meerdere inwendige zaken fout gaan met die klep. Een gescheurd membraan is duidelijk, maar een lekkend ventiel is nog niet zo makkelijk om vast te stellen.
    Laatst gewijzigd door Kees B; 16-01-24 om 12:38.
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  18. #37
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    De A4 is weer aan de rookmachine gehangen en ditmaal was duidelijk te zien dat het bij de PVC klep weg komt, je had dus gelijk Kees.

    Het is echter niet hem membraam zelf (wat vaak stuk gaat) maar het klepje er bovenop wat niet goed afdicht. Je hoorde 'm duidelijk sissen en dit houdt op als je 'm aandrukt. De vorige keer was dit waarschijnlijk niet opgevallen omdat hij de weg van de minste weerstand kiest, wat toen de krukaskeerring was. Het was dus én én.

    De afspraak gemaakt om de gehele carterventilatie met buizen te vervangen aanstaande vrijdag. Er zat ook geen originele carterventilatie op maar een aftermarket, hoeft niet wat te zeggen maar toch.
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

  19. #38
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Goede aktie!
    We zijn zeer benieuwd of straks beide issues (motorlampje en trillingen) verholpen zijn!
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  20. #39
    Kees B's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2010
    Leeftijd
    73
    Posts
    2.656
    Kudos
    3
    Auto
    Audi Q5
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    En, @Janneman82, ik las dat een en ander is gedaan.
    Is nu alles oké?
    Q5 2.0 TFSI S-Tronic 2010
    A6 Avant 2.4 Multitronic 2001

  21. #40
    Janneman82's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2020
    Posts
    79
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: A4 1.8 TFSI - hevige resonanties van motor

    Nou, helaas niet. Ja hij rijdt beter met de nieuwe koppeling en vliegwiel en het is fijn om te weten dat hij geen olie meer lekt (foutmeldingen zijn ook verdwenen), maar de initiële klacht van het resoneren/trillen en brommen is hetzelfde gebleven.

    Het trillen kan zoals men aangeeft bij de motorsteun weg komen, maar het extra geluid is mij nog steeds een raadsel.

    De portemonnee blijft voorlopig echter even gesloten gezien het geld dat dit geintje tot nu toe gekost heeft.
    Audi A4 Avant 1.8 TFSI Pro Line S (2012)

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •