Resultaten 1 tot 15 van de 15

Onderwerp: Langere wielbouten = groter aantrek-moment ?

  1. #1
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.601
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard Langere wielbouten = groter aantrek-moment ?

    Ik heb 10mm spacers (zie m'n andere topic) en dus ook 10mm langere wielbouten.

    Nu is mijn geadviseerd om niet langer 120 Nm aan te houden als het aantrek-moment maar iets van 130 of zelfs 140 omdat de bouten langer zijn.

    Is dat correct en waarom dan ?
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  2. #2

    Standaard

    Zeker niet vaster aantrekken dan 120Nm, dat is het aangegeven aanhaalmoment voor de bouten en velg.

    En je wil je wiel ook nog wel los krijgen als je langs de weg staat met een lekke band lijkt me.
    Unpimp ze car...

    Audi A3 '98 1.9TDI
    Audi Cabriolet '92 2.3 V5 20v
    VW Transporter '90 1.9D

  3. #3
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.601
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Dat kan ik zelf ook verzinnen. Ik stel de vraag om een ouderbouwd antwoord te krijgen. Niet om een "niet doen" antwoord...

    Bovendien heb ik geen moeite om een bout die met 140Nm vast zit los te maken. Een bout die al tig jaar niet los is geweest maar met veel minder Nm vast zat, is een aanzienlijk grotere uitdaging want die zit gewoon vastgerot.
    (dus om de 10000km wielen wisselen, is goed voor de banden en vastrotten gaat het dan niet).
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  4. #4
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    ik zou niet meer als standaart voorgeschreven Nm aan trekken.
    spacers of niet bij een andere velg gaan we ook niet omhoog.
    ik vind nou ook niet echt per merk een ander aanhaalmoment per velg (ja verschil tussen LM of staal) waarom dit een noodzaak zou zijn?
    de montage zou mischien een langer bout noodzakelijk maken, maar voor de rest zijn er geen echte verschilen. de materiaal soort van de wielbout is toch nog steeds dezelfde zowel als ook de wielnaaf/ophanging..........
    ik zou het iig niet doen.

  5. #5

    Standaard

    Als ik bij de bandenboer ben, dan draait ie alle wagens aan met 120Nm, lijkt me niet dat die allemaal even lange bouten hebben..
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS


  6. #6
    RS6 C5, A3 1.9 TDIe Eszes's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    06 2004
    Posts
    13.464
    Kudos
    2

    Standaard

    Ik zou zeggen dat de lengte van een bout niets van doen heeft met het aandraai moment. Als er al een relatie ligt, dan zou ik die juist omgekeerd evenredig verwachten, omdat meer kracht zetten op een langer draadeind niets versterkt.

    Dat gezegd hebbende: ik rijd met langere bouten en bij mij wordt 130 Nm geadviseerd, vanwege de extreme laterale krachten die ik trekken kan in bochten. Daarme zitten de dus ook vast: 130 Nm.
    RS6 C5
    A3 TDIe

  7. #7
    guido
    Guest

    Standaard

    Door het op moment aantrekken wordt de rek al gecompenseerd. Het is natuurlijk wel zo dat de langere bout wat meer vering geeft, alleen is dat zo klein dat het te verwaarlozen is.

  8. Ad
  9. #8
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.601
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door guido
    Het is natuurlijk wel zo dat de langere bout wat meer vering geeft, alleen is dat zo klein dat het te verwaarlozen is.
    Dat met die vering/verdraaing is wel waar hij op doelde.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  10. #9
    Jeltuh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.493
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Vering op een bout dat 10mm langer met een dikte van 10mm? Is echt miniscuul wanneer ze al zijn aangedraaid met 120Nm. Ik zou ook gewoon de voorgeschreven waarde aanhouden.

  11. #10
    quattro84
    Guest

    Standaard

    Hmm, ik zou er Roloff Matek voor moeten napluizen om zeker te zijn, maar omdat je klemlengte verandert, verandert in principe ook je aanhaalmoment.

    Maar omdat je wielbouten met een kruissleutel aandraait als je langs de snelweg staat, en daardoor een veiligheidsfactor 1,6 moet nemen uit m'n kop, zou ik ook de OEM waarden hanteren.

    Bedenk ook dat wanneer je je aanhaalmoment vergroot, de vlaktedruk onder je boutkop op je lichtmetalen wielen groter wordt. :idea:

  12. #11
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.601
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Ik heb het vandaag eens met Coen Donkers besproken. Hij geeft aan dat als je gewoon goede bouten gebruikt, de mate van "verdraaing / flex" te verwaarlozen is.
    Daarom: gewoon 120Nm


    Hij vertelde ook een truuk: Doe een beetje spuug op het contactvlak van de bout (met de velg).
    Daardoor kan je de bout iets verder draaien (minder wrijvingsweerstand) met het zelfde aantrek-moment.
    Zo veranderd er voor de naaf niets maar zit de velg wel wat steviger vast.
    Ik kende deze truuk nog niet
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  13. #12
    guido
    Guest

    Standaard

    Gevaarlijke truuk van Coen. Je trekt nu de bouten veel vaster aan maar weet niet met wat voor koppel. Ja, 120 Nm zul je zeggen, maar die vergelijking gaat niet op.

  14. #13
    Roofless wolfie030's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2005
    Posts
    4.443
    Kudos
    0
    Auto
    Audi Cabrio
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Steven
    Ik heb het vandaag eens met Coen Donkers besproken.
    Offtopic:
    Je was er rap vandoor vandaag, wel leuk je ven tegen te komen
    1998 Cabrio 2.6 automaat (Daily leasel: VW Tiguan 1.4 TSI 150 pk)
    (Ex: '91 80 1.6/'92 80 2.6/'92 80 2.8q/'93 80 2.0/'97 A4 1.6/'98 A8 4.2)

  15. #14
    Steven's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    12.601
    Kudos
    4
    Auto
    Audi 200

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door wolfie030
    Je was er rap vandoor vandaag, wel leuk je ven tegen te komen
    Ik was er al sinds een uur of elf. Ik hoopte S8 remklauw-ankers te vinden voor de achter-as maar helaas pindakaas.
    Daarom stond dikke bertha ook op de brug. Ik heb een anker van m'n auto afgehaald om em te vergelijken met eentje die ik in het magazijn gevonden had.
    Audi Cabriolet 2.8L V6, Modeljaar 2000
    Audi 200 quattro Turbo 20V, Modeljaar 1990
    Tesla Model X met vleugeldeuren en orgaan vernietigende acceleraties

  16. #15

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    03 2007
    Leeftijd
    56
    Posts
    130
    Kudos
    0

    Standaard

    Het maximale moment om een wiel vast te zetten is 2-ledig:
    1. om het wiel goed vast te zetten :-D ;
    2. om de velg te beschermen tegen te hoge spanningen in het materiaal.

    Ik doe bij:
    - LM velgen 120 Nm;
    - metalen velgen 100 Nm.

    Enne na afloop je momentsleutel weer onspannen op 0-Nm.

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •