Weet iemand zo de maatvoering van de standaard wielbouten van Audi? Wil wat langere bijbestellen.
Voorzover ik begrijp moeten ze iig bolconisch zijn.
@Sickness
Wat de profs adviseren,, is de max bandenspanning te gebruiken,, staat in de tankdop( tenminste als je op hetzelfde aantal inch rijd als in de tankdop staat, anders de site van de fabrikant van de band, dus de hoeveelheid druk bij volle belasting.. Dat is a. goed voor het verbruik... b. je wagen is beter bestuurbaar en staat sneller stil.. Als je ze te hard oppompt,, dan kan het wat trikkie worden bij nat weer...
Gegroet Gelato
Je hebt een A6 uit 2002. De wielbouten zijn dan M14 x 1,5 x 27,5.
(Don't worry, een velgenleverancier weet wat dat precies betekend)
Als je orig. Audi velgen hebt, moet je idd. Bolconische bouten hebben.
De meeste immitatie-velgen zijn juist "normaal" conisch.
Wielbouten bij een dealer kosten bijna het dubbele tov. een universele leverancier (maar dat had je al gemerkt lees ik).
Bovendien hebben zijn alleen de originele bouten en zelden tot nooit langere. Daarvoor moet je bij een goed gesorteerde banden/velgen winkel zijn.
Waarom wil je eigenlijk langere bij-bestellen ?
De "nieuwe lengte" is makkelijk te bepalen.
Als je van velg "A", met ET-waarde 35, naar velg B met ET waarde 32 gaat, moeten de bouten voor velg "B" 3mm langer zijn.
Let op !! Dit gaat echter lang niet altijd op want het heeft ook te maken met hoe diep de bout-uitsparingen in de velg verzonken zitten. Het kan dus ook net zo goed zijn dat de bouten helemaal niet langer of korter moeten worden. Er is maar één manier om achter de waarheid te komen en dat is door bij een goed bedrijf langs te gaan en ze de boel na te laten kijken cq. op te laten meten.
Als er sprake is van spacers dan gaat het verhaal wél altijd op omdat je met spacers de ET-waarde aanpast buiten de invloed van de velg zelf.
Steven bedankt! Ik heb spacers van 8mm bij Ebay op de kop getikt en kan in die shop een keur aan bouten bij kopen voor ca. € 1,80 p.s. maar het luistert zo nauw. Ik wist niet of ik nou M14 of M12 nodig had?
reden: Heb de RS6 (design) originele Audi's van 18x8 ET43 liggen voor winterbanden maar "moet" naar een ET van 35-38.
Quote " ..Als je van velg "A", met ET-waarde 35, naar velg B met ET waarde 32 gaat, moeten de bouten voor velg "B" 3mm langer zijn. " Maak je nu niet een denkfout? De ET-waarde van de velg bepaalt niet de lengte van de bout! Zoals je zegt: bij gebruik van spacers wel.