Resultaten 1 tot 9 van de 9

Onderwerp: EFI 034 injectie

  1. #1

    Standaard EFI 034 injectie

    Zijn er nog mensen die ervaring hebben met het EFI 034 injectiesysteem ?
    Dit systeem wordt vaak gebruikt bij het verder opvoeren van de 5 cilinder 10V motoren.

  2. #2

    Standaard

    Nog niet voorbij zien komen, wel een andere type (MegaSquirt) onder elektronica:
    http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=65
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  3. #3
    Guest

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Nog niet voorbij zien komen, wel een andere type (MegaSquirt) onder elektronica:
    http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=65
    Megasquirt is een leuk injectiesysteem maar niet geschikt voor hoog vermogen (=turbo) 5 cilinders. Om een gewone K-Jetronic te vervangen is het overigens een uitstekende keuze.

  4. #4
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Dat Megasquirt is dus iets wat Stragenmitsuko aan het bouwen is?
    En waarom is dat niet geschikt voor I5-turbo's??
    En wat versta je onder hoog vermogen? 200pk?

  5. #5

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
    Dat Megasquirt is dus iets wat Stragenmitsuko aan het bouwen is?
    En waarom is dat niet geschikt voor I5-turbo's??
    En wat versta je onder hoog vermogen? 200pk?
    Ja, Megasquirt is wat Stragenmitsuko bouwt.
    Het is niet geschikt (vind ik) voor de 5 cil.turbo's vanwege het ontbreken van een 5 cil.ontsteking en het ontbreken van sequentiele inspuiting (wattuhh ?)
    Hoog vermogen is zoiets als 270 pk en meer en dan vooral met hoge turbodukken, dus groter dan 1 bar overdruk oftewel 2 bar absoluut. Kijk het is allemaal wel mogelijk hoor, als je perse wilt. Maar vroeg of laat gaat het dan fout en is het einde verhaal (weg zuigers e.d.) en dan kost het meer dan die extra investering van een betere injectie/ontsteking.
    Megasquirt is voor gewone motoren uitstekend geschikt, maar aangezien je met de gemiddelde K/Ke-Jetronic ver genoeg kunt is er geen reden het te vervangen.


  6. #6

    Standaard

    Er zijn diverse al dan niet audi turbomotoren die hierop draaien. Kijk eens op de site van eric Fahlgren
    http://not2fast.wryday.com/
    Die beweert van kort tegen de 300 pk te zitten .

    En het land speed snelheidsrecord , dat was een viercylinder van 1100 of 1300 cc met turbo en waterinjectie hij had iets van een 600 pk in huis. Ook met megasquirt .

    Hier heb je een overzicht van wat er momenteel draait om MS http://members.shaw.ca/megasquirt/itruns.htm

    De ontsteking , dat is een ander verhaal. Dat doet megasquirt niet , alhoewel er al een aantal varianten zijn mét ontsteking . Echter niet voor een vijfcyl.
    Voor het ogenblik ben je met een vijfcyl gelimiteerd tot de standaard ontsteking , of zeer dure aftermarket systemen .


    Pat

    Mijn niet verkeerd verstaan hoor , efi034 is goed , alleen niet voor mijn budget weggelegd
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  7. #7
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Ok.
    Ben van plan dit spul op een UrQ 10V te zetten. Hoger dan 1 bar kom ik toch niet en standaard heeft ie 200pk.
    Maar echt veel kan je met die mechanische injectie toch niet doen lijkt me. Vandaar dat EFI.
    En ik zal dat systeem toch niet tot het gaatje pushen, wordt gewoon voor de fun.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    De map sensor gaat tot 2.5 bar .
    De ingespoten hoeveelheid brandstof is hoofdzakelijk afhankelijk van de grootte van je injectoren .
    Met een kleine injector kun je een grasmaaier doen draaien, met 8 grote een zes liter V8 .
    In beide gevallen blijft de sturing hetzelfde .

    Tegen de tijd dat jij zover bent Ferry , heb ik m'n 200 a lang - hoop ik - op ms draaiend .
    Dan kan ik uit ervaring spreken in plaats van zuiver theoretisch .

    Rien , wat ik nooit heb begrepen :
    Hoe stel je een ontsteking af ? Ik bedoel voor de brandstof heb je feedback van lambda sonde of nog beter , van een breedband sonde .
    Hoe doe je dat met de ontsteking ?
    Je kan toch niet constant tegen de pingelgrens gaan aanrijden of wel ?

    Nog een vraagje , had je die 7A ook opgevoerd ?

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  10. #9

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Rien , wat ik nooit heb begrepen :
    Hoe stel je een ontsteking af ? Ik bedoel voor de brandstof heb je feedback van lambda sonde of nog beter , van een breedband sonde .
    Hoe doe je dat met de ontsteking ?
    Je kan toch niet constant tegen de pingelgrens gaan aanrijden of wel ?

    Nog een vraagje , had je die 7A ook opgevoerd ?

    Pat
    De beste manier van afstellen is op een waterrem of desnoods rollenbank. Hoewel het raar klinkt van die pingelgrens, dat is nou juist de kunst om daar net onder te gaan zitten want vaak zit daar de meeste winst in vermogen en het laagste verbruik. En dat is ook de reden waarom een injectie van hoog opgevoerde motoren zo'n complexe regeling hebben. Alle latere motoren zoals de MC (200),7a,RS2 en noem maar op hebben zo'n regeling. De regeling kijkt continue naar klopsignalen (geen klopgeest) en regelt per cilinder eventuele de ontsteking terug. Op deze manier kan je dus altijd maximaal rendement (en dus pk's) halen zonder een blok naar de Filistijnen te helpen. Dat is ook de reden dat die nieuwere turbomotoren een hogere compressie hebben dan de oudere. (1 : 9 en hoger !)

    Die 7A die ik in de 80 had was niet opgevoerd. Destijds was ik nog niet zover om die injectie te veranderen en laten doen (1992 ?) was toen erg duur. En 170 pk op 1100 kilo is niet slecht, zeker toen niet.

    Begrijp je nou het verschil tussen b.v. Megasquirt en EFI034 ?

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •