Resultaten 1 tot 6 van de 6

Onderwerp: Synthetische olie mengen met half synthetisch?

  1. #1

    Standaard Synthetische olie mengen met half synthetisch?

    Ik heb voor de verandering een keer met olieverversen 5W40 ipv 10W40 in me audi 80 1.8S uit 1991 gedaan (261.000 op de teller)

    Dat zou zogenaamd beter zijn volgens een ' automonteur' kennis.

    Nu zal het blok best wel iets beter lopen met vol synsthetich (Ik merk er persoonlijk niets van) maar mijn olie verbruik is direct drastisch gestegen!

    Ongeveer een halve liter per 600 kilometer ipv 1 liter per 4000 km.

    Ik wil dus weer terug naar 10W40, maar kan ik gewoon 10W40 kopen en dan daarmee gaan bijvullen als er weer olie bij moet??
    Die 10W40 is half synthetisch, dus dat zou gewoon moeten kunnen mengen met vol synthetisch.

  2. #2

    Standaard

    Je kan `m toch gewoon aftappen en geheel de olie vervangen?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  3. #3

    Standaard

    Beste Audipower, ik had met olie verversen hetzelfde gedaan: nl vol synthetisch, maar in korte tijd steeg het olieverbruik van mijn Audi 80 2.0 E dramatisch. Ik ben gelijk weer olie gaan verversen MET een nieuw oliefilter(altijd origineel) en de half-syntetische olie er weer in.Olieverbruik ging weer terug naar normale waarden. KM stand was toen al 180.000.

  4. #4
    Bazzman's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Leeftijd
    46
    Posts
    227
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Je mag nooooooooooooit vol synthetische olie mengen met half synthetische olie, das echt niet goed voor de motor. Als je weer terug wil naar half synthetische olie dan idd geheel aftappen en een nieuw oliefilter erop.

  5. #5

    Standaard

    @Bazzman

    Helaas, maar da's niet waar. Je mag het best mengen, maar moet er rekening mee houden dat het geheel de eigenschappen krijgt die in de buurt komen van de slechtste van de twee.

    Op 8200rpm.com en gummen.org is er heel wat over afgeschreven. Enkele experts hebben ook hun licht laten schijnen. Heb er een avondje doorheen zitten lezen, het is echt heel verhelderend.

    Dat toenemen van het olieverbruik bij een overstap naar volsyntheet komt vaker voor. Meestal gaat het verbruik na een tijdje weer terug. Maar ik zou d'r niet verder mee knoeien. Gewoon oude olie eruit en goede 10W40 erin. Die 'automonteur'-kennis weet gewoon niet waar ie over praat, voor de 1.8 S is 10W40 voorgeschreven en 5W40 is waarschijnlijk te dun. Niet omdat 't synthetisch is, maar omdat de olie de 5W-waarde heeft, wat betekent dat hij dunner en wateriger is dan een 10W bij lage temperaturen (koude start bijvoorbeeld).

    Halfsyntheet 10W40 is een prima keus.
    Brun de/uit/uut/from/aus Amsterdam.

    http://www.coupegt.nl


  6. #6

    Standaard verbuik beperken

    Ja misschien mosterd na de maaltijd, maar je kunt de olie best mengen.

    Nu kun je proberen het olie verbuik weer naar beneden te krijgen.

    Rij eerst de motor goed warm (1 uur rijden) vervolgens gedurende een afstand van 100 km een versnelling terug schakelen (hoger in toeren rijden). de zuigerveren worden op deze manier stakker gespannen en olie verbruik is weg. Ik heb het met mij twingo gehad. Had altijd wel wat olie verbuik tot ik in deenmarken ging stage lopen. na een paar keer op en neer met 160 had ik geen olie verbuik meer.

    succes.

    Met mijn vorige A3 1.8 (100.000 km mee gereden) nog nooit geen olie bij hoeven te vullen

    rogier

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •