Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 56

Onderwerp: Remprobleem Caatje's coupe

  1. #21

    Standaard

    Ik denk niet dat het een ABS probleem is, eerlijk gezegd.

    Ik las dat je bijna achteruit de showroom ingereden bent. Inparkeren gebeurt meestal met lage snelheid. Dan werkt het ABS niet!

    En al zou het ook bij een snelheid gebeuren waarbij het ABS wel werkt, en dan dus onterecht in werking zou gaan, dan zou het nog niet dit effect hebben.
    Stel 1 sensor is kapot. Dan "denkt" het ABS dat dit wiel niet draait. Het systeem zal dan ook alleen op dit wiel de remdruk verminderen. Nooit op alle wielen.


    Waar ik veel eerder aan denk is de REMBEKRACHTIGING!

    Als jouw 20v , net als een S2 hydraulische bekrachtiging heeft, zou het hier heel best in kunnen zitten. (Olie wel op peil?)
    Het is een tandem-pomp die zowel de Stuurbekrachtiging als de Rembekrachtiging van druk voorziet. Echter ieder systeem heeft z'n eigen pompgedeelte.
    Een auto met hydraulische bekrachtiging remt zonder bekrachtiging niet of nauwelijks. (Pedaal is keihard, dan)

    De drukaccumulator van dit systeem gaat vaak stuk.
    Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar dit is eigenlijk een soort van Citroen veerbol. Deze houdt een voorraadje hydraulische druk vast.
    Simpel te testen:
    -Laat de motor lopen, pedaal is nu bekrachtigd.
    -Zet de motor uit.
    -Trap een aantal keren op de rem.
    -Als het pedaal al na een paar keer keihard wordt, is de drukaccumulator stuk.
    -Bij mijn S2 kan ik zeker 10 keer met bekrachtiging remmen, nog. En die Drukaccumulator is beslist niet nieuw!!!


    Als het een Vacuumsysteem is, wordt deze bij mijn weten gevoed door motorvacuum. Dit moet bij stationair draaien voldoende aanwezig zijn.
    Volgens mij hadden de vijfcilinders ook nog een extra vacuumpomp ter ondersteuning.

    Enneh, een S2 heeft inderdaad een vrij hard aanvoelend rempedaal.
    Satndaard S2 remmen zijn bepaald niet overbemeten, zacht uitgedrukt.
    Ik heb er daarom ook Porsche-remmen opgezet.
    Het bijterige wat veel nieuwe auto's hebben, heeft een S2 niet. Daarentegen is de rem wel perfect te doseren.

    Succes

    Paul

    p.s. Als er nog technische vragen zijn, ben ik altijd bereid mijn hoofd er eens over te buigen!

  2. #22
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Paul Snip
    ......
    De drukaccumulator van dit systeem gaat vaak stuk.
    Ik mag het eigenlijk niet zeggen, maar dit is eigenlijk een soort van Citroen veerbol. Deze houdt een voorraadje hydraulische druk vast......
    Is idd een topic over geweest..

    The bomb..
    One liter, driver's licence eater...


  3. #23
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Het zou dus kunnen liggen aan de drukaccumulator?
    Waar zit dat ding dan, want bij de coupe van Caatje zit er niet zoals bij een 10 klepper een remdrukbekrachtiger op de remdrukverdeler.
    Bovendien gaat er ook af en toe het abs lampje branden(en blijft dan ook aan)
    Volgens een monteur van Coen Donkers ligt het naar alle waarschijnlijkheid toch aan een van de sensoren, al is daar visueel niets aan te ontdekken(beschadigde kabel ed)
    ook kon het liggen aan de afstelling van 1 van de sensoren, of dat ie vervuild is, maar hoe haal je die uit je remklauw?
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  4. #24
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    de ABS sensoren zitten tegen de wielassen aan t.o de krans.
    dus niet in de remklauwen .
    door de kabeljes te volgen kom je er vanzelf, een is er van de remblokslijtageindecator (heehe) de ander van de ABS sensor.
    maar wordt er niet bedoeld de relais van de abs pomp?
    deze (2 stuks) zitten op het ABS/pomphuis onder een deksel.
    normaal zal een abs systeem zichzelf moeten uitschakelen bij een storing.
    het lijkt me dan ook vreemd dat dit het probleem kan zijn.
    merk je (eerst de motor laten draaien) dan na het ingdrukt houden van het rempedaal de druk wegzakt of blijft deze stabiel?
    mocht je evt twijfelen of er wel of geen drukbom inzit, trap het rempedaal een ff in volgens de procedure uit de "bom topic".
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  5. #25
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    De 20V heeft inderdaad, in tegenstelling tot de 10V, een drukaccumulator.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure


  6. #26
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    We lezen nu net in het instructieboekje van de coupe dat de rembekrachtiger de vereiste werkdruk krijgt van de hydraulische pomp.
    Nu is onze vraag, is dit een en dezelfde pomp die ook de stuurbekrachtiging van druk voorziet?
    En zou een niet goed functionerende/lekkende pomp ook het remprobleem kunnen veroozaken?
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  7. #27
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door heslie
    We lezen nu net in het instructieboekje van de coupe dat de rembekrachtiger de vereiste werkdruk krijgt van de hydraulische pomp.
    Nu is onze vraag, is dit een en dezelfde pomp die ook de stuurbekrachtiging van druk voorziet?
    En zou een niet goed functionerende/lekkende pomp ook het remprobleem kunnen veroozaken?
    ja een en dezelfde pomp. :shock:
    en er zit ook (linksonder) een soort van "bom"
    deze verzorgt dus de druk die je nodig hebt ipv de onderdruk.
    bij uitgeschakeld contact (eerst de motor ff laten draaien) eens tellen hoevaak je de rempedaal kan intrappen voordat deze hard wordt, ben benieuwd
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  8. Ad
  9. #28
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    Net even de kou getrotseerd en gelijk proberen.
    Hij voelt na het afzetten van de motor gelijk al hard aan, en na drie/vier keer voel je al echt geen verschil meer.
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  10. #29

    Standaard

    Oke, waarschijnlijk is Caatjes "Bom" dan deffect.

    Nog even over die pomp.
    Het is inderdaad dezelfde als van de stuurbekrachtiging.
    Alleen het is een tandempomp. Dat wil zeggen 2 pompen in een eigenlijk. Met een appart gedeelte voor de stuurbekrachtiging en ook een appart gedeelte voor de rembekrachtiger!

    Succes!!!

  11. #30
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    dat wordt dus een andere pomp en drukbol (remdrukaccumulator)
    is niet moeilijk om te vervangen, kost wel wat meer als je alles nw neemt.
    gelukkig heeft CD alles op voorraad tegen betaalbare prijzen.
    vergeet alstublieft niet om de div o-ringentjes te vervangen, kosten bijna nix en geeft een hoopplezier als ze vloeistof dicht blijven :wink:
    kijk ook ff naar de staat van de retourleiding van de bom nr het resv, deze wil ook wel eens iets lekken en maak ff de filters in het resv ook schoon met wat wasbenzine oid tevens heb je meteen het hele circuit voorzien van het verse groene goud. :roll:
    geloofme ik heb het ook gedaan (tesamen met het stuurhuis) het remvermogen gaat beduidend omhoog 8) voor een zekerder gevoel.

    ps het enige extra gereedschap dat je nodig hebt -behalve een momentsleutel- is een remnippelsleutel (dacht nr 10/11 of 12/13)
    en evt wat extra pleisters tegen schrammen :P
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  12. #31
    heslie's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2004
    Leeftijd
    54
    Posts
    1.415
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6

    Standaard

    We hebben net nog even een testje gedaan met de remmen.
    Het abs relait is er nu uitgetrokken en we hebben een test rondje gereden om te kijken of hij dezelfde problemen bleef geven.
    Dat doet hij dus niet meer, bij het sturen en tegelijkertijd remmen is het "schrapende" en schokkerige gevoel in het pedaal(en de hoorbare abs pomp) verdwenen.

    Oke de bom en de pomp zijn waarschijnlijk ook niet goed, maar het probleem zit hem dus in de abs.
    Voorlopig rijd Caatje nu even zonder abs(was ze toch nog gewend van haar escortje), dus dat mag geen probleem opleveren.
    Ik heb een bloedhekel aan bumperklevers, vandaag zat er weer eentje voor me.

  13. #32

    Standaard

    en wat gebeurt er als er iemand tegen haar aan rijdt, en ze komen er achter dat er wat mis is aan de remmen...

    (precies, dan zijn jullie de zak)

    kun je niet zolang een auto van iemand lenen die wel betrouwbaar remt?
    zeker met het huidige seizoen van gladheid kan een goede rem met ABS het verschil geven zoals je dat in die citroen reclames wel eens ziet.
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  14. #33

    Standaard

    Hmm, met sneeuw ben je zonder ABS niet per definitie slechter af.

    Ben het er wel mee eens eerst die remproblemen op te lossen en dan 'gewoon' te gaan gebruiken.
    | The International System of Units (SI) |
    Freie Fahrt für freie Bürger.

  15. #34
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Een auto heeft een toelating voor op de openbareweg of deze nou wel of geen werkend ABS heeft is dus niet van toepassing.
    Maar de remmen moeten het wel doen! (zeker volgens de wetgeving en onze/jullie persoonlijke veiligheid :wink: )
    Ik kan zo op een afstandje niet beoordelen of het probleem zit in de relai of aansturing hiervan, of in de sensor(wiel) cq ABS comp (meestal erg in het interieur). Ik weet wel dat bij een quattro de ABS wordt uitgeschakeld als het achter dif wordt ingeschakeld, dit zou ook een oorzaak kunnen zijn.
    FF een testje doen, als je je achter dif inschakeld wat gebeurd er dan?
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  16. #35

    Standaard

    Het probleem wordt duidelijk door de ABS veroorzaakt ja als het trillen in het pedaal (en het schrapende geluid) nu weg is. Bij sommige auto's is het trouwens sowieso normaal dat bijvoorbeeld de ASR (anti slip regeling) ingrijpt bij het maximaal insturen van de auto en een wat hogere snelheid. Op een of andere manier mist hij dan toch net een paar tandjes/gleufjes van de ABS-ring. Ik zou me dit probleem ook goed bij jou voor kunnen stellen. Als je instuurt en tegelijkertijd remt zou het goed kunnen dat een van de ABS sensoren net iets te ver van de ABS-ring af komt te zitten en dat hij dus net een paar "counts" mist. Ik weet niet hoe de constructie van de ABS-sensoren precies is maar kun je ze niet een tikje geven met een kunststof hamer ofzo? zodat ze net wat dichter bij de ABS-ring zitten?
    Greetzz,
    Roland

    "Any activity becomes creative when the doer cares about doing it right, or doing it better"

  17. #36

    Standaard

    asr grijpt bij vol insturen waarschijnlijk in omdat het wiel wat de buitenbocht maakt ook daadwerkelijk veel meer omwentelingen maakt dan het andere. de abs sensor registreert dat en het ASR systeem denkt dat het wiel doorslipt.

    wat betreft het remprobleem caatje's coupé,
    zou best wel eens kunnen zijn dat het fixen van de drukaccumulator+evt pomp heel het probleem oplost.
    single point of failure noemen ze dat.

    Groetjes Wouter


    PS die paar uur dat er sneeuw ligt had ik niet meegerekend met het voordeel wat je de overige 364,5 dag hebt ;-)
    "Any society that would give up a little liberty to gain a little security...
    deserves neither and will lose both!"

  18. #37

    Standaard

    Probeer eens de abs sensoren te demonteren .
    Dat is een klusje van niks .

    Dan goed schoonmaken , en terug monteren .
    Soms zit daar zo'n soort metaalvijlsel op , en dat is voldoende om in bepaalde gevallen het signaal te verstoren .

    Verder de connectors even loshalen , en behandelen met contacspray .
    Ook een spotgoedkope reparatie die soms wonderen kan doen .

    Over die abs relais : kan je bij een 20V de abs niet uitschakelen dan ?
    NOrmaal zit er zo'n knop ABS AUS , en dan gaat het lampje op het dashbord branden .
    Dit zou moeten hetzelfde effect hebben als het verwijderen van het relais .

    Mijn ervaring met abs computers en pompen is dat ze nooit kapot gaan .
    Tot nu toe nog niet meegemaakt .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  19. #38
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.881
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Je moet de sensorafstand van ABS-sensors na het schoonmaken wel opnieuw afstellen. Volgens mij kun je bij de dealer voor weinig dunne plastic wigjes krijgen die hiervoor bedoeld zijn.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  20. #39
    viermaal's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    9.711
    Kudos
    14
    Auto
    Audi 100
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Probeer eens de abs sensoren te demonteren .
    Dat is een klusje van niks .

    Dan goed schoonmaken , en terug monteren .
    Soms zit daar zo'n soort metaalvijlsel op , en dat is voldoende om in bepaalde gevallen het signaal te verstoren .

    Verder de connectors even loshalen , en behandelen met contacspray .
    Ook een spotgoedkope reparatie die soms wonderen kan doen .

    Over die abs relais : kan je bij een 20V de abs niet uitschakelen dan ?
    NOrmaal zit er zo'n knop ABS AUS , en dan gaat het lampje op het dashbord branden .
    Dit zou moeten hetzelfde effect hebben als het verwijderen van het relais .

    Mijn ervaring met abs computers en pompen is dat ze nooit kapot gaan .
    Tot nu toe nog niet meegemaakt .


    Pat
    nee pat daar heb je gelijk in, maar een relai kan wel oxideren of kapotgaan, door het relai te verwijderen heb je meteen de elekt los gekopeld wat je met de schakelaar niet doet :wink:


    maar idd tom ff de sensoren goed schoonmaken en terug plaatsen is een mooie zet.
    227.1 pk 167.0 kW 363,8Nm at 3800 rpm

  21. #40
    Jeroen GT's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2004
    Leeftijd
    51
    Posts
    7.943
    Kudos
    1
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    Kan het niet zo zijn dat je diff word ingeschakeld, ik heb de laatste tijd hetzelfde probleem. Als ik boven de 30 kmh ben, is het over :?
    4 Ringen, 5 cilinders...
    '86 Coupe quattro, '87 90 quattro.

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •