Mooi Project, ben benieuwd naar het eindresultaat..
Zo, op aandringen van enkelen toch maar een apart topic hierover.
Sommigen weten al waar ik mee bezig ben, anderen absoluut niet.
Ik liep zo'n 3 jaar geleden tegen een oerquattro aan die niet helemaal gezond meer was.
Hij was slecht onderhouden en had diverse schades gehad. Wel enkele leuke opties (elec.ramen en -spiegels, digidash, zelfde interieur als m'n eigen UrQ) dus wel de moeite.
De eigenaar vroeg er veels teveel voor (oftewel: mijn bod was erg laag :wink: ) maar na 3 weken kreeg ik een telefoontje dat hij akkoord ging, zij het niet van harte :P
Aanvankelijk zag ik alleen veel losse onderdelen die ik voor m'n mooie oerquattro kon gebruiken (als reserve) en de auto vond ik alleen nog goed genoeg voor de circuitdagen van een van de Audi clubs.
Uiteindelijk, na heel wat gewik en geweeg onstond langzaam het plan om de auto om te bouwen tot een zo origineel mogelijk uitziende rally oerquattro van het 1e type (A1).
Het leek me leuk om daarme gewoon op de openbare weg te rijden.
Echte rally's rijden is, vooral in NL, niet echt mogelijk.
Misschien een keer een klassiekerrally in Duitsland proberen.
Goed, eerst maar eens wat strippen
ja, daar zit aardig wat spagetti in
Helaas staat de auto zo'n 80km bij me vandaan en heb ik, vooral momenteel, vrij weinig tijd dus erg snel gaat het allemaal niet.
Het voordeel hiervan is wel dat je ondertussen lekker kan sparen (hard nodig!) en alvast allerlei goodies kan verzamelen (lang leve ebay!).
Hier een korte opsomming van de belangrijkste zaken.
Tijdens het strippen kom je helaas wel allerlei dingen aan de auto tegen die oorspronkelijk niet zo bedoelt waren. Ik noem slecht gerepareerde schade en dus: roest
Gelukkig kan degene die de auto technisch in orde aan het maken is goed overweg met het lasapparaat en plaatwerk dus daar heb ik alle vertrouwen in
Het strippen van het interieur schiet al wel aardig op (kan ik tenminste allemaal zelf). Echt alles gaat er uit, incl alle isolatie en, vooral, bitumen platen (gewicht!)
Wat er straks als enigste in komt is een rolkooi en 2 racekuipjes met 4-punts gordels.
Motorisch was hij gelukkig wel aardig gezond (compressietest gedaan voordat we 'm stripten: zo'n 6.8 bar op alle cilinders (7.0 toen ie nieuw was)).
Natuurlijk krijgt de motor een grote beurt en worden alle pakkingen, riemen, vloeistoffen en rubbers vervangen.
Qua tuning was ik niet veel van plan, behalve dat Stragenmitsuko er een Megasquirt programmeerbaar injectiesysteem op gaat bouwen. Ben ik eindelijk van die beperkende mechanische k-jet af.
O, een dumpvalve die dat leuke afblaasgeluid (nies) maakt zou leuk zijn alleen leent een 10V zich daar niet zo voor. Ns kijken of we hier wat op kunnen verzinnen...
Natuurlijk worden er nog wat modificaties gepleegd:
- gele Koni's rondom
- Powerflex draagarmrubbers en -versnellingsbak rubber
- Ebc remmerij met G60 remklauwen (dubbele zuigers)
- aangepaste uitlaat (selfmade) met 1 demper, recht naar achteren
- extra stabilisatorstang (van een Coupe GL) op de achteras
- vliegwiel afdraaien (TenS3)
- versnellingsbak en achterdiff van een Coupe quattro (kortere overbrenging om een snellere acceleratie te krijgen)
- grotere inter- en oliekoeler
- aanpassen luchtgeleiding voorkant en onder de auto
- open luchtfilter + hitteschild
- rolkooi
- kunstof ramen achter
....en vast nog wel wat meer :wink:
Waar ik nog niet over uit ben om te doen (vanwege de kosten):
- kunstof rallybumpers voor+achter (scheelt gewicht en ruimte voor de intercooler)
- 'shortshifter' (verkort de schakeltijd)
- kleinere turbo (K24)
Gelukkig heb ik inmiddels een spuiter gevonden. De binnenkant, koffer en motorruimte spuiten we zelf wit, de buitenkant mag een professionele spuiter doen :wink:
Bedoeling is dat de 3 gekleurde banen er met stickers op gebracht worden, evenals de reclames.
Momenteel ben ik bezig met het verwijderen van zoveel mogelijk lak en, vooral, plamuur
Hell of a job maar wie mooi wil worden....
Op dit moment staat 'ze' er zo bij
Een ietwat trieste aanblik van wat ooit een mooie en zeker bijzondere auto moet gaan worden.
Genoeg te doen dus.
Zo'n project kan je eigenlijk niet snel doen. Als het goed moet gebeuren (en dat moet het) dan moet je er de tijd voor nemen. Helaas gaat het af en toe wel iets te langzaam, maarja, so be it.
Volgens jaar rijden lijkt me een utopie maar wie weet komt alles opeens in een stroomversnelling.
Een uitgebreide fotoreportage en voortgang hou ik bij op mijn site. Klik op eigen Audi's en dan onderaan de lijst op de rallyauto.
En ok, ik zal hier ook het eea bijhouden 8)
to be continued...
Een K24 is kleiner, komt dus eerder op toeren zodat je eerder meer power hebt.Oorspronkelijk geplaatst door quattrostyle
Het gaat bij deze auto om de acceleratie, niet om topsnelheid. Hoe eerder er power is, des te sneller kom je van je plaats.
Een K26 komt pas tegen de 3000rpm op toeren, je zit dus een aardige tijd zonder de echte power en dat wil je bij een sprint niet.
Ach, het zijn allemaal maar ideeen, de praktijk moet alles nog gaan bewijzen.
Puur voor het gevoel 8)Oorspronkelijk geplaatst door Caatje
Ik ga er ook niet mee 'cruisen' ofzo, er zal zo af en toe toch wel wat stevig mee gereden worden, ik hoop zelfs ook op een circuit.
De auto zal ook zeker niet comfortabel zijn.....en dat is precies de bedoeling :wink:
Ja ok, maar er zijn grenzen 8)Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
Powerflex is al heel wat harder/stugger dan de standaard rubbers.
Dan kan ik ook net zo goed de schokbrekers er tussenuit halen en er steigerpijp in zetten :roll:
KloptOorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
@ ferry
Mooi project hoor. Ik zie dat je het goed aanpakt!
Een 20VT zou niet misstaan in je "rally" auto, dan heb je ook je afblaas geluid als je de MAF naar de druk kant verhuisd.
Suc6 en hou ons op de hoogte!
Ja dat zou leuk zijn. Alleen ik heb maar een redelijk beperkt budget dus dat zit er helaas niet in.Oorspronkelijk geplaatst door Jeffer
Of stel je voor een (voor mij) leuk bedrag de motor van je S2 beschikbaar? :wink:
[evil mode]die heb je nu toch niet meer nodig, met je SQ op komst[/evil mode]
Lol, Ik heb nog 1 compleet s2 blok liggen en nog een blok in onderdelen. En ik verwacht dat ik ze allebei op korte termijn nodig heb. En voor de SQ rn nog voor een andere S2.Oorspronkelijk geplaatst door QuattroNL
Maar als ik wat tegen kom denk ik aan je. Blijven zoeken op ebay. Daar staat meestal we wat.
Zo, zal na een hele tijd maar weer eens een update-je doen.
Sommigen zullen misschien m'n site in de gaten houden, die hou ik wel goed bij :oops:
Voortgang: retetraag
Ok, ondertussen is er al wel het eea gebeurt maar voorlopig rij ik nog niet :wink:
Komt omdat ikzelf weinig tijd heb, de schuur redelijk ver weg ligt en diegene die 'm technisch in orde gaat maken net vader is geworden (ja, dan weet je wel hoe laat het is) 8)
Enfin, de motor is eruit en uit elkaar gehaald. Ziet er gelukkig allemaal goed uit. Alles goed schoonmaken, in de lak zetten, nieuwe pakkingen erin dus 'binnenkort' gaat ie weer in elkaar.
De turbo (revisie) en het vliegwiel (afdraaien) zijn bij TenS3 onder handen.
Ook zijn er al de nodige roestige delen vervangen voor nieuwe stukken.
1 voorscherm was wat gedeukt (zag ik nadat er 8mm plamuur af gehaald was!) en die wordt nu profesioneel uitgedeukt door Avus.
Ik ben zelf bezig om echt alle isolatie en bitumen eruit te halen. Lekker werkje. Komende zaterdag hoop ik de laatste bitumenmat eruit te halen.
(kan momenteel even geen foto's uploaden?)
De hele kabelboom is er ook uit. Echt elke connector is gefotografeerd want ja, straks moet het er ook weer in.
Gelukkig heb ik de mogelijkheid om het altijd nog af te kijken van een perfect rijdend exemplaar
Ondertussen blijven we bezig om allerlei nieuwe onderdelen en goodies te verzamelen. Lang leve Ebay (.de).
Er is ook een buigapparaat aangeschaft voor de rolkooi en uitlaat.
Binnenkort beginnen we met het schuren van de buiten- en binnenkant, ter voorbereiding van het spuiten. Binnenkant doe ikzelf.
Hopelijk kan Jeffer over een maand ofzo 2 rallybumpers uit de UK voor me meenemen.
Kunststof voorschermen laat ik maar zitten. Wordt te duur :cry:
(zitten er sponsoren in de zaal??)
Maargoed, bekijk m'n site maar regelmatig, daar zet ik steeds de nieuwste foto's op (ik probeer elke zaterdag wat te doen).
Belangrijke ontwikkelingen post ik hier wel.
Wat voor buig apartaat heb je gekocht? de variant met de hydrolische cilinder werkt niet zo best met dunwange buizen. Ik heb ook zo'n ding gehad, maar kreeg er geen fatsoenlijke bocht uit geperst. Nu doe ik alles met lasbochtjes of laat het cnc buigen.
Leuke accesoires heb je gekocht, lijkt me een stoere bak om te zien als ie af is....