Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste
Resultaten 1 tot 20 van de 94

Onderwerp: CQ type85 > 20VT

  1. #1

    Standaard CQ type85 > 20VT

    Een paar weken geleden zag ik een coupé quattro type85 op Marktplaats staan. Na de verkoop van mijn vorige cq die ik omwille van de staat waarin hij verkeerde heb weggedaan, begon het toch wel te jeuken om er een wat betere aan te schaffen. De advertentie kwam helemaal uit Haarlem, maar het zag er in ieder geval veelbelovend uit, dus nam ik contact op met de adverteerder.

    Na wat vragen beantwoord te hebben zei hij me "Oh ja, nog één ding.. de auto staat wel in Zeeuws-Vlaanderen.. is dat een probleem?" Nee, totaal niet.. laat ik daar nu juist vandaan komen! Bleek dus, dat de wagen slechts 20 km bij mij vandaan stond (en dan zei ik laatst nog wel dat er hier nóóit oudi's te vinden zijn/rondrijden). Afin, een afspraak gemaakt voor een bezichtiging.. en de wagen opgehaald samen met forumuser Aad007.



    De auto ziet er goed uit, máár.. heeft een jaar of 8 stil gestaan (vandaar de ambulance) De carosserie is hard, ook aan de onderkant. Slechts drie roestplekjes, twee op het spatscherm voor aan de bijrijderszijde, waarvoor ik dus een vervanged scherm zoek, en één op de rand van de voorruit (wat moeilijker dus).
    Het interieur is puntgaaf, werkelijk niets op aan te merken, zelfs aan de wangen van de bestuurderstoel is niets van instap-slijtage te zien.

    Van het weekend begonnen om de wagen aan de gang te krijgen, de remmen zitten wat vast, de koppeling zat vast (inmiddels verholpen), de benzine was schraal geworden (afgelaten). De auto vonkt en gaat rond, maar krijgt geen benzine. De benzinepomp heeft het begeven dus daarvoor ben ik op zoek naar een vervanger. Als ik deze heb zouden eventueel nog de spinnenkop en/of de injectors vervuild en dicht kunnen zitten, maar gezien hoe alles eruit ziet onder de kap heb ik er goede hoop op dat dit NIET het geval is.




    Via documenten die bij de auto zaten kwam ik erachter dat de eerste (Duitse) eigenaar de wagen op 51 jarige leeftijd nieuw heeft gekocht er er tien jaar in heeft gereden, waarna hij door de tweede eigenaar naar Nederland werd gehaald.
    Deze heeft er een aantal jaren mee gereden om hem vervolgens te stallen.

    Plannen die ik heb met de wagen (uiteraard eerst rijdend maken)

    Een vervangend spatscherm monteren. De wagen wat omlaag brengen, liefst met een schroefset (die schijnen er niet te zijn voor een type85?) of anders verlagingsveren. Vervolgens een set ronal R8's zien te vinden (wordt ook steeds moeilijker/prijziger).

    Plannen voor een later stadium zijn de inbouw van een 10 of 20VT motor. Daarvoor heb ik de hulp van een vriend die onlangs een 135pk TDI motor in een T3 heeft gehangen en wat golf mk1 20VT conversies heeft gedaan. Maar dat wordt volgend jaar, ik moet immers ook nog op zoek naar een geschikt blok. Mijn basis heb ik in ieder geval vast, een harde cq carrosserie!

    Ja, ik ben er dus erg blij mee, getuige deze post, tevens mijn langste ooit. Komend weekend gaan we verder aan de wagen de wagen, bevinden volgen dus in dit topic, evenals meer foto's.
    Laatst gewijzigd door RT90; 25-03-09 om 16:17.

  2. #2

    Standaard

    Mooie aanwinst, wat voor een blok zit er nu in?
    Ik heb geen drumstel nodig om een roffel te creëren

  3. #3

    Standaard

    Het originele 100 KW vijfcilinder blok (motorcode KV)

  4. #4
    Jeltuh's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    01 2007
    Leeftijd
    38
    Posts
    1.493
    Kudos
    0
    Auto
    Audi 80

    Standaard

    Ziet er leuk uit! hopen dat het niet gaat tegen zitten Of tegen gaat zitten? Anyway succes ermee!

  5. #5
    ACOQ's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2003
    Leeftijd
    47
    Posts
    3.193
    Kudos
    0

    Standaard

    Mooi hoor! Erg mooie kleur ook, Zermatt-silber toch?
    Koekje erbij?


  6. #6

    Standaard

    Dat zou kunnen, de code is L7Y7, is dat zermatt?

  7. #7

    Standaard

    Mooie bak man!
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  8. Ad
  9. #8

    Standaard

    Y7Y bedoel je denk ik, en dat is Zermatt.
    Appie :cool:

    Een schizofreen is nooit alleen...

  10. #9
    QuattroNL's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    54
    Posts
    6.426
    Kudos
    8
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Gefelici!
    Goede CQ's (en CGT's) zijn zeldzaam, mooi dat je nu een nette hebt.

    Succes met rijdend maken.

  11. #10

    Standaard

    succes met je project

    heb nog wel een 20VT voor je maar dat wist je al :wink:
    my first quattro was a wilkinson

  12. #11
    Henkjan's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Leeftijd
    58
    Posts
    5.770
    Kudos
    51
    Land
    Land

    Standaard

    mooi! welkom terug bij de "club"


    duo quattro's: '83 80quattro, '95 coupé S2 Abt C5

  13. #12
    theeuwke's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    08 2006
    Posts
    3.888
    Kudos
    1
    Auto
    Audi 80
    Land
    Land

    Standaard

    Mooie wagen!
    Koos Audiloos, want mijn Audi heeft Koos. Nog altijd op zoek naar een Audi Ur-Quattro of Ur-80 Quattro.

  14. #13

    Standaard

    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door RT90
    Dat zou kunnen, de code is L7Y7, is dat zermatt?
    Citaat Oorspronkelijk geplaatst door Appie Dakleer
    Y7Y bedoel je denk ik, en dat is Zermatt.
    Bijna heren: LY7Y(of bedoelde je dat ap?) is Zermatt... :-D

    Gefeliciteerd man, leuke Coupe Q!
    Audi 80 1.8 S (1988) Audi 80 1.6 CC (1985) Audi Coupé 2.3 E (1989) Audi 80 1.8 S (1986) Audi 80 1.6 SC (1984) Jensen Healey 2.0 (1975) Audi 80 1.6 CL (1983)
    Triumph Spitfire 4 MKII (1966) Audi 80 1.6 SC (1984) http://franxmits.jouwweb.nl/

  15. #14
    urquattropower's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    09 2006
    Leeftijd
    40
    Posts
    3.849
    Kudos
    1
    Auto
    Audi A6
    Land
    Land

    Standaard

    Leuke aanwinst veel plezier ermee
    Audi A2
    Audi quattro '84
    Audi 80 quattro 5E `83

  16. #15

    Standaard

    Proficiat met de ankoop, maak er iets moois van.

    Dominique

  17. #16
    Administrator tom's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    11 2003
    Posts
    69.891
    Kudos
    389
    Land
    Land

    Standaard

    Gave auto! De meeste CQ's zijn zwart, een Zermatt exemplaar kom je niet vaak tegen...
    WARNING: Post may contain irony: discontinue use if experiencing mood swings, nausea or elevated blood pressure

  18. #17

    Standaard

    Ik ga ook eens voorzichtig op zoek naar een exemplaar.
    Kijk mij onhandig...

  19. #18

    Standaard

    Hoera!

    Hij doet het dus. Vanmiddag de brandstof pomp eronder gehangen die ik eerder deze week op de sloop had gehaald. Nieuwe benzine erin, en getracht te starten. Na 2 keer rond gaan sloeg hij aan, om meteen weer uit te vallen. Waarschijnlijk was het brandstofsysteem nog niet volledig op druk of moest de oude brandstof die nog in de spinnenkop zat er eerst doordraaien.

    Vervolgens nog eens geprobeerd.. en hij bleef draaien! Eerst op drie cilinders, hevig trillend, en hevig tikkend. Rustig een tijdje laten draaien, toerental ging ineens wat omhoog.. vierde cilinder bij. Na verloop van tijd kwam ook de vijfde cilinder bij en liep hij mooi soepel. Wat opviel was dat er totaal geen condens of rook uit de uitlaat kwam. Hij tikte nog wel als een bezetene.

    Na een eindje gereden te hebben was het tikken al iets minder, hydraulische klepstoters kwamen langzaam vol met olie te zitten. Toen de motor eenmaal goed warm was hebben we de olie nogmaals ververst, en tijdens de proefrit die hierna volgde verdween het getik bijna volledig. Zelfs die remmen, die serieus vast zatten werden na een paar keer goed remmen alweer gangbaar. De koppeling die aanvankelijk nog wat bleef plakken kwam na een paar keer hard oppakken ook goed los.

    Je kunt dus wel goed merken aan de auto dat er niet echt iets kapot is aan de wagen maar dat hij gewoon wat stroef is door het lange stilstaan. Al bij al valt het me reuze mee. Ik had verwacht dat de injectoren enzo ook wel dicht zouden zijn.. en niet dat ik er vandaag al wat rondjes mee zou rijden.

  20. #19

    Standaard

    Een paar dingen voorlopig nog te doen, de accu vervangen want hij laad gewoon totaal niet bij, die is dood. De bocht net na de middendemper is gatenkaas, dus die moet vervangen worden (heb hier al een TKG topic voor aangemaakt). En af en toe blijft het gas hangen, en valt hij niet terug in toeren. Dit lijkt niet in het gaspedaal en de kabel zelf te zitten aangezien dat allemaal vrij soepel loopt. De klep die bij je gasklep zit, is dat de stationair toerental regeling? Als ik de stekker die daar op zit los haal maakt het qua toeren geen verschil.. dus dat kan vast niet kloppen. Misschien die eens reinigen?

  21. #20
    audi-jop's Avatar
    Algemeen Auto Social
    Sinds
    12 2006
    Posts
    346
    Kudos
    2
    Auto
    Audi Coupe
    Land
    Land

    Standaard

    [quote="QuattroNL"]Gefelici!
    Goede CQ's (en CGT's) zijn zeldzaam, mooi dat je nu een nette hebt.

    En geld waard als je hem laat taxeren, he he :-D :-D

Pagina 1 van 5 12345 LaatsteLaatste

Forum Rechten

  • Je mag geen nieuwe onderwerpen plaatsen
  • Je mag geen reacties plaatsen
  • Je mag geen bijlagen toevoegen
  • Je mag jouw berichten niet wijzigen
  •