bij deze sus: alle bougies eens losgedraaid, zien me er allemaal ok uit, zie onderstaande foto's,
betekent dit dat we onsteking kunnen uitsluiten, of niet? Of andere delen?
er is geen corrosie te zien aan het porseleinen gedeelte, dus denk echt wel dat debbougies volledig OK zijn.
Enige wat ik me nu afvraag is wat ik daarmee kan uitsluiten als "stotter"-oorzaak.
Kan de onsteking verkeerd afgesteld staan, maar de bougies er toch volledig in orde uitzien?
Kunnen de injectoren toch verstopt zitten ?
Want hier stopt momenteel zo'n beetje m'n kennis, vandaar :-)
de reden dat ik de bougies er eens uitgehaald heb, was omdat men zei dat je daaruit een en ander kunt afleiden.
Dus de mijne zien er goed uit, dus vraag ik me af wat me dit nu leert: mengsel niet te rijk, da's zeker.
Maar kan bvb ontstekingstijdstip verkeerd staan, of zou dat dan leiden tot iets zichtbaars op de bougies door een slechte verbranding?
Of kan het dat ondanks de goed uitzoiedne bouigies, wat dan toch wijst op goeie verbranding, de injectoren toch verstopt zitten?
Of dat de brandstofpomp te weinig druk geeft?
Ik vraag me dus gewoon af in welke richting ik nu best verder zoek na deze bougietest met de hierboven vermelde en zichtbare resultaten.
Aan de bougies zal het zo te zien zeker niet liggen.
Voor de rest is al waar ik nog zou kunnen opkomen reeds hiervoor gezegd.
M'n 100 had dat schokken op lage snelheid en bij lage toeren dus ook. Toen ik en matteus hem gaan bekijken zijn vorig jaar was er zelfs amper mee te rijden... schokkend vertrekken tot en met.
Met wat te draaien en te rijden verminderde dit, om uiteindelijk na wat bollen nooit meer voor te komen. Dat was volgens mij gewoon vuil in het brandstofcircuit...
Dus mss wie weet... rijdt eens +1000km door met je auto. Mss verdwijnt het ook wel. Stilstaan is NIET goed remember![]()
Net even alle fotootjes bekeken. Keurig, alle 5. Daar ligt het echt niet aan! Lekker terugdraaien dus.
Je hebt toch wel onthouden welke bougie uit welke cilinder kwam? Eén dingetje viel me op, namelijk. 't Is jammer dat niet alle foto's even scherp zijn, maar de bougie op de laatste foto (nr. 5) ziet er wat witter uit dan de rest... het porcelijn lijkt witter... of is het een product van mijn verbeelding? Indien een injector niet helemaal meedoet lijkt me dat een verdachte, die cilinder zal het armst lopen! 't Is maar een gooi, natuurlijk.
Te rijk loopt'ie sowieso nie Dan waren ze zwart geweest. Ze zijn allemaal een beetje wittig, dat duidt op een ietsie arm mengsel. Mijn CGT heeft ook wat wittige bougies na -tig duizend kilometertjes. 'k Zal eens kijken of ik van't weekend een fotootje voor je maken kan na een ritje.
Of het de ontsteking is? Hmmm... Zouden ze dan niet eerder zwart zijn vanwege overbrande brandstof -> rijk mengsel?
ja, zou ik ook denken van die ontsteking, maar checken gaat snel, dus laat ik toch even doen deze week, kan ik alweer wat uitsluiten.
Wat die foto's betreft: dat wat witter op foto5 ligt puur aan de foto hoor, was nog niet zo simpel om die digicam ietwat scherp te laten focussen op de bougie, en niet op de grond :-)
En jahoor, een voor een uitgedraaid en direct wxeer ingedraaid, allen op zelfde plaats dus!
Ik gok zelf nog steeds op wat verstopte injectoren ....
Vandaag auto dagje buiten laten staan om eens een echte koudstart te proberen, bij lichte vriestemperaturen dus.
En wat denk je: wagen startte (met afgekoppelde koudstartsproeier !) op slag, nog een stuk beter dan als ie (ook met afgekoppelde koudstartsproeier) in de garage overnacht heeft.
begrijpe wie begrijpe kan ... (ik begrijp er alvast niks meer van ...)
nee, nog geen tijd gehad daarvoor.
Kan natuurlijk toeval zijn, maar normaal gezien kan ik gewoon voorspellen hoe ie zal starten (waarm, koud, af of aangekoppelde koudstartsproeier)
Enige overeenkomst is dat hij nu in de vrieskou even goed startte alsof ie een weekje stilgestaan had in m'n garage, dan start ie ook altijd zo perfect, net of ie staat te wachten om weer eens te draaien :-)