Tsjonge !! Hier schrik ik van !! Heb anderhalf jaar geleden mijn Audi A4 Allroad 2.0 TFSI gekocht -bouwjaar 2011. Toen 87.000 km op de teller, staat nu op 110.000.
Na 13.000 km signaal van olielampje en 1 liter bijgevuld. In de onderhoudshistorie ook niets over olieverbruik, of reparaties daaromtrent.
Mijn vraag is: krijgen alle 2.0 TFSI motoren het probleem van olieverbruik (vroeger of later), of zijn ze er ook die het niet hebben. En is dat te achterhalen, bv aan de hand van chassisnr of motornummer of bv bouwdatum ?
Nog niet, maar toch....... het kan kennelijk zomaar beginnen - als die schraapveer uiteindelijk is dichtgekoold. En hoe later dat gebeurt hoe minder kans op garantie/coulance...
Er lijkt in 2011 iets veranderd te zijn aan de motoren, waarna het probleem niet meer zou optreden.
Pas in midden 2012 is er een nieuw model motor ingebouwd met zuigers die waarschijnlijk net zo hard dicht gaan zitten. Zlefs in de facelift A4 (Allroad) is nog het oude model motor een tijd doorgeleverd, een facelift model hoeft dus niet 1 op 1 te betekenen dat er een nieuw model motor in zit.
Hier onder verschil tussen "oud" en "nieuw" de rondere kap is het "nieuwe" model motor waarvan ook niet gezegd is dat deze zonder olieverbruik blijven (omdat ze over het algemeen nog minder hebben gereden).
Oud:
TFSI.jpg
Nieuw:
TFSI nieuw.jpg
Weet iemand of er met een olie meting vanuit de audi zelf ook nog andere dingen gemeten of bijgehouden worden ? Sensoren of zelfs schakelaars ? Of is het gewoon van zoveel gaat erin en hoeveel gaat er nu uit ?
Etka, is bij motor onderdelen niet zo strikt op bouwjaren als bij bijvoorbeeld body onderdelen, daarbij wordt per bouwjaar wel onderscheid gemaakt tussen facelift en niet facelift (in het overgangsjaar staan ze er vaak dubbel in). Tevens worden in sommige markten bepaalde typen motoren langer doorgeleverd, Belgie was in de jaren 90 bijvoorbeeld een land waar pas laat een katalysator en bepaalde uitstoot verplicht werden, gevolg was dat daar veel VAG producten nog zonder katalysator en met elektronisch geregelde carburateur werden geleverd terwijl wij in Nederland al lang de injectieversie met katalysator geleverd kregen. Dat beleid wordt nu volgens mij nog steeds gevoerd, sommige landen en gebieden gaan pas later om naar een "nieuw" type motor, een facelift is wereldwijd maar wat er onder kap zit wordt vaak erg individueel bepaald. In Europa kun je volgens mij stellen dat een nieuw model afdekplaat = een nieuw model motor, voor de A4 = dat volgens mij idd de 1.8TFSI 125kw het nieuwe type. Hoewel de wijzigingen minimaal zijn er zitten alleen andere zuigers / drijfstangen in en daarvan is het de vraag of deze niet ook het probleem met betrekking tot het hoge olieverbruik gaan vertonen, er zijn mensen die beweren dat ook deze motoren "tikkende tijdbommen" zijn, er zijn er in ieder geval in de beginperiode (ook in Nederland) al voldoende kapot gelopen, ook bij mensen hier van het forum.
We gaan het over een paar jaar wel meemaken denk ik.
ik heb mijn A4 2.0 cabrio eind oktober naar Wealer gebracht voor een olieweging. Voordat ik de 1000km ging rijden heb ik foto's gemaakt van de peilstok, en vanmorgen voor het terugbrengen ook. Deze foto's laten een verbruik zien van zeker 0,70-0,80 liter olie.
Wealer stelt zojuist vast, dat er op de 1000km slechts 500 gram olie verbruikt is; en dat dit niet genoeg is om in aanmerking te komen voor een reparatie onder coulance??
Wie heeft er ervaring met het soortelijk gewicht van olie alsook met de Audi norm dat er een zeker gewicht verbruikt moet worden in plaats van (voor mij als consument) de enige zichtbare controle norm en dat is de peil stok.....
Bedankt voor jullie hulp!
Herman
Castrol 5W30 heeft een soortelijk gewicht van 851 kg/m³.
Ik moet morgen terug voor de olieweging en heb ook van alles fotos gemaakt. Heb zelfs zelf moeten bijvullen na 700 km.
Oliefles op de weegschaal en foto van gemaakt. Daarna ongeveer 400 ml in de auto gedaan en weer gewogen. Dus als jij denkt dat je rond de 0,7 tot 0,8 liter olie hebt verbruikt kom je op ongeveer 600-650 gram uit. Maar sinds wanneer kijken ze naar de massa ipv de hoeveelheid die er wordt verbruikt? Als de olie warmer wordt zal het soortelijk gewicht ook afnemen. Nu zal het niet veel schelen maar het schilt toch wat.
men heeft een verbruik van 502 gram olie gewogen. Op mijn vraag met hoeveel liter olie dat correspondeert kon men geen antwoord geven.
Als ik een soortelijk gewicht van 0,851 aanhoud kom ik op 590ml olie per 1000 km.
Dat is dus 1,18 liter per 2000km en daarmee buiten de Audi norm van 1 ltr op 2 km
Dan kom ik wel in aanmerking voor coulance.
Als ik de foto's van mijn peilstok mag geloven heeft ie zeker 0,7-0,8 ltr gepakt op 1000km.
Ik zet vraagtekens bij de weging....
Inderdaad een vreemd verhaal. Misschien zit hij nu net niet op de grens maar over een paar maanden wel dus slaat het nergens op dat ze nu geen coulance voorstel doen.
Ik heb ook zojuist een olieweging gehad. Toen ik hem weer inleverde zat er volgens de digitale peilstok nog ongeveer 25% in en ik had 1.200 km gereden. Nu weet ik dat ze er voor een olieweging net iets meer olie in doen dan normaal dus had een verbruik van 0,7 liter op 1.000 km verwacht. Het uiteindelijke resultaat was 1,44 liter (of kilogram dat weet ik niet meer) op 1.000 km. Waar dit verschil door ontstaan kan zijn weet ik niet, lijkt er op dat er ergens iets verdubbeld is...
In ieder geval gaan ze in januari bij mij nieuwe zuigers, zuigerveren etc. plaatsen. Ik moet zelf 1.275 euro bijbetalen. Aanvankelijk zou de ketting en kettingspanner niet vervangen worden (is niet standaard bij de 1.8) maar uiteindelijk heb ik kunnen bedingen dat deze voor hetzelfde bedrag ook mee vervangen worden.
Om even terug te komen op mijn post van vorige week: Ik ben vandaag met onze auto (oktober 2009, 83000 km) terug geweest voor de olieweging, nadat vorige maand de modificatie is uitgevoerd. Er was ongeveer 1200 km mee gereden, het olieniveau is het display was maar 1 streepje gezakt. Na de meting kreeg ik echter toch te horen dat hij teveel olie heeft verbruikt en dat hij in aanmerking komt voor reparatie. Ik ging uit van de coulanceregeling (alleen de onderdelen) maar kreeg nu te horen dat de reparatie geheel kosteloos uitgevoerd gaat worden. Dus dat laten we dan maar doen!
En wat betreft dat die nieuwe zuigerveren ook niet goed zijn... Dat zien we dan wel weer als hij nu weer 80.000 km meegaat vind ik het prima. Voor de 160.000 km zal de auto sowieso wel ingeruild gaan worden.....
vreemde gedachte die laatste 2 zinnen..dus diegene na jouw mag dan zijn zuur verdiende centen erin pompen, je zal het zelf zijn...
ik koop hierna geen Audi meer ondanks ik dit machtig vind rijden is de kwaliteit voor mijn gevoel na het B7 model ver te zoeken.
Techniek....Audi 4x0 blijft 0.....
Ja ik snap jou gedachte wel, maar wat moeten we nu anders dan? Voor hetzelfde geld wordt de auto over 40.000 km ingeruild en gebruikt hij geen drup olie. Iedere auto die je inruilt kan na 20.000 km met wat pech compleet in de soep lopen. Ik bedoel alleen maar te zeggen we laten het nu volgens officiële voorschriften van Audi doen, dan kunnen we straks in ieder geval altijd naar Audi blijven wijzen bij problemen. En wat de toekomst brengt zullen we moeten afwachten. Ik hoop alleen dat kopers van Audi's met dit type motoren er altijd garantie bij nemen