Als je het probleem hebt dat ie maar een halve liter per 1000km verbruikt, wat ook al te veel is imo, en daardoor buiten de boot zou vallen hang je toch een pela in de peilstok en zuig je er een halve liter uit voor de weging?
Audi zou al die tfsi motoren die olie gebruiken gewoon moeten reviseren zonder discussie, en al zou hij 150k gelopen hebben, dan nog!
Het is geen Fiat Panda, en die zuipen ook geen olie btw.........
Zojuist mijn A4 opgehaald van de motorrevisie. Zoals afgesproken waren de kosten voor mij 1.275 euro (incl btw). Hiervoor zijn naast de zuigers, zuigerveren en drijfstangen ook de distributieketting en spanner meegenomen. De auto was al naar 1,5 dag klaar (vooraf werd gezegd 3 dagen), de dealer gaf aan dat de monteur dit inmiddels al zo vaak had gedaan dat hij er handigheid in had gekregen. Gaf ook eerlijk toe dat ze aan de lopende band tfsi's van het type 1.8 en 2.0 aan het reviseren zijn.
Ik kreeg het dringende advies om de eerste 2.000 km niet boven de 4.000 toeren p/m te laten uitkomen en bij voorkeur veel snelwegkilometers te maken om de motor weer rustig in te rijden. Had wel het idee dat de motor in het begin iets moeilijker op gang kwam, na ca. 60 km leek dit al een stuk beter. Ben benieuwd hoe dit zich gaat ontwikkelen en wat het olieverbruik nu is.
Voor de mensen die twijfelen, dit is het verschil in motorafdekplaat en meteen ook even duidelijk gemaakt dat er zelfs 2013 (facelift) auto's zijn met het oude type 155kw / 211pk motor.
Als voorbeeld de volgende 2 auto's (en zo zijn er vele 2013 auto's kunnen dus ook gewoon het oude model motor bevatten, dat is mij al vaker opgevallen bij de A4 / A5 een 2014 auto heeft als het een echte 2014 auto is (dus geen oude overjarige voorraad auto) wel altijd het nieuwe model motor) :
Facelift model uit 2013 met oude motor (zie afdekplaat en plaatsing oliedop):
Audi A4 oude motor 6.jpg
Audi A4 oude motor 5.jpg
Audi A4 oude motor.jpg
Audi A4 oude motor 2.jpg
Nieuw model (facelift) uit 2014 motor met gewijzigde afdekplaat en andere oliebijvulopening:
Audi A4 nieuwe motor 8.jpg
Audi A4 nieuwe motor 7.jpg
Na alarmerende berichten op TV en internet in overleg getreden met Audi Centrum Breda.
Mijn auto had op dat moment ( december 2015) ongeveer 46.000 km gelopen en is van 01-04-2010 en verbruikte meer olie dan normaal.
Hierover een zeer prettig gesprek gehad met de mensen van de service-afdeling, Kurt van Gestel en diens collega's alsmede met de chef werkplaats.
Deze hebben mij een technische uitleg gegeven en voorgesteld een olieweging te laten doen en voorts enige aanpassingen aan de motor, o.a. verhogen carterdruk en vervanging keerringen etc.
Na plm. 1000-1500 opnieuw een olieweging en controle gedaan. Bij het ophalen van mijn auto heeft de chef werkplaats mij het een en ander toegelicht en voorgesteld een pakket uitgebreidere werkzaamheden uit te laten voeren om het probleem van het olieverbruik te verhelpen volgens voorschrift van de fabrikant.
Kort gezegd: een motorrevisie met nieuwe zuigers, incl. de verbeterde olieschraapveren, drijfstangen, extra waterpomp en alle daarbij behorende onderdelen en werkzaamheden.
Hiervoor een nieuwe afspraak gemaakt en de auto enkele dagen "in behandeling" gegeven.
Na 3 dagen was de klus geklaard en stond de auto zelfs in- en uitwendig glanzend schoongemaakt gereed. (29-01-2016)
HET MOOISTE VAN DIT ALLES IS DAT ALLE WERKZAAMHEDEN - ZONDER DISCUSSIE - ONDER COULANCE EN VOLLEDIGE FABRIEKSGARANTIE ZIJN UITGEVOERD!
HIERVOOR VERDIENT HET TEAM VAN AUDI CENTRUM BREDA EEN HEEL GROOT COMPLIMENT HULDE!!!
Ook in Zwitserland is er een televisieprogramma ver het olieverbruik gemaakt höher öl verbrauch Audi 2.0 TFSI Motoren als Ölschlucker:
http://www.srf.ch/konsum/themen/umwe...eist-kunden-ab
https://www.google.nl/imgres?imgurl=...Bu4QMwgsKA8wDw
@rolf
Ik heb net een bakje gedaan bij dealert en kwam dit verbruik ter sprake. Op dit moment is t, volgens hen, dat bij de 2.0 de hele revisie onder coulance wordt uitgevoerd i.g.v een verbruik van 0,5 ltr op de 1000 km. Er is geen beperking m.b.t leeftijd of kilometrages. Enige voorwaarde is dat het onderhoud aantoonbaar is uitgevoerd. Dit hoeft niet persé bij een dealer te zijn gebeurd.
M.b.t de 1.8 geldt daar wel een eigen bijdrage van €1250,-. (Vraag mij niet waarom deze verschillen?!)
Op moment dat je denkt rond dit verbruik te zitten,kun je kosteloos een olieweging uit laten voeren.
Dat zou ik graag zwart op wit krijgen van dealer.
Bij Passat CC net eerste keer olie bijgevuld en na amper 200km is de peilstok al 1/6e gedaald.
Auto nu net geen 5 jaar en 33.000 km.
Ik ben er bang voor dat tegen de tijd dat het verbruik echt op loopt (of motor schade heeft opgelopen) dat ik dan te horen krijg dat de auto te oud is, om onder coulance te vallen.
Ga binnenkort toch maar eens het gesprek aan met de dealer.