Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste
Resultaten 21 tot 40 van de 56

Onderwerp: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

  1. #21
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Bastet Bekijk Berichten
    Gewoon de motor even uitgebouwd. In die ruimte.

    Mad respect.
    Lijkt smaller dan het is denk ik zo op de foto, lengte is er zat, het is 12 meter lang, auto 4 dus 8 meter over.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  2. #22
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.846
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Goed bezig!
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  3. #23
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Vandaag weer een paar uurtjes aan besteed, eerst de motor op de bok gedraaid, helemaal op zijn kop gaat niet vanwege de nog gemonteerde delen aan de kop en zo maar hij kan ver genoeg.

    IMG_3315.jpg

    Pan er af, ziet er goed uit alleen de pickup zit best vol met rommel, ook wat ondefinieerbare stukjes metaal, lijkt op boor krullen, maar geen ijzer omdat ze niet aan de magneet blijven hangen, het lijkt messing. In de pan ligt niets.

    IMG_3316.jpg

    IMG_3317.jpg

    IMG_3319.jpg

    Verder alles er uit gehaald, spanner, oliepomp tandwiel er af, balansas module er af.

    IMG_3320.jpg

    De balansas module ziet er goed uit, niets uitgelopen of defect, oliepomp ook niet, van binnen netjes.

    IMG_3321.jpg

    IMG_3324.jpg

    Maar goed, dit weten we, plan is nu een nieuwe pickup, freewheel om de assen stil te zetten en een ander druk regelventiel. Dan is hij eventueel goed te chippen en kan hij ook makkelijker hoog toerental, het stil zetten van de assen geeft al 15 pk meer en minder belasting op de ketting, die heeft dan alleen nog een oliepompje aan te drijven.

    Koppeling is ook zo zo, dus waarschijnlijk ook een nieuwe, dual massa vliegwiel kan ik slecht bepalen nog of ie goed of slecht is, hij dempt wel maar heeft ook een stuk waar hij niets doet, of een vast vliegwiel als die er is.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  4. #24
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Update: spullen binnen.


    Deze week leuk de tijd gehad om de spullen binnen te krijgen, van winparts en wasa-motor uit zweden, ziet er allemaal goed uit dus aan de montage.

    Freewheel, oilpressure fix, olie jets, ketting en spanner oliepomp, krukas keering, pakkingen, vrijloop poelie dynamo en G12.

    850A138B-E10C-4B19-B9FC-6F5FB1BFE400.jpg B4826808-0691-4F6A-8767-9FDFCDEA352B.jpg 737CB7AF-1163-44B8-ACE2-0B74C264D402.jpg 4FFB79EF-29C3-413B-ACBA-15A5FA8BE99F.jpg ACFD473F-845D-4F48-83B2-12F67F06ACA7.jpg 15B4BEC9-F1B3-442F-8CD2-8E166CA88A70.jpg

    Beginnen met de balansas module, er moet een gat geboord worden en dus ook heel schoon maken weer voordat het ventiel en oliepomp geplaatst wordt. Dus een 6mm gaatje geboord, het komt niet precies en de grootte is ook variabel tussen 6 en 8, het is er voor dat de oliepomp het ventiel niet vacuüm/open kan trekken als de pickup wat dichter komt te zitten, hierdoor is de pickup met zijaansluiting ook niet nodig.

    IMG_3396.jpg IMG_3398.jpg IMG_3401.jpg IMG_3402.jpeg

    Freewheel op de balansassen as monteren, oliepompje er weer in, kettingwiel van de pomp moet als laatste op de motor anders krijg je de ketting er niet op, de ketting aan de motor was wel dusdanig versleten om die ook maar te vervangen maar dan moet de distributie riem die ik al gedaan had natuurlijk er weer af, nou ja, het is niet anders. Dus de hele bende er weer af en op de grond, nodig was het wel zoals je ziet aan het verschil in ketting.

    IMG_3404.jpg IMG_3405.jpg IMG_3406.jpg IMG_3407.jpg

    Voordat de unit er op gaat eerst nog de olie jets vervangen, deze jets spuiten olie tegen de onderkant van de zuiger om te koelen, ze zijn voorzien van een veertje waardoor ze pas gaan werken bij 1,6 bar oliedruk, de oude gaan beduidend makkelijker open en soms zijn ze zelfs kapot doordat de veer gebroken is, gevolg dat ze dan staan "te pissen" bij stationair waar dat niet moet.
    Vervangen dus, al is dat nog wel een priegel werkje met een magneet en een lange inbus.

    IMG_3411.jpg IMG_3412.jpg

    De oplettende kijker ziet natuurlijk dat het er 3 zijn bij een 4 cilinder maar dat komt omdat je de 4e alleen kan vervangen door de krukas te verwijderen, dus betekent nog verder uit elkaar, nieuwe rekbouten, misschien dan ook lagers enz enz, vaak doen ze deze mod gewoon in de auto en dan kan dat dus ook niet, volgens wasa motors geven de 3 al voldoende resultaat en ook niet echt nodig.

    Balansas module kan worden voorzien van spanner, nieuwe ketting zit er om en het carter deel met siliconen seal voorzien en gemonteerd dus kan ie er op. in tegenstelling tot wanneer je normaal de balansas module monteert hoeft deze niet op tijd maar kan er zo op, de assen staan immers geheel stil door de freewheel. Ook dat is dus een stuk makkelijker.

    IMG_3410.jpg IMG_3409.jpg IMG_3414.jpg IMG_3415.jpg

    Nu de krukas kering aan de bak kant nog maar daar zit de bok voor in de weg, dus motor even in de takels, bok er af, kering er op en weer aan de bok om de carterpan netjes te doen, op zijn kop aan de takel is natuurlijk een stuk minder handig.
    IMG_3416.jpg IMG_3418.jpg

    Tot zover de update, we hebben weer wat stappen gemaakt en nu nog bedenken wat met de koppeling en dual massa vliegwiel te doen, het is allemaal niet heel slecht maar ook niet erg goed zover ik dat kan bepalen. Een nieuwe set is toch al snel rond de 5-600 voor alles en veel duurder dan bijv van een diesel of golf, die laatste heeft dezelfde motor alleen dwars voorin.
    Als iemand goede tips heeft hoor ik het graag.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  5. #25
    Diepenmaat's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2014
    Leeftijd
    32
    Posts
    88
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Mooi project hoor. Ziet er al goed uit! Succes!


  6. #26
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Diepenmaat Bekijk Berichten
    Mooi project hoor. Ziet er al goed uit! Succes!
    Dank, we doen ons best om er iets moois van te maken.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  7. #27
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Update:


    Het zag er eerst naar uit dat de nieuwe spullen niet voor het weekend binnen gingen komen maar uiteindelijk toch 2 pakketten op de stoep uit duitsland, een nieuw zweimassenschwungrad en een kupplungsatz.
    Nog even getwijfeld om het oude te monteren maar toch niet gedaan, het moet gewoon goed.

    IMG_3454.jpg IMG_3453.jpg IMG_3455.jpg 6BFF31AA-B27F-4A44-A8DD-FAC1FC76B17E.jpg

    Motor verder afgebouwd, zo goed als vet vrij gemaakt en van de bok gehaald om in de takel de koppeling te monteren. Druklager en gaffel weer op zijn plek en klaar voor de motor.

    IMG_3456.jpg IMG_3457.jpg IMG_3458.jpg

    IMG_3460.jpg IMG_3461.jpg

    Dus de motor is er weer klaar voor om gemonteerd te worden, het beruchte water nekje wat blijkbaar altijd kapot gaat is hier nog redelijk recent om te zien dus zal al eens vervangen zijn.
    Van de week nog even de vrijloop op de dynamo en de dynamo ook vast op het blok, dan kan ie er weer voor.

    Wordt vervolgd!


    Hier nog het verschil tussen een oude tweemassa vliegwiel en een nieuwe. 😉

    https://youtube.com/shorts/d1D7153NcIs?
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  8. Ad
  9. #28
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Het is weer zaterdag geweest dus weer wat uren besteed aan de b7 😀 ik had van de week al een paar keer een half uurtje er aan gewerkt om de motor ervoor te zetten en stiekem wat kijken of ie aan de bak wil schuiven.

    Zaterdag dus de eerste bouten er weer in en verder afbouwen op de bumper na.

    Motor weer op zijn plek
    IMG_3470.jpeg

    Stekkers en ecubox kan weer gevuld worden, beetje schoonmaken daar in die hoek ook.

    IMG_3471.jpg

    Pomp er in en riem er weer om, nog wat slangen, stekkers en uitlaat vast, het begint weer ergens op te lijken.
    IMG_3472.jpeg

    En klaar
    IMG_3474.jpg

    Starten en loopt vrij snel mooi, oliedruk van exact 4 bar als ie koud is, van de week nog even goed warm laten draaien en kijken wat de oliedruk is, als die goed is (wat ik verwacht) kan de oliedruk sensor er in en is dat wel afgerond en kan ik de volgende dingen aapakken.
    https://youtube.com/shorts/BuPysGd9I...p99MFTMDc3PFiJ

    https://youtube.com/shorts/MUbkdDgtEGU?feature=shared
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 18-09-23 om 23:29.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  10. #29
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Motortje helemaal op temperatuur, koelfan aan geweest dus volledig heet en heb nu deze waarde. 👍

    IMG_3478.jpg

    Met een beetje gas is het al vrij snel 2 of 2,5 bar en 3 bar bij 2000 rpm ongeveer, meer gas hogere druk tot 4,5bar aan toe.
    Dus dat ziet er gezond uit, oliedruk sensor er in, nog wat motor bodemplaten en de bumper en kunnen we verder met de rest.
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 18-09-23 om 23:16.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  11. #30
    bjB7's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    33
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Lekker bezigg, worden geen short cuts genomen zo te zien.
    Seat Leon 5F 2.0 TFSI/DQ250 Cupra300

    A4 B7 2.0 TFSI Quatrro (stage1 VAG techiek)

  12. #31
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    En weer opgebouwd 😀 en buiten spelen

    24C6DE35-FD5F-408D-81A7-E0E4E2F8E6E2.jpg IMG_3490.jpg

    Alleen nog even een proefritje maar ik verwacht geen probleem.

    https://youtube.com/shorts/2yPXlolTjb0
    Laatst gewijzigd door Rol-Co; 02-10-23 om 20:46.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  13. #32
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    En vandaag weer nieuwe spulletjes binnen, kunnen we weer een paar puntjes aanpakken.

    Achterklep slot (microswitch kapot)
    Achter ruitenwisser arm en motor compleet
    Deur mechaniek rechts (kabel kapot kwam ik achter)

    IMG_3500.jpg

    Dan nog de hemel en een deur rubber bestuurders kant, die laatste haal ik even op de sloop.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  14. #33

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    07 2023
    Leeftijd
    29
    Posts
    24
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Wow Rol-Co,

    Wat een ontzettend vet hoe je dit hebt gedaan en wat een interessante gedetailleerde beschrijving en foto's!

  15. #34
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door LeenS4 Bekijk Berichten
    Wow Rol-Co,

    Wat een ontzettend vet hoe je dit hebt gedaan en wat een interessante gedetailleerde beschrijving en foto's!
    Ja leuk project leen, deze had ik ook al gedaan en heeft inmiddels alweer 10.000km gedaan.

    Eerst de audi A4 afmaken, dan gaan we nog wat volgende projecten doen, 2x een 4.2 V8 S4 en een 5.7 V8 naar een 383 stroker bouwen. Heb er zin an 😀
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  16. #35
    Blaas's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2008
    Posts
    569
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    leuk dit topic, tof dat je het beschrijft, ben benieuwd naar het resultaat! succes!
    smile!

  17. #36
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Zaterdag heerlijk weer, eerst het achterklep slot vervangen en de ruitenwisser motor in de klep met arm en blad, bekleding er weer op en alles werkt weer, geen meldingen van achterklep open. 😀

    maar toen het raam mechaniek, dat is een ander dingetje en nog niet eerder gedaan, dus bekleding er af, het afdek foam zit met ducttape vast dus dat gaat er allemaal af.

    IMG_3507.jpg

    daarna moet de hele bovenbouw er af incl raam, spiegel deels mee tot je bij de kabel clips kan en los haalt.


    IMG_3509.jpg IMG_3510.jpg

    2 torxen los en het glas er uit schuiven, dan kan je bij de bouten van de geleide rails, even op een doos of iets verhogend leggen wat niet beschadigd is wel handiger door de ronding van het raam.
    De nieuwe er weer op, ruit er in en vast (zo veel mogelijk op oude plek) en de raamlijst met geleiders weer in de deur.
    IMG_3511.jpg IMG_3512.jpg
    Dat foam heb ik de oude plakstrook hier en daar verwijderd en nieuw vastgeplakt met koudekit, ideaal spul van 4mm rond op een stukje papier dus plak je eerst op de deur en dan het foam er op, het wordt ook niet hard maar blijft los te halen en weer vast te plakken.

    IMG_3513.jpg

    Deurpaneel en sierlijst kan er weer op, nog 4 clips vervangen omdat die al gebroken waren.
    Het raam werkt weer super, even helemaal open en dicht om de afstelling te maken en klaar, een mooie berg rommel over.

    IMG_3515.jpg

    weer een puntje van de lijst, nu nog te doen is:

    deur rubber(s)
    hemel binnen
    roest linker voorscherm
    iets met de velgen
    apk (deze maand verlopen)
    En misschien kom ik nog wat tegen 😉
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  18. #37

    Algemeen Auto Social
    Sinds
    05 2014
    Leeftijd
    51
    Posts
    106
    Kudos
    0
    Auto
    Audi S6
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Geweldig leerzaam topic, erg interessant!
    Krijg het alleen benauwd als ik zie wat er allemaal mis kan gaan met de 2.0tfsi
    Mijn a4 B7 cabrio heeft ook tegen de 240k gelopen nu.
    vooralsnog geen problemen gehad, op de beroemde koelvloeistofflens op achterkant blok na...
    Alleen moet ik bij de volgende beurt eens de nokkenasketting vervangen, klinkt erg dieselachtig.
    Wordt weer op t blok liggen..
    Laatst gewijzigd door SpikeA6; 10-10-23 om 10:27.

  19. #38
    bjB7's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    33
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Heee Rol-Co, hoe staat het er voor met de B7 2.0T , alle restpunten al afgewerkt?

    Vindt dit altijd een zeer intresant topic, ook aangezien bij mijn eigen B7, ook BGB blok er groot onderhoudt zit aan te komen namelijk distrubitie set bakzijde je hoort hem nu steeds duidelijker tikken ook heb ik harde stukken plastic bij mijn olie wissel aangetroffen. Wat ik eigelijk wil vragen is of je mischien zin hebt om nog een keer zon zelfde excersitie uit te voeren uiteraard tegen tarief. Ik ben aardig technisch onderlegt maar op tijd zetten van motoren krijg ik toch klotsende oksels van.

    Moet wel zeggen dat dit topic natuurlijk wel erg uitgebreid en goede lei-draad is om het wel zelf te doen!
    Laatst gewijzigd door bjB7; 07-03-24 om 04:41.
    Seat Leon 5F 2.0 TFSI/DQ250 Cupra300

    A4 B7 2.0 TFSI Quatrro (stage1 VAG techiek)

  20. #39
    Rol-Co's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    04 2007
    Posts
    9.136
    Kudos
    1
    Auto
    Audi S4

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Nee nog niet, het weer laat het slecht toe, meeste is klaar alleen de hemel nog en apk maar dat kan allemaal als het wat warmer en droger wordt.
    De motor laat ik wel af en toe lopen en snort prima.

    Wat betreft je vraag.
    Ik heb nog wel wat van zulke "werkjes" in de planning, er staat nu nog een forummer auto binnen en komt nog een 2.0 net als jij voor een distributie riem (dacht geen ketting set erbij) maar dat is medio mei.

    Ligt er een beetje aan hoeveel haast je hebt hiermee.
    Audi S4 Avant Quattro Tiptronic (b7) black/black, only milk and juice come in 2 litres.

  21. #40
    bjB7's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2017
    Leeftijd
    33
    Posts
    44
    Kudos
    0
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard Re: Audi B7 Avant 2.0 TFSI Quattro project (motor defect)

    Apk heeft die van mijn vorige week gehad helaas afgekeurd op hand rem rechtsachter, stift in de klauw te ver versleten (handrem was al redelijk slecht toen ik de auto in mijn bezit kreeg) heb een gebruikte klauw op de kop getikt.. Gaat er deze week onder. Andere opmerking van de meester was dat mijn midden demper wel echt slecht begint te worden nu(ik las hem steeds weer dicht), alleen tjah voor die b7's slecht wat knaps origineels te vinden helaas, maar houd het dit jaar in de gaten ebay en mp.
    Laatst gewijzigd door bjB7; 07-03-24 om 20:45.
    Seat Leon 5F 2.0 TFSI/DQ250 Cupra300

    A4 B7 2.0 TFSI Quatrro (stage1 VAG techiek)

Pagina 2 van 3 EersteEerste 123 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •