Resultaten 1 tot 4 van de 4

Onderwerp: Zelf uitlijnen

  1. #1

    Standaard Zelf uitlijnen

    Even een vraagje over het zelf uitlijnen van een auto. Op het forum heb ik hier nog niets over kunnen vinden.

    Beide stuurkogels zijn vervangen en deze zoveel mogelijk op dezelfde positie als de oude gemonteerd. Om er zeker van te zijn wil ik de uitlijning controleren en zo nodig bijstellen.
    Hiervoor ben ik op zoek naar hoeveel de uitsporing behoort te zijn.
    Het gaan om een Audi 80 B4 2.3E uit 1992

    Bedankt

  2. #2

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    32
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf uitlijnen

    ik kan morgen wel even kijken op het werk. krijg je gewoon een uitlijnrapport van jou type. is in graden minuten maar heb daar ergens ook nog wel een boek liggen waarin staat hoe het om te rekenen naar mm want denk dat dat makkelijker is voor jou.
    denk dat jij het met een spoorstang gaat meten?

  3. #3

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    10 2015
    Leeftijd
    64
    Posts
    11
    Kudos
    0

    Standaard Re: Zelf uitlijnen

    Als je het zelf wil doen, kijk hier even: http://wiki.seloc.org/a/Geo_Alignmen...28Home_Made%29

    Omrekenen graden naar mm is eenvoudig. Je werkt met heel kleine hoeken en daarvoor geldt: sin (x) = x en cos (x) = 1, x in radialen. Dus hoef je eigenlijk alleen maar je hoek in radialen te vermenigvuldigen met je velgmaat. Bijvoorbeeld hoek van 1 graad is 0.0175 rad maal 18 inch is 8 mm. Meestal meet je echter van naaf tot velgrand en dan is het dus de helft. En aangezien voor kleine hoeken alles lineair is: hoek van 0.1 graad (of 6 minuten) komt overeen met 0,8 mm velgrand-velgrand of 0,4 mm naaf-velgrand.

    Ik heb zelf zo'n houtje-touwtje ding gemaakt zoals in de link beschreven. Uitsluitend voor sporing. Camber met een digitale waterpas. Gaat perfect. Sporing is wel even wat gedoe. Als je het voor een keer doet, ga dan gewoon naar een garage waar ze uitlijnen. Veel makkelijker. Juiste volgorde:
    - rijhoogte (natuurlijk alleen als dat kan)
    - camber
    - sporing (wel stuur recht zetten voordat je de spoorstangen gaat verstellen. Beste is je voorwielen op iets te zetten dat makkelijk sturen van de wielen mogelijk maakt. Ik gebruik twee dikke stukken plastic met vet ertussen )
    Neem aan dat een normale Audi niet heel veel bumpsteer aan de voorkant heeft. Als dat wel zo is sporing instellen met bestuurder in de auto

    Succes!

  4. #4

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2015
    Leeftijd
    32
    Posts
    45
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Zelf uitlijnen

    IMG_20160211_183834.jpg

    dit is wat er bij mij in de pc stond. hoop dat ik het goede type heb. dacht het wel. is geen quattro toch?

    denk dat je er nu wel uit komt met deze 2 posts.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •