Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: brandstofmeter 80 (B4)

  1. #1

    Standaard brandstofmeter 80 (B4)

    Ik ben in het bezit van een Audi 80, 1.9 td, 1994. Ik heb een probleem met mijn brandstofmeter. Als ik mijn mijn tank helemaal voltank, geeft de meter 80% aan. Als ik dan +/- 55o km heb gerden staat de wijzer helemaal in het rode gedeelte. Vandaag heb ik al de vlotter vervangen, maar dit had geen resultaat. Weet iemand een oplossing?

  2. #2
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Hallo en welkom op het forum.
    Zelf weet ik de oplossing niet, maar het is hier algemeen bekend dat de brandstofmeters geen betrouwbare indicator zijn voor de hoeveelheid benzine die nog in de tank zit.
    Er zijn al heel wat onderwerpen die hierover gaan, misschien dat hier iets in staat wat je zou kunnen proberen. Hier: http://www.audiforum.nl/phpBB2/search.php kun je zoeken op trefwoord.

    Suc6 en veel plezier hier,

    ACOQ
    Koekje erbij?

  3. #3

    Standaard

    @Moderator:
    --> Techniek?

    Maar het rode gebied wordt goed aangegeven, alleen een volle tank is 80%?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  4. #4

    Standaard

    Bij volle tank geeft hij 80% aan, maar al na 550km geeft hij aan dat hij leeg is. Terwijl ik toch minimaal 900km met een volle tank moet kunnen rijden. Als ik dan ga tanken als de wijzer in het rode gebied staat, kan ik maar 35 a 40 liter erbij gooien. Best irritant dus, want ik weet dat de tank nog helemaal niet leeg is. Voor alle zekerheid tank ik toch maar als de wijzer in het rode gebied staat.Maar dat betekent wel dat ik veel vaker moet tanken.

  5. #5
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keitheurlings
    Als ik dan ga tanken als de wijzer in het rode gebied staat, kan ik maar 35 a 40 liter erbij gooien.
    Dat is weinig, ik heb mijn tank een keer bijna leeg gereden er ging toen +/- 68 liter in.
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000


  6. #6

    Standaard

    Zozo, dan had je niet langer moeten wachten met tanken.
    De tank is namelijk 68 liter groot.

    Als ik op mijn metertje af ga, en net zo lang doorrij tot ie helemaal leeg aan geeft, gaat er ca. 64 liter in. Dit is tanken totdat de slang zelf uit klapt.
    Audi 80 CD 5S 1982 & Audi 80 quattro type 85 1983
    Audi 80 quattro 2.3e B4 1992 & Audi Cabriolet 2.3e 1993
    Audi A4 Avant 1.8T Pro Line 2004 & Audi A3 Sportback 1.9 TDI 2009

  7. #7
    audi80's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    7.567
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4 Allroad

    Standaard

    Klopt, 5 meter voor de pomp kapte hij ermee, het was de 1e keer dat ik met deze auto ging tanken.

    Ik was nog de meter van de vorige gewend, als die op een bepaalde stand stond wist ik dat er nog +/- 5 liter in zat en bij me huidige moet ik echt gaan tanken als hij bij het rood in de buurt komt.

    Het zijn zeker geen preciesie instrumenten maar je leert de meter na een aantal keer tanken wel kennen. :wink:
    Huidige auto: A4 Allroad 2.0 TFSI S-Tronic 2011
    Verleden: Audi 80 1.8E 1990 , Audi 80 2.0E 1993 , Audi A6 2.4 quattro 2000

  8. Ad
  9. #8
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    De mijne zakt ook heel langzaam, maar als hij zakt doet ie dat als een tierelier :?
    Ik ga dus ook maar tanken als de meter begint te zakken.
    Meestal is dat maar 50 liter, maar benzine is gegarandeerd
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

  10. #9

    Standaard

    Het probleem is opgelost!!!
    Na wat zoeken op dit forum, vond ik een goede tip: Het vreemde knopje bij de brandstofmeter. Vanmiddag heb ik de klok uitgebouwd, en inderdaad: je kan de brandstofmeter hier instellen.
    Maar het kan nog makkelijker: Als je het dopje van het "vreemde knopje" afhaalt, kun je de brandstofmeter met een imbus-sleuteltje instellen. Een kwestie van seconden....
    En dan te bedenken dat de Audigarage 85 euro vroeg, om alleen door te meten. Blij dat ik dit niet gedaan heb.

  11. #10

    Standaard

    Damn, nu herinner ik het me :oops: . Dat van het kapje stond ook al in dat topic.

    Maar in ieder geval: zoekt en gij zult vinden...

    Hmm, kennen ze bij die garage alleen een uurtarief in combinatie met een kwartier koffie drinken??
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  12. #11
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.558
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Heb je al geprobeerd om de brandstofmeter in het instrumentarium aan te passen ?

    Dat moest ik bij mijn 80 Cabrio ook doen. Z'n 70 liter tank was bijna leeg als de naald op 1/4 stond ipv. nog een stukje verder het rode gebied in.
    Als de naald op de helft stond was er 44 liter weg. Er klopte geen jota van.

    Dat heb ik bijgesteld en nu zit er nog 10 liter in de tank als de naald het rode gebied betreed.
    Het is an sich vrij simpel om te doen maar je zal het een paar keer moeten herhalen totdat de aanwijzing naar je zin is. Steeds een klein beetje bijstellen is het devies.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  13. #12
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door keitheurlings
    Het probleem is opgelost!!!
    Na wat zoeken op dit forum, vond ik een goede tip: Het vreemde knopje bij de brandstofmeter. Vanmiddag heb ik de klok uitgebouwd, en inderdaad: je kan de brandstofmeter hier instellen.
    Maar het kan nog makkelijker: Als je het dopje van het "vreemde knopje" afhaalt, kun je de brandstofmeter met een imbus-sleuteltje instellen. Een kwestie van seconden....
    En dan te bedenken dat de Audigarage 85 euro vroeg, om alleen door te meten. Blij dat ik dit niet gedaan heb.
    Da's mooi ....toch weer wat euro's bespaart!...als bij mij de naald tegen het rood aankomt gaat er zo'n 52liter in....dit klopt wel aardig.
    Ik heb ook wel eens aan dat knopje lopen draaien (geen effect)..maar ik zal meteen even kijken of er een imbus onder zit....kan handig zijn mocht ik 'em een keer moeten "bijstellen"

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  14. #13

    Standaard

    het metertje is ook zo lekker nauwkeurig in de bochten :P Een lange doordraaier naar rechts resulteert op 10 liter meer brandstof :P:P En Links 10 liter minder
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

  15. #14

    Standaard

    # Off topic:
    Heb je dan wel eens meegemaakt dat je in een bocht problemen kreeg met je brandstofvoorziening bij het uitkomen? Vol op het gas om eruit te acceleren en dan kan hij geen/onvoldoende brandstof oppompen :?
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  16. #15

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    # Off topic:
    Heb je dan wel eens meegemaakt dat je in een bocht problemen kreeg met je brandstofvoorziening bij het uitkomen? Vol op het gas om eruit te acceleren en dan kan hij geen/onvoldoende brandstof oppompen :?
    hehe nee eerlijk gezegd niet. Maar dan zou de meter al in het rooie moeten staan en dan een lange doordraaier naar links toe... mocht het ooit een keer voorkomen zal ik het wel ff proberen :P:P
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

  17. #16
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    # Off topic:
    Heb je dan wel eens meegemaakt dat je in een bocht problemen kreeg met je brandstofvoorziening bij het uitkomen? Vol op het gas om eruit te acceleren en dan kan hij geen/onvoldoende brandstof oppompen :?
    In de bocht heb ik hier nooit problemen mee gehad. Wel een keer toen ik een beetje bergaf stond. Hij sloeg af (was op weg naar de pomp) . Koppeling in en naar voren laten rollen waar het weer vlak was. Gestart (wat gelukkig ging) en daarna "zuinig" naar de pomp gereden en daar 76 litertjes getankt (gaan er 80 in).
    Koekje erbij?

  18. #17
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.558
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Heb je dan wel eens meegemaakt dat je in een bocht problemen kreeg met je brandstofvoorziening bij het uitkomen? Vol op het gas om eruit te acceleren en dan kan hij geen/onvoldoende brandstof oppompen
    Ja die ken ik inderdaad
    Er zit bv. nog dik 10 liter in de tank maar hij stikt de moord als ik em vloer terwijl je lekker in zo'n lange doordraaier hangt. Was de eerste keer trouwens wel schrikken...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  19. #18

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard

    dat kan ik me zeker voorstellen
    Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro 2008 S-line / Audi A6 Avant 2.0 FSI 2005 Pro-line
    Audi A4 avant 2.5 TDI 2005 Pro-line Business
    Audi 80 2.3e 1992 / Audi Cabriolet 2.3e 1991

  20. #19

    Standaard ook problemen temp.meter?

    je kunt de benzinemeter wel bijstellen met "het vreemde knopje" maar Kijk ook eens even of de temp.meter goed aangeeft (Ca 90gr.).
    geeft deze ook verkeerd aan dan is waarschijnlijk de "spanningsconstanter" [D] defect. Dit apparaatje houdt de spanning voor de gevers exact gelijk (de accuspanning schommelt nl. erg veel).
    Voor een precieze aflezing moet de ingaande spanning naar de gevers altijd gelijk zijn want de meters reageren op een spanningsverschil!!

  21. #20

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.645
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S5
    Land
    Land

    Standaard

    of gewoon een condensator?
    Audi A5 Coupe 3.0TDI quattro 2008 S-line / Audi A6 Avant 2.0 FSI 2005 Pro-line
    Audi A4 avant 2.5 TDI 2005 Pro-line Business
    Audi 80 2.3e 1992 / Audi Cabriolet 2.3e 1991

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •