volgens mij de bodenplaat eronder uit schroeven 3 voor twee aan de zijkant en twee achter de plaat in het midden.
Dan kan je er volgens mij het makkelijkst bij.
Bumper kan gewoon blijven zitten.
(is eigenlijk meer een vraag voor motor&aandrijving)
Heb al veel gelezen en gezien hoe je een thermostaat moet vervangen van een audi a4 avant 2.6 automaat v6 van 1995,maar had nog een vraag....moet de hele voorbumber(kant eraf? of kan je er zo toch nog met enige moeite bij...alvast bedankt
[mod:2543bbcffa]Dit heeft niets in de "showroom" te zoeken. --> Verplaatst.
* Berichten moeten geplaatst worden in de daarvoor bedoelde fora. Iedere gebruiker wordt geacht de forum omschrijving te lezen voordat hij of zij een bericht plaatst.[/mod:2543bbcffa]
volgens mij de bodenplaat eronder uit schroeven 3 voor twee aan de zijkant en twee achter de plaat in het midden.
Dan kan je er volgens mij het makkelijkst bij.
Bumper kan gewoon blijven zitten.
(is eigenlijk meer een vraag voor motor&aandrijving)
Ik hoop niet voor je dat de thermostaat net zover verstopt zit als bij de 2.8 AAH.
Ik ben er ruim toen ruim 2 middagen mee bezig geweest. Distributieriem moest losgespannen worden om erbij te kunnen. Moet je even goed kijken waar die zit voordat je begint want het kan nog weleens tegenvallen als ie bij de 2.6 ook helemaal midden in het blok achter de distributieriem weggestopt is!
Dat zit ie dus wel want de 2.6 (ABC) en de 2.8 (AAH) zijn wat dat betreft nagenoeg gelijk.Oorspronkelijk geplaatst door Sander-A8
Is inderdaad geen leuke klus :roll:
Hier een plaatje van mijn blok toen ik dat ding vervangen had
http://www.audiforum.nl/phpBB2/download.php?id=11424
Je kan hem rechts naast de linker nokkenaspoelie zien zitten, precies achter de geribde riem.
Als je de thermostaat eruit wil halen moet je de geribde riem van de spanner afhalen, dan kan je de riem ongeveer 1cm naar voren schuiven. Dan heb je net genoeg ruimte om de thermostaat eruit te halen.
Even met een vriend erbij is wenselijk, die kan dan de riem op die linker nokkenaspoelie op z'n plek houden terwil jij de thermostaat eruit haalt. Zou lullig zijn als de riem eraf glijdt!
Ohh en hier is trouwens het topic waar nog veel meer informatie in staat:
http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewt...=asc&&start=45
Antwoord van de Audi-dealer toen ik bij een grote beurt aangaf dat wellicht de thermostaat vervangen moest worden: 'doe dat maar wanneer de distributieriem vervangen moet worden, het is namelijk een hele klus waarbij de riem losgemaakt moet worden'.
Dus heb ik dat toen maar ff laten zitten (er zijn ook geen echte problemen met de thermostaat).
ik heb eigenlijk het zelfde probleem met m'n AAH blokkie,
ik zit alleen met 1 dingetje
ik ga het lekker zelf doen, maar ik vraag me af hoe die spanner werkt van die distributieriem? moet je iets strakker of losser aandraaien? heb je er een speciaal stuk gereedschap voor nodig? gelukkig heb ik wel de beschikking over een overdakte garage maar zou wel leuk zijn om het in 1 keer te klaren
Je moet hem gewoon los draaien met een inbussleutel, de maat weet ik even niet meer, ik denk 10mm.
Waarschijnlijk zit ie zodanig vast dat je hem niet zomaar los krijgt. dan moet je even een verlengstukje op je inbussleutel zetten. Ik had een brok ijzeren pijp erop gezet zodat ik een grotere hef had, toen kreeg ik hem los. Je moet hem er niet helemaal afhalen, gewoon net zolang losdraaien tot je de riem een stukje naar voren kan schuiven op de poelie van de linker nokkenas.
Succes! :wink:
Bij mijn ABC is de thermostaat afgelopen weekend vervangen, ik heb het laten doen en het was een heel karwei. Ik heb meteen de waterpomp, distributieriem en spanrollen, nokkenasafdichtingen en de multi riem en spanrol vervangen, dan is het allemaal maar weer gebeurt!
In principe is het niet super voor de distributieriem om hem los te halen en vervolgens gewoon weer te monteren, maar ieder moet dat voor zichzelf weten.
Let ook op de stalen buis die onder langs het blok loopt, deze is bij mij serieus aan vervanging toe en het circus (voorkant) zal één dezer dagen weer open moeten (Riem ed kan blijven zitten)
De motor wordt nu weer mooi snel warm hetgeen bij lagere temp onmogelijk leek bij de oude thermostaat, die verhaaltjes over het afdekken van de radiateur geloof ik wel (onder de categorie broodje aap verhaal). De tijd dat radiatoren afgedekt moeten worden of dat er een zomer en winter thermostaat bestond voor een motor, is reeds lang voorbij. Bovendien zijn moderne motoren gevoelig(er) op temperatuur gezien motormanagement systemen.
Waarom is dat zo?Oorspronkelijk geplaatst door audidude
Ik had de distributieriem 2 jaar geleden losgespannen om die thermostaat te vervangen. Na het vervangen van de thermostaat weer aangespannen en zonder problemen ruim 2 jaar en 25.000km gereden.
Of bedoel je echt demonteren (in z'n geheel eraf halen), en dan zomaar blindelings er weer opleggen? Dat lijkt me inderdaad nogal onverantwoord als het je eerste klusje is
Een riem bestaat uit verschillende lagen materiaal, de kracht wordt overgebracht door de koorde (polyester oid). De koorde zit tussen verschillende lagen rubber in gevulcaniseerd. In deze constructie zit een bepaalde voorspanning welke berekend wordt voor de juiste riemspanning na montage op het blok. Een riem die gelopen heeft is gerekt en als je die opnieuw opspant klopt je startspanning dus niet meer en zal de riem meer gespannen staan dan origineel het geval zou zijn.
Je moet ook uitkijken voor vreemde bewegingen met de riem kunnen de integriteit van het geheel aantasten waardoor hij zijn sterkte kan verliezen. Er staat niet voor niets op "nicht knicken" "do not crimp" "ne plier pas" en nog een paar talen. OK het zal niet 123 hetzlfde effect geven als een EMP op microchips, maar je kunt het dus ook niet zien met het blote oog wanneer er iets mis is.
Voor mijzelf geldt nog altijd "better safe than sorry"
het is een in ieder geval een uitdaging om te doen,en niet denken dat doe we ff
gewoon aan beginnen en de tijd nemen,bespaar je veel geld
Zoals jullie zien aan bovenstaand, ben ik me op aan het peppen,want over 5000 km is mijn distributie aan de beurt,en wat er allemaal bij hoort,en met wat erbij hoort bedoel ik: pomp thermostaat multieriem spanrollen ed
Ik vervang alles,ivm bereikbaarheid van het spul (multie uitgezonderd) en ben er dan als het goed is weer 120000km vanaf