Bekijk Poll Resultaten: Winterbanden

Stemmers
843. Je mag niet op deze poll stemmen
  • ja

    638 75,68%
  • ik niet, onzin in NL

    147 17,44%
  • niet nodig, ik heb quattro

    58 6,88%
Pagina 25 van 93 EersteEerste ... 152122232425262728293575 ... LaatsteLaatste
Resultaten 481 tot 500 van de 1852

Onderwerp: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

  1. #481

    Standaard

    @Gelato
    Sommige tests nemen ze ook een zomerband mee ter vergelijking, ik kan helaas geen voorbeeld online vinden. Bij droog en nat wegdek heeft een zomerband meestal voordeel vanwege meer rubber op de weg (bij dezelfde bandenmaat uiteraard). Het veranderd als er ook een laagje water ligt en als het glad wordt, dan hebben winterbanden voordeel vanwege groffer profiel (meer waterafvoer) en tegenwoordig lamellen (meer grip).

    Ikzelf rij per definitie met zomer- en winterbanden, weet het nut van winterbanden op de sneeuw. Het tijdstip van de winterbandenmontage laat ik afhangen van het weer en dan blijven ze tot maart of zo eronder.

    Over nat wegdek: Ik heb ook Pirelli SottoZero winterbanden gehad, die zijn superslecht op nat wegdek, veel langere remweg als willekeurige (merk) zomerbanden. Maar dan wel erg goed op sneeuw (met een 2wd Leon Cupra R zonder kettingen lekker de berg op, waar anderen met sneeuwkettingen moesten rijden.)
    Nu rij ik met Dunlop Wintersport 3D, die zijn aanzienlijk beter dan de Pirelli's, maar niet merkbaar beter of slechter dan de Vredesteijn Sessanta zomerbanden op nat wegdek. Bv. Goodyear Ultragrip zijn ook super op sneeuw, maar wat minder op nat wegdek dan de Dunlop's. Het hangt er ook net vanaf, waar de bandenfabrikant de meeste prioriteit aan stelt.

    Waarschijnlijk de beste keuze in NL zijn de zogenaamde all-weather / all-round banden, doen het stukken beter op sneeuw dan zomerbanden en je kunt er het hele jaar op blijven rijden. Dan doe je uiteraard wel concessies als het echt mooi weer is/blijft.

  2. #482
    ricardo964's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Leeftijd
    49
    Posts
    1.619
    Kudos
    14
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malanca Bekijk Berichten
    Ach een hoop mensen laat zich toch niet overtuigen door gewoon eens te gaan rijden op winterbanden.

    Diegenen die wel een set winterrubbers hebben laten zich wel overtuigen door gewoon het verschil te ervaren. Maargoed, deze discussie is eindeloos en bereikt zo af en toe het niveau 'wel of geen gordels'..."jamaar ik rij wel voorzichtig hoor en als ik in het water terecht kom"..."ik rij al 20 jaar schadevrij dus ik ben een goede chauffeur" bla bla bla.

    Ik vind het elk jaar wel weer een leuke discussie!
    Zelf rij ik op winterbanden omdat ik dan velgen heb die makkelijker schoon te houden zijn, ik op wintersport ga waar het verplicht is en ik altijd vrij vroeg 's ochtends de weg op moet als er vaak nog niet geveegd of gestrooid is.

    Maar helemaal overtuigd van het nut in Nederland ben ik pas als ik het verschil zie van dezelfde auto op een droog wegdek van +5 graden (bandenleveranciers zeggen dat onder +7 al een voordeel is) met 215 brede nieuwe winterbanden tov 245 brede nieuwe zomerbanden (zomerbanden zijn meestal veel breder).

  3. #483

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door greever Bekijk Berichten
    Ik vind het elk jaar wel weer een leuke discussie!
    Vind je? Ik word er eerlijk gezegd doodmoe van.

    Het veel gehoorde argument "het sneeuwt hier toch nooit in NL" snijdt geen enkel hout. Waarom staat er bij de eerste sneeuw dan altijd weer een kilometerlange rij bij elke bandenboer?

    Het zal wel voor een deel misplaatste zuinigheid zijn. Misplaatst in de zin van dat je onder de streep weinig extra kosten hebt, banden die tijdelijk in de schuur liggen slijten niet. Maar oh jee, stel dat er geen sneeuw is geweest dan heeft men voor niks winterbanden gekocht. Het lijkt de NS wel met hun besparingen...één pak sneeuw en heel het spoorwegnet ligt plat. Er zijn talloze buitenlandse voorbeelden waarbij het spoorwegnet gewoon functioneert in de winter.

    Maaroed, ieder zijn ding.
    A4 B5 Avant 1.8T Quattro AEB / DJJ K03-0073 | APR 2.5" | Milltek kat | APR hose | HT FMIC | TAR*OX 312 | JD - 176kW 350Nm

  4. #484
    rolf's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    59
    Posts
    5.672
    Kudos
    110
    Auto
    Audi A2

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Malanca Bekijk Berichten
    Vind je? Ik word er eerlijk gezegd doodmoe van.

    Het veel gehoorde argument "het sneeuwt hier toch nooit in NL" snijdt geen enkel hout. Waarom staat er bij de eerste sneeuw dan altijd weer een kilometerlange rij bij elke bandenboer?

    Het zal wel voor een deel misplaatste zuinigheid zijn. Misplaatst in de zin van dat je onder de streep weinig extra kosten hebt, banden die tijdelijk in de schuur liggen slijten niet. Maar oh jee, stel dat er geen sneeuw is geweest dan heeft men voor niks winterbanden gekocht. Het lijkt de NS wel met hun besparingen...één pak sneeuw en heel het spoorwegnet ligt plat. Er zijn talloze buitenlandse voorbeelden waarbij het spoorwegnet gewoon functioneert in de winter.

    Maaroed, ieder zijn ding.
    Denk ook dat het daarin zit, hollandse zui....gierigheid.... ..... en dat zit diep, heeeeel diep.
    De portomonaie heeft andere prioriteiten denk ik.
    Liever een flatscreen, dan rijden we maar wat "voorzichtiger", wat dat dan ook wezen mag.
    Laatst gewijzigd door rolf; 28-12-09 om 19:56.
    A2 1.4 ColourStorm Open Sky, Toyota RAV4 Hybride, Nissan Leaf Acenta 2014.

    https://www.visitnorway.nl/

  5. #485
    <> joris(snaak)'s Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    6.328
    Kudos
    106
    Auto
    Audi RS4

    Standaard

    tijdgebrek en het feit dat niet iedereen de ruimte heeft om een set wielen op te slaan kan ook meewegen.


  6. #486
    poetsertje's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2005
    Leeftijd
    54
    Posts
    17.161
    Kudos
    1251
    Auto
    Audi A6 Allroad
    Land
    Land

    Standaard

    Nee, dat kan tegenwoordig bij heel veel bandenboeren.
    En kosten zijn ook best te doen.

    Meestal 75 euro per wissel inclusief reinigen, opnieuw balanceren en opslag.

    Althans hier.
    Mijn auto is net als zijn baas:
    Niet te dik, maar zwaar gebouwd

  7. #487
    HD1's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2008
    Leeftijd
    64
    Posts
    20.653
    Kudos
    285
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard

    Genoeg smoezen om t niet te doen.....
    A6 Avant 3.0 TDI 4F Austerngrau, A6 Avant 3.0 TDI BiT 4G Dakota S4 ​Avant B9 Tangorood.

  8. Ad
  9. #488

    Standaard

    Even gepikt uit een ander draadje "Brede winterbanden wél goed":

    http://ww2.autoscout24.de/meldung/wi.../53685/146042/

    Ook zo'n leuke discussie.
    A3 SB Ambition 140pk S-tronic

  10. #489

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2008
    Leeftijd
    51
    Posts
    76
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Ik hoorde vandaag een leuke opmerking van een klant, dat een winterband 1 nadeel had

    Hij zei "als het heeft gesneeuwd, en je bent net gestopt bij een stoplicht, en je ziet achter je de koplampen van een andere auto aankomen, dan hoop ik iedere keer weer, dat hij ook op winterbanden staat"

  11. #490

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    De straat ligt hier sinds vannacht weer dichtgesneeuwd en begin me zodus weer wat af te vragen...
    Met de A6 Quattro in de sneeuw rijden op regenbanden is geen probleem zolang ik maar niet plots moet remmen. Baanvastheid is met die quattro zelfs in de sneeuw super.
    Na een tijdje is de sneeuw hier in de straat één gladde ijspiste. Remmen is totaal niet meer mogelijk dan. Nu vraag ik me af wat winterbanden hier doen. De één zegt je remt beter zelfs op aangedrukte sneeuw, de ander zegt het is enkel goed in verse sneeuw.
    Mij zouden de winterbanden enkel interesseren om beter en sneller te kunnen remmen op zo'n vel aangedrukte sneeuw...

    En wat is jullie ervaring met 4 seizoensbanden wat dat remmen in sneeuw en ijzel betreft?

  12. #491
    E320CDI Gelato's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2007
    Leeftijd
    54
    Posts
    5.869
    Kudos
    0

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Rave Maus Bekijk Berichten
    De straat ligt hier sinds vannacht weer dichtgesneeuwd en begin me zodus weer wat af te vragen...
    Met de A6 Quattro in de sneeuw rijden op regenbanden is geen probleem zolang ik maar niet plots moet remmen. Baanvastheid is met die quattro zelfs in de sneeuw super.
    Na een tijdje is de sneeuw hier in de straat één gladde ijspiste. Remmen is totaal niet meer mogelijk dan. Nu vraag ik me af wat winterbanden hier doen. De één zegt je remt beter zelfs op aangedrukte sneeuw, de ander zegt het is enkel goed in verse sneeuw.
    Mij zouden de winterbanden enkel interesseren om beter en sneller te kunnen remmen op zo'n vel aangedrukte sneeuw...

    En wat is jullie ervaring met 4 seizoensbanden wat dat remmen in sneeuw en ijzel betreft?
    We hebben met een clubje mensen van het forum een rijvaardigheidstraining gedaan bij pro drive in lelystad. Een aantal was op winterbanden en een aantal zonder. Op de epoxybaan met water, dit is te vergelijken met ijs, sta je bij 60km per uur zo ongeveer een meter of 40 en meer eerder stil als met zomerbanden. De banden zijn opgebouwd uit lammellen en die grijpen wat meer om zich heen ( groter oppervlak ) als een zomer of all seasonband. Mijn A8 quattro met winterbanden was op de driftbaan met uitgeschakelde ESP niet in een drift te krijgen, ook de instructeur niet, gewoonweg teveel grip! Een winterband heeft een zachtere compound en is dus nog steeds zachter bij temperaturen onder 0, hoe kouder het word hoe groter het voordeel..

    In verse sneeuw sta je nog sneller stil.. Ik moet zeggen als je een ijspiste hebt waar je ook op zou kunnen schaatsen dat je dan ook met een winterband veel meters nodig hebt.. Dus het blijft anticiperen op de omstandigheden,, maar het scheelt gewoonweg heel erg veel..

    Gegroet Gelato
    Ice cream is exquisite, what a pity it isn't illegal

  13. #492

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2007
    Leeftijd
    40
    Posts
    1.065
    Kudos
    15
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Dat is nu de allereerste keer deze winter dat iemand me gelijk uit de praktijk heeft kunnen overtuigen voor winterbanden...
    Als je een wagen al niet in de drift kan krijgen, dan geloof ik toch stilaan mijn bandenboer die zegt dat ik met mijn wagen MET winterbanden hetzelfde kan rijden als in de zomer op zomerbanden.
    Natuurlijk met een korreltje zout genomen, maar goed nu weet ik duidelijk wat hij bedoelt...

    We zullen al maar gaan sparen... voor 4 velgen + evenveel winterbanden is het kostenplaatje voor m'n A6 een dikke 800 €.
    Altijd gezegd als het remvermogen inderdaad stukken beter is, is die 800€ goedkoop.

    tnx Gelato!

  14. #493

    Standaard

    Ik sta nu wel op winterbanden, heb al 15 keer vastgestaan met mijn sneeuwschuiver.

    Was alleen maar aan het scheppen en glijden.

  15. #494
    harlin's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2006
    Posts
    2.290
    Kudos
    150
    Auto
    Audi S4
    Land
    Land

    Standaard

    Een winterset is niet altijd een zegen, op de bevroren wegen geen probleem maar een iets te diep kuiltje een landrover tot z'n dorpels ingegraven Even vergeten dat ie op een winterset stond, mja de rijplaten kwamen weer eens van pas
    Audi S4 Avant B7 4.2L V8

    if I get too many stars there's a danger i might be over-qualified to become a pilot

  16. #495
    bartcabrio's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2005
    Leeftijd
    42
    Posts
    96
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Ik heb nu ook winterbanden eronder de goodyear UltraGrip Performance 2 en het eerste weekje sneeuw had ik een zomerband eronder goodyear a-sym, wat een verschil esp lampje brand amper nu en met de zomerband constant. je merkt ook dat ze een stuk zachter zijn. ook remmen gaat een stuk beter. ben nu wel heel blij met mijn quattro + winterband.
    Ook met nat wegdek tegen vriespunt aan lag hij beter op de weg
    Laatst gewijzigd door bartcabrio; 04-01-10 om 09:17.

  17. #496
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.203
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Met het weer als vandaag (natte drap) merk je pas echt het voordeel t.o.v de weggebruikers zonder winter rubber, geen esp, niet glijden of whatsoever......de anderen daarintegen.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #497
    brainsgh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2007
    Leeftijd
    51
    Posts
    451
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A3 SB
    Land
    Land

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door avdp Bekijk Berichten
    Ik sta nu wel op winterbanden, heb al 15 keer vastgestaan met mijn sneeuwschuiver.

    Was alleen maar aan het scheppen en glijden.
    Heb je nog wel profiel op de banden?
    Ben ik een week aan zee, dan wil ik naar de bergen.
    Ben ik in de bergen, dan wil ik weer naar zee.
    En u denkt nu, waarom ga je niet naar Bergen aan Zee.

  19. #498

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door brainsgh Bekijk Berichten
    Heb je nog wel profiel op de banden?
    Ja zit genoeg op, maar heeft ook wel veel gesneeuwd in het "hoge noorden".

  20. #499
    jalle's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2008
    Leeftijd
    37
    Posts
    243
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Ik moet wel, het is hier verplicht om wintergear te hebben!

  21. #500
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard Re: Wie gaat er op winterbanden en wie niet?

    Vanavond op een vers laagje sneeuw vond ik 60 km/u hard genoeg: op winterbanden en met een quattro. Anderen wilden het liefst dóór me heen, geloof ik. Gewoon met 80 km/u en meer inhalen...

    Voor mij niet te begrijpen!
    RS6 C5
    A3 TDIe

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •