Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 41 tot 60 van de 95

Onderwerp: (!) Storing hydroliek/remmen

  1. #41
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Ben even gaan zoeken op het net .

    Hierbij een foto van zo'n citroenbol .

    De hoofdbol heeft een druk van 63 Bar .
    De prijs van zo'n bol is een kleine 40 euro !!
    Zei er iemand 300 € voor een audi bol .

    Nu ben ik er rotsvast van overtuigd dat mits een adaptertje
    te draaien in hoogwaardig staal die bol passend kan gemaakt worden .

    En die kan ook bijgevuld worden als hij leeg is .


    Citroen gebruikt atf olie , rode dus .
    Audi gebruikt voor z'n remsystemen mineraal , groene .

    Als m'n geheugen me niet in de steek laat kan je wel groene gebruiken
    op een systeem dat voor rode voorzien is , maar niet omgekeerd .
    Dus ook dat zou gaan .


    Toch maar eens zo'n bol gaan halen .


    Pat
    Citroen gebruikt minerale MHL olie en is bijna gelijkwaardig aan de minerale olie die de audi gebruikt- dus niet hetzelfde-

    het probleem -dat de citoenbol- een andere aansluiting heeft is bepalend voor het testen en vullen van de bom.
    de audi aansluitingen komen totaal niet overeen met die van citroen, waardoor ze dus niet in het apperaat passen (teminste dit is mij verteld door de monteur bij vd laan na aanzien van mijn audibom.)

    de enigste plaats waar je de bom kan vullen, is de bovenzijde, wat tevens een montage plaats is- de rest van de bom is absoluut te dun voor een ventiel.
    het risico dat je evt het membraam raakt (waardoor dus het echt kapotgaat) is behoorlijk groot als je niet weet hoeveel ruimte je hebt.
    en de hoeveelheid moeite die het zal kosten om een gaatje te boren en plaatsen van een ventiel weegt denkik niet op tegen een evt lek membraam-0 vandaar dus eest testen.

    @pat mischien is het wel mogenlijk om de citroen bom -via een adaptor- te monteren.
    daar ik abs geen ervaring heb met dit soort zaken ben ik dus niet instaat om hierop enig antwoord te geven :oops:

    ps ik heb evt een echt kapotte bom liggen om evt open te maken
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  2. #42
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    @pat er zijn meer leveranciers van druk bommen
    http://www.boschrexroth.com/business...embranspeicher

    en idd de montage aansluitingen wijken elke keer weer af :cry:
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  3. #43

    Standaard

    Als de prijs van een std of een citroen bol maar 10% is van wat de dealer verkoopt , dan moet dat op te lossen zijn .

    Viermaal , doe je mee met de Heerhugowaard meeting ?
    Indien ja , kan je die kapotte dan meebrengen .
    Hoe langer ik er over denk , hoe meer zin ik krijg om
    het te proberen .

    Of als je nu al kans ziet om een foto te plaatsen dat bespaart me heel m'n onderdelenzolder overhoop te halen .

    Die link van je is bepaald interessant . Er zijn zelfs tekeningen bij van een vul en controle installatie . Hierzo http://www.boschrexroth.com/RDSearch...1987761403.pdf


    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  4. #44
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Ik weet niet of het dezelfde is als van de S2, maar hier een fototje van een bom van een 20V.
    Wat de schroefdraden zijn die erin zitten weet ik niet, maar de grootste van de twee komt in de buurt van 12 mm, maar is geen M12.
    De kleinere is zo rond de 10mm.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  5. #45
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.528
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Waarschijnlijk hebben ze daarom de bom geplaatst
    Jongens jongens pas een beetje op met opmerkingen als "een bom plaatsen" enz. De AIVD, de CIA en de NSA luisteren mee he.


    Okay okay ik heb weer niks zinnigs bij te dragen. Sorry :oops:
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties


  6. #46

    Standaard

    Op het zicht zou ik zeggen daar waar het cylindrisch gedeelte op de bol is gelast doorsteken .

    De bol in de vuilbak .

    Op het resterende stuk schroefdraad trekken of tappen , naar gelang
    hoe het eruit ziet .
    Daarna kan er een standaard iets op geplaatst worden .

    Misschien moet er nog iets verzonnen worden om een bevestigingspunt te plaatsen , maar dat kan geen probleem zijn .
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  7. #47
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Hmm verloopstukje van schroefdraden maken?
    One liter, driver's licence eater...


  8. Ad
  9. #48

    Standaard

    Voor nu dacht ik eigenlijk aan een plaatje/blokje op de bomb lassen en daar draad in te tappen voor het Citroën-ventiel. Misschien de bolling op een kleine plek een stukje vlakken (hameren oid) en dan gewoon het "vlees" voor het ventiel erop lassen.
    Het membraam zit wss op de lasnaad dus als je daar wegblijft zit je goed (zie tekening)?
    [img][images/thumbs/TenS3_bombe2.gif]http://www.audi90quattro20v.de/Anleitungen/reparaturen/bombe/bombe2.gif[/img]
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  10. #49

    Standaard

    Dat vind ik gevaarlijk .
    Recipienten onder hoge druk en lassen gaan niet goed
    samen .
    Bij mijn vroegere werkgever hadden we een tweetal gasflessen omgebouwd tot buffertank . Dus ook een gat in geboord , pijp erin getig last . Daarna AIB-Vincotte laten keuren !
    Een drietal jaren later is de boel uit mekaar gevlogen .

    Iets in de aard van onder invloed van de hoge druk ging de
    samenstelling van het metaal van de lasnaad in het grensgebied veranderen of de crystalstructuur of zo , met als gevolg een scheurtje , en dan een grotere scheur enz enz .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  11. #50

    Standaard

    Zit die schroef/plug helemaal onderaan de tekening er ook daadwerkelijk op ?
    Kan er langs daar niet gevuld worden .
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  12. #51

    Standaard

    Je hebt gelijk, veiligheid voor alles.
    Volgens mij is dat de vulplug, lijkt me wel dat die erop zit. IIRC staat die ook in die PDFlink van jou.

    Offtopic:
    /me houdt wel van dit soort brainstormen 8)


    @Heslie: heb je ook een foto van de onderkant?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  13. #52
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Idd de " vulplug" zit elke keer weer op de zelfdeplaats en is dan ook de plaats om een ventiel op te zetten.

    @pat ik ben idd van plan nr heerhugowaard te komen en neem de BOM mee (laat ze maar lekker mee luisteren bij elke opsporingsdienst :twisted: )

    ik heb op zich geen idee wat er in het verlengstukje zit maar hier voor een passtuk te maken zou evt toch wel mogenlijk zijn ?

    dan hierop de aftakkingen maken voor de aansluitingen.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  14. #53

    Standaard

    U vraagt, wij draaien.
    Aan de onderzijde zit er dus geen plug, maar een busje waarmee de bom in een rubber hangt.
    Aan de bovenzijde in de hals zit echter nog wel een plug, alleen weet ik niet waarvoor deze dient, en ik durf em ook niet zo maar los te draaien.
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Caatje + V8 = PeeCaatje

  15. #54

    Standaard

    OK , ik neem de handschoen op .
    Heb momenteel wel niks meer rijden met een bom , maar dat komt tochnog wel . ( Oer-q , 200TQ )

    Een kapotte bol halen bij de lokale citroën garage , en
    vermits die van viermaal toch kapot is is er geen risico
    meer mee gemoeid .

    Het nog bruikbare stuk erafdraaien , een passtukje maken
    en zien wat er van terechtkomt .

    Viermaal , als het lukt krijg je hem en het passtuk terug , en dan moet jij maar weten of je een nieuwe citroenbol gaat kopen of niet .

    Woon je trouwens ver van de NL-B grens , anders kom ik hem halen , en breng ik het resultaat mee naar heerhugo , dan kan iedereen het zien .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  16. #55

    Standaard

    @ Heslie/Caatje: 8) Thnx voor de snelle service!

    Die plug zit toch aan de verkeerde kant om te vullen?
    I like digging...

    Especially someone else his grave

  17. #56
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    @pat;
    ik woon in het schone wassenaar, ca 1:30 vanaf antwerpen.
    anders probeer ik eens om jouw kant op te komen 8) kan ik meteen wat in het echt zien :wink:

    wat betreft de bovenzijde (dus op de bom) zit het normale vul aansluiting, die na vullen wordt verzegeld, waarbij bij audi een verlengstuk zit voor de montage.
    bij de citroen zit de bom boven op de aansluiting geschroefd en is het vulstuk zichtbaarder.

    ff wat tech info:
    citroen club B.
    De vering van Citroën is reeds jarenlang gebaseerd op hetzelfde principe. nl. olie en gas. Door de jaren heen is ze aangepast om beter te voldoen aan de prestaties van de wagens en de behoeftes van de markt, maar aan het basisprincipe werd niet geraakt. Het systeem bestaat uit een aantal componenten.

    1 . Het oliereservoir.

    Een klein reservoir onder de motorkap geplaatst met een inhoud van ongeveer 4 liter, afhankelijk van het type wagen. Dit reservoir zorgt ervoor dat er voldoende olie beschikbaar is om de wagen steeds op hetzelfde niveau te brengen, afhankelijk van zijn belasting. De constante wagenhoogte is één van de grootste voordelen van het systeem. Zelfs met een maximale belasting van de wagen, zal de rijhoogte dezelfde zijn als een niet geladen wagen.

    2 . De hogedruk pomp

    Een mechanische plunjerpomp, aangedreven door de motor, die de olie met een druk van 200 Bar in het systeem pompt. De pomp zal aangesproken worden om de ideale werkdruk van het systeem ( ongeveer 150 Bar ) te behouden. Bij de laatste evolutie in het veersysteem vanaf C5, wordt de pomp electrisch aangedreven. De HD-pomp kan vergeleken worden met het hart van een mens, eveneens zorgend voor de voeding van alle organen.

    3 . De veerbollen.

    In principe heeft elke veerpoot een veerbol die enerszijds zorgt voor de afvering van het wiel en anderszijds zorgt voor de demping van de wielbewegingen. Een veerbol wordt in twee delen verdeeld door een membraan. Aan de ene zijde ervan zit stikstof, aan de andere zijde zit olie. Het stikstof (samendrukbaar)zorgt voor de vering terwijl de olie (niet samendrukbaar) mede voor de schokdemping zorgt.

    4 . De hoogteregelaars.

    Per as wordt er een hoogteregelaar voorzien om de hoogte van de wagen te bepalen. De hoogteregelaar zorgt ervoor dat er meer olie naar de veerbollen wordt gestuurd wanneer de wagen een bepaalde hoogte moet bereiken. Hij zorgt er eveneens voor dat er olie kan terugvloeien wanneer de ingestelde hoogte wordt overschreden. De hoogteregelaars vooraan en acteraan worden bediend door hun respectievelijke torsiestang en door de hendel binnenin de wagen. Het is de chauffeur die bepaalt welke hoogte er moet gehandhaafd worden. De hoogteregeling wordt vooraan en achteraan volledig onafhankelijk bijgestuurd.


    ook nog deze :http://www.renard.nl/nieuw/index.php?id=5

    veel kennis over de veerbollen en een nw soort olie ipv de groene LHM olie die citroen gebruikt.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  18. #57

    Standaard

    @ viermaal , ik woon op een 40 minuten van Antwerpen .
    Dus das toch nog een eindje rijden .
    Wil je langskomen ben je van harte welkom .
    Stuur maar een pee emmetje wanneer .


    Wij hebben hier in de buurt een zeer behulpzame citroendealer .
    Mijn schoonzus ging er vroeger mat haar BX .
    Ik ben er langs geweest , heb het probleem kort uitgelegd , en een heleboel informatie meegekregen .

    Bollen zijn er in twee soorten bij hen , de veerbol en de akku bol .
    De veerbol is duurder omdat daar kleppen inzitten , maar wij hebben dus wel degelijk een akku bol nodig .

    Vanaf een druk lager dan 20Bar mogen ze niet meer bijgevuld worden omdat er dan het risico bestaat dat het membraan achteraf gaat scheuren . Dit zijn citroen richtlijnen . Hij heeft ze toch al bijgevuld op eigen wagens , en nog nooit geen problemen gehad .

    Een nieuwe akkubol kost pakweg 75 euro .
    Een hervulde goede zo'n 20 euro .
    Vullen tot 100 Bar kan probleemloos .

    Andere merken hervullen ziet hij niet zitten , te gevaarlijk .
    Nou daar kan ik wel inkomen . 60 Bar is niet niks .

    Tot slot heb ik nog een defecte meegekregen , en de woorden
    "kom gerust langs als je nog meer informatie nodig heb " .

    .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  19. #58
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.870
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Wow, da's zeker behulpzaam! Goede info!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #59
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    idd mooie info, daar kunnen we wel iets mee.

    trouwens ik vond een vergelijkbaare topic bij:

    http://www.audi100-online.de/Forum_/forum_.html

    onder forum zoeken:"/Druckspeicher-Nachfüll-Ideen"
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  21. #60

    Standaard

    @tens3 ik snap dat je het leuk en interessant vindt om te proberen je oude bom te repareren, maar op mp biedt iemand zo'n beetje een complete 20v in onderdelen aan mss heeft hij die bom ook nog wel liggen, of zal die dan ook z'n langste tijd gehad hebben?
    my first quattro was a wilkinson

Pagina 3 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •