Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 48

Onderwerp: Welke bandenspanning gebruiken jullie?

  1. #1
    meysstro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    167
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard Welke bandenspanning gebruiken jullie?

    Ik heb onder m'n A4 Avant immitatie S-lines met Michelin pilot sport 2,225/40/18, die er nu een poosje onder zitten. Bevalt goed, maar nu wil ik eigenlijk een beetje gaan experimenteren met banden spanning (optimaliseren). Ik heb er nu 2.4 bar in zitten (rondom bij normaal last), geadviseerd door de bandenboer.

    Maar misschien kan het optimaler, hebben jullie ervaringen met andere bandenspanningen in een vergelijkbare combinatie (wielen / banden / audi)?

    ik hoor graag jullie suggesties...
    Of wellicht weten jullie goede links over het onderwerp!

    groet,
    meysstro
    Greetz from meysstro a.k.a. Audi fanaat

  2. #2

    Standaard

    Lijkt me nogal afhankelijk van hoe je rijdt (belading, soort kilometers, etc..., etc...)

    Leuke link in dit verband, al gaat het een beetje ver voor de straat:
    http://www.elephantracing.com/ --> 'tech topic' --> 'Reading tire temperature'

    Andere bijdrage aldaar zijn ook van een hoog niveau...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  3. #3

    Standaard

    Ja bandenspanning, daar kun je leuke discussie over starten...
    Mijn A6 heeft Michelin Pilot Primacy banden 205/55 R16. Ik heb de rubbers altijd minimaal op de bij volle belading voorgeschreven spanning staan. Volgens Audi: voor 2.9 en achter 3.2 bar. Ik zet ze voor op 3.0 en achter tot 3.5 (= max waarde band). Dit bevalt me prima! Ietsjes lichter aanvoelen in het stuur :P en misschien wat minder comfortabel is het wel :? , maar voor mij is dat geen probleem 8) . De auto rijdt een stuk zuiniger dan op zo'n 'doorzak/hangwang' bandenspanning.

    Met m'n Audi TT heeft Pirelli Zero Rosso 225/40 ZR18 rij ik wel met de voorgeschreven bandendruk, ook weer altijd de waarden bij volle belading (tja, 1 of 2 personen met of zonder bagage...). Volgens mij is de rolweerstand gewoon minder dan met van die zachte bandjes. Bij alle snelheden en in bochten prima weggedrag :wink: .

  4. #4
    meysstro's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Posts
    167
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door jmkoole
    Met m'n Audi TT heeft Pirelli Zero Rosso 225/40 ZR18 rij ik wel met de voorgeschreven bandendruk, ook weer altijd de waarden bij volle belading
    Zo die banden van je A6 staan knap onder hoogspanning :shock:

    Ziet er goed uit die s-lines onder je TT , ik neem aan dat die 18" wielen er niet standaard onder zaten?
    Bedoel je dat je de voorgeschreven bandenspanning van de originele wielen gebruikt of wat je van de bandenleverancier hebt meegekregen?
    Greetz from meysstro a.k.a. Audi fanaat

  5. #5

    Standaard

    ik heb mijn banden ook altijd op 2,3-2,4 gehad, maar volgens m`n bandenboer moesten ze op 2,7(225/40/18) en nadat ik het gedaan had had ik een betere wegligging en slijten ze ook gelijkmatiger..


  6. #6

    Standaard

    Ik heb op mijn Dunlop SP9090 235/45 17" banden een bandenspanning van 2,6 bar achter en 2,7 bar voor......wegligging is uitstekend.....

    Marco.
    Audi A4 2.4 V6 Tip-Tronic (full options)

  7. #7
    REVZRACER's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2004
    Posts
    221
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Bandenspanning.......daar worden races mee gewonnen....wie deze vraag weet te beantwoorden kan veel geld verdienen.
    In normaal verkeer wordt aangehouden; advies spanning +10%..
    Ik zie trouwens wel hoge bandenspanningen staan, ik zit met al mijn banden uit het verleden 2 bar voor de achterwielen en 2.2 bar op de voorwielen....de slijtage is over het gehele loopvlag gelijk dus heb ik optimale grip.

    Marco (een andere)
    Als 1 ring het symbool is voor eeuwigheid, hoe zit het dan wel niet als je er vier hebt?

  8. Ad
  9. #8
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Hmm...inderdaad erg veel hoge spanningen..

    215/40/ZR17 83W..Hankook Ventus K102.

    rondom op 2.2

    Als ik weet dat ik een langere snelwegrit ga maken (Zaandam-Venlo bijv.) zet ik ze op ~2.3 rondom.
    Bevalt prima: grip en rondom gelijkmatige "slijtage".

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  10. #9
    audifreakzeeland's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Posts
    802
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    BF GOODRICH 195-45-16 en 215-40-16 ook rondom op 2.2 bar

    gr richard
    de enige echte audifreak uit zeeland

  11. #10

    Standaard

    In mijn banden 195-50-15 doe ik altijd 2.7 bar. er mag max 3 in geloof ik. (44 psi)

  12. #11
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    ik handteer eigenlijk altijd de fabrikant advies bandenspanning is meestal verkrijgbaar via de importeur. tevens zorg ik er voor een eigen bandenspannings meter bij me te hebben die bij de pomp zijn nou niet echt exact.
    kweet alleen nog steeds niet of ik stikstof (Vergeefme als ik het fout zeg) ipv lucht zou nemen. dacht dat ze dan langer op spanning blijven maar je betaald er ook iets voor
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  13. #12

    Standaard

    Over dit onderwerp raak je nooit uitgesproken,
    de een merkt dit en de ander dat, er staan ook vaste "fabrieks"opgavens voor, en wat betreffende de slijtage?

  14. #13

    Standaard

    Ik knal mijn 225-40-18 Bridgestone Potenza S-03 voor vol met 2.6 bar, achter 2,8 bar.

    Ik kàn mijn banden gelijkmatig af laten slijten, helaas zie je aan de buitenkant het profiel wel iets meer verdwijnen.

    Dit kwam toen ze nieuw waren, monstergrip, lekker spelen. Soms nèt over die monstergrip heen en over 4 wielen een beetje drift. En dat kost je banden, beetje te duur rubber voor dit soort geintjes. Maar ja...

    Mijn uitlijn- en bandenstation doet overigens niet aan banden wisselen tussen voor en achter, of links en rechts. Een (brede en grote) band moet volgens hen blijven zitten waar hij nieuw geplaatst is.

    Ze doen dit overigens niet om rijk te worden. In ieder geval niet van mij. :wink:
    Ze streven naar een goede balans in de auto.
    S2 Coupe ABY -- 525iAT LPG -- Seat Cordobanaan LPG

    WWW.S2Power.COM

  15. #14
    SLIM
    Guest

    Standaard

    Ik ben bandeboer maar als ik hier de bandendrukken leest dan ga ik stuiteren!! :multi:
    Echt belachelijk dat er voor een 17" rond de 3 bar wordt gepompt. Leg mij nu eens uit waar dat goed voor is. Hier heb ik een paar punten waar het niet goed voor is:
    1) Betere prestaties zal de band niet geven
    2) Je stuitert je auto uit
    3) Meer kans op en lekke band of kromme velg
    4) Geen optimale slijtage
    Rare jongens die Audi-rijders !

  16. #15

    Standaard

    Tja volgens mij hebben sommigen een overmatige slijtage van het midden. Max. grip heb je toch echt bij een homogene temp. over de breedte. En dat is dus niet wanneer het midden het harder te verduren heeft.

    Links en rechts wisselen wordt erg moeilijk aangezien de meeste performance banden looprichting gebonden zijn. Je kunt natuurlijk bijv. het V-patroon verkeerd om monteren maar dan wil ik wel aquaplan garantie geven...

    Gebruik gewoon de waarden van de fabrikant.

    Laatst zei iemand die de hele dag zich met de ontwikkeling van banden bezighoudt dat stikstof hoofdzakelijk een marketing verhaal was voor straatgebruik, ben alleen het argument vergeten :oops:
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  17. #16
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door audi a4 avant 1.8 T
    Ik ben bandeboer maar als ik hier de bandendrukken leest dan ga ik stuiteren!!
    Ik ben wel eens opzoek geweest naar iets van een "formule" mtb bandenspanningen...daar ik een andere maat gebruik dan er is de documentatie staat.

    Voor m'n Audi heb ik het bij de garage gevraagd waar ik 'm gekocht heb. Deze gaf mij de 2.2 rondom waarde door en later bij een bandenboer gaven ze me dezelfde waarde.

    Is er niks uit te rekenen dmw. gewicht/banden+velgmaat/gebruik ??

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  18. #17

    Standaard

    heb zelf 225/55/16 onder mn a6. Is ook niet de originele band.

    Spanning op 2,2.

    Moet wel zeggen dat de tank snel leeg is , 1:7 hooguit 1:7,5

    Misschien dat ik iets harder ga , 2,5 bv.

    Met groet , Erwin.
    Een dag niet gekleefd is een dag niet geleefd
    Verder ben ik een heer in het verkeer

  19. #18

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Arlo
    Ik ben wel eens opzoek geweest naar iets van een "formule" mtb bandenspanningen...daar ik een andere maat gebruik dan er is de documentatie staat.

    Is er niks uit te rekenen dmw. gewicht/banden+velgmaat/gebruik ??
    Hmm, kun je eerder een boek over schrijven. Op band staat een load index (195/45 VR15 78V) die genormeerd is en aan de hand waarvan de minimale bandenspanning bij gegeven aslast opgezocht kan worden. Voor V, W en Y moet je dan vanaf een bepaalde snelheid (resp. 210, 240, 270) een correctie op de load index toepassen.

    Maar dan (citaat Prof. Dipl.-Ing. Reimpell, Grundlagen Fahrwerktechnik):
    Besondere Betriebsbedingungen, die Reifenkonstruktion, die Bauart der Radaufhaengung oder die gewuenschten Fahreigenschaften koennen jedoch der Grund sein fuer hoehere Luftdruckfestlegungen des Fahrzeugherstellers.
    Nu volgt een zeer interessant hoofdstuk over drukverhoging afhankelijk van Sturz (camber), Seitenfuehrungskraefte afh. van luchtdruk (experimenteel vastgesteld), etc...

    Je kan met bandendruk ook balans V/A beinvloeden...
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  20. #19
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Besondere Betriebsbedingungen, die Reifenkonstruktion, die Bauart der Radaufhaengung oder die gewuenschten Fahreigenschaften koennen jedoch der Grund sein fuer hoehere Luftdruckfestlegungen des Fahrzeugherstellers
    :? :? ....2.2bar bevalt ineens prima :wink: ...
    Het is idd een onderwerp waar je een boek over kan schrijven... ik ben meestal in het begin ook aan het zoeken wat me het beste bevalt.
    Ik reed in m'n bmw altijd met 2.3 achter....een bepaald iemand zei "zo weinig?...ik heb 3.2 rondom :shock: "...dan stuurt 'ie lekker licht :roll: .

    Ik heb gemerkt dat het voor een groot deel persoonlijke voorkeur is, de een wil zuiniger rijder...de ander wil meer grip..etc.

    Grtz. Arlo
    One liter, driver's licence eater...


  21. #20
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    IK heb 'm meestal net iets hoger staan dan in de specs staat. Zeker bij de auto's met langsliggende motor zonder stuurbekrachtiging, anders krijg ik ze van de pijn niet eens ingeparkeerd. Lang leve de computer en zijn bijverschijnsel: RSI. :?
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •