Niet echt winterbanden maar heb de 19inch velgen gewisseld voor de 18inch velgen...band is minder hard en rijdt comfortabeler , minder afrolgeluid ook. Wel de zelfde bandenmaat/breddte 225/40 ipv 225/35.
Sneeuw, ik kan haast niet wachten.
Heb ze er nu alweer een weekje of 4 onder.
IMAGE_790.jpg
Vriend van me rijdt weer op wintersloffen... Heb ze gisteren eronder gezet voor 'm toen ie zelf aan een vr6 blok sleutelde.... Ik had toch effe niks te doen en nou heb ik lekker mijn eigen BBSjes weer terug die hij geleend had van me.
Zelf begin ik niet aan winterbanden... heb al genoeg banden/velgensets, al zou ik ze kwijt kunnen in nederland is het zelden winter! (jaja... bij 10 grd, grip, remweg... blabla... ik weet het!)
Dat is inderdaad zo, die heb je hier ook, maar ze rijden hier ook op "normale" winterbanden.
Collega heeft Goodyear ultragrip 8, meen ik, gemonteerd.
Verder rijden er veel met Piggdekk, spijkerbanden dus. Zijn in oslo al niet meer toegestaan meen ik.
De laatste generatie winterbanden zijn dan ook wel een stuk beter dan een jaar of 10 terug.
Heb zelf Nokian, daar in finland hebben ze redelijk wat sneeuwervaring............
michelin alpins hangen er alweer onder, uitstekende testresultaten dus goede prijs/kwaliteitverhouding... had altijd continental, nu nog steeds voor zomerbanden alleen de winters kwam michelin net wat beter uit de tests.
Ik heb net dinsdag een extra set velgen met gewone dunlop banden op de kop getikt. De originele 17" 7 arms design eigenlijk identiek dezelfde als ik er standaard onder heb zitten. Nu heb ik ze vandaag bij mijn bandenhandelaar afgezet en die zet er komende week Conti wintercontact 810s op. dan eind volgende week gaat de set onder m'n A4 en de nieuwe velgen met gewone banden in de opslag. Wat ik met de dunlop banden doe weet ik nog niet, misschien zet ik ze op marktplaats er is i.i.g. pas 2000 km mee gereden dus ruim 7 mm profiel nog
Ja hoor, ik rijd al vanaf vorige weekend op winterbanden en ja, het was in het begin wel een beetje wennen bij hoge snelheid in lange bochten maar, het went wel snel. Iets gas terugnemen dan maar en trouwens, de Wintrac Extreme die er onder zitten gaan maar tot 240 dus, harder mag je toch niet!
Bert
Ja en nee, het effect van minder profiel is altijd te merken, maar bij winterse omstandigheden zeker in de alpen landen is het verschil nog steeds goed te merken of je nu met winter dan wel met zomerbanden rijdt. En idd een winterband met 5 mm presteer in de sneeuw slechter als een nieuwe band net zo goed als dat een band met 3mm nog slechter scoort als een band met 5 mm. Echter zolang het zelf lossend effect van de band er nog is en de lamellen nog aanwezig blijft de grip beter als met een gelijkwaardige zomerband.
Kortom een nieuwe zomerband kan in sommige gevallen beter scoren onder winterse omstandigheden als een gebruikte 5mm winterband. Echter over de gemiddeld genomen zal de winterband toch beter zijn onder de winterse omstandigheden (sneeuw en ijzel) en dan vooral wegens het zelflossend vermogen en de betere grip door de lammellen. Probeer maar eens met zomer banden in de winter een goed besneeuwde helling te nemen en doe het daarna nogmaals met winterbanden. Geheid dat je met de ene band blijft staan terwijl je met de andere band wegkomt..
Verder is het in nederland en dan vooral aan de kust lang niet zo hard nodig om winterbanden te voeren, in de binnenprovincies en dan met name limburg zou ik het wel een aanrader vinden gewoon omdat daar toch eerder meer winterse omstandigheden zijn (sneeuw). Ga je echter naar Duitsland, Zwitserland en of Oostenrijk met je auto, doe er dan in elkgeval winterbanden onder. Niet omdat het verplicht zou zijn want dat is het niet. Wel omdat je aansprakelijk gesteld kan worden. Krijg je, in een van de drie landen, een ongeval waarbij het aannemelijk gemaakt kan worden dat als jij wel winterbanden gehad had je er niet bovenop had gezeten, dan heb je verhoogde aansprakelijkheid te pakken, kortom je draait voor meer schade op of wordt zelfs volledig aansprakelijk gesteld. Daarnaast lijkt het me logisch dat als je op wintersport gaat je winterbanden onder je auto legt, je gaat immers ook niet in je gympen op de ski's staan of met naaldhakken de apres-ski in... Kortom dan pas je ook het schoensel aan de omstandigheden aan.
Vorig jaar is me broer samen met wat vrienden op wintersport geweest. Deze hadden toen een auto met winterbanden mee, hiermee konden ze zo een ijzige en met sneeuw bedekte helling op rijden. De andere auto's zonder winterbanden konden dit allemaal niet (geen grip!) dus inderdaad als je richting sneeuw gebied gaat zou ik altijd winterbanden eronder leggen.