Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste
Resultaten 61 tot 80 van de 136

Onderwerp: 1987CQ - 7A - CBL en Airco

  1. #61
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Dat zat ik ook te bedenken. Is vaker gedaan, bijvoorbeeld bij de ombouw van automaat naar handbak.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  2. #62

    Standaard

    Hmm nee , deuken in het koestwerk slaan zie ik hoegenaamd niet zitten .

    Vandaag eerst maar eens nagedacht alvorens als een gek te gaan plooien .
    Dat schijnt te helpen

    Het aangrijpingspunt van de zesbak schakelstang zit een stuk hoger dan dat van de CQ . Daar zat een groot deel van het probleem .
    Ik heb het stuk dat aan de pook behoorlijk wat bijgebogen .
    Nu zit het aangrijpingspunt netjes horizontaal enkele cm boven de bak en enkele cm onder het koetswerk .
    Boven een aangepaste , onder een originele .

    Vervolgens een soort mal gemaakt die op de bak geschroefd zit , en waar de positie van de pook door bepaald wordt .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  3. #63

    Standaard

    Daarna heel het boeltje verhuisd naar de zolder war nog een losse zesbak ligt . Dat werkt heel wat eenvoudiger .

    Ipv buizen warm te maken en te proberen te plooien , wat me toch niet lukte , heb ik V-vormige gleuven geslepen , geplooid en daarna terug toegelast . Segmenten gemaakt als het ware .

    Nu ik begin en eindpunt beschikbaar had was het slechts een verbindingsstang maken , zo kort mogelijk bij de bak maar toch met voldoende speling om alle versnellingen te kunnen schakelen .

    Dat ging behoorlijk vlot , en het resultaat is er ook .
    Alles schakelt en er is rondom 10mm speling . zowel op bak als op koetswerk .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  4. #64

    Standaard

    Nog een zicht op het gewijzigde draaipunt van de verbindingsstang .

    Rechs het origineel , links een gat dat ik uitgeboord en getapt heb .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  5. #65

    Standaard

    Mooi werk Pat!, enkel krijg ik altijd pijn aan m'n ogen van de kleuren van de onderdelen .
    Wat is er mis met matzwart? :-D
    Volg ons op facebook: https://www.facebook.com/#!/hartogtuning.
    TFSI olieverbruik echt opgelost vanaf 3750,-
    www.hartogtuning.nl..... DE Audi-specialisten.


  6. #66
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Alles wat Pat aangepast heeft is blauw.
    Als je straks onder en in z'n auto kijkt en je ziet veel blauw weet je dat ie veel heeft moeten aanpassen.
    Best wel handig 8)

  7. #67

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door pedro sr.
    Wat is er mis met matzwart? :-D
    Op zich niks mis mee . 't is alleen zo zwart hé .

    Dat blauw zijn restjes die anders toch weggegooid worden .
    Ik heb ook nog geel en rood , maar zwart zit niet in de collectie .

    En het groen dat je ziet was eigenlijk niet voor deze wagen bedoeld .
    Maar ik heb blijkbaar maar 1 schakelhendeltje van een zesbak .
    Moet ik nog eens een tweede van bijzoeken voor de andere .

    Pat
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  8. Ad
  9. #68

    Standaard

    Het inwendige is een beetje van het een en een beetje van het ander .

    De voetplaat en de pook blijven origineel . De pook is wel 180° gedraaid .
    De huls die rond de pook zit , dat platic deel waar de schakelstang op vastzit is origineel spiegelverkeerd . Maar dat van de CBL is perfect , en past ook nog op de oude pook .

    De kooi, die oa voor de vergrendeling van de achteruit moet zorgen is van de CBL . Daar was nog wat verstelwerk aan , maar niets dramatisch .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  10. #69

    Standaard

    De bekleding van de middenconsole en pookhoes past nog steeds perfect .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  11. #70

    Standaard

    :-D :-D En deze kon ik me ook niet laten .
    Het enige wat er zichtbaar veranderd is .

    Einde schakelmekaniek .
    Hier had ik een halve dag voor ingeschat .
    Zo zie je maar , het kan al eens tegenvallen ook .

    Volgende de cardanassen .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  12. #71
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Heel subtiel, die pookknop.
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  13. #72

    Standaard

    Het noodzakelijke verlengstuk om de centrale cardan terug te kunnen aanluiten .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  14. #73

    Standaard Top

    Ziet er allemaal erg goed uit...
    Prachtig.

    Gr Jaap
    Rally isn't a crime!

  15. #74

    Standaard

    patrick op zijn best. hij is er met volle moed aan bezig :-D

    da komt dik in orde
    ik ga deze weekend eens proberen af te komen patje

    greets
    i am maybe slow but you are still behind me

  16. #75

    Standaard

    Er is iets geks met de cardans van de CQ .


    De achtercardans hebben een dunne as , maar wel de dikke astap die ook de 200 en de oer-q gebruiikt worden . Nu had ik gemeten dat 1 van de achtercardans aardig in de buurt kwam van de maat die ik vooraan nodig had . Dat bespaart een tussenstuk en is ook eleganter .
    Nou , mooi niet dus . Vooraan wordt een dunne astap gebruikt in combinatie met een dikke as . :shock:

    Niet getreurd , dan halen we de homokineet van de toch van de ene as en zetten we die gewoon op de andere .
    Wederom mooi niet . Past niet !



    Audi gebruikt twee verschillende soorten homokineten . Twee families eigenlijk die in verschillende afmetingen gemaakt werden . Tot half jaren 90 , dan toch , verder gaat m'n kennis niet . Geen idee wat er nu inzit .
    Op de foto :
    Links de oudere generatie , begin jaren 80, met lange astap en buitendraad om de kineet in de naaf te bevestigen .
    Rechts de recentere , eind jaren 80 met een korte astap en binnedraad .
    Hier gaat dus een lange bout doorheen .

    Nu is het zo dat de eerste familie met een soort omgekeerde binnencirclips op de as bevestigd wordt . Die clips zit achteraan op de homokineet . Wil je hem erafhalen , dan moet je een schroevendraaier ertussen wurmen , jawel in het vet , en dan komt ie los .

    De tweede familie gebruikt een C clips vooraan op de as . Die kan je als je wil van de as af tikken . Of je doet het zoelas het hoort en je gebruikt een trekker .

    Wie schetst nu mijn verbazing als blijkt dat de CQ homokineten bevstigd zijn op de manier van de tweede generatie . Vandaar ook dat de achterste niet uitwisselbaar met de voorste , ook niet op de cardanassen zelf .

    .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  17. #76

    Standaard

    Dus daar gaan al mijn mooie plannen om die cardans pas te maken .
    Tussenstukken gaan maken van 35mm en meer zie ik echt niet zitten .
    Gaat trouwens de lagers in de bak te zwaar belasten .

    Maar wacht eens , ik heb nog een set cardans van een 90Q 20V op zolder liggen . Die maar eens afgehaald , alles uit mekaar gehaald en naast mekaar gelegd . Deze cardans gebruiken allemaal de C clips bevestiging en zijn dus compatibel met de CQ homokineten !
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  18. #77

    Standaard

    BINGO !

    Er zit er 1 tussen die 25 mm langer is dan de korte van de CQ .
    De rechterkant dus .
    Exact wat we nodig hebben .

    De lange cardan , de linkerkant moet 19mm korter zijn dan het origineel .
    Dat zit er niet tussen , wel 10mm korter . Proberen maar .
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  19. #78

    Standaard

    Schoonmaken , schuren , spuiten opnieuw smeren en monteren .
    Geen foto's van , wie al met cardans gewerkt heeft weet wel waarom .

    Aan de rechterzijde resulteerd het geheel in 10mm speling tussen beide uiterste posities van de cardan . De camber staat bijna op z'n maximum naar buiten toe . Geen probleem hier , alles past netjes en kan alle kanten uit .

    Aan de linkerzijde is dat 6 mm speling . De camber staat ongeveer in z'n middenpositie . Dus , als die camber nog goed staat , of naar buiten moet gesteld worden is er ook geen enkel probleem . Moet hij om en bij de 5 mm naar binnen , dan zitten we op de grens en moet ik een kortere as gaan zoeken .


    Oh ja , en op algemene aanvraag : geen blauwe cardans , maar zwarte .

    Pat
    Bijgevoegde Afbeeldingen Bijgevoegde Afbeeldingen
    Waar het reglement heerst , wordt de gedachte overbodig .

  20. #79
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.880
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Weet je dat zeker? Blauw is veel sterker... :-D
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  21. #80
    miTchel's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    02 2006
    Leeftijd
    42
    Posts
    3.185
    Kudos
    2
    Auto
    Audi A4
    Land
    Land

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door stragenmitsuko
    Geen foto's van , wie al met cardans gewerkt heeft weet wel waarom .
    Pat
    :-D

    echt goed bezig , top entertament


    michel
    Audi A4 2.4 v6 '03 Nu ; Audi A4 1.8T limited S '14

Pagina 4 van 7 EersteEerste 1234567 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •