Resultaten 1 tot 14 van de 14

Onderwerp: excellium diesel

  1. #1

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard excellium diesel

    Als ik enige tijd wat minder kilometers maak en zeer rustig rij merk ik dat mijn vermogen wat mindert.
    Je moet in de hernemingen een stuk meer gas geven wil je deftig kunnen doortrekken.
    Als ik dan bij goed warme motor op een recht stuk eens goed kan planken (automaat in S, dus in hoge toeren gaan) komt er uit de uitlaten een gigantische grijze wolk uit.
    Meestal is het vermogen dan voor lange tijd terug stukken beter en minder wolk bij doorgassen. Begrijpbaar als heel de handel vol roet zit.

    Nu verkoopt men bij de pomp hier in het dorp "Excellium" Diesel. Volgens de pomphouder reinigt dit de motor en wat weet ik allemaal. Nadeel: het is een stuk duurder op een hele tank.

    Hebben jullie met die "speciale" diesel ervaring? Ik vraag me af als ik die diesel nu steeds zou tanken dat de binnenkant niet zo zou aanslaan met roet en ik die gigantische stofwolken niet meer maak.
    Hoe minder vuil in mijn motor hoe beter. Het mag me meer kosten, maar het moet uithalen natuurlijk...

    De motor is de 2.7TDI
    Laatst gewijzigd door raverke95; 05-08-10 om 21:50.

  2. #2
    Golfer's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2009
    Leeftijd
    56
    Posts
    3.789
    Kudos
    4
    Auto
    Audi A6 Allroad

    Standaard Re: excellium diesel

    Ben eigenlijk afgehaakt want het bracht me te weinig. Tegenwoordig gooi ik bij de gewone diesel een additief bij.

    http://ww.....-geen-luxe-premium-brandstoffen-meer.html
    Allroad 2.7T biturbo H6 LR MY2003 Atlasgrijs,
    verkocht: A6 Allroad 2007 3.0 tdi, kobaltblauwe Allroad Quattro 2.7T MY2003, A6 4B avant 2.5TDI MY2002 H6 Hartog tuned, A3 SB 2.0 tdi Ambition MY2008.

  3. #3
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.883
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: excellium diesel

    Ik zou er ook niet teveel waarde aan hechten. Het helpt ongetwijfeld maar niet zo goed als een lekker ritje over een lege Autobahn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  4. #4
    FerrySwart's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2010
    Leeftijd
    60
    Posts
    458
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: excellium diesel

    Ja, een lekker ritje over een lege autobahn.... goed idee. Alleen zit dat voor mij voorlopig niet in de planning. En de vrouw wil volgend jaar naar scotland op vakantie. Das niet een land waar je ff lekker mag blazen zoals op de duitse autobahn.
    Audi A4 B7 2.0TDI avant multitronic uit 2005. 212.000Km, af fabriek navi, Carcheck systeem, bose speakers met subwoofer (af fabriek).

  5. #5
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: excellium diesel

    Je bak leert aan de hand van je rijgedrag. Als je een tijd rustig rijdt dan wordt de automaat "lui". Na een tijdje wat sportiever te rijden wordt de automaat weer wat pittiger.
    Ik zou niet aan de excellium gaan. Even duitsland in doet naar mijn idee veel meer! (en je hebt er meer plezier aan ook!)

    just my 2 cents.
    Laatst gewijzigd door Blaas; 06-08-10 om 10:23. Reden: lelijke tickvaud


  6. #6

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Re: excellium diesel

    Duitsland is niet echt bij de deur hier, maar eens op een ringweg ff planken doet ook al wonderen.
    Vanmorgen na lang nog eens plaats en met volle gas erop een hele rij voorbij. Een grijze wolk, onvoorstelbaar, maar je merkt onmiddellijk dat die auto veel beter rijdt.

    Als ik jouw link bekijk Golfer, dan lijkt het me inderdaad zelfs stukken beter om het op gewone diesel te blijven doen...
    Dan zal het blijven zoals ik het nu al een jaar doe, tussendoor eens goed gassen als het weer lang geleden is dat we nog snelweg gedaan hebben.
    Bedankt voor alle tips!

  7. #7

    Standaard Re: excellium diesel

    Wat ik ook had met mijn Golf \IV TDI was dat ik hetzelfde ervaarde wat jij nu hebt.

    Door rustig te rijden komt de roetkat niet goed op temperatuur en vervuild een beetje,..
    Dan door vaker eens flink door te rijden (hoger in de toeren) blaas je als het ware de roetkat schoon en heb je minder last van
    het euvel.

    Het is bij een turbo motor ook goed te merken of je in de koele mistige lucht rijd of overdag bij 25 graden, dat kost je maar zo 10 tot 15PK, hoe koeler en vochtiger de buitenlucht, des te beter zal de motor lopen.

    Bij mijn 18-20v gebruik ik Octaanbooster i.p.v. die luxe brandstofsoorten die veel te duur zijn en geen ruk opleveren.
    Op een volle tank (60ltr) gooi ik 1 flesje er bij en verhoogt het octaan met 4, ik tank euro 95 en wordt dan octaan 99 en dat merk je heel goed, dit spul wordt ook gebruikt in de dragracerij en dat doen ze niet voor niets.
    Laatst gewijzigd door Avant_18-20V; 09-08-10 om 12:37.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

  8. Ad
  9. #8

    Standaard Re: excellium diesel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Avant_18-20V Bekijk Berichten
    brandstofsoorten die veel te duur zijn en geen ruk opleveren.
    Laatst Keuringsdienst van Waarde gekeken. Ze onderzochten 'premium brandstoffen'(Shell V-Power). Er was een revisiebedrijfje wat zei dat ze nog nooit verschil in inwendige vervuiling hadden gezien bij gebruik van deze dure variant. Een medewerker van een Shell tankstation liet zich ontvallen dat er gewone diesel in de V-Power tanks werd gepompt en dat ze er dan 1(!) liter 'speciaal spul' op 10.000 liter diesel bij in gooien. Shell liet zelf natuurlijk heel erg mooie proeven zien met erg schone verbranding. De diesel wordt er 7 ct/ liter duurder van. reken maar uit, 10.000 x 0.07 = 700,- euri voor een litertje 'speciaal spul' , tikt lekker aan. Ik ben er mee gekapt na die uitzending.

  10. #9
    SkyBuMp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    2.404
    Kudos
    47
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: excellium diesel

    Opzich zegt de (marginale) mengverhouding van het diesel en het additief natuurlijk niets. Het kan natuuurlijk zijn dat die 1 liter extreem geconcentreerd is, waardoor het op die 10.000 liter normale diesel een positieve invloed kan hebben.

    Wel ben ik met je eens dat je in de praktijk bij normaal gebruik niet bijzonder veel merkt. Dat is meteen de reden dat ik na 3000kilometer normale diesel ben gaan tanken . In performance en brandstofverbruik is de A6 niet achteruit gegaan.

  11. #10

    Standaard Re: excellium diesel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door SkyBuMp Bekijk Berichten
    Opzich zegt de (marginale) mengverhouding van het diesel en het additief natuurlijk niets. Het kan natuuurlijk zijn dat die 1 liter extreem geconcentreerd is, waardoor het op die 10.000 liter normale diesel een positieve invloed kan hebben.

    Wel ben ik met je eens dat je in de praktijk bij normaal gebruik niet bijzonder veel merkt. Dat is meteen de reden dat ik na 3000kilometer normale diesel ben gaan tanken . In performance en brandstofverbruik is de A6 niet achteruit gegaan.
    snap je punt van concentratie, je conclusie is hetzelfde. That's what i meen....
    Het is toch raar om te horen dat premium diesel eigenlijk gewone diesel is met een additiefje???

  12. #11
    SkyBuMp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    2.404
    Kudos
    47
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: excellium diesel

    Ik vind het niet raar dat ze diesel met een additief er in een "premium" diesel noemen. Wat ik wel raar vind is dat die premium diesels niet leveren wat ze claimen. Die premium diesels zijn al vaker getest door diverse onafhankelijke testinstituten. Keer op keer blijkt dat het in elk geval de motor niet reinigt en dat ze ~1% beter brandstofverbruik kunnen realiseren.

    Dat laatste is mooi meegenomen maar dat voordeel weegt niet op tegen de hogere brandstofprijs.

  13. #12
    Hansyii
    Guest

    Standaard Re: excellium diesel

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door arieanus Bekijk Berichten
    snap je punt van concentratie, je conclusie is hetzelfde. That's what i meen....
    Het is toch raar om te horen dat premium diesel eigenlijk gewone diesel is met een additiefje???
    Dit onderwerp is onlangs 2 x op TV geweest, bij Keuringsdienst van waarde en Kassa. De additief wordt er bij gedaan op het pompstation, in een mengverhouding van 1 liter additief op 20.000 liter benzine/diesel.

    De testuitkomsten zijn dat de premium benzines/diesels geen voordelen bieden.

  14. #13
    SkyBuMp's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2010
    Posts
    2.404
    Kudos
    47
    Auto
    Audi A6

    Standaard Re: excellium diesel

    Het enige wat nog niet echt getest is volgens mij is prestatie verschillen. Dus ruwe PK/NM winst met "premium" vs normale brandstof. Uit verschillende rollerbank uitdraaitjes op diverse fora's wordt gezegd dat je wel iets wint qua prestaties bij gebruik van premium brandstoffen.

    BP Ultimate bijvoorbeeld voor een hoger octaan gehalte enzovoort.

  15. #14

    Standaard Re: excellium diesel

    Het enige verschil zit tussen je oren, ....

    Beter brandstof, schonere motor, reiniging van de motor, bla, bla, bla, bla,......
    Kijk dat de motor wordt geknepen door de fabrikant om de emissiewaardes te halen is bekend, er zit een flinke restwaarde in de motor, alleen door die emissie eis wordt deze dus niet bereikt.

    Motormanagment aanpassing is dan de beste oplossing om betere prestaties uit je motor te halen (chippen) en zeker bij een TD is dit simpel uit te voeren.
    Reken het om in kilometers en dan zie je pas je echte winst.
    Duurdere brandstof tanken en een klein beetje vermogenswinst, of na chippen bij minder gas geven even veel vermogen uit je motor halen.

    en er zijn zo veel externe factoren die het verbruik beinvloeden, weer, bandenspanning, kwaliteit banden, rijgedrag, file rijden, lange afstanden, meerdere mensen aan boord en ga zo maar door.

    Laat ze lekker de ^%&* krijgen met die duurdere brandstof, gewoon de normale brandstof tanken en laat ze maar zitten met die (te) dure brandstof, of ze moeten het gelijk trekken en de in hun ogen betere brandstof standaard maken voor de prijs van de "gewone" brandstof.
    Maar dat zal dan wel weer niet genoeg opleveren en zolang mensen die V-power e.d. blijven tanken, lachen de grote jongens zich dubbel.
    Mijn andere hobby www.barbeel.eu

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •