Nu heb ik niet zoveel verstand van techniek etc. maar ik geloof dat als je een tikkende klep hebt, je ze allemaal moet vervangen omdat je op het oog niet kunt zien welke klep het is, corrigeer me als ik het verkeerd heb!
Jaja, ik ben vandaag ook weer even aan het spelen geweest met mn auto(tje) en heb van mn garagist zo'n compressiemeetgeval mogen lenen;
Van voren af aan de auto naar de motor toekijken:
Cylinder 1 : 9,5-10 Bar
Cylinder 2 : 12 Bar
Cylinder 3 : 9,5-10 Bar
Cylinder 4 : 12 Bar
Cylinder 5 : 12 Bar
Vrij nette waarden of niet?(voor een blok wat inmiddels 317.500 heeft gereden)
Nu heb mn kop wel een tikkende klep, en ik heb een hekel aan dat geluid, hoeveel werk was dat om te repareren, en is dit mogelijk zonder speciaal gereedschap?
Ook maakt mn motor een takkeherrie op de spanrollen oid als ie koud is, hoe krijg ik dit weg?
mzzls
Nu heb ik niet zoveel verstand van techniek etc. maar ik geloof dat als je een tikkende klep hebt, je ze allemaal moet vervangen omdat je op het oog niet kunt zien welke klep het is, corrigeer me als ik het verkeerd heb!
Je hebt het verkeerd
Motor koud
Kleppendeksel eraf
Dan met een hamersteel oid op de klepstoter duwen .
Je kan op het gevoel zeggen welke stoter er tikt .
Die voelt los aan , de anderen vast .
Je compressie waarden lijken me meer dan behoorlijk .
De voorwaarden voor een correcte test zijn :
Motor warm
Boegies eruit
Ontsteking afgekoppeld voor de veiligeid
Volle battery
Plankgas geven en blijven geven .
Starten tot de compressiemeter niet meer verder gaat .
Yup, zo heb ik het exact gedaan Pat :-) Ik heb alleen per cylinder de boegie eruitgedraait en het zaakje getest, na de test nieuwe boegie erin en door naar de volgende cylinder.
Nóg een klein vraagje (laatste ;-)), als ik een van de 100's op contact zet gaat draait de benzinepomp achterin eventjes voor 2-3 sec.
Bij de 200 is dit niet het geval, da ding doet niks als ik m op contact zet.... moet dat niet, moet die pomp geen druk opbouwen oid??
Over de kleppen, op die manier kan ik dus testen welke klep teveel speling heeft, maar wat dan?
Hoe vervang ik dat ding/stel ik m af (hydraulische toch?)
hoi
Voor het vervangen van de stoter moet de nokkenas eruit .
Dat is bijna hetzelfde als een distributieriem vervangen .
Speciaal gereedschap : momentsleutel
Waarschijnlijk ook nieuwe kleppendekselpakking .
O-ring van de waterpomp zou ik ook vervangen .
Anders heb je grote kans op lekken .
Die waterpomp moet namelijk los om de distr riem los te kunen
maken .
Dat rumoer kan je omlooprol zijn .
Dat kan je pas testen als de distriem uit de weg is .
Nadien alles terug juist inbouwen , distributieriem terug spannen
en de stroomverdeler afstellen .
Er zijn makkelijker klussen , maar ook moeilijker .
Pat