Teveel aan olie is denk ik geen reden voor misfire. Zou er wek wat aflaten tot max niveau.
Is de ontluchting van je tank in orde ?
Een maand geleden heb ik m'n tank een beetje ver leeg gereden; DIS gaf nog 30 km. aan.
Plotseling op 5 cilinders lopen plus MM lampje eerst knipperen en daarna constant branden.
Langzaam binnendoor naar de Bovagdealer (had de Audi daar net een maand ervoor gekocht), VAS liet misfires in verschillende cilinders zien.
Toen hebben ze het tankzeefje vervangen en injectors gereinigd en reed hij weer als vanouds.
Alleen zat er na deze reparatie merkbaar meer olie in, ongeveer 8-10 mm. boven het maximum op de peilstok.
Nu is het zo dat ik zo af en toe bij wat flink doortrekken wederom een (knipperend) MM lampje heb plus een cilinder minder.
Ga ik vervolgens even langzaam rijden dan komt het vanzelf goed en blijft het weer een paar dagen, tot een week weg.
Kan het zijn dat het teveel aan olie misfires veroorzaakt?
Of zit er gewoon nog troep in de tank?
Opmerking hierbij: Die auto heeft voordat ik hem kocht ongeveer een jaar stilgestaan en is er in die tijd nauwelijks in gereden.
Stationair loopt ie ook niet helemaal mooi, 100 rpm daarboven wel.
Gaat om een A4 B6, H5 -3.0 V6 benzine, 190 K op teller.
Olieverbruik is nihil, dus dat teveel aan olie zit er nog steeds in (5-40 Mobil).
Wie heeft een tip? BVB dank.
Ja bedankt voor de tip, zal het meenemen.
Ik dacht dat ik ergens had gelezen dat een teveel aan olie via de carterontluchting de motor weer kon binnnenkomen.
Correct me if I am wrong.
Ik vind het aflezen op die zwarte kunsstof peilstok met die balletjes nou ook niet zo duidelijk trouwens.
Geef mij maar de vertrouwde metalen peilstok met "groefjes" of streepjes, maar dat even terzijde.
Tjonge jonge, zal wel aan mij liggen maar ik vind dit niet leuk.
Peilstok eruit, schoonvegen, terug erin, eruit nemen en kijken.
Tot boven bolletje olie. Zit teveel in denk ik dan.
Peilstok ronddraaien en op andere kant zit een half droog gedeelte en een half "nat" (het onderste natuurlijk).
Conclusie: niets aan de hand.
Voor de gein of de wetenschap nog maar eens herhalen.
Alles nat tot boven het bolletje, geen droog gedeelte dus.
Weer een keer herhalen, nu weer half droog, half nat.
Ik weet niet of dit altijd zo is maar mijn pijlstok is van zwarte kunststof wat ook niet bijdraagt aan duidelijkheid.
pffff... (ik klaag niet graag hoor maar zat me ff dwars, misschien heeft iemand een suggestie, cursusje oliepeilen? )
Laatst gewijzigd door Frog; 19-07-13 om 09:44.
Is je olie net vervangen? Met nieuwe olie is het soms moeilijk te zie wat het peil is. Met oudere olie zie je dat veel beter. Ik onder verschillende omstandigheden proberen te peilen: warme motor, koude motor. De motor moet wel een tijdje stil staan (paar minuten).
Herkenbaar! Laatst even olie gepeild en was ook niet helemaal duidelijk:
1. helemaal nat, inclusief bolletje (dus ik dacht ook: kut, teveel olie erin?)
2. bolletje nat, maar als je goed keek zag je in het peilgedeelte dat hij goed gevuld was
Conclusie: denk dat er bij het in-/uittrekken van de peilstok wat aan blijft zitten af en toe.
Ja dat moet het zijn idd. Dan toch maar een paar keer achter elkaar doen.
Ik kijk steeds als de auto nog niet gereden heeft, b.v. 's ochtends. Hij staat nagenoeg recht en de olie zit er nu 7.000 km in ongeveer.
Heb in de tussentijd ongeveer 1 liter bijgevuld.
Dat doe ik overigens met 5W40 vol synthetisch van de Lidl, af en toe hebben ze die in de aanbieding.
Het gaat niet alleen over de dikte maar ook de zgn dopes die toegevoegd zijn,toch?
Van peilstok naar dit, olie blijft altijd een onderwerp van discussie.
Voor mij niet, gewoon erin wat het instructieboekje aangeeft, goed merk in mijn geval Castrol, Vw norm aanhouden evt intervallen inkorten, maar dit is een eigen inschatting.
Zal het even uitzoeken, volgens mij wel.
Foto volgt dan.
Lidl heeft erg goede dingen, Duitsche Grundlichkeit ná? Ze maken het niet zelf (van hun overigens voorftreffelijke én goedkope frietolie haha).
Zou het niet in een geblazen Audi durven gebruiken... In die tamme V6 wel.
Laatst gewijzigd door Frog; 20-07-13 om 18:52. Reden: laatste regel toegevoegd
Dat is een fabeltje, de zgn duitse grundlichkeit. Ik doe dagelijks zaken met duitsers en duitse produkten en zo grondig zijn ze niet en de kwaliteit is nou ook niet altijd even goed...
En de LIDL verkoopt zeker geen premium olie, dus ik zou me er niet aan wagen, zeker niet met een moderne auto..
Heb er even wat bijgezocht zoals beloofd.
Specs voldoen voor 15.000 km of 1 jaar service intervallen, niet voor Longlife intervallen.
Zowel voor diesel als benzinemotoren.
Als je dit op je verpakking zet heb of krijg je als fabrikant en/of retaler een groot (o.a. juridisch) probleem als dit niet klopt.
VW-Norm 502 00 en 505 00 wordt expliciet vermeld.
DSC_5133 (Medium).jpg
Voor de duidelijkheid: het gaat niet om die goedkope "standaard" olie maar om deze:
DSC_5137 (Medium).jpg
Plaatjes (kan geen PDF uploaden hier???) uit het instructieboekje:
Page 312.jpg Page 313.jpg
Laatst gewijzigd door Frog; 21-07-13 om 10:08. Reden: redaktie, toevoeging
sham27,
Een paar keer per jaar zie ik ze staan daar en ik betaalde 20 EU voor een flacon van 5 liter.
Heb er toen meteen twee meegenomen, ze zijn best wel snel op. Edit: in de winkel dan hoor, niet bij mij
Nou weet ik niet of dat de gangbare prijs is of dat ze afgeprijsd stonden.
Er zijn ook flacons van 1 liter maar ik weet niet meer wat die kostten.
Ook daarvan heb ik er eentje van gekocht en die zit in de kofferbak achter het linker paneeltje.
De vaatwastabletten zijn ook erg goed van W5
Laatst gewijzigd door Frog; 21-07-13 om 12:43.
Ik koop mijn Castrol voor 35 euro per 5 liter in D, scheelt dus 3 euro, oftewel in deze tijd een frietje met mayonaise.
En deze kan ik eventueel 30.000 laten zitten, wat ik niet doe , ik vind tijdige wissel belangrijk, maar dat zit bij mij hoofdzakelijk tussen de oren.
Ja ok Tom.
azesje: Ik gebruik het enkel om bij te vullen.
Auto gaat naar de Bovag dealer om de 15.000 km.
Daar gaat er gewoon weer een nieuwe sloot olie in.
Keek net op m'n servicekaartje in de deur en zie dat ze daar BP 5000 5W40 voor gebruiken.
Zal uitkomen op c.a. (gokje) 2 liter bijvullen in die 15K.
Weet niet of dat veel is, wagen heeft 192K gelopen.