Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 21

Onderwerp: thermostaat vervangen....

  1. #1

    Standaard thermostaat vervangen....

    Heb al veel gelezen en gezien hoe je een thermostaat moet vervangen van een audi a4 avant 2.6 automaat v6 van 1995,maar had nog een vraag....moet de hele voorbumber(kant eraf? of kan je er zo toch nog met enige moeite bij...alvast bedankt

    [mod:2543bbcffa]Dit heeft niets in de "showroom" te zoeken. --> Verplaatst.

    * Berichten moeten geplaatst worden in de daarvoor bedoelde fora. Iedere gebruiker wordt geacht de forum omschrijving te lezen voordat hij of zij een bericht plaatst.[/mod:2543bbcffa]

  2. #2
    urquattropower's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.849
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    volgens mij de bodenplaat eronder uit schroeven 3 voor twee aan de zijkant en twee achter de plaat in het midden.
    Dan kan je er volgens mij het makkelijkst bij.
    Bumper kan gewoon blijven zitten.

    (is eigenlijk meer een vraag voor motor&aandrijving)
    Audi A2
    Audi quattro '84
    Audi 80 quattro 5E `83

  3. #3

    Standaard

    Ik heb het 2 weken geleden zelf gedaan bij mijn 2.6 v6,
    het gaat langs boven ook alleen is het wel een kl.... karwei.

    Als ik het nog eens moest doen, haalde ik er toch echt de voorkant af!

    Succes

  4. #4

    Standaard

    Ik dacht dat ik dit onderwerp in moter afd.had gezet,kweet nog niet precies hoe dit allemaal werkt,maar wil wel effe de mensen bedanken voor de tip,ga volgende week de thermostaat vervangen...

  5. #5

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ik hoop niet voor je dat de thermostaat net zover verstopt zit als bij de 2.8 AAH.

    Ik ben er ruim toen ruim 2 middagen mee bezig geweest. Distributieriem moest losgespannen worden om erbij te kunnen. Moet je even goed kijken waar die zit voordat je begint want het kan nog weleens tegenvallen als ie bij de 2.6 ook helemaal midden in het blok achter de distributieriem weggestopt is!
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S


  6. #6
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.583
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Sander-A8
    Ik hoop niet voor je dat de thermostaat net zover verstopt zit als bij de 2.8 AAH.
    Dat zit ie dus wel want de 2.6 (ABC) en de 2.8 (AAH) zijn wat dat betreft nagenoeg gelijk.
    Is inderdaad geen leuke klus :roll:
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  7. #7

    Standaard

    Iemand plaatjes? Zit dat ding niet onder de pomp dan? Zodat je er van bovenaf bij kunt door de pomp en de multiriem er af te slopen?

    Hulde voor degene die dat bedacht heeft...
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  8. Ad
  9. #8

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Hier een plaatje van mijn blok toen ik dat ding vervangen had

    http://www.audiforum.nl/phpBB2/download.php?id=11424

    Je kan hem rechts naast de linker nokkenaspoelie zien zitten, precies achter de geribde riem.

    Als je de thermostaat eruit wil halen moet je de geribde riem van de spanner afhalen, dan kan je de riem ongeveer 1cm naar voren schuiven. Dan heb je net genoeg ruimte om de thermostaat eruit te halen.

    Even met een vriend erbij is wenselijk, die kan dan de riem op die linker nokkenaspoelie op z'n plek houden terwil jij de thermostaat eruit haalt. Zou lullig zijn als de riem eraf glijdt!
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  10. #9

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Ohh en hier is trouwens het topic waar nog veel meer informatie in staat:

    http://www.audiforum.nl/phpBB2/viewt...=asc&&start=45
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  11. #10

    Standaard

    Antwoord van de Audi-dealer toen ik bij een grote beurt aangaf dat wellicht de thermostaat vervangen moest worden: 'doe dat maar wanneer de distributieriem vervangen moet worden, het is namelijk een hele klus waarbij de riem losgemaakt moet worden'.

    Dus heb ik dat toen maar ff laten zitten (er zijn ook geen echte problemen met de thermostaat).
    Gimme fuel! Gimme fire! Gimme that what I Desire!

  12. #11

    Standaard

    ik heb eigenlijk het zelfde probleem met m'n AAH blokkie,

    ik zit alleen met 1 dingetje

    ik ga het lekker zelf doen, maar ik vraag me af hoe die spanner werkt van die distributieriem? moet je iets strakker of losser aandraaien? heb je er een speciaal stuk gereedschap voor nodig? gelukkig heb ik wel de beschikking over een overdakte garage maar zou wel leuk zijn om het in 1 keer te klaren

  13. #12

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Je moet hem gewoon los draaien met een inbussleutel, de maat weet ik even niet meer, ik denk 10mm.

    Waarschijnlijk zit ie zodanig vast dat je hem niet zomaar los krijgt. dan moet je even een verlengstukje op je inbussleutel zetten. Ik had een brok ijzeren pijp erop gezet zodat ik een grotere hef had, toen kreeg ik hem los. Je moet hem er niet helemaal afhalen, gewoon net zolang losdraaien tot je de riem een stukje naar voren kan schuiven op de poelie van de linker nokkenas.

    Succes! :wink:
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  14. #13
    audidude's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2006
    Leeftijd
    57
    Posts
    150
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Bij mijn ABC is de thermostaat afgelopen weekend vervangen, ik heb het laten doen en het was een heel karwei. Ik heb meteen de waterpomp, distributieriem en spanrollen, nokkenasafdichtingen en de multi riem en spanrol vervangen, dan is het allemaal maar weer gebeurt!

    In principe is het niet super voor de distributieriem om hem los te halen en vervolgens gewoon weer te monteren, maar ieder moet dat voor zichzelf weten.

    Let ook op de stalen buis die onder langs het blok loopt, deze is bij mij serieus aan vervanging toe en het circus (voorkant) zal één dezer dagen weer open moeten (Riem ed kan blijven zitten)

    De motor wordt nu weer mooi snel warm hetgeen bij lagere temp onmogelijk leek bij de oude thermostaat, die verhaaltjes over het afdekken van de radiateur geloof ik wel (onder de categorie broodje aap verhaal). De tijd dat radiatoren afgedekt moeten worden of dat er een zomer en winter thermostaat bestond voor een motor, is reeds lang voorbij. Bovendien zijn moderne motoren gevoelig(er) op temperatuur gezien motormanagement systemen.

  15. #14

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    2.877
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A8

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audidude
    In principe is het niet super voor de distributieriem om hem los te halen en vervolgens gewoon weer te monteren.
    Waarom is dat zo?

    Ik had de distributieriem 2 jaar geleden losgespannen om die thermostaat te vervangen. Na het vervangen van de thermostaat weer aangespannen en zonder problemen ruim 2 jaar en 25.000km gereden.

    Of bedoel je echt demonteren (in z'n geheel eraf halen), en dan zomaar blindelings er weer opleggen? Dat lijkt me inderdaad nogal onverantwoord als het je eerste klusje is
    2004 Audi A8L W12 6.0 Quattro Pro Line | 2011 Audi Q5 2.0 TFSI Quattro Pro Line S

  16. #15
    audidude's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2006
    Leeftijd
    57
    Posts
    150
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Een riem bestaat uit verschillende lagen materiaal, de kracht wordt overgebracht door de koorde (polyester oid). De koorde zit tussen verschillende lagen rubber in gevulcaniseerd. In deze constructie zit een bepaalde voorspanning welke berekend wordt voor de juiste riemspanning na montage op het blok. Een riem die gelopen heeft is gerekt en als je die opnieuw opspant klopt je startspanning dus niet meer en zal de riem meer gespannen staan dan origineel het geval zou zijn.

    Je moet ook uitkijken voor vreemde bewegingen met de riem kunnen de integriteit van het geheel aantasten waardoor hij zijn sterkte kan verliezen. Er staat niet voor niets op "nicht knicken" "do not crimp" "ne plier pas" en nog een paar talen. OK het zal niet 123 hetzlfde effect geven als een EMP op microchips, maar je kunt het dus ook niet zien met het blote oog wanneer er iets mis is.

    Voor mijzelf geldt nog altijd "better safe than sorry"

  17. #16

    Standaard

    het is een in ieder geval een uitdaging om te doen,en niet denken dat doe we ff
    gewoon aan beginnen en de tijd nemen,bespaar je veel geld
    Zoals jullie zien aan bovenstaand, ben ik me op aan het peppen,want over 5000 km is mijn distributie aan de beurt,en wat er allemaal bij hoort,en met wat erbij hoort bedoel ik: pomp thermostaat multieriem spanrollen ed
    Ik vervang alles,ivm bereikbaarheid van het spul (multie uitgezonderd) en ben er dan als het goed is weer 120000km vanaf
    3 keer links is ook rechts

  18. #17

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door azesje
    het is een in ieder geval een uitdaging om te doen,en niet denken dat doe we ff
    gewoon aan beginnen en de tijd nemen,bespaar je veel geld
    Zoals jullie zien aan bovenstaand, ben ik me op aan het peppen,want over 5000 km is mijn distributie aan de beurt,en wat er allemaal bij hoort,en met wat erbij hoort bedoel ik: pomp thermostaat multieriem spanrollen ed
    Ik vervang alles,ivm bereikbaarheid van het spul (multie uitgezonderd) en ben er dan als het goed is weer 120000km vanaf
    verstandige keuze
    proud s4 owner

  19. #18

    Standaard

    ik heb het gister ook gedaan, met ze 2en was het een eitje, alleen de spanner van de distri zat nogal vast en de nokkenassen stonden bijde 5 tandjes van tijd... maargoed, nu lekker warmpjes en nog meer vermogen ook

  20. #19

    Standaard

    mooi zo! hoezo meer vermogen?
    proud s4 owner

  21. #20

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door damaster80
    mooi zo! hoezo meer vermogen?
    omdat de nokkenassen niet op tijd stonden... dit hebben we gelijk goed gezet en dat merk je degelijk! had altijd last van vermogens verlies van 4000-5300 rpm, = nu weg, en lekkere koppel komt nu wel al vanaf de 2500Rpm ipv na de 3000 ofzo..

Pagina 1 van 2 12 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •