mooi project, is er ook een vermogenswinst tov megasquirt?
Zo, na vele uren zoeken en lezen heb ik mijn conclusie kunnen trekken over welke injectie ik ga kopen. De injectie moest sequentieel zijn maar ook betaalbaar. Voor mij bleven er twee over : de Vems en de Ontronic. Na alles bestudeerd te hebben was er een ding erg duidelijk : de documentatie van de Vems rammelt aan alle kanten, slecht geschreven en veel parameters worden niet eens uitgelegd. Een slechte zaak, vind ik. Nou is de Ontronic wel 50 procent duurder dan de Vems maar na de documentatie te hebben gelezen en alle schema's en FAQ's te hebben bestudeerd, kon ik maar een ding zeggen .... dit moet hem worden ! Gisteren (dinsdag) heb ik de hele handel besteld en nu wacht ik de bestelbevestiging af. Hopelijk zijn ze niet op vakantie daar in Zwitserland... Voor wie er meer Ontronic wil weten verwijs ik naar de website : www.ontronic.com
Wat betekent het nou voor de 80 ? De verdeler gaat er af, elke bougie krijgt zijn eigen bobine, elke injecteur wordt onafhankelijk aangestuurd en spuit slechts 1 keer in per cyclus ( 2 omwentelingen), de krukas krijgt een pulsschijf (startkrans van vliegwiel kan ook), de nokkenas krijgt een pen die 1 keer een puls per omwenteling geeft en tenslotte wordt de breedband lambdasonde direct aangesloten op de injectie, dus zonder LC1 kastje. Dit alles geeft mij de mogelijkheid de grote injecteurs weer te gebruiken en dat hij nu over het gehele toerenbereik perfect is te regelen. Ook de timing van het inspuiten is volledig verstelbaar. Ik had bij de Megasquirt al uitgevonden dat de 5 cilinder daar heftig op reageert dus dat belooft wat ! Verder zit ik nu na te denken over 5 gaskleppen/schuiven/RBT's maar waarschijnlijk maak ik een nieuw spruitstuk met zeer lange aanzuigkelken die in een grote resonantiekamer uitkomen met daarop een grote gasklep. Zoiets als origineel maar dan groter.
Gaskleppen voor de 5 cilinder (10V) zijn niet te krijgen. Je kunt ze wel samenstellen uit losse units maar je moet dan cilinder 2 en 3 koppelen omdat ze tekort op elkaar zitten. Maar lees mijn verhaal goed ! Waarschijnlijk worden het geen 5 gaskleppen maar 1 grote met een nieuw spruitstuk. En RBT systeem is waardeloos om te maken, een schuif gaat niet bij de 5 cilinder tenzij dat je hem verticaal laat schuiven en alleen gaskleppen zijn eigenlijk goed te doen maar zelfs dan moet je behoorlijk prutsen om het voor elkaar te krijgen. Je kunt nog wel de draaias van de klep verticaal zetten dat is makkelijker te bedienen maar je zit dan met het feit dat sommige kanalen gespiegeld zitten waardoor je sommige gaskleppen eigenlijk gespiegeld moet bedienen voor een gelijke flow. Neem maar eens een 10V cilinderkop en let op de kanalen en het spruitstuk, misschien dat je de problemen ziet .... Een 20V zou veel handiger zijn...... hmmm, idee ?
Ja dat van die ongelijke kanalen wist ik al, of je moet iets zelf in elkaar flanzen? Soort van inlaatbuizen die de afstanden weer gelijk maken? Oude inlaat verzagen? (ik heb er werkelijk geen ervaring mee! maar hersenspinsels genoeg!).Oorspronkelijk geplaatst door guido
Ik heb ook al veel gezocht, maar er zijn maar weinig mensen die iets creatiefs doen met een 5 cilinder, de meeste swappen gewoon een turboblok over.
20V Kop op het motorblok? Past volgens mij niet precies...(het detail is me ontschoten).
Tja 4 Cyl is toch wat makkelijker. Je icon zegt al genoeg. (volgens mij heb ik het plaatje van die motor al eens mogen zien), anders is de touring versie van de competition ook een mooi voorbeeld.
Interessant Guido, ik ben benieuwd. Zondag voor het eerst met KMS van v. Kronenburg gespeeld.. errug veel parameters!
Plenumdesign ben ik ook wel in geinteresseerd.. ik fabriek zelf zo nu en dan ook nog wel eens iets software-matig en in realtime
Ik zou wel kiezen voor ITB's oid puur om per cilinder je verbranding te optimaliseren.. schijnt echt enorm te schelen.. nadeel is dat je dan eigenlijk een wideband per EM-buis zou moeten plaatsen.. of EGT's gaan meten.
Succes and keep us informed!
en nog wat, maar de website van de firma werkt niet meer:
Op deze pagina staat een ontwerp voor een 20V (turbo). Als je de IPA viewer installeerd (iexplore), kun je de inlaat in 3D bekijken (!).
http://www.mahei-motorsport.ch/cad-teile.htm
Omdat ik geen zin heb alle vragen over die gaskleppen en kanalen te beantwoorden, geef ik hier een link waar de meeste antwoorden staan. Zeer interessante lectuur : http://www.dtafast.co.uk/Throttle%20...and_advice.htm
De foto's die Theeuwke plaatste heb ik bestudeerd. Ook de bijbehorende website heb ik bezocht. Het idee staat me wel aan zoals het met de gaskleppen daar is opgelost. Ik denk dat ik dat eens verder ga uitwerken en kijken hoeveel ruimte ik heb. De gaskleppen ga ik wel zelf maken, tenslotte is 5 x 160 euro voor een setje gaskleppen wel erg veel. Omdat het een straatauto zal blijven kies ik niet voor RBT's of een schuif. Het moet veilig blijven en het geluid moet niet al te sterk worden. Vroeger ben ik al eens met een auto met 4 kelken aan de kant gezet omdat hij zo'n herrie maakte. Die agent dacht dat de uitlaat lek was , ja, weet hij veel Misschien dat het leuk is het spruitstuk in productie te nemen. We zien wel.
Ik heb net onder de kap van de 80 staan meten hoeveel ruimte er is voor een spruitstuk met 5 gaskleppen. Niet echt indrukwekkend allemaal omdat er maar 30 cm lengte beschikbaar is. Het binnenscherm loopt namelijk naar het blok toe bij de achterste cilinders en verder moet je nog redelijk wat ruimte tussen de kelken en het scherm houden i.v.m. het afknijpen van de doorvoer. Maar het is te doen. De hartafstand van de kanalen wordt dan 77.5 mm en dat is dan ook gelijk de grootste maat van de kelken. Wanneer de gasklep zo ver vooraan in de kelk zit moet hij ook groter worden dus het zal iets van 45 - 50 mm diameter zijn. De injecteurs moeten ook direct na de gasklep inspuiten vanwege de wervelingen die daar ontstaan waardoor er ook een betere menging ontstaat. Dat betekent dus ook een nieuwe brandstofrail. Nou was ik toch al niet tevreden met de huidige rail dus dat komt goed uit. Verder moeten er nog vacuum aansluitingen komen die naar de mapsensor gaan. De luchttemperatuur kan ik in principe ergens voor de kelken meten dus die hoef ik niet in te bouwen. Als eerste moet ik dan nog wel het 5 in 1 uitlaatspruitstuk bouwen dan hoef ik maar 1 keer alles uit elkaar te halen. Aardige klus.... zal maar een weekje vrij nemen.
Vanavond met veel gedoe het inlaatspruitstuk van een 1B motor nagemeten en uitgewerkt in een cad programma. Ik kan niet garanderen dat het honderd procent klopt maar zo even snel nagemeten lijkt het in orde te zijn. Wat een drama is dat toch met cilinder 2 en 3 en wat zitten de bouten kort langs het kanaal Wie belangstelling heeft voor de tekening van de kanalen (dus eigenlijk de pakking) kan me een PB sturing dan mail ik de tekening in dwg formaat. Het gaat dus niet om het volledige spruitstuk !