Bijna iedereen met een 150pk heeft hem laten tunen, het is haast niet te begrijpen dat je nog standaard software rijdt. ;-)
Enorme verbetering en fijn met de caravan, altijd doen, liever gisteren dan vandaag.
Bijna iedereen met een 150pk heeft hem laten tunen, het is haast niet te begrijpen dat je nog standaard software rijdt. ;-)
Enorme verbetering en fijn met de caravan, altijd doen, liever gisteren dan vandaag.
Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.
als je door extra koppel in het lage toerengebied meer in de 5 kunt rijden, is het inderdaad alleen maar gunstig.
nou scheelt de snelheid dus wel enorm, als je 120 gaat rijden zuipt elke auto met caravan enorm...
een lichtere caravan kopen scheelt ook de helft...
Ach wat is zuipen.nou scheelt de snelheid dus wel enorm, als je 120 gaat rijden zuipt elke auto met caravan enorm...
120 - 130 met een Kip 48TRZ (5.10 m, 1300 kg) en dan 1 op 7 a 8 vindt ik niet eens zo gek. Oke het is geen Lupo 3L maarja zeker acceptabel m.i..
In de bergen is het een ander verhaal ja, dan gaat het ra richting 1 op 5 a 6
120-130 met een caravan :shock: Als dat ding dán aan het slingeren gaat, dan trek je hem nooit meer recht. Al heb je 300 pk...Oorspronkelijk geplaatst door ToeToeT
Bij normalere snelheden (90-100) zit je in 5 net rond het toerental waarop de turbo wakker wordt, pakweg 2000 tpm. Tot dan is een 1.8T echt loom. Het maakt in dat toerengebied volgens mij dan ook niet uit of de auto gechipt is of niet. De (verhoogde) trekkracht is dan immers toch nog niet present.
Blijft over dat 4 toch de betere rijversnelling is. Je motor draait dan ca. 3000 tpm en met chip kun je dan leuke dingen doen.
Het aantal pk's is niet van belang. Bij trekkracht gaat het om Nm's, liefst bij een zo laag mogelijk toerental.
Pk's komen pas bovenin het toerenbereik in groten getale vrij (en niemand zit erop te wachten met 5000 tpm en 1 op 2 naar Zuid Frankrijk te bleren)
Hoezo ?120-130 met een caravan Als dat ding dán aan het slingeren gaat, dan trek je hem nooit meer recht. Al heb je 300 pk...
Als de combi maar klopt. Bij 120 heeft de C4 zijn max koppel van 250 Nm dus dat rijdt het soepelste. Verder GOED beladen en GOEDE banden onder de aanhanger.
De assen van een Kip zijn de beste die er te koop zijn (Alco heten ze geloof ik) en met een stabilisator op de kogel merk je niet eens dat er iets achter hangt (en geef je soms ook wel iets teveel gas).
In Frankrijk mag je bovendien 130 met een aanhanger kachelen, zie http://www.kampeerinfo.nl/informatie..._of_aanhanger/.
Je moet het natuurlijk niet doen bij zware zijwind e.d. maar normaal op de autoroute echt geen probleem.
ToeToet,Oorspronkelijk geplaatst door ToeToeT
Ik wist dat je in Fr 130 met aanhangwagen mag en wat je verder zegt klopt allemaal, daar niet van.
Ik ben alleen van mening dat die snelheden te hoog zijn. Uitwijken, remmen, bijsturen wordt dan erg lastig. Haal maar eens een vrachtwagen in met die snelheid. Zodra je naast de cabine komt dan krijgt je combinatie een zijdelingse klap door de weggestuwde wind, waar je niet blij van wordt.
Daarnaast geef je heel terecht een aantal randvoorwaarden waaronder het allemaal goed zou moeten gaan, maar waarvan de praktijk veel te vaak uitwijst dat daar juist een boel aan mankeert:
- banden meestal ruim onder spanning of zelfs verdroogd;
- de combinatie is vaak verkeerd beladen ("doorhangen", met vergrote kans op scharen)
- de bestuurder die nogal eens 0-komma-weinig ervaring heeft met het rijden met een combinatie, aangezien hij/zij dat maar één keer per jaar doet.
Dan hebben we het nog niet over zaken als vermoeidheid, onbekendheid met de route en jengelende kinderin achterin.... Vandaar mijn reactie op de snelheid.
Maar: back on topic: de vraag was: "chippen met caravan of niet?". Mijn antwoord is: ja, altijd doen! Mijn 1.8T is naar 280 Nm gegaan en die toename in trekkracht is echt een feest (en zie zelf maar in welke versnelling en hoe hard je rijdt...)