Zeker niet vaster aantrekken dan 120Nm, dat is het aangegeven aanhaalmoment voor de bouten en velg.
En je wil je wiel ook nog wel los krijgen als je langs de weg staat met een lekke band lijkt me.
Ik heb 10mm spacers (zie m'n andere topic) en dus ook 10mm langere wielbouten.
Nu is mijn geadviseerd om niet langer 120 Nm aan te houden als het aantrek-moment maar iets van 130 of zelfs 140 omdat de bouten langer zijn.
Is dat correct en waarom dan ?
Dat kan ik zelf ook verzinnen. Ik stel de vraag om een ouderbouwd antwoord te krijgen. Niet om een "niet doen" antwoord...
Bovendien heb ik geen moeite om een bout die met 140Nm vast zit los te maken. Een bout die al tig jaar niet los is geweest maar met veel minder Nm vast zat, is een aanzienlijk grotere uitdaging want die zit gewoon vastgerot.
(dus om de 10000km wielen wisselen, is goed voor de banden en vastrotten gaat het dan niet).
ik zou niet meer als standaart voorgeschreven Nm aan trekken.
spacers of niet bij een andere velg gaan we ook niet omhoog.
ik vind nou ook niet echt per merk een ander aanhaalmoment per velg (ja verschil tussen LM of staal) waarom dit een noodzaak zou zijn?
de montage zou mischien een langer bout noodzakelijk maken, maar voor de rest zijn er geen echte verschilen. de materiaal soort van de wielbout is toch nog steeds dezelfde zowel als ook de wielnaaf/ophanging..........
ik zou het iig niet doen.
Als ik bij de bandenboer ben, dan draait ie alle wagens aan met 120Nm, lijkt me niet dat die allemaal even lange bouten hebben..
Ik zou zeggen dat de lengte van een bout niets van doen heeft met het aandraai moment. Als er al een relatie ligt, dan zou ik die juist omgekeerd evenredig verwachten, omdat meer kracht zetten op een langer draadeind niets versterkt.
Dat gezegd hebbende: ik rijd met langere bouten en bij mij wordt 130 Nm geadviseerd, vanwege de extreme laterale krachten die ik trekken kan in bochten. Daarme zitten de dus ook vast: 130 Nm.
Hmm, ik zou er Roloff Matek voor moeten napluizen om zeker te zijn, maar omdat je klemlengte verandert, verandert in principe ook je aanhaalmoment.
Maar omdat je wielbouten met een kruissleutel aandraait als je langs de snelweg staat, en daardoor een veiligheidsfactor 1,6 moet nemen uit m'n kop, zou ik ook de OEM waarden hanteren.
Bedenk ook dat wanneer je je aanhaalmoment vergroot, de vlaktedruk onder je boutkop op je lichtmetalen wielen groter wordt. :idea:
Ik heb het vandaag eens met Coen Donkers besproken. Hij geeft aan dat als je gewoon goede bouten gebruikt, de mate van "verdraaing / flex" te verwaarlozen is.
Daarom: gewoon 120Nm
Hij vertelde ook een truuk: Doe een beetje spuug op het contactvlak van de bout (met de velg).
Daardoor kan je de bout iets verder draaien (minder wrijvingsweerstand) met het zelfde aantrek-moment.
Zo veranderd er voor de naaf niets maar zit de velg wel wat steviger vast.
Ik kende deze truuk nog niet![]()
Ik was er al sinds een uur of elf. Ik hoopte S8 remklauw-ankers te vinden voor de achter-as maar helaas pindakaas.Oorspronkelijk geplaatst door wolfie030
Daarom stond dikke bertha ook op de brug. Ik heb een anker van m'n auto afgehaald om em te vergelijken met eentje die ik in het magazijn gevonden had.