Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 58

Onderwerp: Project rally oerquattro

  1. #1
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard Project rally oerquattro

    Zo, op aandringen van enkelen toch maar een apart topic hierover.
    Sommigen weten al waar ik mee bezig ben, anderen absoluut niet.

    Ik liep zo'n 3 jaar geleden tegen een oerquattro aan die niet helemaal gezond meer was.

    Hij was slecht onderhouden en had diverse schades gehad. Wel enkele leuke opties (elec.ramen en -spiegels, digidash, zelfde interieur als m'n eigen UrQ) dus wel de moeite.

    De eigenaar vroeg er veels teveel voor (oftewel: mijn bod was erg laag :wink: ) maar na 3 weken kreeg ik een telefoontje dat hij akkoord ging, zij het niet van harte :P

    Aanvankelijk zag ik alleen veel losse onderdelen die ik voor m'n mooie oerquattro kon gebruiken (als reserve) en de auto vond ik alleen nog goed genoeg voor de circuitdagen van een van de Audi clubs.
    Uiteindelijk, na heel wat gewik en geweeg onstond langzaam het plan om de auto om te bouwen tot een zo origineel mogelijk uitziende rally oerquattro van het 1e type (A1).

    Het leek me leuk om daarme gewoon op de openbare weg te rijden.
    Echte rally's rijden is, vooral in NL, niet echt mogelijk.
    Misschien een keer een klassiekerrally in Duitsland proberen.

    Goed, eerst maar eens wat strippen

    ja, daar zit aardig wat spagetti in

    Helaas staat de auto zo'n 80km bij me vandaan en heb ik, vooral momenteel, vrij weinig tijd dus erg snel gaat het allemaal niet.
    Het voordeel hiervan is wel dat je ondertussen lekker kan sparen (hard nodig!) en alvast allerlei goodies kan verzamelen (lang leve ebay!).
    Hier een korte opsomming van de belangrijkste zaken.

    Tijdens het strippen kom je helaas wel allerlei dingen aan de auto tegen die oorspronkelijk niet zo bedoelt waren. Ik noem slecht gerepareerde schade en dus: roest
    Gelukkig kan degene die de auto technisch in orde aan het maken is goed overweg met het lasapparaat en plaatwerk dus daar heb ik alle vertrouwen in


    Het strippen van het interieur schiet al wel aardig op (kan ik tenminste allemaal zelf). Echt alles gaat er uit, incl alle isolatie en, vooral, bitumen platen (gewicht!)

    Wat er straks als enigste in komt is een rolkooi en 2 racekuipjes met 4-punts gordels.

    Motorisch was hij gelukkig wel aardig gezond (compressietest gedaan voordat we 'm stripten: zo'n 6.8 bar op alle cilinders (7.0 toen ie nieuw was)).
    Natuurlijk krijgt de motor een grote beurt en worden alle pakkingen, riemen, vloeistoffen en rubbers vervangen.
    Qua tuning was ik niet veel van plan, behalve dat Stragenmitsuko er een Megasquirt programmeerbaar injectiesysteem op gaat bouwen. Ben ik eindelijk van die beperkende mechanische k-jet af.
    O, een dumpvalve die dat leuke afblaasgeluid (nies) maakt zou leuk zijn alleen leent een 10V zich daar niet zo voor. Ns kijken of we hier wat op kunnen verzinnen...

    Natuurlijk worden er nog wat modificaties gepleegd:
    - gele Koni's rondom
    - Powerflex draagarmrubbers en -versnellingsbak rubber
    - Ebc remmerij met G60 remklauwen (dubbele zuigers)
    - aangepaste uitlaat (selfmade) met 1 demper, recht naar achteren
    - extra stabilisatorstang (van een Coupe GL) op de achteras
    - vliegwiel afdraaien (TenS3)
    - versnellingsbak en achterdiff van een Coupe quattro (kortere overbrenging om een snellere acceleratie te krijgen)
    - grotere inter- en oliekoeler
    - aanpassen luchtgeleiding voorkant en onder de auto
    - open luchtfilter + hitteschild
    - rolkooi
    - kunstof ramen achter
    ....en vast nog wel wat meer :wink:

    Waar ik nog niet over uit ben om te doen (vanwege de kosten):
    - kunstof rallybumpers voor+achter (scheelt gewicht en ruimte voor de intercooler)
    - 'shortshifter' (verkort de schakeltijd)
    - kleinere turbo (K24)

    Gelukkig heb ik inmiddels een spuiter gevonden. De binnenkant, koffer en motorruimte spuiten we zelf wit, de buitenkant mag een professionele spuiter doen :wink:
    Bedoeling is dat de 3 gekleurde banen er met stickers op gebracht worden, evenals de reclames.

    Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van zoveel mogelijk lak en, vooral, plamuur

    Hell of a job maar wie mooi wil worden....

    Op dit moment staat 'ze' er zo bij

    Een ietwat trieste aanblik van wat ooit een mooie en zeker bijzondere auto moet gaan worden.
    Genoeg te doen dus.

    Zo'n project kan je eigenlijk niet snel doen. Als het goed moet gebeuren (en dat moet het) dan moet je er de tijd voor nemen. Helaas gaat het af en toe wel iets te langzaam, maarja, so be it.
    Volgens jaar rijden lijkt me een utopie maar wie weet komt alles opeens in een stroomversnelling.

    Een uitgebreide fotoreportage en voortgang hou ik bij op mijn site. Klik op eigen Audi's en dan onderaan de lijst op de rallyauto.
    En ok, ik zal hier ook het eea bijhouden 8)

    to be continued...

  2. #2

    Standaard

    Mooi Project, ben benieuwd naar het eindresultaat..
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

  3. #3
    Administrator Arlo's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    22.331
    Kudos
    97
    Land
    Land

    Standaard

    8) zeker een stoer project!... ik had 'm al meerdere keren op je eigen site bekeken..

    Ga deze ook zeker volgen (hoewel het idd niet met een bliksemvaart gaat :wink: )
    One liter, driver's licence eater...


  4. #4

    Standaard

    Interessant, mooi project!!


    Richard.
    Onder invloed kun je alles, zonder invloed nix!
    Columns

  5. #5

    Standaard

    zeker een mooi project, maar een kleinere turbo? waarom is dat als ik vragen mag?
    my first quattro was a wilkinson


  6. #6

    Standaard

    rijbaarheid, en K24 is een moderner /efficienter design
    Audi TT 1.8TQ - 2001 | Porsche 911 C4 - 2000

  7. #7
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
    maar een kleinere turbo? waarom is dat als ik vragen mag?
    Een K24 is kleiner, komt dus eerder op toeren zodat je eerder meer power hebt.
    Het gaat bij deze auto om de acceleratie, niet om topsnelheid. Hoe eerder er power is, des te sneller kom je van je plaats.
    Een K26 komt pas tegen de 3000rpm op toeren, je zit dus een aardige tijd zonder de echte power en dat wil je bij een sprint niet.

    Ach, het zijn allemaal maar ideeen, de praktijk moet alles nog gaan bewijzen.

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Mooi project Ferry, zal zeker een beauty worden.
    Maar waarom powerflex eronder als je hem voor normaal straatgebruik gaat gebruiken?
    Caatje + V8 = PeeCaatje

  10. #9
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Caatje
    Maar waarom powerflex eronder als je hem voor normaal straatgebruik gaat gebruiken?
    Puur voor het gevoel 8)
    Ik ga er ook niet mee 'cruisen' ofzo, er zal zo af en toe toch wel wat stevig mee gereden worden, ik hoop zelfs ook op een circuit.

    De auto zal ook zeker niet comfortabel zijn.....en dat is precies de bedoeling :wink:

  11. #10

    Standaard Rally

    Ferry,

    Een mooi project gaat dit worden.
    Succes en veel plezier er mee.

    Gr Jaap

  12. #11

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
    De auto zal ook zeker niet comfortabel zijn.....en dat is precies de bedoeling :wink:
    Dan moet je aluminium bussen gebruiken en geen powerflex rubbers .
    Je voelt dan elk steentje dat op de weg ligt
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  13. #12
    rum's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2004
    Leeftijd
    45
    Posts
    5.658
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4

    Standaard

    Kijkkijk... Je hebt nou ook een topic geopend over de plannen die je al een tijdje op je website hebt staan! Leuk! Deze zal ik zeker proberen te volgen!
    Audi A4 Avant B6 2.5 TDI Pro Line 163+pk BCZ // JDE Tuning by JB

  14. #13
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
    De auto zal ook zeker niet comfortabel zijn.....en dat is precies de bedoeling :wink:
    Dan moet je aluminium bussen gebruiken en geen powerflex rubbers .
    Je voelt dan elk steentje dat op de weg ligt
    Ja ok, maar er zijn grenzen 8)
    Powerflex is al heel wat harder/stugger dan de standaard rubbers.

    Dan kan ik ook net zo goed de schokbrekers er tussenuit halen en er steigerpijp in zetten :roll:

  15. #14

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
    De auto zal ook zeker niet comfortabel zijn.....en dat is precies de bedoeling :wink:
    Dan moet je aluminium bussen gebruiken en geen powerflex rubbers .
    Je voelt dan elk steentje dat op de weg ligt
    Klopt


    @ ferry

    Mooi project hoor. Ik zie dat je het goed aanpakt!
    Een 20VT zou niet misstaan in je "rally" auto, dan heb je ook je afblaas geluid als je de MAF naar de druk kant verhuisd.

    Suc6 en hou ons op de hoogte!
    RS2 RS-blau - 315 HP
    RS2 Zwart - 315 HP
    Sport Quattro, 1005 HP
    www.highoctane.nl

  16. #15
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffer
    [Een 20VT zou niet misstaan in je "rally" auto, dan heb je ook je afblaas geluid als je de MAF naar de druk kant verhuisd.
    Ja dat zou leuk zijn. Alleen ik heb maar een redelijk beperkt budget dus dat zit er helaas niet in.
    Of stel je voor een (voor mij) leuk bedrag de motor van je S2 beschikbaar? :wink:

    [evil mode]die heb je nu toch niet meer nodig, met je SQ op komst[/evil mode]

  17. #16

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Jeffer
    [Een 20VT zou niet misstaan in je "rally" auto, dan heb je ook je afblaas geluid als je de MAF naar de druk kant verhuisd.
    Ja dat zou leuk zijn. Alleen ik heb maar een redelijk beperkt budget dus dat zit er helaas niet in.
    Of stel je voor een (voor mij) leuk bedrag de motor van je S2 beschikbaar? :wink:

    [evil mode]die heb je nu toch niet meer nodig, met je SQ op komst[/evil mode]
    Lol, Ik heb nog 1 compleet s2 blok liggen en nog een blok in onderdelen. En ik verwacht dat ik ze allebei op korte termijn nodig heb. En voor de SQ rn nog voor een andere S2.
    Maar als ik wat tegen kom denk ik aan je. Blijven zoeken op ebay. Daar staat meestal we wat.
    RS2 RS-blau - 315 HP
    RS2 Zwart - 315 HP
    Sport Quattro, 1005 HP
    www.highoctane.nl

  18. #17
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Zo, zal na een hele tijd maar weer eens een update-je doen.
    Sommigen zullen misschien m'n site in de gaten houden, die hou ik wel goed bij :oops:

    Voortgang: retetraag
    Ok, ondertussen is er al wel het eea gebeurt maar voorlopig rij ik nog niet :wink:
    Komt omdat ikzelf weinig tijd heb, de schuur redelijk ver weg ligt en diegene die 'm technisch in orde gaat maken net vader is geworden (ja, dan weet je wel hoe laat het is) 8)

    Enfin, de motor is eruit en uit elkaar gehaald. Ziet er gelukkig allemaal goed uit. Alles goed schoonmaken, in de lak zetten, nieuwe pakkingen erin dus 'binnenkort' gaat ie weer in elkaar.
    De turbo (revisie) en het vliegwiel (afdraaien) zijn bij TenS3 onder handen.
    Ook zijn er al de nodige roestige delen vervangen voor nieuwe stukken.
    1 voorscherm was wat gedeukt (zag ik nadat er 8mm plamuur af gehaald was!) en die wordt nu profesioneel uitgedeukt door Avus.
    Ik ben zelf bezig om echt alle isolatie en bitumen eruit te halen. Lekker werkje. Komende zaterdag hoop ik de laatste bitumenmat eruit te halen.
    (kan momenteel even geen foto's uploaden?)

    De hele kabelboom is er ook uit. Echt elke connector is gefotografeerd want ja, straks moet het er ook weer in.
    Gelukkig heb ik de mogelijkheid om het altijd nog af te kijken van een perfect rijdend exemplaar

    Ondertussen blijven we bezig om allerlei nieuwe onderdelen en goodies te verzamelen. Lang leve Ebay (.de).
    Er is ook een buigapparaat aangeschaft voor de rolkooi en uitlaat.

    Binnenkort beginnen we met het schuren van de buiten- en binnenkant, ter voorbereiding van het spuiten. Binnenkant doe ikzelf.

    Hopelijk kan Jeffer over een maand ofzo 2 rallybumpers uit de UK voor me meenemen.
    Kunststof voorschermen laat ik maar zitten. Wordt te duur :cry:
    (zitten er sponsoren in de zaal??)

    Maargoed, bekijk m'n site maar regelmatig, daar zet ik steeds de nieuwste foto's op (ik probeer elke zaterdag wat te doen).
    Belangrijke ontwikkelingen post ik hier wel.

  19. #18

    Standaard

    Wat voor buig apartaat heb je gekocht? de variant met de hydrolische cilinder werkt niet zo best met dunwange buizen. Ik heb ook zo'n ding gehad, maar kreeg er geen fatsoenlijke bocht uit geperst. Nu doe ik alles met lasbochtjes of laat het cnc buigen.
    RS2 RS-blau - 315 HP
    RS2 Zwart - 315 HP
    Sport Quattro, 1005 HP
    www.highoctane.nl

  20. #19

    Standaard

    Eindelijk nog eens een update. :wink:
    Is de neus al terug recht?
    Mooi project. Veel succes ermee.

    Gegroet jan
    Trots eigenaar van 0pk aan AUDI power en (185pk + 240pk mercedes power)

  21. #20

    Standaard

    Leuke accesoires heb je gekocht, lijkt me een stoere bak om te zien als ie af is....
    Audiwereld.nl: Uw retrofitspecialist

    Led upgrades | Grilles | Chiptuning | MMI retrofit | Cruise control | S-line / S / RS ombouw | Facelift upgrades| Bluetooth | DAB(+) | PDC | Camera upgrades | Schade reparatie | Velgen | VCDS

Pagina 1 van 3 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •