Die geruchten heb ik ook gelezen maar ik heb nog nooit een concrete (lees: onderbouwde) uitspraak gezien of gehoord.Oorspronkelijk geplaatst door sander
Ik heb een brief naar BP gestuurd (enkele maanden geleden al) maar niets meer van gehoord. Ik kan me voorstellen dat ze er ook geen uitspraken over willen doen ivm. juridische presedent-schepping...
Het gerucht dat ik in m'n hoofd heb zitten is één van twee scenario's:
- Helemaal geen "next-gen" diesels tanken met V6 TDI Pompverstuivers als de AFB en AKE (150 en 180k versies)
- BP Ultimate diesel is niet zo "schraal" als Shell V-Power en Total Excellium.
Welke van de twee nu waar is, áls er al eentje van waar is, is de grote vraag.
Er wordt best een hoop over gediscussieerd op het internet maar het is vaak "klok-klepel", ander soortig gezwam en vooral veel gespeculeer. Kortom, je wordt er echt niet wijzer van en het voedt de geruchtenmolen alleen maar meer.
Ik heb wel een wetenschappelijk artikel gevonden op de website van "Auto en Motor-techniek".
__________________________________________________ _
Risico’s met schone dieselolie?
maandag 10 juli 2006
Vraag: De roep om schone diesel wordt steeds luider. In Duitsland verkopen ze al twee soorten diesel aan de pomp. Wat mij opviel is dat de schone goedkoper is dan de ‘conventionele’ dieselolie. Kan deze schone dieselolie ook worden gebruikt in dieselmotoren van oudere datum? Ik ben daar namelijk niet gerust op, mede omdat ook de invoering van loodvrije benzine destijds voor veel problemen heeft gezorgd.
Antwoord: Dieselbrandstof die aan de pomp verkocht wordt, voldoet aan de Europese Norm EN-590. In deze norm liggen de belangrijkste eigenschappen van deze brandstof vast. Na een relatief korte probleemperiode is deze brandstof, ook met weinig of geen zwavel, nu zorgeloos te gebruiken.
Het probleem dat zich voordeed, had te maken met de smerende eigenschappen die nodig zijn bij zogenoemde verdelerinspuitpompen. Zonder anti-slijtage additieven trad er bij dit type pomp slijtage op als er te weinig zwavel in de brandstof zit. Inmiddels zijn die problemen gelukkig over.
Dat er prijsverschil bestaat tussen het schone en conventionele product, is een gevolg van een afwijkende belasting, een vorm van subsidie zogezegd. Het is voor het milieu een zeer goede zaak dat de hoeveelheid zwavel in de brandstof (overigens ook in benzine) afneemt. In de verbrandingskamer oxideert zwavel tot zwaveloxiden die het milieu sterk belasten. Alle dieselmotoren zullen dus (veel) minder van deze ongewenste stoffen in het milieu brengen en dat is positief. Er is dus geen enkele reden tot ongerustheid zolang er merkbrandstof wordt getankt.
__________________________________________________ _
En:
__________________________________________________ _
Verdelerinspuitpompen en zwavelarme brandstof
maandag 10 juli 2006
Vraag:
Antwoord: Het is van het grootste belang uitsluitend dieselolie te gebruiken, waarbij de leverancier borg staat voor de smeerkwaliteit. in een Duits vakblad wordt aangetoond dat de verdelerpompen die met dieselolie worden gesmeerd, snel kunnen slijten als de smerende eigenschappen van de brandstof te kort schieten. In Europa staan 50 miljoen auto's bloot aan dit risico. Bosch zegt dat hun verdelerpompen zijn geconstrueerd voor zeker 300.000 km. Maar als de dieselolie minder zwavel bevat kunnen er al vanaf 5000 km smeertechnische problemen ontstaan die na 30.000 tot 60.000 km kunnen leiden tot een totale pompschade. Er is een proefstand ontwikkeld (High Frequency Reciprocating Rig, HFRR) waarmee na 75 minuten kan worden nagegaan welke slijtage er optreedt ais een stalen kogel met een diameter van 6 mm onder een belasting van 200 gram over een plaatje metaal heen en weer wordt bewogen. De diameter van het slijtagecirkeltje op de kogel wordt opgemeten en als de HFRR-waarde opgegeven, De test is algemeen aanvaard, de discussie gaat over de toelaatbare HFRR-waarde. Bosch, Lucas en Stanadyne willen een maximum waarde van 400 gm, de brandstofleveranciers vinden dat 520 gm moet kunnen. in de VS is 450 gm al geaccepteerd, Shell Duitsland denkt dat 460 tot 480 gm een goed compromis is. Uit een onderzoek van de additievenleverancier Paramins blijkt dat er in Duitsland heel wat dieselbrandstoffen worden geleverd die een HFRR-waarde boven de 400 geven, er zijn waarden bij van 550! De slijtageproblemen zijn al vijf jaar bekend. Toen in Zweden 'City-Diesel klasse V met slechts 0,001 procent zwavel werd ingevoerd, ontstonden er HFRR-waarden van 800 gm. Er zijn inmiddels uitstekende additieven ontwikkeld, maar die kosten geld en zorgen, volgens sommigen, voor een iets hoger brandstofverbruik. Als we bedenken dat nieuwe pompen tussen de Æ’ 4.000,- en Æ’ 6.500,- kosten (circa Æ’ 2.500,- voor een ruilexemplaar) dan is het duidelijk dat het hier om zeer hoge bedragen gaat. Deze bedragen zijn inclusief de- en montagekosten. Vandaar het advies: tank uitsluitend laagzwavelige dieselolie met een anti-slijtage additief waarvan de leverancier duidelijk stelt dat er geen bovenmatige slijtage van de verdelerpomp optreedt.
__________________________________________________ _
Dit artikel heeft het uiteraard niet over specieke pompen en dus specifieke motoren...
Ik ben echter op zoek gegaan naar de HFRR waarden van V-Power, Excellium en Ultimate diesel en die liggen allemaal rond de 350. Dat is dus lager als de 400 waar over in het artikel gesproken wordt wat zou betekenen dat deze diesels juist beter voor de pompen zouden moeten zijn omdat ze beter smeren.
Ook liggen de specificaties beduidend beter dan de Europese Norm EN-590. Het zou dus alleen maar beter moeten zijn.
Het zou dus zo kunnen zijn dat die geruchten gebaseerd zijn op aannames met de destijdse invoering van de V-power achtige benzines nog in het achterhoofd.
Ook lees je regelmatig dat sommige 1.9 TDI's van VW/Audi er niet tegen kunnen en anderen (de latere versies) weer wel.
Over de V6 TDI (AFB en AKE) lees ik heel weinig. Ik heb ergens een uitspraak gezien dat ze kapot zouden gaan maar er was verder, zoals altijd, geen, of geen fatsoenlijke onderbouwing (los van het vele geblaat).
Kortom, eigenlijk ben ik geen steek verder. Ik kan geen ja of nee zeggen. Ik heb gelezen dat iemand van Audi heeft gezegd "alleen normale diesels tanken" maar dat was algemeen bedoeld en niet specifiek over een bepaald blok.
Alle drie de maatschappijen zeggen overigens ijskoud dat hun next-gen diesels te gebruiken zijn in *elke* diesel motor voor personenauto's.
Uiteraard is het niet aan te tonen dat kapotte pompen stuk gingen door hun über-diesels dus tsja, die strijd verlies je altijd.
Op basis van specificaties en zeker ook die uitspraak dat alleen BP Ultimate diesel als enige niet schadelijk zou zijn ben ik dat gaan tanken. Ik ben inmiddels met de vierde tank bezig. De andere twee durf ik eenvoudig weg niet te tanken.
Maar eerlijk is eerlijk, ik heb er geen enkele echte harde onderbouwing voor.
Het valt me op dat het blok in m'n A8 veel minder nagelt. Het verschil is echt beschamend met normale diesel. Het lijkt wel of ik nu een modern 3.0 liter V6 common-rail blok heb...
De extra power merk ik niet echt. Het zal meer tussen de oren zitten. Ik heb 210 Pk en 430 Nm en laten we wel wezen, een paar extra procent meer power is dan water naar de zee dragen. Maar het blok loopt serieus stiller, de koude start is zeker minder "tractor achtig" en ik heb ook het idee dat het blok mooier loopt. Smoother en beschaafder.
Dus puur op dat soort criteria uitgaand ben ik tevreden over BP Ultimate. Of het ook zuiniger is ben ik nog aan het bepalen (weet je niet na één keer tanken tenslotte) en of het het extra geld waard is moet ik dus nog bepalen. Het is wel zo dat als die lagere HFRR waarden van die diesels inderdaad minder slijtage betekenen (dus het omgekeerde van wat beweerd wordt, de pompen zouden dan juist langer mee moeten gaan) het in die zin al waard is om te tanken omdat je er een pomp-vervanging mee uitstelt. Mijn wagen en dus mijn pomp hebben er nu 270000 opzitten. Hij snort nog als een naaimachine (dankzij de nieuwe nokkenassen) en met deze BP Ultimate loopt het blok een stuk stiller en beschaafder.
In duitsland en zwitserland tank ik trouwens de Aral Ultimate Diesel (want dat is ook BP en daarmee het zelfde goedje).
Conclusie: het is nog onmogelijk om het goed onderbouwd te adviseren of juist af te raden. Er zijn gewoon geen harde gegevens te krijgen tot zover.
De maatschappijen zeggen "nee hoor, je kunt het gerust tanken" en een telefoon-truus bij Audi zegt "nee alleen normale diesels tanken" maarja, dat is ook maar één persoon dus haar statement is weinig waard.
Als ik het allemaal zo lees en verzamel zijn de smerende eigenschappen van dit soort next-gen diesels juist beter dan normale diesel. De HFRR waarde ligt tenslotte een stuk lager. Het zou dus juist beter moeten zijn voor de spulleboel zoals de pomp enz.