Pagina 2 van 12 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 238

Onderwerp: 'Het grote sleutelen aan een 80 type 89 topic'

  1. #21
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Ja, dat moet ik ook nog steeds doen bij mijn 1.8S. Ik denk dat een verstopte carterontluchting er de oorzaak van is dat af en toe de carterdruk te hoog oploopt en de motor er een hoop olie uitgooit via de uitlaat. Da's overigens nog maar één keer gebeurd, en niet meer sinds er verse olie inzit.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #22

    Standaard

    Daar zou ik dan ook maar even naar kijken ja... Daar worden ze niet beter van.

    Zolang er nog wat olie nog in je filterhuis komt, kun je er vanuitgaan dat het slangetje nog open is.

    Er komt altijd wel wat vettigheid uit, en da's niet zo'n probleem, zolang het niet heel veel is.

    Zo kun je ook makkelijk checken of je motorslijtage hebt. Haal de dop van het kleppendeksel af terwijl de motor loopt. Glimmende schedel = probleem!
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  3. #23
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Zo, ik ben weer thuis.
    Ik ben aardig bezig geweest.
    Het betreffende slangetje schoongemaakt.
    Getver, daar kwam een geel-achtige brij uit :?
    Maar wel even schoongemaakt.
    In het filterhuis lag bij de eerste controle gisteren niet heel veel olie in, maar toch wel ongeveer 1,5 borrelglas.
    Aangezien ik nu toch goed overal bij kon heb ik het inlaat spruitstuk ook maar ff schoongemaakt, daar lag ook wel wat olie op.
    Dit zal zeker weer een ander probleem zijn? :roll:
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Zo kun je ook makkelijk checken of je motorslijtage hebt. Haal de dop van het kleppendeksel af terwijl de motor loopt. Glimmende schedel = probleem!
    Heb ik ook gedaan en conclusie = geen probleem.
    De verdeelkap ging er met het handigheidje makkelijk af.
    Maar tot mijn grote schrik was de rotor voor 25% vergaan :shock:
    Helemaal zwart geblakerd en deels weg geschroeit!
    De kap zag er aan de binnenkant ook niet goed uit!
    Mijn eerste gedachte was toen:
    Hoe kan het dat ik nog kan rijden? :shock:
    Ik neem aan dat dit mijn start probleem is? :roll:
    Die moet morgen dus maar vervangen worden.
    Als laatste de auto ff getest en hij loopt prima :?

    Nu is mijn volgende vraag dus:
    Hoe haal ik de rotor er van af?
    Waar moet ik op letten?
    En moet ik nog meer vervangen, behalve de rotor en verdeelkap?

    Lee

  4. #24
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    In het filterhuis lag bij de eerste controle gisteren niet heel veel olie in, maar toch wel ongeveer 1,5 borrelglas.
    Nou ik er zo over nadenk.
    Was toch eigenlijk wel minder :oops:
    Het zal een keer een half tot driekwart borrelglas zijn.

  5. #25

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    Aangezien ik nu toch goed overal bij kon heb ik het inlaat spruitstuk ook maar ff schoongemaakt, daar lag ook wel wat olie op.
    Dit zal zeker weer een ander probleem zijn? Rolling Eyes
    Lekke klepdekselpakking, ook een paar euri. Is makkelijk zelf te vervangen.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    In het filterhuis lag bij de eerste controle gisteren niet heel veel olie in, maar toch wel ongeveer 1,5 borrelglas.

    Nou ik er zo over nadenk.
    Was toch eigenlijk wel minder :oops:
    Het zal een keer een half tot driekwart borrelglas zijn.
    Hehe in ieder geval veel.

    Rotor trek je er zo vanaf (naar boven). Nieuwe kost bij Brezan iets meer dan EUR 3,- en bij de dealer EUR 7,- nog wat. Ook verdelerkap kost je de kop niet.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL


  6. #26

    Standaard

    Die olie is wel wat veel ja...

    Maar ik weet dus niet wanneer dat voor het laatst schoongemaakt is, dus even in de gaten houden. Ook het luchtfilter maar ff vervangen lijkt me! Die zal dan ook wel heel vies zijn. En dat helpt ook niet voor een mooie loop.

    Dat de rotor en verdelerkap ingebrand zijn is niet zo vreemd, dat gebeurd vrij snel, maar dit zal wel te erg zijn als ik dat zo hoor.


    Wat ik eerst zou vervangen zijn dus de rotor, verdelerkap, het luchtfilter en de klepdekselpakking.

    Dan maar eens weer zien... En over een paar weken weer even in het luchtfilterhuis kijken.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  7. #27
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ok, dan ga ik vandaag ff bezig
    De kleppendekselpakking kom ik volgende week wel even op terug.
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Maar ik weet dus niet wanneer dat voor het laatst schoongemaakt is, dus even in de gaten houden. Ook het luchtfilter maar ff vervangen lijkt me! Die zal dan ook wel heel vies zijn. En dat helpt ook niet voor een mooie loop.


    Dan maar eens weer zien... En over een paar weken weer even in het luchtfilterhuis kijken.
    Het luchtfilterhuis is deze week voor het eerst open geweest sinds de voetpakking begin januari vervangen is, dus het is wel veel olie, maar ik hou het even in de gaten.

    Enorm bedankt iedereen!

  8. Ad
  9. #28

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Lee
    Het luchtfilterhuis is deze week voor het eerst open geweest sinds de voetpakking begin januari vervangen is, dus het is wel veel olie, maar ik hou het even in de gaten.

    Enorm bedankt iedereen!
    ...maar is toen ook die slang bekeken? Ik had het nl. ook, hele boel van die rommel uit het luchtfilterhuis geveegd en een weekje later weer helemaal vol. Toen ik de kleppendekselpakking ging vervangen en dus ook die slang los trok zat die vol met smurrie, verklaarde dus waarom er een week later weer zoveel zooi in het luchtfilerhuis zat.

    Als je aan die pakking begint: bedenk dat de boutjes in de juiste volgorde aangedraaid moeten worden en zeker niet te hard anders draaien ze door, als je pech hebt! Volgorde zal ik nog wel posten als je wilt, ik meende van buiten naar binnen, kruislings en handvast. Oja, en neem meteen het brandstoffilter even mee als je niet meer weet wanneer die vervangen is.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  10. #29

    Standaard

    hoe staat het oliepeil eigenlijk?

    als dat iets te hoog staat gooit ie de olie er ook via het luchtfilter uit, namelijk.

    ivm dat wisselende startprobleem lijkt me de hallsensor (van de ontsteking) een verdachte. soms wel/soms niet --> schoonmaken, ijzervijlsel eraf halen.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  11. #30
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door antiekeradio
    hoe staat het oliepeil eigenlijk?

    als dat iets te hoog staat gooit ie de olie er ook via het luchtfilter uit, namelijk.

    ivm dat wisselende startprobleem lijkt me de hallsensor (van de ontsteking) een verdachte. soms wel/soms niet --> schoonmaken, ijzervijlsel eraf halen.
    Gewoon lospluggen en schoonmaken?

  12. #31
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Het olie peil heeft idd. in december te hoog gestaan, ik had iets te veel bij gevuld :oops:
    Het stond gister iets wat lager dan vol.
    Driekwart vol ofzo.

  13. #32
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door themadpilot
    ...maar is toen ook die slang bekeken?
    Ik denk het niet, de voetpakking is toen in no-time vervangen.
    Ik had m'n 2e koffie net op en het was alweer klaar.

  14. #33
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Zo, ik ben bezig geweest vandaag.
    Ik heb de verdeelkap en de rotor vervangen.
    Tijdens het schoonmaken onder de stofkap bij de rotor kwam ik bij de HAL-sensor een dode insect tegen (alleen een exoskelet) :?
    Alles er opgezet en het luchtfilter vervangen.
    Ik heb ook de bouten op de kleppendeksel wat aangedraait.
    Ik hou het ff in de gaten.
    Hij loopt nu een stuk beter
    Lekker soepel!

  15. #34
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Het vervangen van de kleppendekselpakking is iets minder simpel dan het lijkt, in de meeste gevallen. Audi is namelijk op een gegeven moment overgegaan van tapeinden met 'schouder' naar een type zonder 'schouder'. De kleppendekselpakkingen zijn daarop gemaakt, je kunt een pakking voor tapeinden zonder schouder niet vervangen voor eentje met schouder, tenzij je de pakking wilt slopen en overnieuw wilt beginnen. Ik heb de laatste keren zowel pakking als tapeinden moeten vervangen (bij de dealer als set te krijgen). Oude tapeinden draai je eruit met een sleutel op twee tegen elkaar in vastgedraaide moertjes.

    Let bij het weer vastzetten niet alleen op de volgorde maar ook op het aanhaalmoment, anders heb je straks een kromme kleppendeksel en weer lekkage.

    Hoe een simpel klusje toch nog lastig kan worden... :?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  16. #35

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door tom
    Het vervangen van de kleppendekselpakking is iets minder simpel dan het lijkt, in de meeste gevallen. Audi is namelijk op een gegeven moment overgegaan van tapeinden met 'schouder' naar een type zonder 'schouder'. De kleppendekselpakkingen zijn daarop gemaakt, je kunt een pakking voor tapeinden zonder schouder niet vervangen voor eentje met schouder, tenzij je de pakking wilt slopen en overnieuw wilt beginnen. Ik heb de laatste keren zowel pakking als tapeinden moeten vervangen (bij de dealer als set te krijgen). Oude tapeinden draai je eruit met een sleutel op twee tegen elkaar in vastgedraaide moertjes.

    Let bij het weer vastzetten niet alleen op de volgorde maar ook op het aanhaalmoment, anders heb je straks een kromme kleppendeksel en weer lekkage.

    Hoe een simpel klusje toch nog lastig kan worden... :?
    Hmm, interessant. Wat moet ik me voorstellen bij een schouder? Hoe kan ik zien of ik wel de goede heb gekregen bij de Brezan laatst (drie weken geleden nog vervangen...). Pakking lekt verder niet, tenminste, nog niet.
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

  17. #36
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.878
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je kunt het pas zien als je het kleppendeksel en de oude pakking eraf hebt. Een 'schouder' is een verdikking in het midden, waar de schroefdraad ophoudt dus.
    En de boel losmaken en weer lekkend vastmaken is me teveel gedoe, bestel dus maar gewoon een set bij de dealer als ik de bewuste auto nog nooit heb gedaan.

    Bij mijn '86er 80, '87er 80, '88er 90q en '90er 80 moesten allemaal de tapeinden eruit.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #37
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik ga eerst maar es kijken of ie nog lekt nu ik de bouten op de kleppendeksel heb aangedraaid.

    Ik heb ook ff een fototje proberen te maken van de oude rotor.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen

  19. #38

    Standaard

    Nou, ik denk dat je er wel heel voorzichtig van uit kan gaan dat die op is... :?

    Gek, dat 'ie ineens veel beter loopt...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  20. #39
    Lee's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    6.178
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Gek, dat 'ie ineens veel beter loopt...

    En ik me maar afvragen hoe het nou kwam dat ie minder liep...
    En nu maar hopen dat dit het startprobleem was...

  21. #40

    Standaard

    en, startprobleem weg?
    Present: Skoda Octavia III Combi 1.4 TSI EBL / 1986 Audi 90 type81
    Past: 2009 Audi A3 1.4 TSI S-tronic 1998 Audi A4 1.8 5V 1988 Audi 80 1.8S 1987 Audi 80 1.8 1983 Audi 80 1.6 CL

Pagina 2 van 12 EersteEerste 123456 ... LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •