Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 30

Onderwerp: Middendemper verwijderen

  1. #1

    Standaard Middendemper verwijderen

    Howdy Audi Folks,

    Als men een lekker zwaar soundje onder de auto vandaan willen hebben worden er vaak sport einddempers geplaatst.
    Maar zodra de sound nog niet optimaal is wordt er besloten om inplaats van de tussendemper een stuk pijp op die plaats te monteren.

    En hier komt dan mijn vraag; klopt het dan dat er bij de APK keuring moeilijk gedaan kan gaan worden omdat er in het uitlaatsysteem veranderingen zijn aangebracht ?.
    Ik heb dit dus van een aantal mensen mogen vernemen maar wil het toch heel zeker weten en vandaar dat ik deze topic plaats.
    En heeft deze verandering een nadelige invloed op de motor prestatie.

    Gr. John
    Il Bisontie Della Strada.......

  2. #2

    Standaard

    Wat ik ervan weet is dat men er bij de APK niet over zal zeuren zolang het systeem maar gasdicht is. Het is natuurlijk wel zo dat je door de politie bekeurd kan worden als het geluid te hard is (weet de weetelijke norm zo niet).

    Het verwijderen van een middendemper kan in sommige gevallen vermogenverlies opleveren, zegt men. De meningen zijn daar een beetje over verdeeld en in mijn logica zou het de gasstroom ten goede moeten komen en een ieniemienepietsie positief resultaat moeten opleveren.

    Helaas ben ik geen expert op dat gebied maar mss zijn er anderen die daar uitsluitsel over kunnen geven.
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3

    Standaard

    Vandaar ook mijn topic ik heb er zelf totaal geen verstand van en er hobbelen hier genoeg deskundigen die daar het juiste antwoordt op weten.

    Hoop ik
    Il Bisontie Della Strada.......

  4. #4

    Standaard

    ik heb zelf vorige maand middendemper vervanger.
    maakt een herrie omdat hij nog niet vastgelast is.
    en is dus niet gasdicht.

    bij de vroegere coupe van me neefje ook middendemper vervangen.
    gasdicht, geen probleem apk.
    geluid was niet echt veel meer.
    maar auto pakte wel veeel beter op onderin.

    ik merk dit zelf ook bij mijn coupe.

  5. #5
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.565
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Ik denk dat het sterk van de motor afhangt. De meeste motoren hebben een bepaalde tegendruk nodig om goed te presteren.
    Andere blokken zoals het getunede blok van eszes produceert zoveel druk dat hij het uitlaatsysteem heeft laten vervangen waardoor die hoge druk er ook echt voldoende uit kan. Het zou anders een soort smorend effect hebben.

    Vroeger met m'n Puch brommert had een open pijp een hogere topsnelheid tot gevolg maar hij trok voor geen meter meer. Het bijbehorende lawaai was ook erg leuk voor de buurt :oops: .
    Werd er zelf ook een beetje dol van dus maar weer gauw een einddemper op gezet. Trok ie ook beter van.

    Steefje de "alles behalve auspuff expert" denkt dat het zo zit.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #6

    Standaard

    ik merkte gelijk op dat hij beter pakte.
    die middendemper van mijn coupe is loodzwaar even nagevraagd hier en daar en blijkt dat dat ding zo zwaar is omdat er allerlei materialen inzitten om flink tegendruk te geven waardoor auto soms niet helemaal lekker oppakt (snel oppakt) en sdoepel doortrekt.
    ik heb dan wel een en ander aangepast maar de coupe van mijn neefje was toen nog helemaal niets aan gedaan.
    voor de zwaardere motoren is soms een tegendruk indd vereist wil je je auto goed laten presteren.

  7. #7

    Standaard

    ik heb dus een V6 - 2.6
    Donderdag gaat er sportdemper onder een Remus
    Il Bisontie Della Strada.......

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    voor een v6 2.6 weet ik niet of je daar een bepaalde tegendruk nodig hebt.
    als het wel kan (eerst goed informeren), gewoon middendemper eruit slijpen en pijp ertussen lassen.

  10. #9

    Standaard

    het gaat bij de optimalisatie van het vermogen van een 4-takt motor zéker NIET om 'tegendruk' in de zelfde zin die een 2-takt brommer nodig heeft om goed te lopen.

    wel is er een invloed te merken van de ruimte die de gassen hebben in de pijp; als er ineens een lege holle ruimte komt vertaalt zich dit in een 'reflectie' (tegengestelde drukgolf) terug richting de uitlaatklep. Dit kun je vergelijken met een orgelpijp. bij bepaalde toerentalgebieden zal een goed ontworpen uitlaatsysteem zó uitgekiend zijn dat de tegengestelde drukgolf niet bij de uitlaatklep aankomt op het moment dat die juist weer open gaat voor de volgende slag.

    een en ander wordt nog een stuk ingewikkelder als je bedenkt dat er 3, 4 of 5 cilinders op 1 stuk uitlaat lozen. dit is ook de reden waarom de 2 bij 2 splitsing van een 4-cilinder ook altijd 1-4 en 2-3 is; nooit 1-2 en 3-4.

    de middendemper speelt in dit verhaal een belangrijke rol; de gas stoten moeten omgezet worden in een vloeiende stroom, waarbij reflecties minimaal moeten zijn. Een tegenstrijdige eis!

    als je de middendemper weghaalt, wordt de 'stoterige' gasstroom (de drukgolven) tot verder in de uitlaat merkbaar; afhankelijk van de uitlaatlengte tot het eind/einddemper kan dit een gigantische verslechtering van de trekkracht bij lage toeren (vergelijk: lange orgelpijp) geven.

    Snappez-vous?
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  11. #10

    Standaard

    bij mij zijn prestaties etc verbeterd en nee het zit niet tussen me oren.
    middendemper kan ook vol gaan zitten waardoor je wagen minder goed gaat presteren
    kan zelfs (in sommige gevallen) dichtslippen.

    ik zelf heb wel nog de originele einddemper.
    die wil ik ooit ook vervangen en kijken wat er dan gebeurt.

  12. #11

    Standaard

    En bij mijn 80 uit 77, kan daar de zooi onderuit, zodat ie nog wat sneller kan?

  13. #12

    Standaard

    Morgen gaat de nieuwe einddemper er toch onder en zal het daar ook nog eens gaan navragen, voor de bekenden onder ons uit Den Haag het gaat gebeuren bij Piet de Lasser en ik denk dat hij mij ook wel een goed antwoordt op mijn vraag kan geven hij is ook een uitlaatcenter.

    gr. John
    Il Bisontie Della Strada.......

  14. #13
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik heb dit thema al eerder besproken.

    Motoren hebben nooit tegendruk nodig. De beste uitlaat is geen uitlaat. Dat is wel een tikje onpraktisch, om voor de hand liggende redenen.

    Echter. Als je de middendemper weghaalt en de einddemper is de originele schottendemper, dan heb je kans dat de uitlaat juist slechter doorstroomt! Als je dan ook nog zonder kat('s) werkt, dan kan er zelfs schade aan de motor ontstaan door stuwing.

    Dempers zijn er niet alleen om herrie te onderdrukken, maar ook om golffronten af te vangen en te 'ordenen'. Die dempers zitten op berekende plekken en niet zomaar random onder de auto!

    Ga er maar vanuit dat de middendemper 'zomaar' weghalen zelden een verbetering brengt; wel meer herrie.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  15. #14

    Standaard

    ik heb mij eerst her en der laten informeren over middendemper vervangen.
    de meesten bedrijven en personen zeiden dat het geen kwaad kon en dat de flow juist beter zou zijn minder bochten enzo.
    maar indd wel met andere uitlaat(sport) en in sportuitlaten had je ook weer verschillende varianten (schot, absorptie).
    bij verschillende bedrijven heb ik gekeken naar doorgeslepen middendempers.
    zo'n middendemper is net een doolhof en vol spul die de gassen en via allerlei wegen laat gaan en dus ook tegen houdt, het gaat niet allemaal snel eruit waardoor je auto best wat kan inhouden bij doortrekken.
    uitlaatshops maken voor de supersnelle wagens (met turbo's, compressors etc) eerder een compleet uitlaatsysteem met aangepast middendemper systeem waar gassen iets minder tegen gehouden worden dan een compleet lege uitlaat systeem dit vanwege eventuele gezeur voor te zijn, onderdelen voor zulke wagens zijn duur.
    minder snelle auto's (zonder turbo's etc) zetten ze eerder compleet lege uitlaat onder.
    wat betreft geluid dat hoeft niet hard te zijn.
    licht puur aan het materiaal waarmee je je middendemper vervangt, rvs, alluminium etc.

    zoals ik al zei de coupe van me neefje maakte niet veel herrie eerder een beschaafde roffel.
    de mijne die maakt een herrie omdat ik hem nog niet heb gelast.
    als ik hem wel gelast zou hebben zou hij wel iets meer geluid produceren.
    dit komt omdat ik heb gekozen voor gehuppeldepup alluminium.

    anyway ik heb mijn middendemper compleet vervangen dus niet uitgeslepen.
    kan hem elk moment weer eronder zetten.
    de middendemper vervanger is ook niet zomaar een buis die ik heb besteld.
    het is een buis voor een 2.3 NG.

    maar goed de een vind het wat en de andere vind het niks

  16. #15

    Standaard

    Nou gister dus de sportdemper laten plaatsen lekker soundje.
    Twee mooi chromen pijpen nu onder de bumper staat lekker strak.
    Heb het er met de monteur over gehad tussen demper verwijderen levert alleen heel veel meer kabaal op.

    gr. John
    Il Bisontie Della Strada.......

  17. #16

    Standaard

    Zit er ook heel hard aan te denken om mijn kats leeg te maken, maar zit te kijken op m,ijn kenteken maar die mooie code moet staan wat betreft die kats maar ik ik ben zo kippig als een kip maar kan er echt niets op vinden. Er wordt namelijk hier op het forum en op de site van EPS over gesproken dat auto tot eind 92 geen kats hoeven te hebben. Mijn bolide is van begin 93 heb ik dan misschien een beetje geluk, vandaar dat ik het niet kan vinden ? wie oh wie weet hier antwoordt op
    Il Bisontie Della Strada.......

  18. #17

    Standaard

    in een andere topic over middendempers had ik al aangegeven hoe en wat.

    Algemeen gesteld is de kat bij benzine en lpg wagens NIET VERPLICHT tot het eind van 1992. Wèl is het zo dat een auto met U-9 aanduiding op het kenteken STATIONAIR een koolmonoxide percentage beneden een half procent moet hebben. Een viergastest is niet nodig! Bij de wagens met een K-6 aanduiding ligt de verplichting voor het CO pecentage beneden de 1.5procent, wat in de praktijk vrij goed te realiseren is. Om beneden een half procent CO te komen is met lpg als brandstof in het algemeen geen probleem. Op benzine is dit lage percentage vaak wat moeilijker te bereiken.
    Vanaf 1 januari 1998 moeten auto’s met een benzinemotor of LPG-motor met een ‘geregelde’ katalysator én met een bouwjaar van 1993 of later een zogenaamde viergasmeting ondergaan. Met behulp van een viergastester wordt gecontroleerd of de uitstoot van de uitlaatgassen de wettelijke percentages niet overschrijdt.
    wordt dus moeilijk.
    maar wat heb je eraan om kat leeg te maken?
    is meer vervuiling en als je originele middendemper en alleen sportuitlaat zal je er niet veel aanhebben.
    kan je net zo goed sportkat gaan zoeken en aangepaste uitlaat (compleet) gaan nemen.

  19. #18

    Standaard

    Als er U9 of K6 staat(moet op overschrijvingsbewijs staan bij type)Dan heb je er een kat onder.
    Mocht je echter bij de APK de juiste co halen zonder de kat is er niets aan de hand.
    Groeten Edwin.En weer zoekende naar een Audi.

  20. #19

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door edwin2006
    Als er U9 of K6 staat(moet op overschrijvingsbewijs staan bij type)Dan heb je er een kat onder.
    Mocht je echter bij de APK de juiste co halen zonder de kat is er niets aan de hand.
    en met die codes moet je aan een co-waarde voldoen.
    zie hierboven.
    is je wagen al van 01-01-1993 en je hebt geen kat.
    ciao, geen apk tenzij je de keurmeester heeel goed kent.
    apk wordt nu strenger op gecontroleerd (steekproeven) dus reken maar niet erop dat keurmeesters nu nog zeggen van: "aah is goed joh"

  21. #20

    Standaard

    Nou ik ben vanmiddag even naar garage gereden waar mijn auto in onderhoud is, en gevraagd of ik als ik de kats leeg zou halen problemen zou krijgen bij de APK. (Levert tussen de 5 en 10 PK meer)
    Zijn antwoordt was dus nee de waardes blijven hetzelfde met of zonder Kat. Hij melde er wel bij dat de kats dus wel zichtbaar onder auto moeten blijven zitten daar er bij een herkeuring moeilijk gedaan kan gaan worden. Gelijk afspraak gemaakt en de twee kats worden dus woensdag leeg gemaakt. Weet alleen nog niet hoe het gaat gebeuren of de kats leeg zonder pijp erdoor of met pijp.

    Wat vinden jullie beter om te doen met of zonder PIJP er door heen.

    Gr. John
    Il Bisontie Della Strada.......

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •