hehehe, vond ut wel een mooi idee.... conclusie is zoals ik ut zie nu alleen dat als je remt er een flinke kracht op je klauw komt :P maar dat wisten we al
Half goed.Oorspronkelijk geplaatst door TenS3
Het is een berekening:
Het eerste getal komt overeen met 1/100e van de nominale treksterkte in N/mm². Het tweede getal geeft het 10-voud van de rekgrensverhouding aan tot aan de nominale treksterkte.
Voorbeeld voor 8.8 :
Nominale treksterkte 100 x 8 = 800 N/mm²
Nominale 0,2% rekgrens 10 x 8 x 8 = 640 N/mm²
In Nederland: 9,81 N = 1 Kg
Dus: bij ca. 80 Kg per mm2 doorsnede breekt hij af, en bij ca. 64 Kg per mm mm2 doorsnede begint de bout permanent op te rekken.
Voorbeeld voor 12.9 :
Nominale treksterkte 100 x 12 = 1200 N/mm²
Nominale 0,2% rekgrens 10 x 12 x 9 = 1080 N/mm²
ik zie trouwens wel wat in die uitleg van arne:
als je het zo bekijkt wil de schijf tijdens het remmen de klauw omhoog duwen tegen de zwaartekracht van de auto in, zoals tens3 al uitlegt duikt de auto bij het remmen (dus zwaartepunt rust bijna volledig op de voorwielen) en dit resulteert dus in een kracht die het voorwiel extra naar beneden drukt voor meer tractie bij het remmen denk ik
of het is gewoon vanwege koeling of ivm ruimte
of bijvoorbeeld de lengte van de remslangen
klauw en wiel zitten op dezelfde balk (vereenvoudigd gezien) dus dat gaat niet op. Als je in een zeilboot zit en je blaast tegen je eigen zeil aan ga je ook niet vooruit.Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
Er komen wel krachten op de klauw uiteraard, die omhoog of naar beneden wil afhankelijk van de plaatsing, maar als je een stapje afstand neemt, is het gewoon een ronddraaiend ding dat in een keer stil staat. Daar wordt niets buiten dat systeem, warm of koud van. (Letterlijk zelfs). Daar binnen wel, iets dat dat ding stopt moet al die bewegingsenergie opvangen. Dit wordt 99% omgezet in warmte en 1% in een slijtend remblok, of zoiets. Dat zou denk ik ook betekenen dat betere remblokken heter worden, want minder slijten.
mwoa dat scheelt slechts 30 cm of zo, kan me niet echt voorstellen dat dat zwaar meespeelt, maar misschien wel ja.Oorspronkelijk geplaatst door herman 100quattro
Opvallend en 'vast' geen toeval...
- Lotus Elise
- Porsche Carrera GT (zie ook (Brembo) handremklauw)
- Porsche 997 (GT3)
- Porsche GT1
- Lamborghini Gallardo
- Ferrari F430
- Chevrolet Corvette
- Aston Martin Vanquish
- Ford GT
- McLaren F1 (zie ook (Brembo) handremklauw)
- Mosler MT900
- Ultima GTR
- Noble M12
- Audi R8 (LMP)
- Maserati MC12
Een mogelijk reden moet toch niet zo moeilijk te verzinnen zijn...(CG)