Pagina 4 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 80 van de 81

Onderwerp: spanning om de bandenspanning

  1. #61
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.599
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Barbados
    Het gaat me zeker niet om het theoretisch geneuzel (daar doe ik vrolijk aan mee), maar om het quasi vragen stellen als je het antwoord toch al weet. M.a.w. zeg gewoon wat je bedoelt en wees duidelijk!
    Ik weet niet wat je bedoelt. Wees eens duidelijk...
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #62

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    Hoe verklaar jij het verschil in voorgeschreven bandenspanning dan, wanneer het volume er niets mee te maken heeft voor de verschillende maten?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000

    Wat heeft rubbercompound in vredesnaam met de bandenspanning te maken?!
    of ik snap de vraag niet goed of ik schat je veel te hoog in
    (ik denk en hoop het eerste) het aantal liters lucht in een band :-? gaat nergens over! dat berekent niemand en dat meet niemand!, de druk is wel belangrijk (duh, en daaraan is het aantal liters lucht natuurlijk te berekenen) en deze is afhankelijk van het soort band: bandenmaat/compound/profielsoort/last/ondergrond/max voertuigsnelheid/etc. etc.

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    En ook buiten de F1 kan 10 kPa al behoorlijk uitmaken.
    ja maar je begrijpt wat ik bedoel: een klein beetje verschil is alleen voor de mierenneukers onder ons te voelen (mij inclusief)
    maar minder dan 10KPa is bijna onmeetbaar met de meter bij de benzinepomp, en daarbij verandert de bandenspanning ook nog eens enorm onder invloed van rijomstandigheden


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door 340@7000
    @Steven:
    Je hebt zeker geen aslasten (voor/achter) ?
    jawel hoor die heeft iedereen :-D

  3. #63
    quattro84
    Guest

    Standaard

    [toch mierenneukmode]
    Het is overigens wel kPa.. kilo Pascal.. Daar hoef je bij 340@7000 overigens toch al niet aan te twijfelen of hij het goed spelt..

    Kilo (symbool: k) is het SI-voorvoegsel dat gebruikt wordt om een factor 103, oftewel 1000, aan te duiden.

    Het wordt gebruikt sinds 7 april 1795; de naam is afgeleid van het Griekse χίλιοι voor duizend.

    [/toch mierenneukmode]

  4. #64

    Standaard

    godver ik dacht dat ik m had :-? :-D

  5. #65
    quattro84
    Guest

    Standaard

    Tja ik moet m'n eenheden op m'n tentamens ook altijd goed hebben.. anders kost het je punten..


  6. #66

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
    (ik denk en hoop het eerste) het aantal liters lucht in een band :-? gaat nergens over! dat berekent niemand en dat meet niemand!,
    Wat een stelligheid... Hoe komt het dan dat een 155/70 R13 bij 250 kPa een last mag hebben van 387 kg en een 205/55 R16 wel 615 kg bij dezelfde druk? Ofwel waarom mag de ene bandenmaat meer hebben dan de andere
    Load Index is te gemakkelijk, want da's alleen een code voor hetgeen ik net beschreven heb (een draaglast bij een zekere druk)

    de druk is wel belangrijk (duh, en daaraan is het aantal liters lucht natuurlijk te berekenen) en deze is afhankelijk van het soort band: bandenmaat/compound/profielsoort/last/ondergrond/max voertuigsnelheid/etc. etc.
    Dan ben ik nu benieuwd hoe al die zaken in de formule terugkomen om de minimale bandenspanning te berekenen voor een aslast

    Toegegeven, bij een racewagen speelden we ook met de druk om de band op een bepaalde temperatuur te krijgen waar het compound het beste op presteerde en de temperatuur over de loopvlakbreedte homogeen was, maar voor een straatauto?!

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattro84
    Tja ik moet m'n eenheden op m'n tentamens ook altijd goed hebben.. anders kost het je punten..
    En terecht...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  7. #67

    Standaard

    Afgelopen zaterdag nieuwe banden en velgen onder m'n 2002 A4 Avant gezet. Direct gevraagd naar de juiste bandenspanning. Advies voor m'n nieuwe Dunlop's SP Sport Maxx 225/40ZR18 is bij gewoon gebruik 2,7 bar en bij volledige belasting iets meer (2,9).

    Hiervoor zaten er 215/55V16 onder, waar ik zo'n 2,3 bar in had. Vooraf lang zitten twijfelen om "18 te nemen omdat ik bang was dat dit te veel ten kosten van het comfort zou gaan. Ik ben echt verbaasd dat dit totaal niet het geval is. Zelfs op klinkerweggetjes is het comfort minimaal achteruit gegaan!
    (BTW ik heb het gewone onderstel eronder zitten en niet een sportonderstel)

    Guidos

  8. Ad
  9. #68
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.599
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Awel ik ben aan het experimenteren geslagen. 2.4 -> 2.7 maar 2.5 bar stikstof met koude banden een buitentemp. van 15 graden rijd het prettigst met behoud van comfort.
    2.4 is niet echt voelbaar comfortabeler maar de auto begint dan wat "zwaar" te rijden.
    Bij 2.6 is ie wat lichtvoetiger maar dan komen bepaalde oneffenheden wat harder door. 2.5 is het beste compromis.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #69
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.332
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Awel ik ben aan het experimenteren geslagen. 2.4 -> 2.7 maar 2.5 bar ...
    ... heb ik ook gedaan... van 2.0 tot 2.9 bar.
    En dan elke dag dezefde rotonde nemen met ongeveer dezelfde snelheid..
    (en met inachtneming van de weersomstandigheden)

    Kan er niet uitkomen.. ik blijf grip missen.... ergo --> een balle-band.
    Ben er sterkt over na aan het denken om er Pirelli Zero Nero's onder te gooien (de huidige banden zijn nog als nieuw)
    One liter, driver's licence eater...


  11. #70
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.599
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Ben er sterkt over na aan het denken om er Pirelli Zero Nero's onder te gooien (de huidige banden zijn nog als nieuw)
    Das toevallig. Dat zijn, naar voorlopig inzicht, ook precies de banden die ik volgend jaar als de wintersloffen er af gaan, op de 100 ga zetten.
    Primaire reden is dat die band érg stil schijnt te zijn volgens diverse tests en met de rest van de eigenschappen zit het ook wel dikke snor.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  12. #71

    Standaard

    @340: je zal ongetwijveld gelijk hebben, maar ik heb geen flauw idee waar je het over hebt.

    @steven: mooi dat je een goed compromis hebt gevonden, de wegligging is altijd nog het belangrijkste aan een band , dus als hij nu lekker aan voelt zal dit wel goed zitten.

  13. #72
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.332
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    @ Steven.... dat ze stil zijn zal me een zorg wezen :wink: (wij hebben andere prioriteiten)

    Maar de droge en vooral de natte grip schijnt zeer goed te zijn.. daar gaat het mij om.

    Mooi weer = motor
    Hevige regen = auto (met zomerbanden)
    Winter = auto (met winterbanden)
    Beetje dat idee wil ik gaan uitwerken..
    One liter, driver's licence eater...


  14. #73

    Standaard

    Zo, ik schud deze weer even wakker na 'm braaf doorgelezen te hebben, want mijn bandenmaat staat er niet bij en ik ben toch wel benieuwd.

    Zojuist even een rondje gemaakt met de 80 (z'n eerste van het jaar) van Zaandam naar Beverwijk en weer terug. Ik had het idee dat de banden wat zacht waren en dat de auto wat zwabberig aanvoelde (kan ook omdat ik er lang niet in gereden heb hoor)

    Dus ik bij mn Pa z'n winkel de boel even nagekeken met een simpel drukmetertje, ik kwam op 1.9 bar uit voor de voor en achterbanden (1 kant gechecked)

    Of dat nou genoeg is? Beats me ....
    Toch maar even wat bijgevuld bij het tankstation omdat ik voor wat had leeg laten lopen met het metertje. Nu staan ze alle 4 op 2.0 bar.

    De bandenmaat is 205/45 R16, voor met "tyfoon successor" en achter met "uniroyal ralley" banden (volgens mij 3x waardeloos allebei, de uniroyals had ik ook onder mn peugeot 206, exact dezelfde, zelfs de maat en die had ik bij 20k kaalgereden :shock: )

    Nu dus de hamvraag: hoeveel bar moet er in? Als ik alles zo lees hier lijkt 2.0 me wat weinig eigenlijk, maar gezien het merk banden moet ik misschien ook niet te hoog gaan?

    Bob
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  15. #74
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.599
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bob-A2
    Dus ik bij mn Pa z'n winkel de boel even nagekeken met een simpel drukmetertje, ik kwam op 1.9 bar uit voor de voor en achterbanden (1 kant gechecked)
    Als de banden warm waren gereden toen je die 1.9 bar als meetwaarde had is de band dus ongeveer 1,6 a 1,7 koud. En je moet ze koud meten.
    Kortom, veel en veel te laag.
    Ik denk dat je 2.1 koud/2,4 warm moet hebben (er van uitgaande dat je geen stikstof gebruikt).
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #75

    Standaard

    Hij stond idd net een minuutje stil, dus dat kan kloppen.

    Ik gebruik geen stikstof nee, gewoon lucht.

    Zal er binnenkort dus wel even wat bij stoppen, ik dacht al dat het laag was, maar niet zo erg.
    Wellicht word het zwabberige dan ook wat minder.

    Thanks voor de tip Steef!
    Present: Just a Lego Audi ... (and a Kia Ceed SW DynamicLine)
    Past: A2 TDI ​- 80 2.0E - 80 Competition Quattro - A2 S-line - S6 2.2T Quattro - A3 SB Ambiente Pro-Line - A4 Avant 1.8T 180pk Pro-Line - A6 Avant 2.8 V6 Quattro TipTronic

  17. #76

    Standaard

    ik houd ze aan de "strakke kant"min 2.5 bar wagen weegt wel 1600 kg
    blijkt hij het minste te slijten op het loopvlak, klinkt onlogisch maar na
    40 k is dit wel gebleken na "testen"met 2 sets banden van hetzelfde merk en type
    Mijn probleem is dat de zijkant eerder niet de apk haal als het loopvlak
    komt door veel stadsverkeer denk ik ,oftewel bochten
    3 keer links is ook rechts

  18. #77

    Standaard

    Heb je ergens staan wat de bandenspanning moet zijn voor de originele bandenmaat?

    205/45 R16 zit qua LI laag in vergelijk met de originele maten voor zover ik snel kan zien.


    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door azesje
    ik houd ze aan de "strakke kant"min 2.5 bar wagen weegt wel 1600 kg
    Of dat strak of slap is voor een auto van 1600 kg, is afhankelijk van de bandenmaat... :roll:
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  19. #78

    Standaard

    ik heb deze topic al enige tijd geleden gestart,daar staat de bandenmaat
    3 keer links is ook rechts

  20. #79

    Standaard

    Yep, je gaat alle berichten door op zoek naar een bandenmaat...

    Waarom het er dan niet gewoon bijzetten, daar er gewoon een afhankelijkheid is? Topic staat volgens mij inmiddels bol van de eigenlijk nietszeggende informatie à la "ik heb altijd 2.5", "ik doe 2.3 voor en 2.8 achter" zonder toepassing en/of maten.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  21. #80
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    voor mijn type 44 met de orginele velgen
    dwz 6J15 met hierop de banden in de maat 205/60 HR 15
    gebruik ik altijd 2,5 rondom (eigenlijk werd/wordt deze spanning aan gegeven voor rijden met 3 en meer pers samen met bagage en hogere snelheden.) de hoeveelheid rommel die ik meestal meezeul is dan meer doorslaggevend dan de hogere snelheid, terwijl ik de standaard setting van
    2,2 voor en 2 achter eigenlijk minder prettig vind rijden (trouwens voor 2 pers )

    veel vaker hoor ik dat men eigenlijk het kleine beetje minder comfoort voor lief moet nemen door een hogere bandenspanning te nemen, daar (bijna)niemand er aan denkt deze te verhogen (vanaf stanaard) als men sneller, meer bagage en personen mee neemt.

    ergo, neem dus de hogere advies druk standaard om er zelf gemak van te hebben.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

Pagina 4 van 5 EersteEerste 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •