vraag het even op nl.auto of gummen.org (garage forum), daar zitten wat meer techneuten.
Even een vraagje aan de techneuten onder ons:
Ik heb voor een maatje van me de turbo van z`n Audi 80 laten reviseren bij mij op de zaak.
Na het inbouwen trok ìe slecht dus zei ik dattie de overdrukklep moest afstellen. Dat heeft hij gedaan maar nu, na 1000Km start het ding slecht, rookt als een ketter en gaat niet harder dan 100Km/u. Nu schijnt hij die klep op minimaal(helemaal open?) te hebben afgesteld.
Ik denk zelf dat die problemen komen omdat die klep veel te licht staat en bij het minste geringste de druk afblaast. Met als gevolg te weing O² en dus een onvolledige verbranding. Heb ik dit goed of heeft er iemand nog andere suggesties?
Alvast bedankt
Mvgr Tenz
Heb nog even overlegd met een vriend die voor z'n beroep aan deze auto's sleutelt, maar er zit dus geen LMM in de TD, die kwam pas in de TDI.
Wat er mis kan zijn:
-wastegate vast
-turbo dood
-intercooler gescheurd
-luchtfilter vuil
Tom
Ok, thnx. Ik was er ondertussen ook al achter dattie geen LMM had maar ik zal de overige opties aan `m doorgeven. Turbo dood lijkt me sterk, tenzij hij `m verkeerd heeft ingebouwd en het ding geen olie heeft gekregen. Ik denk zelf dat het hem toch in de waste-gate zit.
kunnen het niet de kleppen zijn? van de cilinders dus zelf
ik weet dat bij oudere diesels ala 205 d /td bij slecht starten en roken
het de kleppen kunnen zijn
of de gloeibougies, dat ie maar op 2 cilinders goed gloeit
de td is een hele oude motor type d8 ik altijd, veel ouder dan de tdi's
ik denkt dat het de kleppen zijn imho
als ik het goed lees heeft hij alleen de turbo eraf gehad en is er dus niets met de kleptiming of brandstofpomp veranderd, dus die opties lijken me af te vallen.
Trekt hij ook slecht onderin? Bij zo'n TD merk je er onderin nix van of de turbo nou wel of niet werkt, dus daaruit zou je kunnen afleiden of het dus wel aan de turbo ligt. Als de waste-gate te soepel staat afgesteld gaat hij dus ook eerder open en ben je idd zo je turbodruk kwijt, met als gevolg dat hij boven de 2000 toeren ofzo dus absoluut niet het zetje in de rug geeft wat hij normaal hoort te geven. Ik heb dit zelf ooit ervaren, maar de auto ging toen niet roken, maar kwam gewoon heel moeilijk op gang bovenin...
Ik heb er verder ook niet zo super veel verstand van, maar dat roken moet toch ergens anders vandaan komen dan van de turbo, of hij moet echt kapot zijn gelopen, dan rookt hij wel ja!
hmmmmm :roll: heb ff op dat gummen.org forum gekeken en ik vond t een _beetje_ tegenvallen.. :cry:Oorspronkelijk geplaatst door RC
veeels teveel grote ego's en kletspraat. Hulde aan dit forum wat dat aangaat ! echt waar. praktische techneuten zijn hier ruim aanwezig, dat heb ik al wel gemerkt. www.problemcar.nl vind ik ook een echte topper.
groetjes Wouter
het meeste heb je al gehoord maar ik zet het eff op rijtje
zoals je dat beschrijft krijgt de motor te veel diesel veroorzaakt door het verlies van lucht.
oorzaken
turbo druk te laag-lek in het systeem-slang gescheurd, turbo overleden, westgate verkeerd afgesteld,veer in de westgate overleden, intercooler lek, regelklep turbo druk defect( indie aanwezig)
verstuivers lekken
katalisator verstopt
haal het slang voor het aansturen van westgate los,
wel slangetje digtknijpen, kijk wat er da gebeurt, de klep hoort dan helemaat digt te gaan, niet te veel toeren maken met de auto anders valt de turbo over zijn toeren
Hmm, een westgate waar vind je die onder de motorkap?
Of heb ik de invoering van het fonologisch spellingsysteem gemist?
Kan iemand me uitleggen waarom we nu, anno 2005, een probleem van November 2003 proberen op te lossen?
Uhm.....Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
Het schikte nu pas? :twisted: